Lasertorsk

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jag vill inte kasta paj eller dylik, bara få råd & att få skriva av mig!
Tar mig till garaget, åker ut från bostadsområdet genom en fyrvägskorsning, har en bil som kommer åt mitt håll (samma rikting jag skall) med goda marginaler åker jag ut, sen kollar jag på hastighetsmätarn o ser ca35-40km/h och saktar ned (detta är på en 30sträcka)
Sammtidigt ser jag en mörk siluett gå rask takt ut mot väggen 60 meter efter min utfart från korsningen (jag stannar) o tadaaaa en kontapel som tackar sig själv att han var så schysst o bara tog mig i 44km/h (det hade gått fortare om jag kört vidare osv, då hade kortet rykt) Jag tänker själv skämtar han?
Jag frågar om papper om laser mm (glömt vad pappret heter) & får ett mumlande svar av en annan kollega till honom som tar över, jaha tänker jag fackkkk 2400 fattigare!
Men jag erkände icke "för att jag anser att jag gjorde rätt"
När jag åker ut på en trafikerad väg så kontrollerar jag mina bakomvarande medtrafikter samt omgivning, min avsik var oxå att sakta ned hastigheten när jag väl var utom farozonen (bilen bakom mig) Varför så nitisk?!?
Lasermannens placering var väl skymd bakom buskar mm

Så vad kommer att ske nu?
Kommer jag få mer böter samt kostnader? (för att jag inte skrev på pappret)
När det väl går vidare (vad kan jag säga för att få det mildrare)

Jag hade skrivit på pappret om jag vekligen hade kört för fort, men denna situation är fan löjlig (varför hjälpa när man kan själpa)

Och ingen jävla pajkastning nu tack!

Kör försiktigt!!!

MrC

Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Jag förstår inte. Menar du att det inte räknas som fortkörning för att du inte tittat på hastighetsmätaren?
Om din avsikt inte var att köra för fort gör nog ingen skillnad. Kör man för fort så gör man.

Det är nog bara att punga upp med degrn och se glad ut

jetson

Guest
Vissa har ju haft tur att lasern inte varit kalibrerad enligt reglerna, heter väl kalibreringsprotokoll eller nåt sånt och dom måste ju kalibrera sina laserpickadoller lite då och då.

Det är bara hoppas, var det en aspirant?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om jag verkligen hade kört för fort ?.Tyckte du skrev att det var 30 km/h på sträckan där du blivit uppmätt till 44 km/h.Var ligger problemet.Att du inte vill erkänna att du körde för fort trots att din hastighetsmätare visade 40 km/h.

Var av med kortet i tre månader plus dryga böter för några somrar sedan när jag plöjt fram i 140 km/h på en 90 sträcka.Skulle varit kul att se polisens med om man försökt komma undan med förklaringen att jag tittade inte på hasighetsmätaren. :crash

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jag menar jag kollar inte på mätarn när jag åker ut på en trafikerad väg (i manövern/ i korsningen) Men självklart direkt efter
Men åtföljder av att jag inte skrev på papper?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jetson: Aspirant ja

Jag vet vad som gäller när man kör för fort = Fattig /men situationen är skev,

Varför får jag ej se papper?
Följder av att jag ej skrev på?

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Du får inte mer böter eller längre straff om du inte skriver på. Detta är Sverige alla har rätt att neka

:edit När jag blev tagen på 50 väg i 99km/h så nekade jag, mest för att, förstod redan att jag var torsk. Fick senare hem papper från åklagare (För att de var en sådan grov överträdelse) där jag skulle skicka in bevis eller namn på vittnen som kunde styrka att jag inte kört för fort. Självklart hade jag inte dem här bevisen så de var bara att skriva på lappen dem hade skickat med eller neka och bli dömd mot mitt nekande. Vet inte om de är samma princip eftersom ditt brott inta var så grovt. Ville bara dela med mig

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Väldigt tacksam till alla svaren skall ni veta :krama
Gjort e gjort, men att plocka en i detta skede är inte schysst, Jag respekterar verkligen 30-sträckor (alltid gjort) dom finns där av en anledning, men tillgångasättet/bemötandet var ej okej, väl skymda fordon, konstapel gömd bakom buskar samt utan väst ej okej.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Finns en gamla beprövad teoris som heter "MLS-principen", det står för Mörka, Ljug, Skyll ifrån.

Testa den när du ska överklaga! Ta stegen i den ordningen jag skrev dom i så kommer allt lösa sig! :tuttar

jetson

Guest
Jetson: Aspirant ja

Jag vet vad som gäller när man kör för fort = Fattig /men situationen är skev,

Varför får jag ej se papper?
Följder av att jag ej skrev på?

Hmm ja då borde dom verkligen ha koll på sånt tycker man, men be om kopia på protokollet, finns ju en chans att dom inte orkat kolla det (låter ju som det då dom inte kunde svara på plats)

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Finns en gamla beprövad teoris som heter "MLS-principen", det står för Mörka, Ljug, Skyll ifrån.

Testa den när du ska överklaga! Ta stegen i den ordningen jag skrev dom i så kommer allt lösa sig! :tuttar

Finns en annan princip: Division

Den har använts med framgång tidigare.

- Ta ovan nämnt belopp- exempelvis 2400.-
- Ta det antal kilometer du kört för fort genom åren - ex 240000km om du nu haft kort ett tag och kör bil+mc..
- Utför matematisk manöver - division; 2400/240000
- Ta fram summan - i detta fall 1 öre per kilometer.
- Konstatera att de varit värt 0,01 svenska riksdaler/kilometer för att kunna gaSsA helVEetetT titt som tätt.
- Gläd dig åt att kortet trots allt är i behåll...

