Lapp från "grannen" på hojen

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
GlennB skrev:
Personen i fråga lär då inte höra av sej, för folk som gnäller anonymt har i 9 fall av 10 inte guts nog att verkligen ta en diskussion när det väl kommer till kritan.

Exempel: folk som hötter med näven när man puttrar förbi i 50 på 50-vägen genom ett samhälle, testa att stanna och fråga vad dom ville, dom flesta kommer bara att titta ner i marken och mumla, andra kommer att gnälla på att det gick så fort, och när man upplyser dom om att det är 50, och att jag körde i 50, så kommer dom kanske säga nåt i stil med "Ja DU kanske, men alla andra kör i minst 200" osv..

Det är ju svensson-syndromet i ett nötskal, ingen vågar stå för sina åsikter, utom hemma vid köksbordet!

Japp, återigen hamnar vi i fällan med att motorcyklister klumpas ihop till en homogen grupp som gemensamt får ta skiten för vad några procent ställer till med! Och det känns av nån anledning som att vi mer plastraketer är mer hatade än HA, Bandidos och andra %-klubbar.
Medelsvensson har dessutom otroligt svårt för att uppskatta hastigheter korrekt, testa att glida igenom hembyn i 50 på ettan, jämfört med att rulla igenom på tomgång i 70! Ingen kommer att reagera när ni rullar i 70, men när ni ylar förbi i 50 kommer alla att svära över att det gick så fort! :huvet

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
MiZou skrev:
Ja, jag tror att jag kommer försöka gå lite till mötes samtidigt som jag tycker det är skit att personen i fråga inte bara kan ta kontakt med mig personligen eller ge sig själv till känna så vi tillsammans kan lösa problemet...
Gå honom till mötes, troligen skiljs ni som vänner. Visst är det skit, men vad skulle vitsen vara med att vara taskig tillbaka?

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Någon som haft liknande upplevelser? Tips, kommentarer?

Varför bråka??? Om det nu bara är en meter till gatan rulla ut den då och starta, så slipper du grannar som kommer att leta ännu mer fel om du bara jävlas.

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Aion skrev:
Varför bråka??? Om det nu bara är en meter till gatan rulla ut den då och starta, så slipper du grannar som kommer att leta ännu mer fel om du bara jävlas.

Problemet är att ljudupplevelsen knappast blir annorlunda om jag flyttar till gatan, alt. så får nån annan höra ljudet, men visst, man kan ju alltid testa...

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
flykay76 skrev:
Där har ni faktiskt fel!

På tävlingshelgerna blir man väckt varje morgon av hojar... kl. 8.00.
Det är INTE alls kul.
På Bikeweek varade detta en vecka :näsblod Man var något förbannad på mornarna.... Tänk att behöva vakna till detta varje morgon! :mad:

Ibland känner man för att klippa av tändhatten på hojarna runtom husvagnen.

Varför campa så nära :kocko

Mc-ljud och 2-takts doft är härligt

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Två alternativ. Antingen skiter du i vad grannarna säger och kör som vanligt med lite extra varv.. Skaffa dessutom till vinterbilen en 3" pipa så spelar du morron musik i vinter oxå.. de kan ju knappast be dej knuffa ut den till vägen..
ELLER så gör du dom tilllags och leder ut din mc...

Själv så brukar jag hålla låga varv på gatan hemma för att inte reta upp folk.. Man har väll rätt att starta sitt fordon..
Vet du vem som skrev lappen eller va det en anonym som inte vågar stå för sin åsikt?

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
MiZou skrev:

Jag fick en likadan lapp på min gamla hoj, den lät iofs en hel del så jag började att rulla iväg den några meter innan jag startade och då var det lugnt. Vad gör man inte för gannsämjan? :pannkyss

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Man har helt klart igen det om man går grannarna tillmötes lite..

Det bästa du kan göra är väl att ta kontakt med den som skrivit det och fråga hur de tycker att du ska göra osv. Bara det gör säkert att du kan göra precis lika som du gör idag bara för att de fått gehör för deras åsikt.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
MiZou skrev:
Problemet är att ljudupplevelsen knappast blir annorlunda om jag flyttar till gatan, alt. så får nån annan höra ljudet, men visst, man kan ju alltid testa...

Gå upp kl 06:00 och tokvarva som en j-ävla dåre i rabies tills klaggo-gubben gör entré! Då får du veta vem det är...

(låt cykeln bli varm först - den stackaren ska ju inte behöva lida)

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
MiZou skrev:

vore ja som du o hade pärlan ute om nätterna skulle ja va försiktig...
de finns folk till allt :huvet o att sparka omkull en hoj e inte svårt. visa hänsyn o slipp misshandelsåtal :tummenupp

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jupp, skippa tomgångskörningen och led ut den till gatan om det inte är så långt. Det är skitjobbigt att bråka med sina grannar och om det inte kräver för stor uppoffring så är det värt att leda ut den. Även om ljudnivån egentligen inte minskar så kommer de kanske tycka du är schysst som lyssnar på dem. Minskar säkert även risken för repor i lacken, brända hål i sadeln osv...

