Laserövervakning i regn, godkänt eller ej?

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
Don Tomaso skrev:
2125137 Lider med dig!
Jag blev av med lappen på liknande sätt fast i fint väder på motortrafikled med mitträcke,
trafikljus och lite trafik. 70 sträcka jomenvisst. I tät trafik kanske..
Där står naturligvis mcsnuten o "fiskar" pengar till statskassan med sin laser. :4skrika
Resulterade i 3 månader utan körkort från slutet på juni förra året trots att
kortet inte blev indraget rent fysiskt...

Överklagade med fotobevis på den breda trafikleden och med flera lykstolpar som jag tyckte skymde sikten.
Nämdemännen i tingsrätten titta bara oförstående på en, hade överläggning i 3 min o stod fast vid sin dom.
Kunde gått vidare med det men orkade inte krångla mer...
Lyckades på detta sätt iaf förskjuta betalning av böterna på 2000:- till december...

När man råkar ut för sånt hyckleri så blir man bara sur och är numera "polishatare" helt i onödan. :mad:
Ha mer nykterhets, beteende och fartkontroller där det gör mest nytta, 30 och 50 sträckor.
Ger kanske inte så mycket till statskassan direkt men indirekt ger det
mer trygghet i trafiken, mindre fall av oskyldigt dödade och mer förståelse för polisens arbete. Vinner alla på i längden.

Rösta även på aftonbladets poll om polisens arbetsprioritering här:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,812459,00.html

För övrigt lycka till med överklagandet, var nogrann med bevis, saklig och bestämd och ha lite tur me :tomten tomtarna :tomten i tingsrätten så kanske det går vägen..

Ps. Utan körkort på papperet betyder oxå att inga försäkringar gäller!Ds.

Det dör ju flera människor på vägar med högre hastighet, därav polisens prioriteringar.

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Tjena.. vill bara önska lycka till och hoppas att du vinner i tingsrätten. Det jag blir mest förundrad över är var problemet ligger. Är det polisens utbildning som är så pass dålig att de inte får lära sig att bruka sina arbetsverktyg (i detta fall lasern, i annat fall kanske tjänstepistolen laddad med nya ammunitionen Speer gold dot, läs dumdumkulor, som för övrigt är förbjudna enligt Haagkonventionen), eller är det poliserna som är så satans korkade att de helt enkelt skiter i att följa protokoll? Jag tycker att du genast bör anmäla polisen skjöt med lasern. Förhoppningsvis blir han åtalad för tjänstefel samt så borde du kunna få något slags skadestånd. Det är tragiskt när folk tar lagen i sina egna händer, men ännu värre är det när polisen gör det. Nu vet jag inte exakt hur lasern ska användas/inte användas men om det är som du säger (att den inte får användas genom en ruta eller i dåligt väder) så är detta fallet kristalklart! Nöj dig INTE bara med att få tillbaka kortet utan sätt dit den jäveln som trakaserade dig och tvingade dig gå genom hela denna satans process som ligger framför dig, dessutom utan k-kort, nästa gång kanske det är DU som blir trakaserad utan befogenhet.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jedda skrev:
2122481 Vill bara säga att om man inte lämnar ifrån sig körkortet, så kan man visa det varje gång man blir stoppad utan att ha körkort, så visar man det rent fysiskt utan att åka dit. Förutsatt att man inte gjort nå olagligt.
Vid en vanlig rutinkontroll så kollar dom sällan upp det körkort du visar för dom, jag har blivit stoppad ett antal ggr utan körkort på papper, men jag har haft ett kvar som reserv... Så kör du bara lagligt utan att stå som ägare på bilen (för kollar dom regplåten ser dom att du inte har körkort) så är det inga som helst problem!!!

Har fått erfara det många ggr genom att jag kör ca 12-15 000 mil om året

KÖR LUGNT I SOMMAR :tuttar

Och svenska polisen kommer inte att få samma typ av handenhet som finska blårockarna redan har... En typ av handdator med inbyggd streckkodsläsare som är syncad med registret över indragna körkort. Så fort det är kontroll så dras kortet genom denna läsare och det kommer direkt upp om det är något fuffens med kortet eller föraren.

prime88

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Yamaha r6 -02
laser

kompisen blev av med sitt kort, skrev inte under lappen utan fortsatte köra, dom stannade han vid en vanlig kontroll och då sa dom, men du har ju blivit av med ditt kort, nej sa han, saken är uppe i tingsrätt och jag har itne blivit dömd än... då sa dom ok, ha det bra :yoparty så körde han vidare :) sådeså :) men å andra sidan så tog dom kortet i tingsrätten :mad:

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
Pratade med en som arbetar med dessa laserinstrument :)

Tydligen så kan inte mätningen bli felaktig på grund av att det regnar. Det enda som händer är att det inte blir något mätresultat alls då instrumentet kräver en ostörd signal under en viss tid för att man ska få ett mätresultat. Att ställa in instrumentet för dåligt väder har inget med tillförlitligheten att göra utan förbättrar bara chanserna att få ett godkänt mätresultat.

