Lars"bröstpumpen"ohly

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Må dom inte få igenom att vartannat barn ska födas av pappan, det är ju snubblande nära redan som det är nu :huvet

Fast å andra sidan, dom flesta i riksdagen är ju politiska påläggskalvar sen barnsben och saknar det mesta av verklighetsförankring. Han som troligen blir språkrör i miljöpartiet, Gustav Fridolin har tex en fil kand i mellanösternkunskap. Det har han säkert förbannat stor nytta av när han ska få Sverige bättre å grönare :huvet

Nu kanske det ska poängteras att det ju faktiskt även krävs en man för att åstakomma en unge... Men jag fattar vad du menar ;)
Nja, jungfru Maria, hon Jesus morsa, måste ju ha fått till honom på egen hand. Rabbit? :D

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Strikt jämställdhet (utan hänsyn till kultur, samhälle eller individen) till priset av frihet... jo men det låter ju som en utopi :rolleyes: :näsblod

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
är inge big fan precis men det där hade han fina åsikter om.
Vem var tantan som vart ägd?

Ett feministl***r som snackar massa skit i vänsterradion aka P3. Man mår illa när man hör henne tala, men det är inget mot när man ser henne samtidigt som hon talar :brinnerup

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bröstpumpen Ohly var inte lika förtjust i bröstpumpsfrågan dagen efter :D

Nån som såg "elfte timmen"'s sammandrag av ohlys utfrågning?
Humor...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Även om jag inte delar hans åsikter så tycker jag ändå bättre om Ohly än Mona, han ger liksom ett genuinare intryck. Bättre på att argumentera än Mona och jag tror faktiskt att han verkligen tror på de dumheter han representerar. Vilket jag inte riktigt tror om Mona.

Kan bara hålla med, Ohly är nog en av de få genuina i de rödgröna då han faktiskt tror på sin egen ideologi.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Har alltid tyckt att vänstern är helflummiga men Lars Ohly uttalande ang det här är fan sjukt. Har 4 st barn så jag borde kunna det här. Vissa barn vägrar att ta flaska och föräldrar kan få ordentliga problem om det lagstiftas om en tvådelad föräldraförsäkring. Ingen politiker ska bestämma hur länge en kvinna ska kunna amma sitt barn.

Vänstern har ingen verklighets uppfattning utan lever i en utopisk fantasi värld där alla springer runt med blommor i håret och det finns inga kön..

Lyssna när Paulo Roberto äger Vänster/Feministen Hanna Fahl, bla ang tvådelad föräldraförsäkring[YOUTUBE-ID]CEZ7uta14nw[/YOUTUBE-ID]

Från 3.40
- Jag tycker samhället kan behöva hjälpa till att välja.
- Varför då? Kan du inte prata med din kille? Då kanske du ska byta kille i sådana fall?
- mmmjaamen nu pratar jag inte om mig personligen. Jag pratar om...
- Men vem pratar du om då? För det är ju intressant med feministerna som alltid pratar åt andra. Nu får du prata för dig själv.
:D

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Från 3.40
- Jag tycker samhället kan behöva hjälpa till att välja.
- Varför då? Kan du inte prata med din kille? Då kanske du ska byta kille i sådana fall?
- mmmjaamen nu pratar jag inte om mig personligen. Jag pratar om...
- Men vem pratar du om då? För det är ju intressant med feministerna som alltid pratar åt andra. Nu får du prata för dig själv.
:D

så klockrent:tummenupp

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jodå. Om Felicia Ohly hade bjudit på bärs och frågat "sexa?" så tror jag inte många män hade bangat för att ge UV-slampan ett riktigt hårt och manligt råk**** :D
Ja se bara till att inte mina skattepengar betalar bärsen ;) I så fall kanske Sahlin kan dela med sig lite av Tobleronen också??

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men det är ett fritt val att skaffa barn, och vill man ha barn så bör man nog tänka igenom sin livssituation en extra gång om man faktiskt har råd och tid till det, inte bara för sin egen skull utan även för barnet.

Hold your horses lite här nu.
Nu är det ju faktiskt inte så att Sverige mår dåligt av att det föds barn, oavsett vart man står i den politiska färgskalan. Eftersom systemet är byggt som det är så faller det på staten att hänga fram morötter för barnafödande om inte hela apparaten ska falla ihop som ett korthus.

Svenskar i synnerhet är förbannat dåliga på att skaffa barn. Varför?
Beror det på att man måste ha gått klart på universitetet, rest jorden runt, ägt sportbil/sporthoj, ha eget företag och skaffat drömlägenheten på Östermalm med tillhörande inredning för samma kostnad som en normal arbetarfamilj drar in på en livstid?
Eller är det för att samhället i Sverige faktiskt inte är så jädra mysigt för att skaffa barn i, trots allt lull-lull som politiker tror är kanon?

Är det nån som egentligen tycker att det är kul att skaffa barn, stoppa in dem på dagis innan de knappt kan gå, jobba som en idiot för att komma hem och knappt hinna se sina barn innan de ska sova, trött och irriterad är man efter jobbet? Sen är det dags för skolan och då är det samma visa igen. Är det egentligen ett bra klimat för att ha barn i?
Vad hände med att kunna ha en hemmafru utan att själv behöva jobba 24 timmar om dygnet?
Hade man inte behövt betala så in i helvete mycket skatt som man gör i det här landet så kanske man hade kunnat gå runt på en lön, inte fett men iaf dugligt, vi hade behövt färre dagis, sjukvården hade blivit mindre (utan bakteriehärden som dagis är), mindre äldrevård (hemmafrun kan se till gamlingarna) och det hade funnits gott om jobb till alla. Men som med så mycket annat skit kan vi tacka Sossarna och Vänstern för hur det ser ut med det. Tack så in i helvete Socialdemokraterna. :(

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Hold your horses lite här nu.
Nu är det ju faktiskt inte så att Sverige mår dåligt av att det föds barn, oavsett vart man står i den politiska färgskalan. Eftersom systemet är byggt som det är så faller det på staten att hänga fram morötter för barnafödande om inte hela apparaten ska falla ihop som ett korthus.

Svenskar i synnerhet är förbannat dåliga på att skaffa barn. Varför?
Beror det på att man måste ha gått klart på universitetet, rest jorden runt, ägt sportbil/sporthoj, ha eget företag och skaffat drömlägenheten på Östermalm med tillhörande inredning för samma kostnad som en normal arbetarfamilj drar in på en livstid?
Eller är det för att samhället i Sverige faktiskt inte är så jädra mysigt för att skaffa barn i, trots allt lull-lull som politiker tror är kanon?

Är det nån som egentligen tycker att det är kul att skaffa barn, stoppa in dem på dagis innan de knappt kan gå, jobba som en idiot för att komma hem och knappt hinna se sina barn innan de ska sova, trött och irriterad är man efter jobbet? Sen är det dags för skolan och då är det samma visa igen. Är det egentligen ett bra klimat för att ha barn i?
Vad hände med att kunna ha en hemmafru utan att själv behöva jobba 24 timmar om dygnet?
Hade man inte behövt betala så in i helvete mycket skatt som man gör i det här landet så kanske man hade kunnat gå runt på en lön, inte fett men iaf dugligt, vi hade behövt färre dagis, sjukvården hade blivit mindre (utan bakteriehärden som dagis är), mindre äldrevård (hemmafrun kan se till gamlingarna) och det hade funnits gott om jobb till alla. Men som med så mycket annat skit kan vi tacka Sossarna och Vänstern för hur det ser ut med det. Tack så in i helvete Socialdemokraterna. :(

Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad det har med min komentar att göra? Det jag skrev va mest att jag tycker att ALLA oavsett livssituation ska tänka igenom saker och ting innan man skaffar barn.
Om det har med att svenska staten vill att folk ska skaffa ungar, det får du gärna förklara som du så fint har gjort.

Jag kanske måste vara övertydlig och ta till exempel på vad jag menar. Jag kan ta några st så det verkligen inte blir några missförstånd.

ex. 1
Min arbetskollega blev med barn, helt oplanerat (vilket iof inte är så chokande om man nu inte skyddar sig, men det är hennes problem) Velar fram och tillbaks om hurvida hon ska behålla barnet eller inte. Efter många turer fram och tillbaks så bestämmer hon sig klokt nog för att ta bort det. Tjejen är egenföretagare... iof lite äldre men iallafall. Han var inte intresserad av barnet och ville inte ha med det att göra.

Där är en livssituation som jag personligen inte skulle välja att behålla ett barn i.

ex.2
Ett par som lever tillsammans, en av dem går i skolan en av dem jobbar på ett "vanligt" jobb med en inte allt för fet lönecheck.

Där är ytterligare en situation som jag inte skulle välja att behålla ett barn i.

Jag hoppas att du förstår att när jag säger att man ska tänka igenom sin situation så har det ingenting med vilken regering vi har. Jag för min egen skull skulle vända mig innåt och fråga mig själv om det är vad jag vill just nu, om jag har råd med det och kan leva ett drägligt liv. Det behöver inte alls ha med politik i sig att göra. Det kan helt enkelt vara en sådan sak som att jag inte känner att jag levt färdigt mitt "eget" liv utan barn än.

Sen det du tar upp om att stoppa in dem på dagis mm allt för tidigt. Jag håller till viss del med dig, och förstår vad du menar i det. Men om jag ska relatera till mig själv så kan jag inte påstå att jag mått speciellt dåligt av att ha en sådan uppväxt. Jag tror snarare att jag det faktiskt har stärkt mig att inte klänga kring mamma och pappa hela min uppväxt. Sen kan det alltid disskuteras om hurvida vissa saker ska dras ut på eller inte... men det tycker jag är upp till var och en i familjen att avgöra.

Sen finns det ju faktiskt ingenting som tvingar dig att stoppa in ungen på dagis om du inte vill. Du kan ju faktiskt välja att vara hemma och försörja familjen på en lön om det är så. Det är såklart inte alla som kan det, men återigen så tycker jag faktiskt att ens eget beslut om livssituationen kommer in där.

Utöver det så har ju faktiskt den nuvarande regeringen, som jag personligen tycker gjort mycket bra, har ju infört vårdnadsbidrag, då du eller din fru kan välja att vara hemma och ta hand om ert eget barn istället för att stoppa in det på dagis. Jag vet inte riktigt hur det fungerar i praktiken men jag har hört av några tjejer att de uppskattar det iallafall. Så Det visst finns det allternativ till allt.
:)

Sen hurvida klimatet i landet är för att skaffa barn låter jag vara osagt. Jag själv vill inte någonsin ha några barn och det har inget med sverige, regeringen, ohlys bröstpump eller något sådant att göra.
Är man däremot missnöjd med klimatet idag, så finns det ju faktiskt möjligheter att både byta jobb eller starta eget. Att gnälla på sin arbetssituation tycker jag faktiskt inte är någon ursäkt, för även om alla "måste ha ett jobb" så är det faktiskt mycket upp till en själv om man vill ha ett jobb man trivs med -eller om man vill ha ett jobb med skyhög lön, eller ett med en fittig chef, eller ett med bra sjukförsäkring osv. Man kan i princip i alla fall påverka sin arbetsplats både positivt och negativt. tvivs man inte så antingen byter man, eller så gör man någonting åt det för ingen annan kommer göra det åt en.. :)

Det känns som att vi bägge står på "samma sida" så vi kanske inte behöver "missförstå" varandra mer?? :)

/Stephanie

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Förlåt, men puss puss jag tycker du e så härlig Dreggel!
/Stephanie

Njäe, det var inget missförstånd.
Jag bara menar att om man resonerar som du gör i de två exemplen så blir det aldrig några barn. Jag skulle gissa på att de fallen där båda parter puttinuttigt är överens och vill ha barn precis just nu etc är kanske 2%. I alla andra fall så är det en av parterna som vill som fan och den andre tycker: "ja det kanske inte är en så dum idé" :näsblod om du förstår hur jag menar.
Iaf, grejen är att hade inte kvinnors biologiska klocka ringt som Notre Dame så hade det knappt blivit några barn alls, för alla är så busy med att åka jorden runt, spara till platt-tv, putsa på hojen, dricka öl...

Jag var själv en av de där killarna som fick barn mot min strikta vilja, för jag hade extremt höga krav på hur mitt liv skulle se ut om det eventuellt skulle bli några barn alls, du vet, rätt tjej, rätt boende, rätt ekonomi, rätt jobb, rätt ålder (som redan var passerad), rätt gardiner, rätt tid på året, rätt vinkel på solen i konjunktion med polstjärnan osv.
Nu har jag två ungar som jag inte ångrar för allt i världen och det gick alldeles utmärkt utan ovanstående fyllda kriterier. Det enda jag egentligen saknar är mer tid för barnen. Eller iaf att barnen fick spendera mer tid med NÅN av föräldrarna.
Du skriver oxå att du blev alldeles bra fast du gick på dagis (det gjorde jag oxå) men vad jämför vi med? Det kanske hade blivit ännu bättre om vi hade spenderat mer tid med våra föräldrar?

Men för att knyta ihop mitt eget svammel så menar jag att eftersom Sverige som stat gynnas av, och inte ens kan överleva utan att vi producerar ungar, gärna i högre utsträckning än vi gör idag, så måste de förse oss med en morot. Nu kan man ju tycka att Sverige redan är extremt frikostiga på den fronten, med t ex troligen världens fetaste föräldraförsäkring, MEN frågan är om det egentligen fungerar som morot?

När det kommer till vad tråden egentligen handlar om så tycker jag Ohly är en idiot. I just den här frågan så kan folk bestämma jävligt väl själva hur vi vill fördela vår föräldraledighet. Vill man få bättre jämlikhet i det så varsågod att höja ersättningen för den förälder med lägst inkomst så att den matchar föräldern med högst inkomst så ska ni nog få se fler pappor hemma med barnen.

Edit: Ytterligare förklaring. Jag högg alltså egentligen inte på din första mening, det var bara att jag hakade upp mig lite på "har råd och tid" som du skrev. :) :tuttar

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...