Laptimer utvecklas! Frågor!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Är inte klar med mål givaren än, jobbar på saken.
Har ingen aim sändare, så jag vet inte hur dom fungerar.
Vore bra om jag kunde kolla på en sådan och göra min kompatibel med den.

Angående tillförlitligheten så måste den givetvis testas rejält innan den kommer till försäljning. Kommer absolut inte att sälja något halvdant.

Vad mer info önskas?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
brodin skrev:
Är inte klar med mål givaren än, jobbar på saken.
Har ingen aim sändare, så jag vet inte hur dom fungerar.
Vore bra om jag kunde kolla på en sådan och göra min kompatibel med den.

Angående tillförlitligheten så måste den givetvis testas rejält innan den kommer till försäljning. Kommer absolut inte att sälja något halvdant.

Vad mer info önskas?

Kunde gott tänka mig en om den blir ungefär eller under 1000 sek. Ser dock inget behov av att ha trådlös överföring, om den blir dyrare, poängen är väl att ha en så billig laptimer som möjligt.

Bra idé med en förmånlig laptimer, ser bra ut!

Funkar den med Aim's beacon så vore det ju bra.
Belysning tycker jag inte behövs, huvudsaken är att den inte drar mycket ström.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Lokke skrev:
Kunde gott tänka mig en om den blir ungefär eller under 1000 sek. Ser dock inget behov av att ha trådlös överföring, om den blir dyrare, poängen är väl att ha en så billig laptimer som möjligt.

Bra idé med en förmånlig laptimer, ser bra ut!

Funkar den med Aim's beacon så vore det ju bra.
Belysning tycker jag inte behövs, huvudsaken är att den inte drar mycket ström.

IR-öga har redan Sven Hedlund (som kör 250 SP) utveckat..

Ta kontakt med honom, onödigt att uppfinna hjulet två gånger..

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag kollade på AIM:en igår kväll. Den är ca 100*40*15 mm (b*h*d)
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Frågan är väl hur mycket tid du vill lägga ner på programmering, dels vad det gäller mjukvaran i själva laptimern o dels på PCn.

Först skulle jag nog vilja att du funderar över om det är möjligt att uppgradera mjukvaran i laptimern på ett enkelt sätt. Då skulle det ge dig möjlighet att skicka ut patchar eller uppgraderingar på nya funktioner som kommer efterhand.

Sådana funktioner skulle kunna vara att du gör det möjligt att föraren själv bestämmer hur länge en varvtid visas innan den slår över till att visa innevarande varvtid som räknas upp. På det sättet kan föraren time:a in det så att laptimerna visar senaste varvet så länge att du hinner titta på den.

Bakgrundsbelysning är inte speciellt viktigt men batteriets livslängd är. Du kanske kan kolla så att den fungerar med uppladdningsbara 9V batterier också?

I övrigt är det kanske en idé att läsa vad de andra klarar av o sedan är det bara att stryka i de listorna efter vad du känner att du kan och vill ha med till samma rimliga slant.

Denna kör jag med:
http://www.cc-2000.com/xtracing/ultra-lap/feature.html

Har haft lite problem med att den inte har triggat på AIMs o min egen transmitter men det verkar vara löst nu när jag har flyttat ut mottagaren på MC till en plats där den inte är lika gömd längre.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Jag tycker att IR är väldigt överflödigt, bättre att köra med sladd och hålla ner priset istället. Bakgrundsbelysning behövs inte eftersom aktiviteter nästan uteslutande sker dagtid.
Batteri är ett måste.

Varför inte göra en enkel och en avancerad variant till olika pris?
Jag personligen skulle inte behöva mer info än bara varvtider, och jag är övertygad om att det är många som skulle köpa om du lyckades tillverka en riktig budgettimer. Lyckas du med ett utpris under tusenlappen skulle det vara oslagbart! :tummenupp
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
SpeedAbuser skrev:
Lyckas du med ett utpris under tusenlappen skulle det vara oslagbart! :tummenupp

Speciellt om det är inklusive sändare... Om inte, så tror jag att det nästan är ett måste, att den är kompatibel med AIM's sändare.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Tänkte bara tala om en sak om bakgrundsbelysningen. Den kommer inte att behövas för mörkrets skulle. Utan det är så att även i dagsljus tror jag att den blir skarpare om man slår på belysningen när man använder den. Men det är bara vad jag tror. Ska ut och prova idag i solljuset!