Varför man inte ska mäta genom en ruta är för att räckvidden kan bli begränsad och inte heller här kan det bli ett mätresultat om signalen störs. Man måste dessutom mäta på minst 20 meters avstånd för att resultatet ska vara godkänt. Det som står i FAP:en gäller tydligen endast vindrutan och inte sidorutorna, kanske pga att den är välvd samt har ett plastskikt i mitten som kan orsaka störningar. Är du säker på att rutan var stängd, den kan ju ha varit nervevad vid mättillfället?

Att mätning skett på fel fordon är nästan alltid uteslutet om man inte mäter på långa avstånd och fordonen är alldeles bredvid varandra. Laserns stråle är väldigt smal och det räcker med att det är en halvmeters lucka för att förväxling i princip kan uteslutas. Man måste tydligen sikta väldigt exakt för att kunna få ett godkänt mätresultat. Om man inte håller instrumentet stilla och siktar exakt blir det inget resultat. Jag tror det bara är en liten röd punkt som sikte på de nya och inte en ring som på bilden.

Jag har sökt på rättsbanken men inte hittat något rättsfall från hovrätterna eller från HD där någon gått fri pga dåligt väder så något prejudikat verkar inte finnas. Däremot skriver Svea hovrätt följande i ett annat mål där lasermätning skett "Hastighetsmätning med laserinstrument är en beprövad metod och när den utförs enligt meddelade föreskrifter saknas i regel anledning att ifrågasätta den uppmätta hastigheten". Detta säger kanske lite om även tingsrätternas inställning till mätmetodens tillförlitlighet.

Då det inte står något i de meddelade föreskrifterna (FAP:en) om mätning vid dåligt väder skulle i så fall det enda tveksamma vara om mätning skett genom vindrutan. Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

HasseS

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
yamaha TDM
Lider med dej

Fan att det ska vara så kul att ge sig på vanligt folk men attt dom aldrig har tid att jaga buset..
Men är väl så att lättare att dra in pengar den vägen...
Allra roligast tycks dom ju ha när dom får ge sig på yrkestrafiken som jobbar och drar in skattepengar till deras löner..
Efter som dom flesta kör för fort jämt kanske rättsväsendet borde tänka om och gör lagar/ hastighetsbegränsningar som övernstämmer med verkligheten..

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
HasseS skrev:
2128992 Fan att det ska vara så kul att ge sig på vanligt folk men attt dom aldrig har tid att jaga buset..
Men är väl så att lättare att dra in pengar den vägen...
Allra roligast tycks dom ju ha när dom får ge sig på yrkestrafiken som jobbar och drar in skattepengar till deras löner..
Efter som dom flesta kör för fort jämt kanske rättsväsendet borde tänka om och gör lagar/ hastighetsbegränsningar som övernstämmer med verkligheten..

Polisen har en viktig funktion när det gäller yrkestrafiken, nämligen att se till att konkurrensen sker på lika villkor. Hade polisen inte poliskontroller mot yrkestrafiken skulle arbetsgivarna tvinga chaufförerna att köra dygnet runt för att få in så mycket pengar som möjligt. Utländska åkerier skulle konkurrera ut de svenska på nolltid och chaufförerna skulle leva på existensminimum. Vi ska nog vara glada för att chaufförerna tvingas vila emellanåt och att åkerierna tvingas ha lastbilar med fungerande bromsar...

Så länge människoliv går till spillo på grund av för höga hastigheter i trafiken får vi nog stå ut med poliskontroller. För människoliv måste väl vara mera värt än nöjet att åka fort...

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ooops skrev:
2127734 Tjena.. vill bara önska lycka till och hoppas att du vinner i tingsrätten. Det jag blir mest förundrad över är var problemet ligger. Är det polisens utbildning som är så pass dålig att de inte får lära sig att bruka sina arbetsverktyg (i detta fall lasern, i annat fall kanske tjänstepistolen laddad med nya ammunitionen Speer gold dot, läs dumdumkulor, som för övrigt är förbjudna enligt Haagkonventionen), eller är det poliserna som är så satans korkade att de helt enkelt skiter i att följa protokoll? Jag tycker att du genast bör anmäla polisen skjöt med lasern. Förhoppningsvis blir han åtalad för tjänstefel samt så borde du kunna få något slags skadestånd. Det är tragiskt när folk tar lagen i sina egna händer, men ännu värre är det när polisen gör det. Nu vet jag inte exakt hur lasern ska användas/inte användas men om det är som du säger (att den inte får användas genom en ruta eller i dåligt väder) så är detta fallet kristalklart! Nöj dig INTE bara med att få tillbaka kortet utan sätt dit den jäveln som trakaserade dig och tvingade dig gå genom hela denna satans process som ligger framför dig, dessutom utan k-kort, nästa gång kanske det är DU som blir trakaserad utan befogenhet.

