Laptimer utvecklas! Frågor!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Jag håller på att konstruera laptimers, för försäljning. Prototypen är så gott som klar, men jag skulle behöva lite tips, för finslipningen.

Lite info om den:

Mått: 100 x 60 x 25

Displayen är en 16x2 teckens bakgrundsbelyst display. Det är ingen ren sifferdisplay utan klarar av text.

Varvtider: 85

PC kabel och programvara för överföring till dator medföljer.



Nu är det så att jag har några frågor om tips hur jag ska göra.


Vad skulle du föredra?

1. Batteri eller hojjens strömförsörjning? Batteri kan dock medföra större mått på laptimern.

2. Räcker 85 varvtider? Kan utöka utan större kostnad.

3. PC programvaran klarar än så länge av att ladda in tiderna så att man kan bläddra och kolla på alla varv, och även skriva ut dem. Och givetvis spara dom på datorn.
Den räknar även fram snabbaste varv och totala tiden för körningen. Vad mer skulle önskas? Grafer och kurvor tex.?

Funderade ett tag på att göra trådlös överföring till datorn, men det kanske är att öka på priset i onödan.
Alltså, man bara trycker på en knapp på laptimern när hojjen står i depån(inom 200 m till datorn) och så finns tiderna i datorn automatiskt.

4. Nu visas tiden när du passerar mållinjen och står kvar hela varvet. Antar att det är bättre än att tiden räknas upp hela varvet. Eller? Annars kommer man väl å kika på tiden hela tiden och tappa konsentrationen.

5. Finns det intresse av en sådan laptimer? Prisidé?


Kom gärna med förslag och idéer på funktioner ni vill ha med!

Ska ladda upp bilder på prototypen så snart som möjligt.
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Kul med uppfinnare! (det finns nog en liten uppfinnare i oss alla)

Kapslingen är viktig! helst i det närmaste vattentät och ganska
stöttålig, helst inga små glappiga kontakter för mottagar enhet o dyligt

Sätt i ett litiumbatteri typ 3v (kameramodell)

Lycka till
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag hade föredragit batteri då det blir enklare att flytta timern mellan olika hojar.

Fler än 85 varv hade också varit bra om man tex kör ERF.


Coolt projekt :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är väl alltid intressant.

1. Batteri helt klart, det finns ju små batterier och så mycket ström ska den väl inte dra?

2. 85 är väl helt ok, såvida man inte kan få med mellantider också.

3. Det ska klara av att dras in i torkels TrackTimer ;)
Serie/usb-kabel duger gott.

4. Borde kunna vara fritt val, antingen eller.

5. Ja, aim med samma funktioner kostar 1995:-

Skulle du trycka in funktionen att kunna logga två temperaturer(vill mäta avgastemp och kunna få det loggat med tiderna), så skulle jag kunna betala några kronor till.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Kapslingen är viktig! helst i det närmaste vattentät och ganska
stöttålig, helst inga små glappiga kontakter för mottagar enhet o dyligt

Sätt i ett litiumbatteri typ 3v (kameramodell)


Grejjerna i kapslingen kommer att bli gummiupphängda så jag tror den blir ganska slagtålig. Jag får väl prova antagligen att kasta den i backen några gånger =) Fy fan, det komer att svida!

Kretsen behöver 5 volt, så ett 9 volts batteri blir nog lämpligast isåfall. Någon som vet hur många mAh ett sånt brukar vara på?
Eftersom displayen är bakgrundsbelyst så kommer den att dra en del ström. Får nog göra så att den bara lyser i någon sekund när man åker över mållinjen eller när man trycker på någon knapp.




Fler än 85 varv hade också varit bra om man tex kör ERF.

Jo det är ju det att minnet som jag använder klarar teoretiskt sett upp till 650 varvtider. Men jag har inte lyckats adressera hela minnet än. Men jag jobbar på det =)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
brodin skrev:
Grejjerna i kapslingen kommer att bli gummiupphängda så jag tror den blir ganska slagtålig. Jag får väl prova antagligen att kasta den i backen några gånger =) Fy fan, det komer att svida!

Kretsen behöver 5 volt, så ett 9 volts batteri blir nog lämpligast isåfall. Någon som vet hur många mAh ett sånt brukar vara på?
Eftersom displayen är bakgrundsbelyst så kommer den att dra en del ström. Får nog göra så att den bara lyser i någon sekund när man åker över mållinjen eller när man trycker på någon knapp.

Knapp för att slå av och på bakgrundslyset? Dagtid behövs det sällan och det är oftast då vi kör :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
brodin skrev:
Jag håller på att konstruera laptimers, för försäljning. Prototypen är så gott som klar, men jag skulle behöva lite tips, för finslipningen.

Lite info om den:

Mått: 100 x 60 x 25

Displayen är en 16x2 teckens bakgrundsbelyst display. Det är ingen ren sifferdisplay utan klarar av text.

Varvtider: 85

PC kabel och programvara för överföring till dator medföljer.



Nu är det så att jag har några frågor om tips hur jag ska göra.


Vad skulle du föredra?

1. Batteri eller hojjens strömförsörjning? Batteri kan dock medföra större mått på laptimern.

2. Räcker 85 varvtider? Kan utöka utan större kostnad.

3. PC programvaran klarar än så länge av att ladda in tiderna så att man kan bläddra och kolla på alla varv, och även skriva ut dem. Och givetvis spara dom på datorn.
Den räknar även fram snabbaste varv och totala tiden för körningen. Vad mer skulle önskas? Grafer och kurvor tex.?

Funderade ett tag på att göra trådlös överföring till datorn, men det kanske är att öka på priset i onödan.
Alltså, man bara trycker på en knapp på laptimern när hojjen står i depån(inom 200 m till datorn) och så finns tiderna i datorn automatiskt.

4. Nu visas tiden när du passerar mållinjen och står kvar hela varvet. Antar att det är bättre än att tiden räknas upp hela varvet. Eller? Annars kommer man väl å kika på tiden hela tiden och tappa konsentrationen.

5. Finns det intresse av en sådan laptimer? Prisidé?


Kom gärna med förslag och idéer på funktioner ni vill ha med!

Ska ladda upp bilder på prototypen så snart som möjligt.
Den blir rätt stor, jämfört med AIM:s.

1. Batteri

2. AIM lagrar 400 (typ) varv

3. Bra att data lätt kan överföras till PC. Grefer känns inte så jättnödvändigt. Finns ju itne så mycket att illustrera om det bara finns varvtider att arbeta med. Se till att man kan få ut värdena i .txt eller .xls-format så är det lätt att skapa grafer i andra program. Trådlöst vore himla bekvämt.

4. Spelar egentligen ingen roll eftersom man ändå inte kollar på den när man kör. Jag hade ändå låtit den räkna på kontinuerligt.

5. Du skissar på en väldigt enkel laptimer så den bör inte vara dyr. En fördel med AIM är att det finns så många som har den att man aldrig behöver sätta upp sin egen mottagare. Det förenklar. Den klarar dessutom av mellantider, även om jag aldrig sett flera mottagare uppsatta samtidigt. Måtten du anger är också större än AIM:s. Bakgrundsbelysning känns inte så angeläget.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Jo, AIMs är ju rätt liten. Men så kostar ju den enklaste 2000 också och har inte PC överföring.
Jag hade tänkt mej en bit under 1000 lappen.

Vad är det för mått på AIMs är det någon som har en som kan mäta?

Och innan jag gör den färdig till försäljning(om det nu blir så, kommer att köra med den själv till att börja med) så SKA detta finnas:
600 Varvtider
Batteridrift 9V batteri.

Tycker ni att det skulle vara värt ca 300 kr extra för trådlös överföring till datorn?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
brodin skrev:


Tycker ni att det skulle vara värt ca 300 kr extra för trådlös överföring till datorn?

Om jag skulle köpa en så hade jag lätt pröjsat 300 bagare extra bara för att det är coolt!
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Skulle du trycka in funktionen att kunna logga två temperaturer(vill mäta avgastemp och kunna få det loggat med tiderna), så skulle jag kunna betala några kronor till.


Ska fundera på saken. Men vad är intressant med att veta avgastemp? (dum fråga kanske, men jag vet iaf inte)

Var ett tag sugen på att sätta dit en IR sensor som mäter däcktemp(såg att rossi hade så på sin hoj =) men jag la ner idén då givaren kostar 1400 kr st.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
brodin skrev:
Jo, AIMs är ju rätt liten. Men så kostar ju den enklaste 2000 också och har inte PC överföring.
Jag hade tänkt mej en bit under 1000 lappen.

Vad är det för mått på AIMs är det någon som har en som kan mäta?

Och innan jag gör den färdig till försäljning(om det nu blir så, kommer att köra med den själv till att börja med) så SKA detta finnas:
600 Varvtider
Batteridrift 9V batteri.

Tycker ni att det skulle vara värt ca 300 kr extra för trådlös överföring till datorn?
En bit under tusenlappen är ett mycket bra pris med den funktionaliteten. Måtten är ca 100x30x5 mm - tror jag. Jag kan gå ut i garaget och mäta om du vill. Vad gäller trådlöst måste jag hålla med Oscar :rock

Edit: stavning samt bra pris --> mycket bra pris.

Edit II: strunta i bakgrundsbelysningen. Det är viktigare att man har bra batterilivslängd.
 
Last edited:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
oscar skrev:
Om jag skulle köpa en så hade jag lätt pröjsat 300 bagare extra bara för att det är coolt!

Det är ju bara för att du är så rik Oscar :D

Brodin, coolt projekt. Detta kommer jag att följa utvecklingen på :tummenupp
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Jag fixar nog en switch med 3 lägen:

1: Hela kretsen av
2: På utan belysning
3: På med belysning

Då kan man ju slå på belysningen när man stannar och kolla in tiderna.
Man kan ju givetvis bläddra igenom tiderna utan PC också, och se dom direkt på displayen.

Håller på och slänger ihop en "Laptimer" simulator nu. Lägger upp den inom en timme, så kan ni få prova hur den fungerar!
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
brodin skrev:
Håller på och slänger ihop en "Laptimer" simulator nu. Lägger upp den inom en timme, så kan ni få prova hur den fungerar!

Jäkligt fräckt alltså.
Ska bli kul att testa :tummenupp
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Överdrev nog lite med en timme. Men jag ska försöka bli klar med den ikväll.

Om det är någon som ska till midlanda på onsdag så kan ni ju få se den live. Tänkte testa den då.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Skulle vilja se senaste varvtid samt hur det jämför sig med snabbaste varv i sekunder +/- sedan den nollades...

En klart frän funktion är att få klämma in en distansräknare som jämför hur man ligger till jämfört med snabbaste varv redan under pågående varv.. Kolla lite på hur STACK har löst det där..

http://www.stackltd.com/predict.html

/B
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Simulatorn Klar!

En klart frän funktion är att få klämma in en distansräknare som jämför hur man ligger till jämfört med snabbaste varv redan under pågående varv.. Kolla lite på hur STACK har löst det där..

Vore läckert men jag tror inte att proccessorn jag använder fixar allt detta på ett bra sätt.

Ska däremot testa om jag kan fixa tidsjämförelse för varje varv. Borde gå!


Nu är Laptimer simulatorn klar:

http://w1.278.telia.com/~u27812750/Laptimer/LaptimerSim.exe

Ska förklara hur den fungerar.

Allt styrs med en enda knapp: Lap

Rensa Minnet:
När Laptimern startar så är det fullt med X på översta raden. Om man då innom en sekund trycker ner och håller in Lap i 5 sekunder så rensas minnet från alla sparade varvtider.

Tidtagning:
När X:en försvinner så kommer startbilden fram ----Laptimer----.
Efter ytterligare en sekund så kommer det fram på rad 2 hur mycket av minnet som är fyllt. Om det står Mem: 5 så finns det redan 5 varvtider i minnet. Om du då vill ha dom kvar så startar du helt enkelt bara nästa varv genom att trycka Lap. Om du vill rensa minnet så måste du starta om Laptimern(läs ovan).

Se varvtider:
När du har tagit några tider och vill kolla på dom så håller du in Lap i 3 sekunder. Då kommer tiderna fram. Du bläddrar till nästa genom att trycka på Lap igen.


Det är nog allt. Ganska enkelt(tycker iaf jag) när man lärt sej. Tycker ni jag borde sätta in fler knappar? Tror det räcker bra med en faktiskt.

Att trycka på Lap är samma sak som att åka över mållinjen! Så du kan även använda Laptimern som ett tidtagarur utan att använda IR-ögat genom att trycka på knappen.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Om den där kommer fungera tillförlitligt så är jag spekulant.

Hur har du löst det med mottagare vid start- och mål? Funkar den mot AIM:s eller har du ett eget system där? Detta är ju mycket betydelsefullt, för hur stor din försäljning kommer kunna bli.

Önskar mer info.
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top