Laserövervakning i regn, godkänt eller ej?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
bo$ken skrev:
2122617 De sitter inne i en VAN och skjuter genom fönstret och snett ner mot alla fordon.

Det råder alltså rimliga tvivel om vem eller vad de sköt på, annat om jag kommit ensam.

Ur FAPen för laserpistolen: 9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta .

Vet inte om det görs skillnad på sidoruta/vindruta....

FAPen hittar du på trafikjuristen.se

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Lord Adrian skrev:
2123313 Ur FAPen för laserpistolen: 9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta .

Vet inte om det görs skillnad på sidoruta/vindruta....

FAPen hittar du på trafikjuristen.se

Plus att vid sämre väder och längre avstånd ska den vara monterad på stativ...

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.
[/B]

på den bilden polisen haffade dej med står det vilka inställningar som är gjorda på laserkameran. t.ex kan det ju vara ett litet moln med reng om den är inställd för att fungera i regn osv.. polisen är inte alltid speciellt smarta utan glömmer ofta massa saker när dom använder laser.. kontrollera att dom ställde om den innan dom sköt på dig.

en laser ska ställas om och justeras mellan varje skjutning. det var ju så den där polismannen som åkte fast fick tillbaka kortet. för att polisen som använde lasern inte hade konfiguerat den mellan skjutningarna..

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Zenit skrev:
2123325 gött nu bör du ju han anledning nog o kunna klaga o vinna

Ja, lite grejer har jag snappat upp... Ska medbringa Manualen och en lathund i hojen alltid i fortsättningen så man kan kolla allt på plats och fota naturligtvis.

Söker lite regnväder nu så jag kan åka till platsen och fota trafiken 20.41 där de tog mej.

Jag ska kämpa tills jag stupar...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
MestHemlig skrev:
en laser ska ställas om och justeras mellan varje skjutning. det var ju så den där polismannen som åkte fast fick tillbaka kortet. för att polisen som använde lasern inte hade konfiguerat den mellan skjutningarna..
Ha det där lät ju som B-Shit må jag då säga!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """

[/B]

However, rain, smoke, fog, and airborne dust
particles, if sufficiently dense, may prevent its operation.

Frågan är då: vad innebär pissregn?

Fender

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Suzuki
Dessutom har Polisen skrivit att instrumentet som användes heter Laser Pro III... Den heter ProLaser III , de har inte ens koll på vilka grejer de använder
-----------------------------------------------------------------------------

Lusläs papperet du fick av polisen, är det felskrivet någonstans så hänvisa till det felaktiga och ärendet avskrivs.

En kompis och hans sambo grälade, hon blev så förbannad på honom så hon satte sig i bilen och körde 95km/h på 50-väg. Polisen hade hastighetskontroll och tog naturligtvis kk direkt. Kompisen kom hem till mig och berättade vad som hänt, jag läste allt som stod på lappen och upptäckte att polisen skrivit morgondagens datum. Vi åkte till polisstationen och påpekade felet och ärendet avskrevs direkt.

Leta efter felskrivningar som: datum, plats, klockslag, regnr, tillåten hastighet mm..minsta fel så ska ärendet avskrivas enligt lag.

En annan kompis körde i 117km/h på 90-väg, fick böter men polisen hade missat att fylla i datum. Han ringde upp kompisen dagen efter och sa
att han skriver en ny lapp och att kompisen skulle komma ner till stationen och skriva under den nya. Han totalvägrade och ärendet avskrevs.

Jag brukar aldrig uppmuntra till olagligheter, du har bevisligen gjort dig skyldig till trafikbrott. Men eftersom lagen är som den är så går polisens felskrivning före ditt trafikbrott, därför ger jag dig detta tips...och önskar dig lycka till.

Fender

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
motardkungen skrev:
Å andra sidan rapporteras du för grov olovlig körning OM det skulle uppdagas vilket kan ge 6 månaders fängelse i värsta fall.

Vad händer om man åker fast med indraget kort? Är det "vanlig" olovlig körning eller grov? Vad blir påföljderna? Mer böter och längre spärrtid eller nåt värre?

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
raiderpatz skrev:
2124914 Vad händer om man åker fast med indraget kort? Är det "vanlig" olovlig körning eller grov? Vad blir påföljderna? Mer böter och längre spärrtid eller nåt värre?

