Lane splittar ni?

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Och på svenska BÖR det bli "Fildela".

Sådetså.

Definitivt - FILDELA - så ska det heta från och med nu. BASTA!
Jäkligt cool när det kommer in i Svenska akademins ordlista med betydelsen "köra i samma fil"
FILDELA; FILDELA, FILDELA. Hoppas alla är med på det nu!

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
OK, några sypunkter.
1) Jfligt snyggt fotat, mixat och kört!
2) När jag kör Essingeleden är det just den här typen av körning jag tycker är mest läskig. Normalt är det scooteråkare i kostymbyxor och hjälm som kör slalom på det här viset men visst, en och annan riktig hoj ser man väl. Hursomhelst, det känns som om risken att råka ut för nåt är klart störst när det dyker upp ett fordon i skaplig fart from Nowhere. En som var två filer till höger kommer nu i 30 knyck snabbare än vad jag kör, ut från häcken på en lastbil, rakt i min döda vinkel Ahhhhgh.
3) köra genom stan går ungefär lika fort men utan kallsvett.

Men snyggt var det!:)
Hoppas det var lite show off och att det inte händer varje dag.

PS hur fn har du fäst kameran? Har du periskop ner från hjälmen ellerhar du bröstkamera?

Tack för dina positiva kommentarer! Jag upplevde körningen som ganska oproblematisk/riskfri, kolla gärna kameran som är riktad bakåt så ser du att jag inte vid något tillfälle riskerar att bli påkörd bakifrån. Brukar normalt sett inte köra Essinge-leden utan kör genom stan (Slussen, Centralbron, Klarastrandsleden). Kameran är fäst med ett GoPro Chest Mount Harness, vilket jag tycker ger en stabilare bild än om den är hjälmmonterad.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag vill dessutom poängtera att byta fil utan att blinka även det är ett brott. Så även om nu fildelning skulle vara lagligt är risken stor att man åker dit om en riktigt nitisk polis skulle sitta i en civilbil man passerar. Iofs lär de ju aldrig komma ikapp en när man kör så :p

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Jag vill dessutom poängtera att byta fil utan att blinka även det är ett brott. Så även om nu fildelning skulle vara lagligt är risken stor att man åker dit om en riktigt nitisk polis skulle sitta i en civilbil man passerar. Iofs lär de ju aldrig komma ikapp en när man kör så :p
Jag tror att de flesta poliser inte bryr sig. Kolla vid 8:50 i min film.

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Chest Mount Harness, ska kolla efter det.

Jo, det är ju just den där kameran som är riktad bakåt jag saknar. Jag skulle behöva en sån och en tolvtumsskärm rakt framför näsan som visar i realtid vad den ser så jag kan känna mig säker på att jag kan flytta mig från min position mellan två plåtlådor utan att bli påkörd bakifrån av nån slalomåkare. Helst skulle den varna för tvåhjulingar som ligger bakom bakomvarande fordon.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Lönen? :D
Jag bor ju inte i sthlm, jag bara besöker för jobbet. ;)
Ska man bo i Sthlm så går lönen åt då det är rätt mycke dyrare att bo där. Så kan man jobba till Sthlm-lön och bo billigt i en annan stad så för all del men haken brukar vara resorna som antingen äter upp lönen eller tar en massa tid.

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Miljötänk! Stå stilla och spy ut avgaser är ju inte bra :tummenupp

Visst ska man lanesplitta, kanske inte som brasilianaren jag såg på nåt klipp i youtube tråden här på SH...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
En bra video som jag hitta för ett halvår sedan som går på djupet med lane-splitting.

Det där är ju en sanning med modifikation.
Eller snarare rent skitsnack och lögner.

Me det sagt, så lane splittar jag med väldigt lite marginal ibland. Men jag tänker inte försöka vinkla sanningen för att försöka övertyga folk om att det skulle vara rätt. :banana

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag funderar på att ta en tur in mot hufudstaden under rusning enbart för att få lane splitta till de maximala.

