Lapp från "grannen" på hojen

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
MiZou skrev:
Inte speciellt subjektivt, många andra tycker att det låter väldigt snällt, och sedan är det ju så att jag inte står och varvar utan låter den stå på tomgång en liten kort stund för att vispa runt oljan lite och få upp lite temperatur...

Jag står parkerad på baksidan av huset, men det gör ingen skillnad om jag rullar den runt huset, då är den vid någon annans fönster, redan innan har jag rullat ut den på en lite mer central plats för att den inte ska stå rakt mot någons fönster, men va fan, hur många skiftjobbare kan det finnas??? Men det är klart att man inte vill störa någon mer än nödvändigt...
Det finns nog fler skiftarbetare än vad du tror.Jobbar själv skift och vet hur det är att bli väckt igen när man precis har somnat.Och jag kan ju säga att humöret är inte det bästa då efter 3 nätter.
Varför bråka egentligen det äer väl bara att leda ut hojen på gatan. :tummenupp

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Skrämmande låg nivå på en del inlägg. Typ ähh skit grannen varva gärna lite extra, skall väl dom typ skita i, gör som du vill etc etc.

Finns något som heter hänsyn och respekt!! Tänk dig själv om du varit uppe hela natten med tex ett barn som inte vill sova. Så när man äntligen själv får igen gluggarna så står någon och varmkör nedanför föstret!! Precis man blir rätt lack!

Sporthojsåkare behöver få ett bättre rykte. Gör det inte värre med skitsaker!

JB

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Varför är alla hojåkar så himmla nojjiga om att man ska varmköra i evigheters evigheter...... :3freak

Man kan ju rulla iväg direkt utan att något tar någon som helst skada. Det räcker ju att rulla ut och iväg på tomgång så slipper du bli högröd i ansiktet av att putta bågen.

Du behöver ju inte göra någon 10 meters lakritssträng med 15.000 rpm iväg med fullgas (innan du gör det måste motorn garanterat vara genomvarm)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ha hojen i ett annat garage och stör andra grannar....

annars så är hänsyn bra.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
anja skrev:
har såna som jobbar natt hunnit hem och lagt sig klockan kvart över sju? knappast de som jobbar natt i vården i alla fall.

det låter snarare som en jävla gnällröv till granne. jag skulle erbjuda honom/henne ett paket med öronproppar.

Jag slutar 06.00 efter mitt nattskift.
06.30 är jag i säng och somnar inom några minuter.
Jag skulle få ett rabiat anfall om jag tvingades höra en 30 sekunders varmkörning vid 7-7.30 -snåret varje morgon!!!!!

ÄVEN om jag inte hade hunnit i säng, så skulle det vara fruktansvärt störande att höra det när jag försöker varva ner efter natten.

DÄREMOT skulle jag ALDRIG skriva nåt anonymt. Det gör att man inte blir tagen på allvar.
Öga mot öga i en vänlig ton brukar lösa problemen snabbt o smidigt...
(Ungefär som jag bönade o bad om lite soppa efter landsvägen under bikeweek :tummenupp Tack Anja)

/Tom

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
anja skrev:
har såna som jobbar natt hunnit hem och lagt sig klockan kvart över sju? knappast de som jobbar natt i vården i alla fall.

det låter snarare som en jävla gnällröv till granne. jag skulle erbjuda honom/henne ett paket med öronproppar.

Vafaan. Slutar man 06.00 och har nära hem så är man gott och väl hemma till 06.30 och kan ha somnat 07.15. Vad tänker du med ?

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Catman skrev:
Öga mot öga i en vänlig ton brukar lösa problemen snabbt o smidigt...
(Ungefär som jag bönade o bad om lite soppa efter landsvägen under bikeweek :tummenupp Tack Anja)

/Tom

Alla vet väl att jag gillar katter och gärna hjälper katter i nöd? Jag har inget emot nattarbetare heller, speciellt inte kattägande sådana. :katt

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa skrev:
Vafaan. Slutar man 06.00 och har nära hem så är man gott och väl hemma till 06.30 och kan ha somnat 07.15. Vad tänker du med ?

Vad tänker DU med? Jag skrev att de som jobbar natt i vården inte slutar tidigt nog för att vara hemma och sovande till kvart över sju.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

En trevlig, märk väl trevlig önskan från en granne, är väl solklart att man då försöker göra det bästa av situationen. Dvs gör som hon/han föreslår.
Sen är det väl skit samma vem som skrivit lappen. Får du ingen ny lapp om du försöker vara lite tystare på morgonen så är ju problemet löst. :tummenupp Att göra nåt annat känns fånigt! Sunt förnuft måste få råda här, tycker du ska vara glad över att du verkar ha trevliga grannar. Hade väl varit värre om grannen din va en idiot som till slut lackat ur och sen har du punka på hojen eller annat skit!

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
anja skrev:

Sen kommer du på att just den grannen sitter på en massa pengar och hade ett stort intresse av att sponsra nån tjej som kör hoj! aj då... :hihi :rofl :hihi :tungan

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
anja skrev:
Vad tänker DU med? Jag skrev att de som jobbar natt i vården inte slutar tidigt nog för att vara hemma och sovande till kvart över sju.

Tja jag läste ditt inlägg! Och här är ett urklipp från DITT inlägg

Citat: har såna som jobbar natt hunnit hem och lagt sig klockan kvart över sju? Slut citat

Tillägg: Och ja, det finns många som jobbar skift, Inte bara inom vården. Det är ganska vanligt att man slutar 06.00.

