Laptimer utvecklas! Frågor!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Vad menar ni med mellantid?
Menar ni att man ska sätta upp en till IR givare på banan som registrerar mellantiden, eller vill ni ha en tryckknapp där ni var som helst på banan kan trycka till och se hur ni ligger till?

För mellantid med IR så krävs det ju ett till IR-öga!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ja ja ja, Björn, akta halsen! :D
Jag har PM'at Brodin med det jag vet om Sven mm. Vad gäller mellantider så har UltraLap en intressant lösning: de använder två olika IR-sändare, en för hela varvet och en (eller flera) för mellantider. Splitsändarna identifieras alltså automatiskt.
Andra tillverkare (AIM mfl) gör så att man sätter ut flera likadana sändare och ställer in minsta varvtid till kortare än minsta tid mellan två sändare. Talar man om för laptimern hur många sändare det finns per varv så kan den lätt räkna ut deltider och total varvtid. Ännu lättare att göra det i nedladdningsprogrammet men det räcker ju inte riktigt.
Rollcentre T200 (mycket lik den laptimer som diskuteras här) kan jag läsa av direkt i mitt program med godtyckligt antal mellantider, under en testdag med Radical i fjol så hade vi tre mellantider, lagom kul när laptimern missade i snitt en sändare per varv... :rolleyes:
Absolut bäst är ju att också logga körd sträcka, då kan man i efterhand konstruera vilka mellantider man vill, men då sticker genast priset iväg.

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Har fått en fråga om när den blir klar.

Blir nog "klar" med den om några veckor. Men om den kommer till försäljning så blir det antagligen förts till våren, eller vintern. Vill prova den rejält innan jag säljer den...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
brodin skrev:
Blir nog "klar" med den om några veckor. Men om den kommer till försäljning så blir det antagligen förts till våren, eller vintern.

Ingen panik, få av oss behöver den före våren. Vi följer utvecklingen med intresse. Lycka till! :tummenupp

En av de få som önskar leverans lagom till den första snön skulle ju vara Chrille då. Jag hörde han nämna något om elljusspår, lap-timer, kroppsstrumpor och ett par välvallade skidor, ex-Gunde Svan. I meningen därefter mumlade han något knappt hörbart om: "Nu dj*vlar", "nu ska de få se på f*n", "rackarns Micke" och "den där j*la Nr18-kg-för-mycket".

Det ska bli intressant att se hur den här vintern gestaltar sig... :brynad

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
abstruse skrev:
Ingen panik, få av oss behöver den före våren. Vi följer utvecklingen med intresse. Lycka till! :tummenupp

En av de få som önskar leverans lagom till den första snön skulle ju vara Chrille då. Jag hörde han nämna något om elljusspår, lap-timer, kroppsstrumpor och ett par välvallade skidor, ex-Gunde Svan. I meningen därefter mumlade han något knappt hörbart om: "Nu dj*vlar", "nu ska de få se på f*n", "rackarns Micke" och "den där j*la Nr18-kg-för-mycket".

Det ska bli intressant att se hur den här vintern gestaltar sig... :brynad

:rofl Gillade säkert ex-Gunde Svan kommentarerna.
Klockrent Direktör Joakim :rock

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
brodin skrev:
Har fått en fråga om när den blir klar.

Blir nog "klar" med den om några veckor. Men om den kommer till försäljning så blir det antagligen förts till våren, eller vintern. Vill prova den rejält innan jag säljer den...
Några nyheter att förmedla till oss, Brodin?

Vore kul att veta om projektet fortfarande är igån eller nerlagt...

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Laptimer utveckling!

Har jobbat med den hela vintern!
Har bytt ut i princip allt och testat fram och tillbaka. Jag har satt ihop en färdig prototyp nu. Ska testa så fort som möjligt när jag får fart på RGV:n.

Tekniska data på nya utförandet:
*8x2 teckens LCD utan backlight
*680 varvtiders minne
*Ränka ut snabbaste varvtid
*Läsa alla varvtider i laptimern
*IR självlärare för att passa alla sändare
*Två olika visningssätt;
1:Se varje ny varvtid när du passerar sändaren
2:Se tidsskillnaden från föregående varv
*PC kabel och programvara för att tanka ur tider som inehåller profiler för
flera svenska banor och räknar automatiskt ut snittvarvtid,snitthastighet och körd sträcka.

Jag ska testa den mera så återkommer jag väl med mer info sen.
Håller även på att utveckla billiga shiftlights!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hoppas du får ordning på den för en lusentapp. Då vill jag ha, om det inte tar för lång tid vill säga.

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Visst går det ju att få ordning på det, det är bara en tidsfråga! Men nu börjar ju det ju bli MC väder, så jag ska försöka testa den så fort som möjligt.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kommer att köpa om du får klart den inom kort. Använder AIM idag, men saknar möjligheten att exportera till PC.

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
montering

jag och min bror kommer vilja ha varsin.
jag jobbar på ett elektronik firma, vill du ha hjälp med monterin av komponenterna mm så kan jag stå till din tjänst, billigt.

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
så här

ett förslag till hu de skulle kunna se ut. brodin

Bifogat

• dig_multi2.JPG
    dig_multi2.JPG
    23.7 KB · Visningar: 40

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Kommer att köpa om du får klart den inom kort. Använder AIM idag, men saknar möjligheten att exportera till PC.
Samma här. Samma skäl.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...