Tänkte jag skulle ta och förgylla er tillvaro med en liten historia från min förra lägenhet lite söder om söder. Ny-singel och alltså en del förfester hemma hos mig innan man drog ut på stan. Trapphuset bestod av följande personer:
längst ner en snubbe som aldrig var hemma (och var han hemma så förde han mer oväsen än vad jag kunde göra) samt en döv gammal dam med sömnsvårigheter som vaktade min hoj.
på mellanplanet en barnfamilj med bra ljudnivå och ett äldre par i 50-årsåldern. De sista bodde rakt under mig. Vi återkommer till dessa om en stund.
På mitt plan, överst, jag och en postiljon som var lajvare. Kul kille som alltid hade massor med sprit hemma, om det mot förmodan skulle ta slut.
Festerna hemma hos mig följde ungefär samma mönster. Vid 19-tiden droppar de första in och börjar käka, vid 20.30 kikar paret med knoddarna på mellanvåningen in och kollar om det finns något käk kvar. Vid 21 knatar grannen iväg till sig och hämtar mera sprit.
vid 22, alltså strax innan det är dax att börja röra på sig kommer mannen från paret på mellanvåningen upp. Nu följer en redogörelse för första gången han dök upp.
*plingplong*
Lime: Tjaba! Kom in.
Granne: Eha... ja...
L: Vad kan jag göra för dig?
G (lite skamset): Hustrun har skickat upp mig för att klaga, ni för oväsen.
L: Åfan... hur mycket oväsen för vi och hur mycket tänker du skälla?
G: Ja... jag vet inte... jag tycker inte det stör så mycket.
L: Ähvafan vi går in i köket och pratar om saken. Gin, Vodka eller Whiskey?
G: Har du någon singelmalt?
L: Inte mer än en 10-15 sorter. Ardbeg 12 årig eller Lagavulin 16?
G: Ardbeg tack.
L: Hur mycket skulle du skälla på oss förresten?
G: Tja... en sexa ungefär...
Och sedan brukade han "skälla" sig igenom en sexa eller två tills ha till slut "lyckades" skälla tillräckligt på oss för att vi skulle stänga av stereon och gå vår väg...
Fick en stor flaska singelmalt av honom när jag flyttade...