Last edited:

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag bor oxå mitt i stan , mitt bland hus, barnfamiljer och pensionärer.

Det är bara att inse att hojen låter och stör somliga. Gör så gott du kan..typ..klä på dig hjälm o allt, starta hojen det sista du gör..puttra iväg direkt..varmkör i farten lixom.

Inte så kul..man vill ju starta, varmköra lite..lyssna lite o så men bor man som du gör funkar det kanske inte alltid 07:15 :tungan

Att vara trevlig hjälper nästan alltid.

/ Treo

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KaZ skrev:
Sen kommer du på att just den grannen sitter på en massa pengar och hade ett stort intresse av att sponsra nån tjej som kör hoj! aj då... :hihi :rofl :hihi :tungan

jag har en väldigt bra relation till mina grannar. faktiskt.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Vaknade inatt kl 02 av att larmet på hojen gick igång, jevlar va nojjig man blir tills man får upp persienerna och ser att allt verkar ok.

Kanske var det en granne som va där o försökte fästa en lapp :hihi

/N

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
flykay76 skrev:
Där har ni faktiskt fel!

På tävlingshelgerna blir man väckt varje morgon av hojar... kl. 8.00.
Det är INTE alls kul.
På Bikeweek varade detta en vecka :näsblod Man var något förbannad på mornarna.... Tänk att behöva vakna till detta varje morgon! :mad:

Ibland känner man för att klippa av tändhatten på hojarna runtom husvagnen.

Och det värsta är att det inte är vilka hojar som helst... Det är oftast TVI-taktare.

Och att bli väckt på morgonen av hojarna är ju en sak men att ni promt måste köra omkring på banan och väcka oss som sitter och sover i solskenet förstår jag inte... Nästa år blir det rödflagg så fort ni väcker oss... ;)

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Mycket snack om skiftarbetare i tråden. Om folk jobbar skift eller ej tycker jag man kan skita i om man beter sig hyffsat normalt (man kan ju t ex skita i tomgångskörningen men att rulla iväg 50m innan jag startar hade jag aldrig gjort).

Har själv jobbat natt väldigt mycket och att stan och huset man bor i vaknar upp när man skall gå och lägga sig är helt enkelt något man får leva med. Det finns öronproppar för de som sover lätt.

Nattjobb är inte för alla.

Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
jag tycker att alla som kör med gräsklippare/trimmers å diverse andra störande maskiner inte ska få göra det...! idag så klipptes gräset här utanför vid 9 tiden..
gnäller jag om det? neeeee... bara å bita i de sura å försöka ignorera.. å de tar inte nåra 2 minuter heller som de gör när man ska iväg med hojen

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Sad Glad skrev:
Mycket snack om skiftarbetare i tråden. Om folk jobbar skift eller ej tycker jag man kan skita i om man beter sig hyffsat normalt (man kan ju t ex skita i tomgångskörningen men att rulla iväg 50m innan jag startar hade jag aldrig gjort).

Har själv jobbat natt väldigt mycket och att stan och huset man bor i vaknar upp när man skall gå och lägga sig är helt enkelt något man får leva med. Det finns öronproppar för de som sover lätt.

Nattjobb är inte för alla.

true dat

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tänkte jag skulle ta och förgylla er tillvaro med en liten historia från min förra lägenhet lite söder om söder. Ny-singel och alltså en del förfester hemma hos mig innan man drog ut på stan. Trapphuset bestod av följande personer:

längst ner en snubbe som aldrig var hemma (och var han hemma så förde han mer oväsen än vad jag kunde göra) samt en döv gammal dam med sömnsvårigheter som vaktade min hoj.

på mellanplanet en barnfamilj med bra ljudnivå och ett äldre par i 50-årsåldern. De sista bodde rakt under mig. Vi återkommer till dessa om en stund.

På mitt plan, överst, jag och en postiljon som var lajvare. Kul kille som alltid hade massor med sprit hemma, om det mot förmodan skulle ta slut.

Festerna hemma hos mig följde ungefär samma mönster. Vid 19-tiden droppar de första in och börjar käka, vid 20.30 kikar paret med knoddarna på mellanvåningen in och kollar om det finns något käk kvar. Vid 21 knatar grannen iväg till sig och hämtar mera sprit.

vid 22, alltså strax innan det är dax att börja röra på sig kommer mannen från paret på mellanvåningen upp. Nu följer en redogörelse för första gången han dök upp.

*plingplong*
Lime: Tjaba! Kom in.
Granne: Eha... ja...
L: Vad kan jag göra för dig?
G (lite skamset): Hustrun har skickat upp mig för att klaga, ni för oväsen.
L: Åfan... hur mycket oväsen för vi och hur mycket tänker du skälla?
G: Ja... jag vet inte... jag tycker inte det stör så mycket.
L: Ähvafan vi går in i köket och pratar om saken. Gin, Vodka eller Whiskey?
G: Har du någon singelmalt?
L: Inte mer än en 10-15 sorter. Ardbeg 12 årig eller Lagavulin 16?
G: Ardbeg tack.
L: Hur mycket skulle du skälla på oss förresten?
G: Tja... en sexa ungefär...

Och sedan brukade han "skälla" sig igenom en sexa eller två tills ha till slut "lyckades" skälla tillräckligt på oss för att vi skulle stänga av stereon och gå vår väg...

Fick en stor flaska singelmalt av honom när jag flyttade...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024