Lane splittar ni?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
okej så om jag fattar rätt då så är det egentligen olagligt fast man kan se mellan fingrarna ibland:hihi

Nix, gör du rätt är det lagligt, gör du fel är det inte det!:tungan

Omkörning ska ske till vänster och det är den som kör om som har ansvaret.
Alltså mellan filer eller till vänster. När du kommer fram till rödljuset måste du ligga till höger om heldragna för att köra om till vänster.

Den som blir omkörd ska dessutom underlätta omkörning.

Att en motorcykel kan köra om en bil men inte tvärt om betyder inte att det är olagligt. Jämför dessa tokbreda vägar där bilar kan köra om i samma fil.

I slutändan handlar det om omdöme, någonting som vi är på väg ifrån i Sverige, och att det blir svårt att aldrig ta en heldragen linje.

Jag gör en bedömning varje gång för varje tillfälle. Kan jag inte vinna något med att glida förbi så låter jag bli. Jag försöker också att inte reta bilister om jag kan undvika. Om någon sedan kör om på höger sida utan att komma fram snabbare stör inte mig, alla är inte lika.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag drog förbi en kö idag och ställde mig längst fram bredvid en annan hoj som redan stod där. Han glodde som fan och verkade sur över att jag tagit plats där bredvid honom. Vad är det för fel på folk?

dom flesta hojåkare e surkukar och bilister i hemlighet ....

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lönen? :D
Jag bor ju inte i sthlm, jag bara besöker för jobbet. ;)

Ska man bo i Sthlm så går lönen åt då det är rätt mycke dyrare att bo där. Så kan man jobba till Sthlm-lön och bo billigt i en annan stad så för all del men haken brukar vara resorna som antingen äter upp lönen eller tar en massa tid.

Vad han sa.

Men jag har faktiskt ingen aning som sagt om varken löner eller kostnader för att jobba i stockholm.
Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att spendera så mycket tid att ta mig till och från ett jobb.
Just nu cyklar jag till mitt jobb på 5-6 minuter. Det är mer lagom :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag är ny här och har haft mitt kort i knappt en månad nu men jag har inte fattat riktigt är lane-splitting lagligt eller kommer jag åka dit av polisen om jag gör det och dom ser mig ?

är så mycket regler och skit som man egentligen inte vet om:confused::va

Jag har åkt förbi polisbilar och en polixhoj som inte bryt tsig ett dugg... Gör du det snyggt så är det nog ingen fara alls.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad han sa.

Men jag har faktiskt ingen aning som sagt om varken löner eller kostnader för att jobba i stockholm.
Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att spendera så mycket tid att ta mig till och från ett jobb.
Just nu cyklar jag till mitt jobb på 5-6 minuter. Det är mer lagom :)

Yes, det är den dryga biten, men på hoj kan man ju roa sig med lite roliga vägar och vips blir det inte lika drygt. När jag bodde och jobbade i karlskrona var det inte helt sällan till och med två timmar hem, men 10 minuter in till jobbet. ;)

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Både ja och nej, När jag är i mitt studieland Polen så lanesplittar jag så ofta jag bara kan, och nu menar jag inte vid rödljusen utan på 50-70 sträckor med bilarna i bra fart. lanesplittar (om jag är själv och när flickvännen inte ser på) alltid vid kö. dock nu när jag har haft sommarlov i Sverige så har jag börjat dra ner på det, sällan jag lanesplittar bortsätt ifrån Kö, bra eller dåligt av mig vet jag ej, men jag har redan fått lite arga blickar och tutningar i Sverige när jag gjort det utanför kö, men även i kö, så ärligt talat har jag mer respekt för de sura bilisterna i Sverige.

men jag tycker Lane-splitting är riktigt bra så länge det görs med med marginal och noga uppmärksamhet :banana

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Alltid oavsett, det är ju halva nöjet med att pendla.
Det klagas på trafiksituationen i Stockholm men det är ju bara roligt med lite kaos. :)

Dock tycker jag andra motorcyklister är läskigast när man "lanesplittar". Flesta nära ögat upplevelser är med just MC-åkare som lessnat på att ligga i kö, helt osyliga, utan att vrida på huvudet och utan förvarning kastar sig ut i "min" mittfil. :huvet

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Alltid oavsett, det är ju halva nöjet med att pendla.
Det klagas på trafiksituationen i Stockholm men det är ju bara roligt med lite kaos. :)

Dock tycker jag andra motorcyklister är läskigast när man "lanesplittar". Flesta nära ögat upplevelser är med just MC-åkare som lessnat på att ligga i kö, helt osyliga, utan att vrida på huvudet och utan förvarning kastar sig ut i "min" mittfil. :huvet

Håller helt med!
Åker centralbron i Stockholm och det är som att folk på MC sitter i kö halva bron och men sen lessnar och kastar sig ut i mitten utan att titta.

NOTERA: Jag har bara haft hojkort sen i Onsdags - men tidigare puttrade jag fram med min 30-moppe på samma väg. (endast när det var kö och gick i 10 km/h)
Jag tycker det känns mycket positivare att åka MC än moppen. Bilister flyttar på sig och breder väg. Med moppen var det helt tvärt om då folk vart irriterade på att man åkte där (vilket man egentligen inte får) vilket de glatt visade genom att stänga in en, tuta, blinka med helljusen. Man var en glad amatör helt enkelt.

Känns skönt att bli behandlad som en medtrafikant istället för en lite moppefjunis som tränger sig på deras väg.

Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jaa, spar massor av tid. Dock är jag ytterst vaksam på allt och alla runtom mig. Finns massor av halvsovande nötter som ägnar FB mer uppmärksamhet i sin mobil än trafiken framför så det gäller att vara på sin vakt :)

Tjita1

Guest
Jag har kört om en bilist på enfiligt (en fil mellan refugen och vägkanten) en gång, räknas det?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Har knappt tänkt på det.

Var ute för någon vecka sen och åkte på en 100-väg där en traktor drar ut och kör 30. Det hade precis blivit enfiligt, traktorn håller åt sidan och det finns plats så jag lämnade den långa kön bilister bakom mig och fick dra på lite :arsele

Men ska tänka mer nu på om man inte kan fil... fildela hette det ja, lite mer. :rock

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Första gången jag åkte till skolan med hojen så var det en budhoj (bring tror jag) som lanesplitta vid essingeleden och körde in i en bil. Tog ett tag innan jag vågade börja lanesplitta kan jag säga...
Nu tar det ca 30min från Sätra-Kista när trafiken är som värst

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...