Polisen mäter med laserinstrumentet. De skjuter med pistolen. Haagkonventionen reglerar inte polisens ammunition. Den reglerar s.k. mellanstatliga konflikter, d.v.s. krig.

bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """

Om någon är intresserad så är länken till MANUALEN till Laserpistolen de använder i dagsläget här! http://tipmra.com/kgb/WEB/case/Main_Case_Laws/ProLaser III_om.pdf

Finns kanske nåt som kan hjälpa en drabbad...LETA, LETA....

Manualen sejer;
This impact is mitigated to some degree due to
the new “poor” weather operating feature available on
ProLaser III. However, rain, smoke, fog, and airborne dust
particles, if sufficiently dense, may prevent its operation.

Är det dessutom dåligt väder MÅSTE pistolen ställas in för detta i en undermeny, men hur fan vet man om detta var gjort?

Alltid nåt! Det är alltså INTE 100% pålitligt vi dåliga förhållanden...

Dessutom har Polisen skrivit att instrumentet som användes heter Laser Pro III... Den heter ProLaser III , de har inte ens koll på vilka grejer de använder :va

Det finns ingen "undermeny" för dåligt väder.

IronMike

Guest
CHROLO skrev:
2129285 Polisen mäter med laserinstrumentet. De skjuter med pistolen. Haagkonventionen reglerar inte polisens ammunition. Den reglerar s.k. mellanstatliga konflikter, d.v.s. krig.
Jag hade en laserstörare på min M5a...och kom undan i en kontroll, hävdade att et var en garageport öppnare. Kan svenska polisen motbevisa det på plats? Hört talas om folk som fått böter för laserstörande apparater i andra fall.. Jag visste inte att jag hade en laserstörare på min bil, det hände strax efter att jag köpt den. "råkade" köra för fort på vallhallavägen påväg till jobbet, när de klev ut med en laserpistol vid konstfack..

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
CHROLO skrev:
2129285 Polisen mäter med laserinstrumentet. De skjuter med pistolen. Haagkonventionen reglerar inte polisens ammunition. Den reglerar s.k. mellanstatliga konflikter, d.v.s. krig.

Polisen skjuter iväg laser med laserinstrumentet. Ammunitionen är förbjuden i krig men tillåten att användas av folk som går en 2 års utbildning. :rolleyes:

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ooops skrev:
2129303 Polisen skjuter iväg laser med laserinstrumentet. Ammunitionen är förbjuden i krig men tillåten att användas av folk som går en 2 års utbildning. :rolleyes:

Skjuter du iväg ljus med en ficklampa också?
Om det är polisutbildningen du avser bör du genast underrätta Polishögskolan om att du anser att två år räcker.. De envisas med att leverera en treårig utbildning.

IronMike skrev:
2129295 Jag hade en laserstörare på min M5a...och kom undan i en kontroll, hävdade att et var en garageport öppnare. Kan svenska polisen motbevisa det på plats? Hört talas om folk som fått böter för laserstörande apparater i andra fall.. Jag visste inte att jag hade en laserstörare på min bil, det hände strax efter att jag köpt den. "råkade" köra för fort på vallhallavägen påväg till jobbet, när de klev ut med en laserpistol vid konstfack..

Det kan vara svårt att på plats avgöra vad det är för manick. Det får utredas.

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Det finns ingen "undermeny" för dåligt väder.[/QUOTE]

Märkligt, då är det nog feltryck i manualen.... :va Fast då kan ju även han som sköt missat det :)

Saxat..

The weather feature is used to improve the unit’s
sensitivity and performance in adverse weather
conditions. Fog, rain, snow and heavy dust can
sometimes interfere with the performance of the ProLaser
III. Target ranges less than anticipated may be displayed,
typically between 50 – 250 feet. Inability for the unit to
lock a valid speed is a symptom of this problem in the
speed mode. The weather mode improves the system
performance by setting the minimum range to
approximately 250 feet. This dramatically improves both
the speed and range performance of the unit in poor
weather conditions. Note that no speed or range readings
will be possible inside 250 feet while in the “Poor” weather
mode.
When this menu item is selected the following screen
appears:
Set Weather
(NORMAL) POOR

Last edited:

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Skitsamma egentligen, om man brassar så tar man ju risken att åka fast. Det finns väl ingen här inne som inte vet att det finns hastighetsgränser? Att diskutera hurvida laserpistolen hade en undermeny eller inte för taskigt väder är jävligt ointressant, kör man för fort så gör man, det e bara att bita i det sura äpplet. Det är ju en helt annan sak om du inte hade kört för fort, då måste du kämpa för att bevisa din oskuld.

