Larm om cynisk kvinnoimport

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.... utan några som helst yttre påverkningar

....Min erfarenhet är snarare att ungar börjar påverkas från dag ett och ibland innan det. Redan som nyfödda kan skrockas det åt knoddens " stora paket som han ärvt av pappa" medans de nyfödda tjejerna snarare mjäk-björnes-magasin-pratas det med.

Den yttre påverkan fortsätter redan kommande vecka då den strida strömmen av släktingar och vänner skall hälsa på. Är det en grabb, som med lillkorven, så är det blå snuttefiltar, söta men häftiga fotbollstishor i miniformat och nappar med fotbollsloggor... Och tjejbebisarna får rosa prylar och söta nalle/hund/kanin-gosisar...
Sen fortsätter det med de första leksakerna...

Och jag tror knappast du köpte några rosa kläder till din son ens när han var såpass liten att han mest hade kläder för att fånga vällingspyor och hålla sig varm och således inte hade brytt sig ens det minsta om färger...

Om du inte tror mig kan du ju bara ta ett steg tillbaka nästa gång du hälsar på en nyfödd och det är några på plats. Ta en funderare på hur besökarna beter sig runt en killbebis och jämför med gullandet med en tjejbebis.

En annan intressant liten sån där iakttagelse du kan göra i det sociala spelet och våra roller är att se hur folk beter sig när de blir hembjudna på en liten tillställning. Även om ni knappt känner de ni skall besöka för en helkväll så kommer det undantagslöst vara så att du välkomnas med en bärs i näven av grabbarna som hänger runt grillen eller sitter och kollar på sista kvarten av eftermiddagens fotboll eller trav...
Lika tveklöst lär alla tjejer som kommer till festen tassa ut i köket för att "se om de kan hjälpa till med något"...

Tror du tjejer på riktigt tycker att det är roligare att hjälpa till att skära sallad och bära ut tallrikar än att snacka skit runt TV:n med något drickbart i näven eller skulle det kunna vara så att våra roller är så hårt inpräntade att vi inte ens tänker på dem längre ens i super-genusifierade jämställdhetssverige..

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Vi fortsatter kopa Barbie till tjejerna och bilar till grabbarna, utan att reflektera och varldsfreden ar bevarat.

Allt ar som det ska vara:tummenupp
Nej, varför det. Är det inte bättre att tillämpa lite genustänk istället och påtvinga barnen vissa leksaker istället för att låta de välja själva?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
....Min erfarenhet är snarare att ungar börjar påverkas från dag ett och ibland innan det.
Fast min son växte ju upp första året endast med tjejprylar omkring sig som han ärvde från syrran. Det var först när han blev äldre som han fick egna leksaker, typ lastbilar och grävmaskiner. De konkurerrade ut de ärvda prylarna på studs.

Samma sak med TV-program. Han fick ju under sina första levnadsår leva med att det som visades på burken styrdes av syrran. Direkt han blev kapabel att protestera valde han bort det mot annat.

Fast att det är yttre påverkan snarare än biologiska skillnader som styr könsrollerna är ju inte något som bara är populärt i dina tankebanor. Rappakaljan är ju en av grundpelarna i den feministiska forskarvärlden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej, varför det. Är det inte bättre att tillämpa lite genustänk istället och påtvinga barnen vissa leksaker istället för att låta de välja själva?

Fast min bild av genustänk är ju just att man INTE tvingar på barn eller förhindrar dem från att leka med vissa leksaker...

Jag har grannar som tycker det är jobbigt när deras smågrabbar leker "baka kaka" i sandlådan istället för att kicka boll och aldrig skulle drömma om att låta grabben välja ett rosa klädesplagg.