Grov,dvs under dåliga omständigheter upp tom 2 års fängelse.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Skrutten skrev:
2124916 Grov,dvs under dåliga omständigheter upp tom 2 års fängelse.

Men jag tycker mig minnas att det i tidningar skrivits om personer som åkt fast med indraget kort, gång på gång på gång :confused:

Kan ta att det är skillnad på att åka fast i en hastighetskontroll, 30 för fort igen... men om man åker fast i en vanlig rutinkontroll, spelar det roll?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
raiderpatz skrev:
2124956 Men jag tycker mig minnas att det i tidningar skrivits om personer som åkt fast med indraget kort, gång på gång på gång :confused:

Kan ta att det är skillnad på att åka fast i en hastighetskontroll, 30 för fort igen... men om man åker fast i en vanlig rutinkontroll, spelar det roll?

I vilket fall,varför undrar du ?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
bo$ken skrev:
2122617 Kan nog hålla med motardkungen, MEN däremot tänker jag överklaga på en massa punkter (frågan är bara hur lång tid det tar)

1. Det regnade kraftigt.
2. Det var mörkt.
3. Hade ca 10 bilar omkring mej, framför, sidan om och bakom, tät trafik. (2-filigt)
4. Avstådet som bilden nedan var ca. detsamma, vilket i mina ögon måste vara svårt att just pricka min hoj med tanke på ovanstående punkter. Och denna bild nedan är tagen i bra förhållanden.

De sitter inne i en VAN och skjuter genom fönstret och snett ner mot alla fordon.

Det råder alltså rimliga tvivel om vem eller vad de sköt på, annat om jag kommit ensam.

De får ej skjuta genom glas eller utan axelstöd.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Långa farbron skrev:
2124964 I vilket fall,varför undrar du ?

anledning...typ det vanliga :(

Frågan är, om man kör lugnt till jobbet, riskerar man mestadels ekonomisk smäll eller värre påföljder?

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
436 HK....Sålda
Civil olydnad.......Oavsett om du är tagen med byxorna nere, skriv för faan aldrig på, du har din fulla rätt att få din sak rättsligt prövad. Jävlas tillbaka...
låt det kosta, ingen tackar dig för ett makulerat kk, ju fler som brottas med överhögheten, desto fler kk ärenden avskrivs. Finns ju som bekant allvarligare brott at utreda. Visst det är du och jag som i slutändan betalar kalaset via skatten, men som jag ser det, har hela systemet havererat. Visst, vi är ju systemet, men ett system som knular en i R**en varje dag, har i vart fall jag inga problem med att tänja på lite.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Lider med dig!
Jag blev av med lappen på liknande sätt fast i fint väder på motortrafikled med mitträcke,
trafikljus och lite trafik. 70 sträcka jomenvisst. I tät trafik kanske..
Där står naturligvis mcsnuten o "fiskar" pengar till statskassan med sin laser. :4skrika
Resulterade i 3 månader utan körkort från slutet på juni förra året trots att
kortet inte blev indraget rent fysiskt...

Överklagade med fotobevis på den breda trafikleden och med flera lykstolpar som jag tyckte skymde sikten.
Nämdemännen i tingsrätten titta bara oförstående på en, hade överläggning i 3 min o stod fast vid sin dom.
Kunde gått vidare med det men orkade inte krångla mer...
Lyckades på detta sätt iaf förskjuta betalning av böterna på 2000:- till december...

När man råkar ut för sånt hyckleri så blir man bara sur och är numera "polishatare" helt i onödan. :mad:
Ha mer nykterhets, beteende och fartkontroller där det gör mest nytta, 30 och 50 sträckor.
Ger kanske inte så mycket till statskassan direkt men indirekt ger det
mer trygghet i trafiken, mindre fall av oskyldigt dödade och mer förståelse för polisens arbete. Vinner alla på i längden.

Rösta även på aftonbladets poll om polisens arbetsprioritering här:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,812459,00.html

För övrigt lycka till med överklagandet, var nogrann med bevis, saklig och bestämd och ha lite tur me :tomten tomtarna :tomten i tingsrätten så kanske det går vägen..

Ps. Utan körkort på papperet betyder oxå att inga försäkringar gäller!Ds.

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
raiderpatz skrev:
2124999 anledning...typ det vanliga :(

Frågan är, om man kör lugnt till jobbet, riskerar man mestadels ekonomisk smäll eller värre påföljder?

Det värsta är att du inte får tillbaka ditt kk utan måste ta om det helt o hållet.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning