.... utan några som helst yttre påverkningar
....Min erfarenhet är snarare att ungar börjar påverkas från dag ett och ibland innan det. Redan som nyfödda kan skrockas det åt knoddens " stora paket som han ärvt av pappa" medans de nyfödda tjejerna snarare mjäk-björnes-magasin-pratas det med.
Den yttre påverkan fortsätter redan kommande vecka då den strida strömmen av släktingar och vänner skall hälsa på. Är det en grabb, som med lillkorven, så är det blå snuttefiltar, söta men häftiga fotbollstishor i miniformat och nappar med fotbollsloggor... Och tjejbebisarna får rosa prylar och söta nalle/hund/kanin-gosisar...
Sen fortsätter det med de första leksakerna...
Och jag tror knappast du köpte några rosa kläder till din son ens när han var såpass liten att han mest hade kläder för att fånga vällingspyor och hålla sig varm och således inte hade brytt sig ens det minsta om färger...
Om du inte tror mig kan du ju bara ta ett steg tillbaka nästa gång du hälsar på en nyfödd och det är några på plats. Ta en funderare på hur besökarna beter sig runt en killbebis och jämför med gullandet med en tjejbebis.
En annan intressant liten sån där iakttagelse du kan göra i det sociala spelet och våra roller är att se hur folk beter sig när de blir hembjudna på en liten tillställning. Även om ni knappt känner de ni skall besöka för en helkväll så kommer det undantagslöst vara så att du välkomnas med en bärs i näven av grabbarna som hänger runt grillen eller sitter och kollar på sista kvarten av eftermiddagens fotboll eller trav...
Lika tveklöst lär alla tjejer som kommer till festen tassa ut i köket för att "se om de kan hjälpa till med något"...
Tror du tjejer på riktigt tycker att det är roligare att hjälpa till att skära sallad och bära ut tallrikar än att snacka skit runt TV:n med något drickbart i näven eller skulle det kunna vara så att våra roller är så hårt inpräntade att vi inte ens tänker på dem längre ens i super-genusifierade jämställdhetssverige..