Lamellslir på R1

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Tjena!

Pratade precis med en kille på MC-Xpress, han var mycket trevlig. Skön dialekt hehe... Nåja.. jag ska skicka in plattan å axeln så fixar dom det.
Kanon! :banana Max 800 kr för allt sa han. Gött! :yoparty
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Slutrapport:

Har i helgen använt hojen ganska rikligt och jag kan bara säga att kopplingen är verkligen supertight och det efter endast byte av olja (samma viskositet dock).

Efter att ha kört cruising i Nyköping och Norrköping så tackar min kopplingsnäve mej för att hojen inte är mer tungkopplad än vad den redan är (det var allt lite krampkänning på slutet :D).

MEN, om man ändå inte kommer till rätta med slir så har man ju förstås inget annat val än att uppgradera, för övrigt så är ju R1 kanske inte den typiska cruisinghojen men jag har den faktiskt till allt (nåja), även touring :)

Jag är iaf nöjd med att det räckte med oljebyte :Bugar
Over And Out
 

zlugger44

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1-Såld
Har precis hämtat min 01:a från service, frågade vilken olja de använder, fick till svars att det är Castrol R4 Superbike 10w50, frågade killen om han kände till om det finns problem med castrol till R1:eek:r, tydligen skall inte castrol gps funka bra ihop med r1:an. Den olja jag fick funkar utmärkt.

Vill lämna lite cred till Lillemans MC i Lund för hjälpsamhet, trevligt bemötande och rimliga priser.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med risk för att framstå som att jag hatar allt vad Castol heter :D

Garagepolaren, som också har en R1 med slirande koppling, har nu bytt till samma olja som jag bytte till.
Han körde förut med Castrol R4 Superbike 10w50 (helsyntet), jag hade, som bekant, Castrols delsyntet: GPS.

Sliret har nu försvunnit säger han, han testade liksom jag, att till och med provocera genom att dutta till på kopplingen när han låg på maxvrid, kopplingen högg så fint :)

Vi mätte även hans koppling innan och den var något mer sliten än vad min var men fortfarande inom tillverkarens tolleranser, fjädern var okej.
Visserligen var några av stållamellerna punktvis blåanlöpta, problemen med slir försvann dock med oljebytet :tummenupp

OBS! vi har endast mätt lamellerna, ingen uppruggning eller annat som kan påverka friktionen har gjorts.

Även en liten varning till att använda smärgelduk på friktionslamellerna, det finns risk för att sandkorn blir kvar i materialet som sedan kommer att fungera som en slipskiva när man börjar köra.

För er som är inne på starkare fjädrar:
Det behöver inte vara fel väg att gå men jag vill ändå hänvisa till samtalet jag hade med MCxpress som menade att med en orginalhoj så är det något som är fel om kopplingen slirar, förstärkning var inget de rekomenderade i det läget utan felsökning.

Hoppas att tråden har gett lite "kött på benen", det har det gjort för mej iaf :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ozzian skrev:
För er som är inne på starkare fjädrar:

Kan/orkar man inte felsöka kostar starkare fjädrar inte ens 1/5 av vad ett nytt lamellpaket kostar. Vad man inte har i plånboken eller i huvudet får man ha i underarmen. :D
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag körde på min gamle R1-99a bara med Castrol Gps 2500mil utan som helst några probs.Nu på min 00a så går det inte alls :va Jaja helt sjukt ialf...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
andersbrink skrev:
Kan/orkar man inte felsöka kostar starkare fjädrar inte ens 1/5 av vad ett nytt lamellpaket kostar. Vad man inte har i plånboken eller i huvudet får man ha i underarmen. :D
Ja på de hojar som har separata fjädrar funkar det ju bra, men denna har ju som sagt tryckplatta.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
andersbrink skrev:
Kan/orkar man inte felsöka kostar starkare fjädrar inte ens 1/5 av vad ett nytt lamellpaket kostar. Vad man inte har i plånboken eller i huvudet får man ha i underarmen. :D
:) :) :) :)


Som jag tidigare skrivit så kan jag, rent tekniskt, inte analysera djupare vad allt det här beror på så jag nöjer mej med att konstatera faktum att det faktiskt funkar nu.

För att jämföra med "EXUPs" erfarenhet:
Ganska viktigt i sammanhanget är att mitt lamellpaket inte håller "nymått", dvs det är slitet MEN inte ner till undre fabrikstollerans, så när det ena tar över och löser ut det andra är ju väldigt svårt att säga, min hoj har gått 4800mil, dvs "lite" längre än "EXUPs" -99 hade gått :)

Nya lameller hade säkert löst saken för denna gången, om en månad börjar det kanske slira igen, just då har jag nått den "verkliga" undre gränsen för tillåtet lamellslitage med den oljan, vad som gäller kan nog bara erfarenhet avgöra.