Sen kan man ju se på det så att det är ju inte lappen du kör med, och risken att bli stoppad är väääääldigt liten...........

Ooops skrev:
2129303 Polisen skjuter iväg laser med laserinstrumentet. Ammunitionen är förbjuden i krig men tillåten att användas av folk som går en 2 års utbildning. :rolleyes:

Då är min cd/dvd -spelare olaglig att använda i krig ? :7peta

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bo$ken skrev:
2132045 Det finns ingen "undermeny" för dåligt väder.

Märkligt, då är det nog feltryck i manualen.... :va Fast då kan ju även han som sköt missat det :)

Saxat..

The weather feature is used to improve the unit’s
sensitivity and performance in adverse weather
conditions. Fog, rain, snow and heavy dust can
sometimes interfere with the performance of the ProLaser
III. Target ranges less than anticipated may be displayed,
typically between 50 – 250 feet. Inability for the unit to
lock a valid speed is a symptom of this problem in the
speed mode. The weather mode improves the system
performance by setting the minimum range to
approximately 250 feet. This dramatically improves both
the speed and range performance of the unit in poor
weather conditions. Note that no speed or range readings
will be possible inside 250 feet while in the “Poor” weather
mode.
When this menu item is selected the following screen
appears:
Set Weather
(NORMAL) POOR
[/QUOTE]

I stand corrected......... :(

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Ooops skrev:
Ammunitionen är förbjuden i krig men tillåten att användas av folk som går en 2 års utbildning. :rolleyes:

Nu är det ju jätteofftopic men det sticker så jäkla mycket i mina ögon när det klagas på den nya ammunitionen utan att de som klagar uppenbarligen ej läst på sig. Ett tips att läsa utredningarna där det ganska klart framgår varför den är förbjuden i krig men tillåten i civilt bruk. För övrigt har både Finland och Tyskland använt den länge med mindre antal dödsfall (relativt till population) än Sverige. Ni som är mer nyfikna kan pm:a, vill inte spamma sönder tråden med för mkt offtopic. :tungan

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
VenTurA skrev:
2134223 Nu är det ju jätteofftopic men det sticker så jäkla mycket i mina ögon när det klagas på den nya ammunitionen utan att de som klagar uppenbarligen ej läst på sig. Ett tips att läsa utredningarna där det ganska klart framgår varför den är förbjuden i krig men tillåten i civilt bruk. För övrigt har både Finland och Tyskland använt den länge med mindre antal dödsfall (relativt till population) än Sverige. Ni som är mer nyfikna kan pm:a, vill inte spamma sönder tråden med för mkt offtopic. :tungan

Jag är medveten om att den paragrafen handlar om stater i konflikt och jag vet att den är väldigt gammal och kanske inte gäller på pistolammunition. Jag står dock vid att det är helt sjukt att låta lågutbildat folk ofta med mindervärdeskomplex springa runt med denna typ av ammunition. För övrigt har jag läst väldigt mycket kring denna ammunition samt sett den del inslag på tv t.ex. insider där de provskjuter ammunitionen i gelatinklumpar och jämför med den gamla.

Du får tycka precis vad du vill men detta är min åsikt, skyll på att jag inte är påläst eller vad du vill, i don't give a fook :7peta
Gör mig och alla andra en tjänst dock, nästa gång du försöker dig på att göra ett personligt påhopp och hävda att någon, som du inte har någon som helst aning om vem det är eller hur pass "pålästa de är", så försöka vara en man och gör det inte bakom en datorskärm på ett forum, det är väldigt fjolligt :)

Det finns enbart en fördel med denna ammunition och det är att den minskar risken för genomslag och därmed rikoschetter som i extreeeemt sällsyna fall kan ta illa.

"Speer Gold Dot, 9 gånger 19 milimeter - En patron som expanderar när den träffar. Polisen beskriver det så att kulan blir större och "vecklar ut sig som en fallskärm" inne i kroppen.
Vapenägarnas förbund beskriver samma kulas effekt så här:
- Den svampar upp vid anslaget med sex skarpa vingar likt en propeller och avger all sin rörelseenergi i målet. En genomskjutning resulterar i ett utgångshål med upp till en tiofaldig diameter, jämfört med
ingångshålet."

Något som vi vill att 25åringar med 2 års utbildning ska springa runt med? :4skrika

ps. är för övrigt inte intresserad att fortsätta någon slags debatt i denna sakfråga.

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Ooops skrev:
Dude, det var inte meningen du skulle ta det personligt. :pannkyss
Alla har vi rätt till en åsikt.
Håller med om att vi lämnar detta omdebatterade ämne och ägnar oss åt motorcyklar istället igen. :banana

/en som bara har mindervärdeskomplex bakom styret :hihi

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...