Och även om din och min son får ha rosa plagg om de så väljer och får leka med dockor om de så skulle vilja så kommer 95% av deras lekkamrater vara betydligt mer styrda och således kommer grupptrycket i slutänden även påverka våra ungar att "falla in i mallen"...
Min son är uteslutande intresserad av att ha sina neongula arbetskläder på sig och är bara intresserad av tunga fordon & maskiner men tjatar även på mamman att måla nagellack och tjatade sig till ett rosa paraply...
Jag har inga problem med att låta honom välja själv och således ha neongula arbetskläder och gå med sitt rosa paraply men så snart han går ut på gatan eller folk hälsar på så kommer kommentarerna..
- "Det där är väl ett tjejparaply, vill du inte ha ett svart istället?" och dessutom uppmuntras allt det killiga:
- "Å vilka tuffa arbetskläder, jag slår vad om att du skall köra någon häftig maskin när du blir stor!?"
Jag är rätt säker på att han inom något år på gården och på dagis och i skola kommer ha fått lära sig att han minsan inte skall ha rosa....

0scar

Guest
....Min erfarenhet är snarare att ungar börjar påverkas från dag ett och ibland innan det. Redan som nyfödda kan skrockas det åt knoddens " stora paket som han ärvt av pappa" medans de nyfödda tjejerna snarare mjäk-björnes-magasin-pratas det med.

Den yttre påverkan fortsätter redan kommande vecka då den strida strömmen av släktingar och vänner skall hälsa på. Är det en grabb, som med lillkorven, så är det blå snuttefiltar, söta men häftiga fotbollstishor i miniformat och nappar med fotbollsloggor... Och tjejbebisarna får rosa prylar och söta nalle/hund/kanin-gosisar...
Sen fortsätter det med de första leksakerna...

Och jag tror knappast du köpte några rosa kläder till din son ens när han var såpass liten att han mest hade kläder för att fånga vällingspyor och hålla sig varm och således inte hade brytt sig ens det minsta om färger...

Om du inte tror mig kan du ju bara ta ett steg tillbaka nästa gång du hälsar på en nyfödd och det är några på plats. Ta en funderare på hur besökarna beter sig runt en killbebis och jämför med gullandet med en tjejbebis.

En annan intressant liten sån där iakttagelse du kan göra i det sociala spelet och våra roller är att se hur folk beter sig när de blir hembjudna på en liten tillställning. Även om ni knappt känner de ni skall besöka för en helkväll så kommer det undantagslöst vara så att du välkomnas med en bärs i näven av grabbarna som hänger runt grillen eller sitter och kollar på sista kvarten av eftermiddagens fotboll eller trav...
Lika tveklöst lär alla tjejer som kommer till festen tassa ut i köket för att "se om de kan hjälpa till med något"...

Tror du tjejer på riktigt tycker att det är roligare att hjälpa till att skära sallad och bära ut tallrikar än att snacka skit runt TV:n med något drickbart i näven eller skulle det kunna vara så att våra roller är så hårt inpräntade att vi inte ens tänker på dem längre ens i super-genusifierade jämställdhetssverige..

Korvisen for President.

Han kan sitt stuff:fakta

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur är det med alla som säger sej ha fötts med fel kön ? De säger sej ha valt bort leksakerna de fått som barn

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
:
- "Det tror jag inte, han har aldrig tvättat så länge vi bott ihop!"

Fick lära mig en sak av far, som han fick lära sig av sin far:
"Visa aldrig en kvinna vad du kan, för då är det alltid du som får göra det."

Det stämmer.

. Även om ni knappt känner de ni skall besöka för en helkväll så kommer det undantagslöst vara så att du välkomnas med en bärs i näven av grabbarna som hänger runt grillen eller sitter och kollar på sista kvarten av eftermiddagens fotboll eller trav...

Kanske i civilizationen.
Inte här i obygden.

