Lamellslir på R1

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Stoppsladd skrev:
Jag kör på shell oljan som Lundgrens Motor i Avesta (yamma återförs) rekomenderade. Och det är den oljan dom har kört cykeln på tidigare.
Enda oljan dom hade haft problem med va just Castrol som då ledde just till kopplings slir.
Så ur med castroln och i med shell oljan :tummenupp

Puh, tänkte försöka kolla upp vad generalagentens techsupport har att säga men de stängde för 20min sedan, sopig timing :hihi

Ju mer jag funderar desto mera tycker jag att tillverkarens tolleranser på lamelltjocklek borde gälla det område då kopplingen fortfarande fungerar, annars kunde man lika gärna kunna köra tills det började slira istället :va
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag har haft problem med kopplingsslir enda sen jag ställde på hojjen,servade den precis innan avställning.Jag har läst en massa olika tips å trix,så idag så bytte jag olja ifrån Castrol Gps till Motul 300V Competition,nu är problemen som bort blåsta :tummenupp Personligen trodde jag inte detta skulle funka,då jag bara körde på Castrol Gps på min gamla R1a.Nu går den som den ska igen jippi :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Skorpan skrev:
hade oxå det fenomenet,droppen var när skiten började och slira efter 3 dagar med nya lameller från duells :näsblod
ringde och snacka med dom på mcexpress och köpte 6 vanliga fjädrar och vipps så har man en koppling som inte slirar och pallar för 250kusar :tummenupp (med mina gamla lameller)
ring dom så är sliret ett minne blott
Jag brukar koppla upp den på 2an och då kommer den så snällt och fint just pga av "sliret", har jag fått för mej iallafall. Hur blir det med Mcexpresskitet, hugger de i hårdare tro?
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Vi kör med Motul 300vFactory line.Satte i dubbla solfjädrar.Har efter det aldrig haft kopplingsslir.
PS Sidvagnen bromsade 179 på hjulet.Däcket var 10 tum brett.
Slirade ändå inte på kopplingen.Klarar den det så klarar den förmodligen en gathoj.DS
/2
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu så.
I går plockade vi ner kopplingen igen för att mäta mer exakt, jag har tyvärr inte fått nya lamellerna än men återigen visade måtten att det var långt ner till servicelimit och en bra bit ner till undre tollerans:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=17280

Vi torkade av lamellerna och inspekterade tryckplatta & stållameller, inget av dem uppvisade överhuvudtaget några kanter som skulle tyda på nötning.
Solfjädern skall ha ett utfjädrat mått på 6.5mm, min höll 6.4-6.6mm.

Avslutningsvis byttes filter och olja, från Tre veckor gammal Castrol GPS 15W-50 mot Q8 SBK Racing 15w-50.

Idag gjorde jag allt precis som första gången jag märkte slir.
Lugn uppvärmning, ungefär samma lufttemp, och så ut på motorvägen och ge gärnet.
kommer upp för ett lätt krön ca 9500 rpm på 5an, inget slir, Duttar till på kopplingen utan att släppa gasen, den hugger direkt, samma på 6an(??!!!!!).

Körde samma sträcka tre gånger och pressade hårt.

Nu är frågan, vad ska jag göra med denna info?
Kan nästan höra mej själv ringa till Castrol techcenter: "Jo jag tycker att er MC-olja får kopplingen att slira"???..... God morning god (K)night, fortfarande ingen vetenskaplig förklaring :D

För min del är saken utagerad men jag är skit sur på vad som verkar vara orsaken :va
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...min började slira när jag bytte till Castrol. Fick en hel del feedback från folk som varit med om samma sak. Ingen förklaring till varför dock. Jag kör inte på Castrol längre iaf.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Zoidberg skrev:
...min började slira när jag bytte till Castrol. Fick en hel del feedback från folk som varit med om samma sak. Ingen förklaring till varför dock. Jag kör inte på Castrol längre iaf.

Jovisst, det är ju den typen av feedback som överhuvudtaget fick mej att ens tänka på att prova en annan olja, egentligen tror jag fortfarande inte på det men skillnaden var så markant att jag måste "vika mej" :)

Tack "gubbar" :tummenupp
 

zlugger44

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1-Såld
Har Haynes service & repair Manual till R1 98-01.
Där står att lämplig olja är följande:
Europeiska modeller SAE 10w30 eller 10W40
US modeller SAE 10W30 eller 20W40.
Jag har en 01:a vilken olja skall jag använda?
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Vilken jäkla djungel detta är.

Jag har precis samma problem som dig, (du som starta tråden).
Det började för ca 5 mil sedan och har väl bara blivit värre.

Att byta lameller när det kanske är solfjädern eller tvärt om, det känns lite farligt. Jag ska ta å plocka isär det och titta å sätta ihop det igen iaf.
Så jag tänkte ju börja med oljan, problemet är att jag inte vet vilken olja det är i nu. Nåja...
En lustig grej är att Bike i Trollhättan starkt rekomenderade Castrol GPS 10W-40. Den skulle vara bra för lameller etc. Inget slir osv.

Vad tycker ni man ska köra på en R1a, 10W-40 eller 15W-50, kanske något annat?
Ska jag testa med Q8 SBK Racing 15w-50?
Någon annan som har kommentarer på oljan?


Mvh // Peter
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till Zlugger44 & Pogo:

Tyvärr törs jag inte rekomendera någon olja och inte heller dra några stora slutsatser på mitt test, än så länge.

Något som dock tycks ha framkommit och som inte direkt motsagts heller är att det KAN vara vissa problem med Castrol GPS.
Sen kan man aldrig utesluta att jag "råkar" haft otur och fått ett sopigt parti med olja som just på min hoj råkar ge slir.

I stortsett alla oljeleverantörer har olja speciellt för högprestanda-MC.

Efter ett samtal med verkstadsfolk på en motorfirma så kunde de inte säga att Castrol var ett stort problem, de sålde dock inte castrololja.

Däremot fick jag en varning att trots att oljor ska vara blandbara idag så fanns det ett par märken som vid blandning gjorde att kopplingen slirade, det var dock inte Castrol :)

Som avslutning:
Man måste tänka på att en MC-olja måste vara en riktigt besvärlig kompromiss att koka ihop.

Det är (i R1ans fall) så att samma olja ska göra samma jobb som egentligen två till tre olika oljor borde göra, därför är det kanske ändå inte så konstigt om en oljetyp råkar "trilla över kanten" på något värde.
1) Motorolja
2) Växellådsolja
3) Vara snäll mot kopplingen

Sök runt efter motorolja osv via sökfunktionen så kommer ni att hitta endel rekomendationer och argument runt desssa val.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
.

Jag har haft 4 olika R1or av varierad årgång samt miltal, och SAMTLIGA har haft kopplingsproblem!! Droppen var förra sommaren när en 2 veckar gammal lamell sprack och en bit letade sig in i vevlagret... :död
Ang oljor så började min slira ännu värre med Shell oljan, likaså kompisens som bytte samtidigt.
Var idag på mcvaruhuset och inhandlade en ny tryckplatta från Barnett med sex stycken separata fjädrar istället för solfjädern, det medföljde även sex extra hårdare fjädrar anpassade för racing...ska bli intressant att få testa imorgon!! Priset för kitet är 2095:- och ja det kändes dyrt! Men i längden kanske det lönar sig om man slipper byta lameller varannan vecka. :näsblod
(snygg var tryckplattan också, rödeloxerad! Bara en sån sak :3freak )
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Noll-Koll skrev:
........

Var idag på mcvaruhuset och inhandlade en ny tryckplatta från Barnett med sex stycken separata fjädrar istället för solfjädern, det medföljde även sex extra hårdare fjädrar anpassade för racing...ska bli intressant att få testa imorgon!! Priset för kitet är 2095:- och ja det kändes dyrt! Men i längden kanske det lönar sig om man slipper byta lameller varannan vecka. :näsblod
(snygg var tryckplattan också, rödeloxerad! Bara en sån sak :3freak )


Vill/måste man ändå byta "hårdvara" så finns ju "Skorpans" tips som är ett betydligt billigare alternativ (idag ~500kr)

Du kommer garanterat att märka skillnad med den nya tryckplattan (fjädrarna).
Det är ju inte det att min koppling har tokslirat, det är vid maximalt effektutnyttjande det har hänt så det behövs säkert inte mycket kraftigare fjädrar för att det ska hålla.
Det jag tyckte talade emot en förstärkning är att det blir mer tungkopplat och kommer givetvis att nöta mer på kopplingsmekanismen så om det skulle gå att åtgärda på annat sätt så är det, rent tekniskt, ett bättre alternativ i mina ögon.

Sen kan man ju se det så här (Obs, det här är INTE ett expertutlåtande):
En olja som skall ge hög friktion i kopplingen kommer ju kanske att göra det på de ställen du vill ha låg friktion, det är, i stort sett, den vässentliga skillnaden mellan bilolja och MC-olja.