Ska även fundera på möjligheten till mjukvaruuppgradering. Vore lämpligt, men det blir ju lite mer grejjer som ska få plats i laptimern och kostnaden blir ju lite högre. Men jag ska undersöka saken!

Tanken är ju att göra den så billig som möjligt!
Kul att det är så stort intresse över projectet!
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
IR-öga har redan Sven Hedlund (som kör 250 SP) utveckat..

Ta kontakt med honom, onödigt att uppfinna hjulet två gånger..

/B


Jag ska försöka få kontakt med honom, finns han på sporthoj?



Speciellt om det är inklusive sändare... Om inte, så tror jag att det nästan är ett måste, att den är kompatibel med AIM's sändare.

Priset kommer att vara inklusive sändare. Ska försöka göra en kompatibel med AIM:s

Antar att hans IR sändare har samma princip som min, men jag ska se till så att det blir kompatibelt!

Vart säljs AIMs laptimers? Hemsida?
Har kollat på ipermoto, men AIM läre väl ha en egen sida eller?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
brodin skrev:
Ska fundera på saken. Men vad är intressant med att veta avgastemp? (dum fråga kanske, men jag vet iaf inte)

Var ett tag sugen på att sätta dit en IR sensor som mäter däcktemp(såg att rossi hade så på sin hoj =) men jag la ner idén då givaren kostar 1400 kr st.

Eftersom jag inte vill köpa en svindyr logger med 8+ kanaler, så vil jag ha en liten nätt laptimer med två kanaler att logga med, för egen del avgastemp, då det säger en hel del om hur man bestyckat hojen.
Aim, m.fl har bara oftast bara ett temputtag om man inte går på deras mycket dyrare modeller.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Eftersom jag inte vill köpa en svindyr logger med 8+ kanaler, så vil jag ha en liten nätt laptimer med två kanaler att logga med, för egen del avgastemp, då det säger en hel del om hur man bestyckat hojen.
Aim, m.fl har bara oftast bara ett temputtag om man inte går på deras mycket dyrare modeller.

Vilka temperaturområden rör det sig om isåfall? Kommer nog inte att installera detta i vanliga laptimern. Men det går ju att göra undantag om du skulle vilja ha detta. Kan ju vara fler som är intresserad av en sådan modell...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
brodin skrev:
Vilka temperaturområden rör det sig om isåfall? Kommer nog inte att installera detta i vanliga laptimern. Men det går ju att göra undantag om du skulle vilja ha detta. Kan ju vara fler som är intresserad av en sådan modell...

Över 600 grader så har jag nog haft sönder något i motorn ;)
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Jag tycker att du ska börja med en enklare och billigare modell med sladd och kanske inte så mycket finneser, sedan kan du utveckla en värre och dyrare variant. Jag och en polare är klart intresserade av att köpa en var av dej dock ej över 1000l appen.
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Har inte haft tillgång till internet på ett tag. Men iaf så testade jag laptimern igår på Midlanda. Dock utan IR öga, jag använde en knapp på styret(ljustutan). Den funkade bra. Behövs ingen bakgrundsbelyning och man ser siffrorna klart och tydligt i farten om man vill göra det. Ska försöka få ordning på IR-ögat till nästa onsdag...

Har inte fått tag i Sven Hedlund (som kör 250 SP) som ni pratade om. Var kan man nå honom?
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Tycker också det är kul att det finns människor med stort kunnande som kan ge oss fattiga racers ett allternativ till allt annat som finns ute på marknaden. Men som kostar mycket mer.
Mina synpunkter på det hela är följande. Du kanske skulle försöka samla in dom som är intresserade så du får en uppfattning om hur stor marknaden är.
Sedan så tycker iaf jag att den ska vara enkel att använda. Brukar vara minst som kan gå sönder då.
*IR absolut inte nödvändigt.
*En funktion för mellantider borde finnas.

Jag är också intresserad
Keep up the good work. :tummenupp
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top