PoK

KK

Edit; Att du inte skriver på kommer att resultera i;
- Du får hem ett papper med möjlighet att då ändra din inställning i ärendet, om inte -
- Du får inställa dig i tinget och få din sak prövad, om så sker -
- Du inställer dig och kan konstatera att en polis ord väger en hel del tyngre än ditt i rätten, när detta skett -
- Du får betala 2400.-
- Du konstaterar att du lika gärna kunde gjort den från början...

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En hastighetsöverträdelse måste klockas över en viss sträcka. Om du momentant kommit upp i säg 44km/h under en acceleration ur en korsning och sedan direkt slår av så ska det inte gälla som fortkörning efter vad jag har läst tidigare (iofs bara på internetforum, så det bör kollas upp noggrannare).

Ponera tex att du kör 110 på en motorväg och har en långsammare bil framför dig samt en bil bakom. Du går ut i vänsterfilen för att köra om och så gör även föraren bakom. När ni kommer ifall sölkorven så får han den lysande idén att trycka på gasen och lägga sig i samma fart som ni. Vad är mest rätt? Att plötsligt bromsa in och lägga sig bakom med risk för att föraren bakom (som garanterat inte är beredd på den manövern) riskerar att köra in i dig, eller att trycka på gasen och ta sig förbi för att sedan gå in i det högra körfältet och släppa av?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Hmm ja då borde dom verkligen ha koll på sånt tycker man, men be om kopia på protokollet, finns ju en chans att dom inte orkat kolla det (låter ju som det då dom inte kunde svara på plats)

Hur när/var kan jag begära protokollet? Jag frågade på plats men dom mummlade bort frågan (jag står ju inte o bråkar med dom på plats)
Och fick veta av en god vän att jag kan ej åka på kostanderna för att jag nekar detta inför tingsrätten (ej civilrättsligt)

Jag har bevis på en västlös herre med laser och ett gömt fordon.

& Tack grabbar för info :Bugar

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Hänger inte med alls - Vad är det som inte är OK? Du körde över 40 km/h på en 30-väg, vilket du även själv erkänner. Bötern är solklar.

F.ö. är det helt OK om polisen gömmer sig vid hastighetskontroller, ja kutym skulle jag våga påstå.

// Afterburner

Väldigt tacksam till alla svaren skall ni veta :krama
tillgångasättet/bemötandet var ej okej, väl skymda fordon, konstapel gömd bakom buskar samt utan väst ej okej.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
En hastighetsöverträdelse måste klockas över en viss sträcka. Om du momentant kommit upp i säg 44km/h under en acceleration ur en korsning och sedan direkt slår av så ska det inte gälla som fortkörning efter vad jag har läst tidigare (iofs bara på internetforum, så det bör kollas upp noggrannare).
=QUOTE]

Bra skrivet, det var det jag menade :krama

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Ponera tex att du kör 110 på en motorväg och har en långsammare bil framför dig samt en bil bakom. Du går ut i vänsterfilen för att köra om och så gör även föraren bakom. När ni kommer ifall sölkorven så får han den lysande idén att trycka på gasen och lägga sig i samma fart som ni. Vad är mest rätt? Att plötsligt bromsa in och lägga sig bakom med risk för att föraren bakom (som garanterat inte är beredd på den manövern) riskerar att köra in i dig, eller att trycka på gasen och ta sig förbi för att sedan gå in i det högra körfältet och släppa av?

Det du beskriver gäller ej vid lasermätning utan när de ligger bakom dig och klockar din hastighet.
Ligger de bakom och klockar ska de mäta dig över minst 500 m och du åker på medelahastigheten på den sträckan de mäter dig på.
Vid lasermätning är det den exakta hastigheten du har vid mättillfälletn de tar dig på.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Det där beror nog mest på polismannen. Jag har kört närmare 110 förbi några bilar som höll 80 på 90 väg. Ser en polisman lite längre fram som går ut och skjuter. Jag blev dock inte inkallad. Det enda som skulle stödja något sånt som jag kan se är väll trafikens grundregel, vilket blir ytterst luddigt.

http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=13.html

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK.
Oavsett vilket så är det i TS situation rent hårklyveri och bitterhet från polisens sida. Jag tror faktiskt inte att det håller i rätten, och om de dessutom inte ville visa upp något protokoll så tyder det ju på att de vet att de inte har riktigt torrt på fötterna. De vet att du körde för fort en liten stund och kör en chansning på att du erkänner direkt helt enkelt. Oavsett om det var moraliskt rätt eller fel.

Paragrafrytteri är blä. Jag håller hela händerna med alla fingrar på TS om situationen är som han beskrev den.

jetson

Guest
Hur när/var kan jag begära protokollet? Jag frågade på plats men dom mummlade bort frågan (jag står ju inte o bråkar med dom på plats)
Och fick veta av en god vän att jag kan ej åka på kostanderna för att jag nekar detta inför tingsrätten (ej civilrättsligt)

Jag har bevis på en västlös herre med laser och ett gömt fordon.

& Tack grabbar för info :Bugar

Det borde finnas med i förundersökningen annars... tycker jag... är tyvärr dåligt insatt så kan inte garantera att något jag skrivit stämmer :)

Men prova iaf! Hoppas du har tur.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...