Rent allmänt: Jag ville bara föra fram en "lösning" på ett problem som de flesta tycker inte borde ha med saken att göra, (inkl jag själv) :)


Jag "saxar" över en fråga från ett av mina tidigare inlägg, kanske någon med "insikt" skulle vilja kommentera?:

Sen kan man ju se det så här (Obs, det här är INTE ett expertutlåtande):
En olja som skall ge hög friktion i kopplingen kommer ju kanske att göra det på de ställen du vill ha låg friktion, det är, i stort sett, den vässentliga skillnaden mellan bilolja och MC-olja.

Så vad är värst, en lågfriktionsolja som kräver en starkare koppling eller en "högfriktionsolja" som kanske inte gör ett lika bra jobb mellan kamaxel och tryckare?

Alltså, vad är en "bra" olja?
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Hörni grabbar!

När ni säger att ni bytt lammelpaketet har ni då även bytt den innre skivan, den innanför låsfjädern som går krunt hela innerkorgen?
Den innersta lammellen har bara halva tryckytan gämmfört med övriga lameller och kan med fördel bytas ut mot en fullstor lamell.

Ta alltså bort stålringen, fjäderbrickan och låsfjädern längst in (ingen större nytta med dom grejorna i alla fall) och ersätta den sedan med en vanlig lammell :tummenupp

LYCKA TILL

#11
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
#11 skrev:
Hörni grabbar!

När ni säger att ni bytt lammelpaketet har ni då även bytt den innre skivan, den innanför låsfjädern som går krunt hela innerkorgen?
Den innersta lammellen har bara halva tryckytan gämmfört med övriga lameller och kan med fördel bytas ut mot en fullstor lamell.

Ta alltså bort stålringen, fjäderbrickan och låsfjädern längst in (ingen större nytta med dom grejorna i alla fall) och ersätta den sedan med en vanlig lammell :tummenupp

LYCKA TILL

#11
Den lamellen behöver man oftast inte byta, jag tänker skita i att byta den iaf.
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
bytte också till Castrol GPS. Efter 30 mil så började min koppling slira på min zx9r 98-. Hade isär och mätte upp lammelerna hade samma tjocklek som dom nya. Aldrig mer Castrol olja för min del.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Min R1 -98 slirar oxå med Castrol GPS. Skönt att jag hittade denna tråden, det blir till att byta olja!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
henke o skrev:
bytte också till Castrol GPS. Efter 30 mil så började min koppling slira på min zx9r 98-. Hade isär och mätte upp lammelerna hade samma tjocklek som dom nya. Aldrig mer Castrol olja för min del.
Jag kommer inte ihåg sist jag frågade någon med slirande koppling och de inte svarade Castrol...
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Samma symptom, ducce supersport 750 -99, bytte från helsyntet (okänt märke) till BelRay helmineral, enligt rekommendation från Biscaya Motors, vilket löste problemet.

Var litet slirigt, men bättre, ett tag i början, men det försvann vartefter för att helt försvinna efter ca 50 mil "inspirerad" körning. Ungefär som om helsynthetoljan lämnat nåt skikt på lamellerna som slets bort vartefter.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
LowFlyer skrev:
2138643 Samma symptom, ducce supersport 750 -99, bytte från helsyntet (okänt märke) till BelRay helmineral, enligt rekommendation från Biscaya Motors, vilket löste problemet.

Var litet slirigt, men bättre, ett tag i början, men det försvann vartefter för att helt försvinna efter ca 50 mil "inspirerad" körning. Ungefär som om helsynthetoljan lämnat nåt skikt på lamellerna som slets bort vartefter.

Är det inte torrkoppling på sådan?
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
zilog skrev:
2138671 Är det inte torrkoppling på sådan?

Jaha, är det därför den inte slirar då kanske ;).

Svaret är: Näe, inte på 750 eller mindre luftkylda, bara på de större luftkylda, och de vattenkylda.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag hade castrol r4 på min r6a, den kopplingen började slira. Han dock aldrig mäta upp något för motorn havererade. Har blivit rekomenderad castrol gps för att kopplingen inte ska slira utan att det är castrol r4 oljan som gör kopplingssliret. :confused:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då är väl min regeln som bekräftar undantaget...
Hojen gick tidigare på Motul, resultat:Kopplingsslir...
Vid service tankades GPS 10-40 istället, problemet försvann :confused:
Har gått 150mil på denna oljan, inget slir än.. Nu är detta ingen
R1, men dock en Yamaha...

När kopplingen väl slirat en del, finns det ju som bekant risk för att man "glasar" ytorna på "mellanskivorna".. Ett sätt är att köra dem i blästern :tummenupp tro't eller ej.
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
Oljan e problemet.. korgen blir helt klart sliten.. men det är en förbrukningsvara om man busar lite.. lameller från duells funkar bra.. men oljan är defeitivt viktig.. inte vilken skit som helst.. Vi kör med Motul och det fungerar kanon.. många nöjda kunder som återkommer o talar om att både låda o koppling är som en dröm..
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top