Hur mycket påverkar det där arbetet ramens hållfasthet?
Måste man vidta vidare åtgärder efter att man kapat och svetsat i den? Någon sorts värmebehandling för att släppa ev. spänningar?
Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.Jag är ingen ingenjör..Men den blir mer än nog stark och det mesta svetsades för 1 eller 2 år sen så materialet går tillbaka mot det som det var innan.
Vet inget om värmebehandling...Någon?
Ramen är vad jag vet inte värmebehandlad efter den svetsades ihop i fabriken i Italien och den har hållt..ler
Vem bryr sig, ingen kommer ihåg en fegis
Tack för den infon!Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.
Kan også varmebehandles i ca 125 grader celsius i 24 timer for å oppnå samme tilstand, og spare tid
Läckert! En sån kuts vill jag ha!! Så kan jag slänga bakramen, som väger..ler
R2 kan göra en...
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why
Det vore intressant..men jag har fått plats med allt innanför ombyggd bakram som även nu används för att hålla batterilåda,massa el och 2 expansionskammare..Tror inte dom har det på en 250..
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why
Hör kanske inte helt till denna tråd men: om man har tex bakdel i kolfiber/ej bärande. Är det möjligt att senare göra den till en bärande del?
Larzon: jag har inte varit något större fan av 2takt tidigare, nu gillar jag det mer och mer, kul bygge!
svar ja, men det är beror på så mycket annat också, kan vara en besparing, men det kan också försvåra.
2takt e ju grejen Dan, och så måste du köpa minigp nu inför sommaren.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|