Så vad är värst, en lågfriktionsolja som kräver en starkare koppling eller en "högfriktionsolja" som kanske inte gör ett lika bra jobb mellan kamaxel och tryckare?

Alltså, vad är en "bra" olja?


Skorpan skrev:
hade oxå det fenomenet,droppen var när skiten började och slira efter 3 dagar med nya lameller från duells :näsblod
ringde och snacka med dom på mcexpress och köpte 6 vanliga fjädrar och vipps så har man en koppling som inte slirar och pallar för 250kusar :tummenupp (med mina gamla lameller)
ring dom så är sliret ett minne blott
 
Last edited:

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Jag har testat nya tryckplattan nu, och det blev en ny hoj!! Inte en tillstymmelse till slirande och kopplings handtaget blev LÄTTARE!! :tummenupp (konstigt) Så det så! :7peta
Värt varenda krona tycker jag, för hojen blev mycket roligare nu.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Noll-Koll skrev:
Jag har testat nya tryckplattan nu, och det blev en ny hoj!! Inte en tillstymmelse till slirande och kopplings handtaget blev LÄTTARE!! :tummenupp (konstigt) Så det så! :7peta
Värt varenda krona tycker jag, för hojen blev mycket roligare nu.

What? Kopplings handtaget lättare?! va lustigt!
Synd att det var så dyrt... Det du köpte kosta väl 2095 kr?
Jag ringde mc-xpress idag, de hade det här kittet med fjädrar å platta, men det krävdes någon form av modifikation för att få detta å passa, ingen aning om vad som skulle ändras. Grejen var att detta kitet kosta endast 490 kr.

Var det inte någon här som tryckt in Mc-xpress paket i sin R1as kopplingskorg?

Edit: såg nu att det var den ruggit fula killen som köpt sina fjädrar på mc xpress. :hihi Skojja bara, skorpan var det naturligtvis.
Nåja... Vad var det du fick göra för modifikationer för att få det på plats?!
Kan väl inte vara så krångligt?



Nåja.. tack! // Peter
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Noll-Koll skrev:
Jag har testat nya tryckplattan nu, och det blev en ny hoj!! Inte en tillstymmelse till slirande och kopplings handtaget blev LÄTTARE!! :tummenupp (konstigt) Så det så! :7peta
Värt varenda krona tycker jag, för hojen blev mycket roligare nu.

Fan va fränt!!
Tja, huvudsaken att det slutar att slira :)

Bytte du något mera? Lameller, olja osv, vad kör du på för olja i dag?

Vad är det för typ av fjädrar till den nya tryckplattan (solfjäder, spiralfjädrar)?

Lite lustigt att det blev mer lättkopplat, jag menar, de kan inte gärna "trolla" med friktionen mellan lameller och lamellkorg så rimligtvis borde det vara högre inspänningstryck som gäller.

Om man sedan jämför mellan solfjäder/spiralfjäder så går ju en solfjäder tungt i början för att sedan bli lättare igen medans spiralfjädrar bara blir hårdare och hårdare ju mer man trycker ihop dem.

Det måste ju skilja en del mot MC-xpress kitt som enl dem själva blir ungefär dubbelt så tungkopplad mot orginal.

På "vår" MC-firma sa man i går att det inte var helt ovanligt att man kunde få problem just när man bytte från Mobil1 till bl,a Castrol men att det skulle vara övergående.
Jag har dock gjort två byten med Castrol så lite konstigt är det.

Jag tycker det är skönt att det här med slirande koppling "kommer upp i ljuset", nu vet man ju genast vad man kan göra ifall man har en R1 med slirande koppling :D
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Skorpan skrev:
dom svarvar av lite på själva plattan (2mm bara så fjädrarna sitter på plats om du fattar vad jag menar) och sen svarvar dom av lite på axeln till vajern så fjädrarna inte tar i
inget krångligt alls och dom var skitbra att göra med :tummenupp
jag ska visa o fixa bilder lite senare under dan :tummenupp

/snyggve :crash


Aha... Där ser man... Det var inte så mycket ändå!
Men jag har ju inte grejer själv för att göra detta, men du lämna in korgen till dom på MC-Xpress så de svarva...?
Problemet är ju bara att jag bor en si så där 140 mil därifrån hehe..! :)
Får väl skicka.. Jaja!

Ska ringa å prata med dom senare idag!

Tack ska du ha! // Peter
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top