Ämnet är en kär trätosten på SH. Sök på "köra mellan bilarna" eller "köra mellan filerna". Frostah var mig veterligen först med att importera det engelska uttrycket.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?186444-B%F6ter-vid-quot-lane-splitting-quot

Så om du får lite svar, är nog orsaken att många medlemmar redan är uttömda.

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om du är ute och går på stan eller om du cyklar eller åker skidor i skidbacken så "lane-splittar" ju alla om någon är långsammare eller ska i en annan riktning (om någon tjock person går framför dig så går du ju om personen även om det innebär att du måste korsa linjen till cykelbanan/gräsmattan/trottoarkanten).

Bara för att det gäller ett något större fordon så måste man alltid hålla sig innanför de uppmålade linjerna och hålla minst 30 meters avstånd till alla andra, visa med blinkande lampor var man tänkt köra och inte köra snabbare än någon annan, samt att du inte får åka utanför vägen (all terrängkörning är förbjuden) för annars är det olagligt! Själv kör jag med insidan av huvudet, inte efter alla påhittade regler (även om många fungerar bra som riktlinjer) :tummenupp

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag körde ungefär motsvarande sträcka och på samma sätt häromdagen. Inga problem bortsett från en missnöjd bilförare som ville visa sitt missnöje mot mitt smidiga transportmedel genom att spotta mot mig som en dåre. Jag såg detta i tid så jag hann undvika salivduschen. Det finns folk till allt...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska man bo i Sthlm så går lönen åt då det är rätt mycke dyrare att bo där. Så kan man jobba till Sthlm-lön och bo billigt i en annan stad så för all del men haken brukar vara resorna som antingen äter upp lönen eller tar en massa tid.

Jag bor ju som bekant i Enköping, tiden det tar mig att komma till jobbet varierar rätt kraftigt beroende på vilken ände av stan det är, men 35-40 minuter i norra änden, och 1h i södra med hojen, 1-1,5h med tåget. Tåget kostar ett par tusen i månaden, men lönen är så mycket högre att det utan problem blir mer över. Att man dessutom kan bo i ett hus med stort garage och tomt för samma pris som en liten tvåa i enskededalen här är ju lite av en bonus det med. ;)
Så, förutom sthlmstrafiken så både har man kakan kvar och äter den.

virre_t4

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Hoj
kommer!!
jag är ny här och har haft mitt kort i knappt en månad nu men jag har inte fattat riktigt är lane-splitting lagligt eller kommer jag åka dit av polisen om jag gör det och dom ser mig ?

är så mycket regler och skit som man egentligen inte vet om:confused::va

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag bor ju som bekant i Enköping, tiden det tar mig att komma till jobbet varierar rätt kraftigt beroende på vilken ände av stan det är, men 35-40 minuter i norra änden, och 1h i södra med hojen, 1-1,5h med tåget. Tåget kostar ett par tusen i månaden, men lönen är så mycket högre att det utan problem blir mer över. Att man dessutom kan bo i ett hus med stort garage och tomt för samma pris som en liten tvåa i enskededalen här är ju lite av en bonus det med. ;)
Så, förutom sthlmstrafiken så både har man kakan kvar och äter den.

jag bor sommartid i ett hus utanför norrtälje och jobbar p olika håll i stockholm, att köra hoj besparar mig 2h trafikstockning om dagen, så ja jag lanesplitar, kör om på enfiligt, ser vägrenen som min fil och är allmänt oansvarig.

med de sagt så ska jag ut och övningsköra med en stackare :banana

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jag är ny här och har haft mitt kort i knappt en månad nu men jag har inte fattat riktigt är lane-splitting lagligt eller kommer jag åka dit av polisen om jag gör det och dom ser mig ?

är så mycket regler och skit som man egentligen inte vet om:confused::va

gör de snyggt och dem skiter i det, krocka och det är ditt fel.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag lanesplittar inte och undviker att sär skriva!:näsblod

Däremot glider jag förbi köerna med min motorcykel. :)

På de brittiska öarna är det filtering som gäller och, förutom att det är lagligt, så uppmuntras det. :D

I Tyskland är det durchslängern. Verboten? Natürlich, aber Ich bin nicht Deutsch (oder Amerikaner)... :yoparty

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...