Här välkomnas alla med en grogg medans röken stiger tät från den obemannade grillen.
"Jag trodde du tog den"

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Även om din inte var det, borde du själv kunnat räkna ut något så solklart innan den första månaden med ditt första fruntimmer var till ända.:D

Min far är väldigt klok men väldigt dregglig när det gäller könsfördelningen där hemma. Jag tror aldrig att min far lagat mat åt familjen eller någonsin startat tvättmaskinen. Han har nog heller aldrig packat en dagis/skolväska åt oss eller någonsin hängt tvätt. Han har tagit sin manliga roll som familjeförsörjare och muskelkarl på allvar och byter utan knot däck höst och vår och tvättar bilen och byter olja på den.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Min far är väldigt klok men väldigt dregglig när det gäller könsfördelningen där hemma. Jag tror aldrig att min far lagat mat åt familjen eller någonsin startat tvättmaskinen. Han har nog heller aldrig packat en dagis/skolväska åt oss eller någonsin hängt tvätt. Han har tagit sin manliga roll som familjeförsörjare och muskelkarl på allvar och byter utan knot däck höst och vår och tvättar bilen och byter olja på den.

Din mor då, jobbade hela dagarna i hemmet?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det här verkar vara ett så hett ämne med så många olika intressanta synpunkter att
jag känner att vi skulle behöva starta en mansgrupp här på sporthoj.com.

Är det någon som känner en bra genuspedagog som skulle kunna hålla i gruppen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det här verkar vara ett så hett ämne med så många olika intressanta synpunkter att
jag känner att vi skulle behöva starta en mansgrupp här på sporthoj.com.

Är det någon som känner en bra genuspedagog som skulle kunna hålla i gruppen?

Jag röstar på Mackan som ledare för den gruppen.

Jag vill inbilla mig att mina ungar fick välja väldigt mycket själv vad dom ville leka med, sonen fick en sån där leksaksspis och en massa grytor och grejer till. (Brio, bra skit som håller i generationer), men även bilar traktorer och verktygslådor.

Spisen användes mest som parkeringshus åt alla bilar, dottern fick ta över den sen, men hon lekte sällan med den heller, det var nog mest när andra tjejer lekte med henne hon ÖHT lekte med tjejgrejor, annars var ju storebrors grejor mycket roligare.

Sonen leker fortfarande uteslutande med bilar, lastbilar, traktorer och verktyg, det är bara det att dom har blivit större och dyrare med åren.

Lyckligtvis får han köra traktorer och lastbilar på jobbet så att han har råd att leka med rallybilar och verktyg på fritiden.

Dottern lekte också mycket med bilar när hon var liten, och har också rallylicens nu som vuxen, hon har dock inte köpt sig någon bil än.
Hon är dock rätt ensam om sitt bilintresse bland hennes ytters tjejiga klasskompisar på en ytterst tjejjig utbildning.

Så visst kan dom tidiga småbarnsåren prägla barnen för livet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så det är så du tror att förhållande i din generation fungerar, baserat på din uppväxt?

:va

Som jag skrev tidigare jag själv millitant blockflöjtstoffelhjälte och umgås enbart med hunsade, spagettiarmade barnvagnsknuffare så "min generation" är väldigt långt ifrån hur min gode generation på det sättet. Poängen är snarare att inte ens i min velour-umgängeskrets är arbetet jämt fördelat även om det är milsvid skillnad på "min generation" och mitt umgänge jämfört med min gode fars generation.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
:va

Som jag skrev tidigare jag själv millitant blockflöjtstoffelhjälte och umgås enbart med hunsade, spagettiarmade barnvagnsknuffare så "min generation" är väldigt långt ifrån hur min gode generation på det sättet. Poängen är snarare att inte ens i min velour-umgängeskrets är arbetet jämt fördelat även om det är milsvid skillnad på "min generation" och mitt umgänge jämfört med min gode fars generation.

Hur mycket jobbade den förra generationen på att det skulle bli jämnare fördelat mellan könen?

Men skall vi dra personliga erfarenheter så är det bara i ett enda fall bland mina bekanta där det är en klar skillnad i fördelningen, och den karlen är lat sen födseln.

Ja, jag har flera en just don, men nästan ingen av dom bor i en stad eller lägenhet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men skall vi dra personliga erfarenheter så är det bara i ett enda fall bland mina bekanta där det är en klar skillnad i fördelningen, och den karlen är lat sen födseln..

Jag pratar inte om "klar skillnad" som i den skillnad som rådde hemma hos mina päron utan om den inte lika tydliga skillnad som återstår trots att väldigt många intalar sig att de delar lika just med argumentation som att de sköter om bilen och bär tunga matkassar.

Själv erkänner jag givetvis inte för henne att jag insett skillnaden i insats här hemma utan jag argumenterar hårt för att jag gör minst lika mycket och att det bara är hon som inte ser allt viktigt som jag gör, typ byter högtalare i bilen, formaterar strulande datorer och skruvar fast lösa gångjärn på dörrarna hemma...

Så visa förihelvete inte denna tråd för henne för bara för att jag är medveten om att det finns skillnader i insats är jag inte särskillt angelägen om att täppa till denna sista lucka utan jag dövar samvetet med att jag pröjsar mer.

Jag lever alltså inte som jag lär, tvärtom men jag förnekar heller inte bristen på karaktär hos mig själv.

Men skall vi dra personliga erfarenheter så är det bara i ett enda fall bland mina bekanta där det är en klar skillnad i fördelningen, och den karlen är lat sen födseln.

Kollar jag i mitt spaggetiarmsumgänge så är skillnaden liten men då umgås jag med väldigt jämställda par men även där syns skillnaden om än relativt liten.

Tittar jag utanför velourgänget och går så långt som utanför huset och tittar på mina grannar, där de flesta är i min ålder, så är däremot skillnaderna redan betydligt större.

Och för att återkoppla till trådstarten så kan man väl lätt erkänna att de två hushållen med thailändskor så är skillnaderna väldigt stora trots att de är allt annat än "importerade" utan snarare präglade av sin bakgrund och kultur där det är kvinnan som sköter hemmet...

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag pratar inte om "klar skillnad" som i den skillnad som rådde hemma hos mina päron utan om den inte lika tydliga skillnad som återstår trots att väldigt många intalar sig att de delar lika just med argumentation som att de sköter om bilen och bär tunga matkassar.

Själv erkänner jag givetvis inte för henne att jag insett skillnaden i insats här hemma utan jag argumenterar hårt för att jag gör minst lika mycket och att det bara är hon som inte ser allt viktigt som jag gör, typ byter högtalare i bilen, formaterar strulande datorer och skruvar fast lösa gångjärn på dörrarna hemma...

Så visa förihelvete inte denna tråd för henne för bara för att jag är medveten om att det finns skillnader i insats är jag inte särskillt angelägen om att täppa till denna sista lucka utan jag dövar samvetet med att jag pröjsar mer.

Jag lever alltså inte som jag lär, tvärtom men jag förnekar heller inte bristen på karaktär hos mig själv.

Kollar jag i mitt spaggetiarmsumgänge så är skillnaden liten men då umgås jag med väldigt jämställda par men även där syns skillnaden om än relativt liten.

Tittar jag utanför velourgänget och går så långt som utanför huset och tittar på mina grannar, där de flesta är i min ålder, så är däremot skillnaderna redan betydligt större.

Och för att återkoppla till trådstarten så kan man väl lätt erkänna att de två hushållen med thailändskor så är skillnaderna väldigt stora trots att de är allt annat än "importerade" utan snarare präglade av sin bakgrund och kultur där det är kvinnan som sköter hemmet...

Det egentligen enkelt, man fastställer hur lång tid man lägger på hemmet/barnen oavsett vad som respektive gör.

Men då skall man naturligtvis fastställa någon form av ram som varje arbete skall hålla sig inom i tid, typ städa 0,5h osv.

Sedan så jämför man vad man lagt i tid hemma och den som har lagt mindre får jobba ikapp.

Dock så tredubblas tiden naturligtvis på allt kvalificerat arbete, typ däckbyten, kanalsökning osv.

edit, har i två olika förhållanden för att testa gjort så gott som allt arbete hemma, det slutade med att jag gjorde precis allt och det var det normala för min sambo.

Vad kan man dra för slutsats av det? jo att alla människor är lata och blir snabbt bortskämda, oavsett kön och genetiska fördelar.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Allt sånthär går att lösa ekonomiskt. Muta flickan, dvs avlöna henne för att göra jobben i hemmet. RUT :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år