Laptimer utvecklas! Frågor!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
nr12 skrev:
Mitt program TrackTimer (som kommer i en riktigt bra prissatt budgetversion alldeles snart)

när då
Jag vet, jag vet... Det närmar sig så mycket kan jag säga! Men jag kan inte lova något datum. Hoppas på April/Maj då allt ska vara klart inkl dokumentation. Läs "bloggen" på min hemsida så hittar du lite info om vilka begränsningar som gäller för basicversionen.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Vad sitter det för batteri/er i AIM's och Rollcentre's laptimers? Jag kör med ett 9V men det känns inte riktigt bra på grund av dålig kapacitet och stor effektförlust.
 

Coola Ola

Guest
brodin skrev:
Vad sitter det för batteri/er i AIM's och Rollcentre's laptimers? Jag kör med ett 9V men det känns inte riktigt bra på grund av dålig kapacitet och stor effektförlust.

Det finns en batterityp som heter 4LR44 som bl.a. används till kameror. 6V, alkaliskt. Vet ej ifall det finns som återuppladdningsbart eller i vilken kapacitet. Det har ivf ganska nätta dimensioner 13x26mm o borde ge högre kapacitet än ett 9V. Två sådana parallellt borde ju passa rätt fint, om du fortfarande kör med 6V inspänning, vill säga.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
brodin skrev:
Vad sitter det för batteri/er i AIM's och Rollcentre's laptimers? Jag kör med ett 9V men det känns inte riktigt bra på grund av dålig kapacitet och stor effektförlust.
AIM kör med cr2430, 2 styck. Sändaren har 12V.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Så vad skulle ni föredra, 9V batteri vilket medför större kapsling, eller 2 x 3V alkaliska "plattbaterier" vilket gör kapslingen mindre?

Fördelen med 9V är ju att det går att ladda dem. Plattbatterier måste ju bytas ut. Men den blir bra mycket mindre med plattbatterier!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
brodin skrev:
Så vad skulle ni föredra, 9V batteri vilket medför större kapsling, eller 2 x 3V alkaliska "plattbaterier" vilket gör kapslingen mindre?

Fördelen med 9V är ju att det går att ladda dem. Plattbatterier måste ju bytas ut. Men den blir bra mycket mindre med plattbatterier!
Plattbatterier är bättre. AIM klarar sej halva säsongen utan byte.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
brodin skrev:
Så vad skulle ni föredra, 9V batteri vilket medför större kapsling, eller 2 x 3V alkaliska "plattbaterier" vilket gör kapslingen mindre?

Fördelen med 9V är ju att det går att ladda dem. Plattbatterier måste ju bytas ut. Men den blir bra mycket mindre med plattbatterier!
Laddningsbara röstar jag för!

Drygt att behöva byta batterier 2 gånger/säsong. Finns nog med saker man måste tänka på ändå... :7peta
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SpeedAbuser skrev:
Laddningsbara röstar jag för!

Drygt att behöva byta batterier 2 gånger/säsong. Finns nog med saker man måste tänka på ändå... :7peta

Bättre att ta ur dem och ladda dem 5 ggr/säsong då eller?
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Hur sitter batterierna monterade i AIM och rollcentre's laptimers?
Måste man skruva upp kapslingen för att byta?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På min AIM Mycron2 så har jag kopplat in den på hojens batteri! Behöver inte tänka på att nåra batterier kan ta slut..
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
På min AIM Mycron2 så har jag kopplat in den på hojens batteri! Behöver inte tänka på att nåra batterier kan ta slut..

Precis, detta vore ju den bästa lösningen, så tänker jag själv köra också. Men det verkade som om de flesta ändå föredrog batteri förr när jag frågade.

Om man gör en laptimer utan batteri så får man ju ner priset ytterligare och speciellt storleken kan göras betydligt mindre! Sen tycker jag att det är lämpligare utan batteri, jag kör hellre med snabbkopplingar på + och - kabeln så man enkelt kan ta bort laptimern ändå om man vill vid t.ex. tvätt av hojjen.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
brodin skrev:
Precis, detta vore ju den bästa lösningen, så tänker jag själv köra också. Men det verkade som om de flesta ändå föredrog batteri förr när jag frågade.

Om man gör en laptimer utan batteri så får man ju ner priset ytterligare och speciellt storleken kan göras betydligt mindre! Sen tycker jag att det är lämpligare utan batteri, jag kör hellre med snabbkopplingar på + och - kabeln så man enkelt kan ta bort laptimern ändå om man vill vid t.ex. tvätt av hojjen.

Och vi som inte har batteri? Synd om det skulle bli omöjligt på grund av en sån sak....
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Chris Ash skrev:
Och vi som inte har batteri? Synd om det skulle bli omöjligt på grund av en sån sak....

Jag visste inte att ni var utan 12V elsystem på era hojar. Jag förstod att ni saknade batteri, men jag trodde att det ändå fanns ett 12V elsystem :lol
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top