Har själv min hoj bredvid huset, med ljuddämparen mot vad jag tror är sovrumsfönser. Brukar köra på tomgång under tiden jag packar ner låset och tar på mig hjälm, proppisar, glasögon och handskar :)

Kanske dags för mig själv att skippa tomgångskörningen. Tyvärr har vi en dm småsten som underlag på platsen bredvid huset så nån utputtning till gatan skulle det aldrig bli tal om för min del. Då får de asfaltera p-platsen först! Jag slet som ett djur när jag skulle knuffa tillbaka hojen efter att kopplingsvajern brustit! :)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag orkar bara inte läsa hela tråden men skulle nån idiot ens tänka tanken på att varmköra sin hoj 07:15 på min gata skulle jag välta den på natten när jag kommer hem.
Sätt på din orginalljuddämpare och va som folk.

Jag bor på Hägerstensåsen, bara så du vet.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
jag tomgångskör min hoj på baksidan (där sovrummen är) vid mitt garage varje morgon vid 06.40 snåret varannan vecka
ingen som klagat än...

men nissen som e väktare å blockerar infarten till garagen (för han inte orkar gå över gatan (20 meter) å parkera där istället) kommer bli lessen den dagen jag fixat bilen, för efter 2 inbrott ställer jag den på baksidan, å ska iväg vid 20 i 7 å inte kommer ut med bilen :hihi HOW U LIKE THEM APPLES!!!
kan ju tillägga att de inte e nån parkering på infarten till garagen, utan bara, en infart, som oxå används till temporär parkering... går precis å klämma sig förbi med hojen, så jag har inga moraliska problem med att varva lite extra i garaget på morgonen / natten...

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
heimdal skrev:
jag tomgångskör min hoj på baksidan (där sovrummen är) vid mitt garage varje morgon vid 06.40 snåret varannan vecka
ingen som klagat än...

men nissen som e väktare å blockerar infarten till garagen (för han inte orkar gå över gatan (20 meter) å parkera där istället) kommer bli lessen den dagen jag fixat bilen, för efter 2 inbrott ställer jag den på baksidan, å ska iväg vid 20 i 7 å inte kommer ut med bilen :hihi HOW U LIKE THEM APPLES!!!
kan ju tillägga att de inte e nån parkering på infarten till garagen, utan bara, en infart, som oxå används till temporär parkering... går precis å klämma sig förbi med hojen, så jag har inga moraliska problem med att varva lite extra i garaget på morgonen / natten...
en nyckel o dina alldeles egna version av tex mona lisa på huven :tummenupp

IronMike

Guest
Äsch häng inte läpp grabben..

Hade jag varit din granne så hade du haft en å annan kniv i däcket. Jag jobbar oftast natt/sena kvällar och sover läänge =)

För övrigt så tänker jag ganska mkt på att inte störa andra bl a pga va min dygnsrytm, något som fler egentligen borde tänka på, spec de med vanlig dygnsrytm som tycks ha minst omtanke.

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
R1 -01
Jag jobbar mycke natt och kväll och jag skulle bli vansinnig om nån startade hojen precis utanför mitt fönster och lät den stå och puttra på tomgång. Sätt dig in i hans/hennes situation, att bli väckt precis när man somnat eller en timme innan man ska upp varje natt skulle nog inte va nå vidare. Själv så slår jag alltid av hojen en bra bit innan p-platsen och rullar när jag kommer hem sent, och jag rullar alltid iväg hojen en bra bit när jag startar den på morgonen eller kvällen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MiZou skrev:
Inte speciellt subjektivt, många andra tycker att det låter väldigt snällt, och sedan är det ju så att jag inte står och varvar utan låter den stå på tomgång en liten kort stund för att vispa runt oljan lite och få upp lite temperatur...
.....

Hade jag bott i närheten hade jag blivit en ovän rätt snart. Slipon OCH varmkörning varje morgon?

Skäligt tycker jag vore: rulla en rimlig bit för att slippa dön på innergårdar el dyl och sen start och iväg en sekund efter att oljelampan slocknat. Du får väl fisåka en stund.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
RedBaron skrev:
Tja, det var ju skrivet i en vänlig ton så var för inte göra som han/hon ber om. Är det bara ett par meter till gatan så är det ju inget större besvär. Det kan ju vara t.ex en nattabetare som har sitt sovrumsfönster precis vid din parkeringsplats.

har såna som jobbar natt hunnit hem och lagt sig klockan kvart över sju? knappast de som jobbar natt i vården i alla fall.

det låter snarare som en jävla gnällröv till granne. jag skulle erbjuda honom/henne ett paket med öronproppar.

Gabor

Guest
LocDog skrev:
Säg till och du behöver hjälp....kommer gärna över och varvar lite.

Grannen som satte dit lappen hade antagligen en taskig natt (ev. av olika orsaker) och han/hon kände att de var på sin plats att dela med sig lite....och då råkade du vara nära tillhands.....ähh vem försöker jag lura =)

Många utag de som inte kör hoj själva har en evig förmåga att klaga på ljudnivåer m.m..

Be din granne klippa sig och skaffa sig ett jobb att gå till och jobba som hos andra, på så vis kanske han slipper bli störd på morgon. Är han/hon pensionär så är det hög tid att skaffa sig en hobby (annan än att sova).

De finns inga bestämmelser som säger att du inte får starta hojen på morgon så fortsätt med det är mitt råd. Jävlas personen i fråga igen så ta upp det med styrelsen eller liknande ansvarig för området/lgh.

Rev safe!
Mvh LocDog

Du missade en sak, det var just ljudet på hojen som var det som jävlades i området.

resonera så med mig när jag jobbat tre nätter på raken, å du har garanterat ingen hoj som funkar på bra länge.
Fortsätter du ändå, slutar du åxå att fungera....appråpå jävlas... :7peta

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...