Lanesplitting, vad är tillåtet.

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Nu pratade vi om kökörning och inget annat, att man får köra i höger körfält på en väg under 70 vet jag, det är dock inte samma sak som att köra om på högersida i samma körfält.

Jag svarade Arnim som skrev att polisen sagt att det ALLTID är olagligt att köra om på höger sida.

Att köra om på höger sida i samma körfält har jag ej uttalat mig om och blandar inte ihop något alls

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja men inte i samma fil.
Jo det tror jag, det finns ingen regel som säger att ett körfält endast får härbärgera ett fordon i bredd. Får du plats är det ok att köra... Du får däremot inte köra på en heldragen linje, spärrområde eller korsa desamma.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jo det tror jag, det finns ingen regel som säger att ett körfält endast får härbärgera ett fordon i bredd. Får du plats är det ok att köra... Du får däremot inte köra på en heldragen linje, spärrområde eller korsa desamma.
Det han menar är att du inte får köra om till höger i samma fil. Till vänster i samma fil går bra om tillräckligt utrymme finns. se 33 § i mitt inlägg #19 ovan.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Precis de som min körskola sa när jag tog kortet 2010, det är därför man får köra 2 motorcyklar i bredd med mera om man så önskar, ett körfält säger inte hur många fordon man får köra i bredd, det finns vägar utan skiljelinjer till exempel, där får så många fordon som får plats i bredd på ett trafiksäkert sätt vistas, du får t.ex dra om bilar på insidan på påfarten till motorvägen om du kan göra det på ett säkert sätt, har dragit om en polis bil så men på ett snällt och fint sätt utan o korsa några linjer, körde inte för fort utan axxade bara mer än dom, de sades inget om det i gbg i af, jag gjorde bara som jag fick.

givetvis så korsades inga heldragna linjer

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Japp, och återigen - är det kö så är det inte en omkörning att passera på höger sida. Om du sedan gör det i eget körfält eller i samma körfält (lanesplitting) är ovidkommande.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är bara att köra. Poliserna bryr sig inte så länge man kör som folk. Att blåsa förbi en stillastående kö i 70 är inte att rekommendera. Jag stannade faktiskt och frågade en trafikpolis om det här.... Han fick naturligtvis inte uppmuntra till lagbrott, utan plirade bara lite och sa "testa så får vi se om jag tar dig". Det gjorde han inte.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är bara att köra. Poliserna bryr sig inte så länge man kör som folk. Att blåsa förbi en stillastående kö i 70 är inte att rekommendera. Jag stannade faktiskt och frågade en trafikpolis om det här.... Han fick naturligtvis inte uppmuntra till lagbrott, utan plirade bara lite och sa "testa så får vi se om jag tar dig". Det gjorde han inte.

Det är nog lite så, kör med skallen o gör det försiktigt, så blir alla nöjda o glada :)
Måste faktiskt få skryta lite med att i Polen här har bilisterna bättre uppsikt och inställning till lane-splitting, kanske är för att många har strukigt med under resans gång som fått den inställningen men jag önskar vi fick se det i sverige och inte alla surmuppar som vi rätt ofta stöter på i trafiken :gnissla men de e bara o köravidare och inte ta åt sig, inte vårt fel att dom inte vet bättre :hihi

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns mycket att säga om lanesplitt . Själv nyttjar jag det så fort det är stadstrafik. Sen finns det sorgliga, tragiska bilförare som får ont i magen av det. Tydligen är det bättre att ta upp en plats i kön än att minska den. Kombiägarlogik.

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Är bilisterna verkligen så jävliga? Jag upplever det faktiskt som att många bilister ger lite extra plats om de hinner reagera på att man kommer glidande mellan filerna. Många reagerar nog inte alls och ibland händer det att någon vill blockera så mycket det bara går. Det sistnämnda upplever jag som mest ovanligt, bedömt högst någon gång per månad. Däremot brukar jag de flesta dagar ge tummen upp till iaf några bilister som snällt ger plats. Detta i Göteborg.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns mycket att säga om lanesplitt . Själv nyttjar jag det så fort det är stadstrafik. Sen finns det sorgliga, tragiska bilförare som får ont i magen av det. Tydligen är det bättre att ta upp en plats i kön än att minska den. Kombiägarlogik.

Tycker inte jag. Många är duktiga och flyttar på sig. Inte säkert att alla ser dig heller.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Är bilisterna verkligen så jävliga? Jag upplever det faktiskt som att många bilister ger lite extra plats om de hinner reagera på att man kommer glidande mellan filerna. Många reagerar nog inte alls och ibland händer det att någon vill blockera så mycket det bara går. Det sistnämnda upplever jag som mest ovanligt, bedömt högst någon gång per månad. Däremot brukar jag de flesta dagar ge tummen upp till iaf några bilister som snällt ger plats. Detta i Göteborg.
Detta är nog mycket ett småstadsfenomen. I storstäder är folk mer medvetna kring detta och vana att köra i köer mm. I småstäder som jag bor i klagar folk och blir irriterade om de får vänta två minuter vid ett vägarbete. Blixtlåsprinciper, fickparkera, "ta för sig" i trafiken mm är ordentligt mycket sämre i mindre städer

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det enkla svaret är att om du kör i vägrenen så är det generellt sett inte tillåtet. Vägrenen skall inte användas till färd. Ofta är sidolinjen heldragen av den anledningen.
Är det streckad sidolinje så kan det vara OK att använda vägrenen.

Vad gäller köra mellan bila i köer så är det som så att om hastigheten är max 70 och det är köbildning så räknas det som passering och inte omkörning. Passering får ske både på vänster och höger sida och man får använda samma körfält då det inte finns någon regel som säger att det max får vara ett fordon i ett körfält.
Detta så länge man inte kör över heldragna linjer.

Dvs så länge som det är köbildning och låg hastighet så får man köra förbi under förutsättning att man kan göra det på ett sätt som inte skapar onödiga risker för dig eller andra trafikanter.

det innebär dock att om det händer något så kommer du att anses som vållande och risken finns att det betraktas som att du passerat på ett sätt som inte var tillräckligt säkert. Dvs du åker förutom på att krasha också på att du får böter för ett trafikbrott.

Men i normalfallet så är det inget problem.
Det brukar sällan vara några problem även om man använder vägrenen eller liknande heller. Dom flesta poliser ser lite mellan fingrarna så länge som man sköter sig och inte gasar på för friskt.
Även motorcykelpoliserna smiter själva förbi köer på samma sätt som vi gör.

Dock ska man ha i åtanke att en petig polis mycket väl kan bestämma sig för att eftersom du trots allt använde vägrenen och det är olagligt så skall du lagföras. Eller att denne bedömer att din färd mellan bilarna inte skedde på ett säkert sätt.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)

Pendlar i Stockholm och håller med. Tycker det var värre bara för några år sedan men hade nytaget kort då så delvis var det väl min orutin.
Klantiga, oannonserade filbyten (inga blinkers) förekommer ju men hur ofta blinkar du själv när du "filtrerar"...?Bussfil kör man av säkerhetsskäl för att slippa sms-ande kontorsmänniskor en halvmeter bakom i 90 km/h...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
När jag ser folk på MC som sitter och svettas i kön, mitt i filen, bakom hästlängder av bilar så blir jag irriterad. Då är det som man inte insett möjligheterna av ett smidigt fordon. Oftast är det BMW förare med reflexväst och extraljus.

Really? Du orkar bry dig så mycket och bli irriterad över folk som inte filtrerar?
Dom kanske inte vill? Dom kanske inte anser att det behövs?

Bra att du kör så stilla att du hinner notera märke och utrustning ända ner till extraljusen. :tummenupp
Du kanske inte har så bråttom heller?
Nå, möjligen missade du korvlådorna? Sådana grunkor brukar hålla ner lusten att ge sig in mellan bilarna och härja...

Här följer mitt facit:

Av de få bilförare som överhuvudtaget reagerar i köerna, så:

Sverige: drygt 2/3 breddar för att underlätta, och knappt 1/3 försöker stänga

Tyskland: knappt 1/3 breddar för att underlätta, och drygt 2/3 försöker stänga.

Hittills är det bara i Tyskland som folk har skrikit åt mig inifrån bilarna, sprayat spolarvätska eller skvätt dricka på mig. Det mesta av drickan landade förövrigt på bilen bredvid. Vetefan hur dom löste det sinsemellan. Tyskar är ju lite petiga med putsen. Nå, det blev väl mitt fel det med - jag stannade inte för att kolla.

Mest överraskade var nog terriern i Tyskland som kom farande ur bakfönstret på en Suburban, vilt bjäbbande och dessutom nafsande efter min armbåge. Nästan så man önskar att hon hade fått grepp och sugits med ut på en sjujäkla resa...

Extra kul är det när en bilist försöker stänga, och den andra i körfältet bredvid öppnar upp som kompensation

Endast i Tjeckien har jag varit med om att en bildörr öppnats.
Bara på glänt, som en markering - och på något vis hade jag det på känn, så jag hann stanna innan.
Han fick sig ett staredown, kan jag meddela.

...å andra sidan var det just i Tjeckien jag satte K1100ans backspegel emot spegeln på en Renault Espace så den löste ut och ramlade av. Min alltså...
"Satan" tänkte jag, detta kommer att ta tid och kosta tjafs, medans jag krånglade mig ut mot vägrenen för att ta emot en massa ovett.

Döm om min förvåning när en typiskt tjeckisk tjej :tuttar i ett oförglömligt linne kommer springande i kapp mellan bilraderna - med min backspegel i handen. Oskadd!

"No problem! We ride bike too. Thought I should give it to you before it got smashed" och så studsade hon tillbaka till sin minibuss.

För mig var det bara att smaffa tillbaka spegeln i sina fästen och köra vidare.
Jag behövde inte ens kliva av hojen, och netto så hann inte ens kön förbi mig; jag slapp alltså köra om bilarna där det small en gång till.
Inte minst viktigt...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Allt är tillåtet, förutsatt att du kan köra ifrån de som inte tycker det. Annars är det bäst att låta bli. :tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
I söndags trängde jag mig förbi en kö, var rätt trångt mellan bil och refug. Då skulle en bil "hjälpa till" och fred på ratten för att lämna mer plats åt mig varpå min fot slår i hans utsvängade däck. Vinglade till men gick bra. Körde i princip i krypfart.

Har även varit med om att en taxi slänger upp en dörr och jag hinner stanna med låsta hjul och bultande hjärta. Fruktar den dagen en dörr slängs upp och man inte hinner stanna.

EDIT: Här även på film när poliser flyttar på sig för att lämna plats så jag kommer förib :)

https://www.youtube.com/watch?v=5oSnLIMHSm8

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tackar som hjärtligast för alla svar och den trevliga stämningen som inte ballade ur beroende på frågan och har nu förstått att det inte är lagligt att passera denna bilkö till höger i vägrenen.Får väl fortsätta med att hålla span eller låta bli denna form av körning beroende på humöret vid tillfället.Synd när det sparade både tid och drivmedel samt mindre svett i solskenet.För någon dag sedan så låg det en halv kofångare från en bil i denna vägren som jag lyckades undvika.Men så är livet ibland delvis på marginalen, på en plastraket, i vägrenen, i trafiken, bland bilister, med smått tossiga ankor på hoj. :crash

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
I söndags trängde jag mig förbi en kö, var rätt trångt mellan bil och refug. Då skulle en bil "hjälpa till" och fred på ratten för att lämna mer plats åt mig varpå min fot slår i hans utsvängade däck. Vinglade till men gick bra. Körde i princip i krypfart.

Har även varit med om att en taxi slänger upp en dörr och jag hinner stanna med låsta hjul och bultande hjärta. Fruktar den dagen en dörr slängs upp och man inte hinner stanna.

EDIT: Här även på film när poliser flyttar på sig för att lämna plats så jag kommer förib :)

https://www.youtube.com/watch?v=5oSnLIMHSm8

.... :lol ....

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nu pratade vi om kökörning och inget annat, att man får köra i höger körfält på en väg under 70 vet jag, det är dock inte samma sak som att köra om på högersida i samma körfält.

Fast nej. TS pratade om att köra om i väggrenen och du svarade:

"Du får aldrig köra om på höger sida av ett fordon, så glöm vägrenen.
Ska du köra mellan bilarna är det på höger sida om linjen. Korsar du linjen räknas det som omkörning på högersida vilket är förbjudet, än värre är det om det är en heldragen linje du korsar."

Vilket jag hävdade inte är sant med flera exempel då man får köra om på höger sida.

Har varken diskuterat kökörning eller omkörning på högersidan i samma körfält med dig eller någon annan. Men snyggt försök till en straw-man, är du möjligtvis politiker ?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring