Laptimer utvecklas! Frågor!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Chris Ash skrev:
Så det går ändå? Jag kan inget om sånt.

Jag antar att du har en elektronisk varvräknare som förmodligen drivs med 12V, och antagligen en tempmätare som också kräver 12V.

Men jag vet inte säkert hur det är på riktiga rejshojar. Kanske finns någon här som kan svara hur det verkligen ligger till. :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
brodin skrev:
Jag antar att du har en elektronisk varvräknare som förmodligen drivs med 12V, och antagligen en tempmätare som också kräver 12V.

Men jag vet inte säkert hur det är på riktiga rejshojar. Kanske finns någon här som kan svara hur det verkligen ligger till. :va

Jo, det är 12V, en del med batteri, en del utan batteri. Yammorna har nog nästan alla batteri eftersom de har soppapump.
Hondor med lite dataloggningstjafs och annat har också batteri, men inte som standard.

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
oFFkeFF skrev:
Jo, det är 12V, en del med batteri, en del utan batteri. Yammorna har nog nästan alla batteri eftersom de har soppapump.
Hondor med lite dataloggningstjafs och annat har också batteri, men inte som standard.

Okej, så då skulle det ju inte vara något problem då. Men frågan är vad folk föredrar. Vore bra med en poll här, men hur fan får man till en sån tro... :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
brodin skrev:
Okej, så då skulle det ju inte vara något problem då. Men frågan är vad folk föredrar. Vore bra med en poll här, men hur fan får man till en sån tro... :rolleyes:

Aj, förresten, det gäller mest 250, hur det ser ut på 125 vet jag inte(förutom att det är 12v där också).
Separat batteri är nog att föredra.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Aj, förresten, det gäller mest 250, hur det ser ut på 125 vet jag inte(förutom att det är 12v där också).
Separat batteri är nog att föredra.

Jag vet så mycket som att jag inte har nåt batteri.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
brodin skrev:
Jo, AIMs är ju rätt liten. Men så kostar ju den enklaste 2000 också och har inte PC överföring.
Jag hade tänkt mej en bit under 1000 lappen.

Tycker ni att det skulle vara värt ca 300 kr extra för trådlös överföring till datorn?

Allt verkar klart prisvärt !

Om den funkar som den ska så har du en storsäljare !

//Anders

Algot

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
En såndär orange supermotard. En gammal blå japansk stinkande 125:a som de körs cross på ibland. Och en gammal DR650 som oftast står isärskruvad p.g.a nån ombyggnad som aldrig blir färdigt.
Har inte följt hela tråden så de kanske har tagits upp tidigare, men en Laptimer borde va intressant även för crossbranchen. Kan den klara miljön på en crosscykel så kan man tänka sej att du har en stor kundkrets där.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Algot skrev:
Har inte följt hela tråden så de kanske har tagits upp tidigare, men en Laptimer borde va intressant även för crossbranchen. Kan den klara miljön på en crosscykel så kan man tänka sej att du har en stor kundkrets där.
Då hade jag lätt köpt en! Kan tänka mig det är ännu mer intressant för enduro åkarna

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Hur ser det ut på utvecklingsfronten? Har det dykt upp nåt eller har det fallit i träda?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jag är GRYMT intresserad av denna produkt! Hur går det med utvecklingen? Är på jakt efter en prisvärd laptimer...

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
McFille skrev:
Jag är GRYMT intresserad av denna produkt! Hur går det med utvecklingen? Är på jakt efter en prisvärd laptimer...

Ja, utvecklingen går frammåt. Den testas nu under sommaren, men det går lite långsamt eftersom jag lumpen nu.

Men efter de tester jag har kört så har jag fått gjort ändringar i den, så den är inte klar. Men projektet har absoulut inte lagts ner, utan jag har bara stoppat i en lägre växel.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Ok, vi väntar med stor iver!
Lumpen har en tendens att stoppa allt annat i sitt liv...eller rättare sagt så läggs hela livet på is ett år, som att vara i en koma! Skönt att det är över nu, har varit en fri man i.....en månad om 3 dagar! Woohoo! :yoparty

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
brodin skrev:
Vad sitter det för batteri/er i AIM's och Rollcentre's laptimers? Jag kör med ett 9V men det känns inte riktigt bra på grund av dålig kapacitet och stor effektförlust.

Vad använder du för uP? Om du använder PIC borde du kunna sätta i någon ur Microchips nanowatt-serie. Misstänker dock att det är IR-sensorn och LCD:n som äter effekt.
Om du sätter i ett 9V batteri så försvinner det mesta i spänningsregleringen. Man kan ju alltid använda en DC-DC step-up, men det blir fler prylar som ska slåss om utrummet samt att priset går upp.
En tanke kunde vara att använda en super-cap, om förbrukningen tillåter det. Iofs kan man glömma backlight då och den skulle nog få laddas före varje körning (men det går på nolltid!).
Anslutning till cykelns elsystem känns lite fippligt men borde vara den stabilaste lösningen om data lagras i flash el. liknande. Annars får man ju inte stänga av cykeln innan man tankat ut tiderna!

Killarna och tjejerna hos Aim m. fl. har nog också funderat på det här, och de verkar ha kommit fram till att knappceller är rätt väg. Om du oxå väljer det, ta då en välkänd typ. Ex. CR2032 - 2430 som sitter i Aims dosor kan vara att få svåra att få tag på.

Ska sluta spåna nu.

Verkar vara ett gediget arbete som du har lagt ner i det här projektet! Lycka till! :tummenupp

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
att cr 2032 är vanlig håller jag med om :tummenupp ( 5 st 49 kr)

men 2430 finns åxå på gubb dagis (dock lite dyrare)
32-2238
CR 2430
24,5x3,0
3 volt
1 st 19,00 kr
10 st 16,50kr/st

edit...såg dumnt ut

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Var tog det hela vägen.. det finns massvis med intresserade personer så berätta lite nu

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Han gör fortfarande lumpen och har svårt att få tiden att räcka till...

Utvecklingen fortgår, tekniken i sig verkar vara ett mindre problem om jag förstått honom rätt, men att hitta en schysst inkapsling till det hela verkar struligare.

Ev. förslag mottages gärna, som det är nu så är det att ta en befintlig och modifiera den... Vilket inte alltid blir så snyggt, exakt eller proffsigt.

Last edited:

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Aprilia rs250 sp
brodin skrev:
Jag håller på att konstruera laptimers, för försäljning. Prototypen är så gott som klar, men jag skulle behöva lite tips, för finslipningen.
Va synd, köpte en laptimer i går, kunde ju köpt en av dej i vår i stället!(om dom blir bra asså!!)Lycka till!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
AleX skrev:
får man fråga hur det går:)

Självklart får man det!

Det är precis som Peccus säger, att jag har väldigt trångt med tid och ork, då jag gör lumpen(I5, Hallens kompani för den som bryr sig).

Han har också rätt i att elektroniken är i stort sett klar. Jag körde med en prototyp nu i sommar och det funkade bra. Det svåra är att få till stil på den utseendemässigt.

Men projektet är iaf inte nedlagt. Vi får väl se vad som händer framöver!

EDIT: Tog bort ett namn på ett befäl.

Last edited:
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...