Ozziania
SuperSport är lite roligare
(Edit: Problemet var oljan se Länk, samma sak med kompisens hoj Länk )
Ursprungstråd
Har läst flera trådar om slirande kopplingar men inte hittat precis det jag söker.
Märkte tydligt slir igår, det gäller en R1 -99 med drygt 140hk på hjulet.
Värmde upp motorn till ca 45 grader innan jag lugnt körde ner på stan och tankade (ca 3-4minuters färd), efter det ut på motorvägen, lugn körning ett par minuter och maxade sedan ut på växlarna.
På femmans växel, vid ca 8500-9500rpm, så började kopplingen slira.
Kan det vara så att oljan fortfarande var för kall och spelar tempen stor roll för kopplingen?
Bytte oljefabrikat sista bytet förra säsongen och vårbytet i år, från Mobil1 helsyntet till Castrol GPS 15w-50: http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400021&contentId=6007581
Såg just att det inte riktigt är den oljan som Castrol själva rekomenderar: Se "Which oil to buy".
Frågan är hur stor skillnad det kan göra på lamellerna?
Kollade lamellerna i dag, serviceboken säger: 2.9-3.1mm och servicegränsen ligger på 2.8mm, mina var 2.95-3mm utom den innersta som var 2.9mm.
Likaså med stålskivorna, boken säger 1.9-2.1mm men ingen servicegräns, mina var 1.9-1.95mm men inga "fåror" syntes efter lamellerna så jag tror inte att de är nednötta, inga missfärgningar.
Eftersom fjädern är av solfjädrtyp så antar jag att den blir fort "slapp" när lamellerna är nötta.
En sista sak:
Man ser ganska tydliga nedslitningar i lamellkorgen efter "flärparna" på lamellerna, det handlar väl om ~4 tiondelar.
Enligt handboken ska man slipa ner topparna, jag tycker det känns rätt osäkert att göra så med tanke på att om det blir allt för godtyckligt så får en eller några av bommarna i lamellkorgen ta en jäkla massa belastning.
Någon med erfarenhet av detta och är det normalt slitage efter 4700mil?
Ursprungstråd
Har läst flera trådar om slirande kopplingar men inte hittat precis det jag söker.
Märkte tydligt slir igår, det gäller en R1 -99 med drygt 140hk på hjulet.
Värmde upp motorn till ca 45 grader innan jag lugnt körde ner på stan och tankade (ca 3-4minuters färd), efter det ut på motorvägen, lugn körning ett par minuter och maxade sedan ut på växlarna.
På femmans växel, vid ca 8500-9500rpm, så började kopplingen slira.
Kan det vara så att oljan fortfarande var för kall och spelar tempen stor roll för kopplingen?
Bytte oljefabrikat sista bytet förra säsongen och vårbytet i år, från Mobil1 helsyntet till Castrol GPS 15w-50: http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400021&contentId=6007581
Såg just att det inte riktigt är den oljan som Castrol själva rekomenderar: Se "Which oil to buy".
Frågan är hur stor skillnad det kan göra på lamellerna?
Kollade lamellerna i dag, serviceboken säger: 2.9-3.1mm och servicegränsen ligger på 2.8mm, mina var 2.95-3mm utom den innersta som var 2.9mm.
Likaså med stålskivorna, boken säger 1.9-2.1mm men ingen servicegräns, mina var 1.9-1.95mm men inga "fåror" syntes efter lamellerna så jag tror inte att de är nednötta, inga missfärgningar.
Eftersom fjädern är av solfjädrtyp så antar jag att den blir fort "slapp" när lamellerna är nötta.
En sista sak:
Man ser ganska tydliga nedslitningar i lamellkorgen efter "flärparna" på lamellerna, det handlar väl om ~4 tiondelar.
Enligt handboken ska man slipa ner topparna, jag tycker det känns rätt osäkert att göra så med tanke på att om det blir allt för godtyckligt så får en eller några av bommarna i lamellkorgen ta en jäkla massa belastning.
Någon med erfarenhet av detta och är det normalt slitage efter 4700mil?
Last edited: