Lasertorsk

jetson

Guest
svara inte på dom rekbrev du får håll dig undan från delgivningsmännen tar ca 4 månader så blir ärendet nerlagt o du klarar dig :)

Tog ca 6 månader för mig om jag inte minns fel (2010), men det var en fartkamera och endast 1500 i böter så dom skickade nog aldrig ut någon delgivningsman. Men en hög med brev blev det iaf innan det kom "förundersökningen lagts ner pga brist på bevis" :tummenupp

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
preskiberingstiden 2 år ja men dom lägger ner spaningsuppdraget tidigare för det blir för dyrt att driva det vidare jag vet (klarat mig själv på det viset) men det var inte för pengarnas skull ville inte ha två fortköringar på mig samtidigt det är att leva på gränsen med körkortet

mojja83

Guest
preskiberingstiden 2 år ja men dom lägger ner spaningsuppdraget tidigare för det blir för dyrt att driva det vidare jag vet (klarat mig själv på det viset) men det var inte för pengarnas skull ville inte ha två fortköringar på mig samtidigt det är att leva på gränsen med körkortet

Har snutten en lasermätning så läggs inte detta mål ner pga brist på bevis. Ärendet lämnas över till åklagare som i 100 fall av 100 kommer väcka åtal om polisen har gjort allt rätt det vill säga platsprotokoll,mätning gjord på rätt avstånd o.s.v

I 99 fall av 100 kommer man som vanlig person även förlora ett sådant mål.

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
Har snutten en lasermätning så läggs inte detta mål ner pga brist på bevis. Ärendet lämnas över till åklagare som i 100 fall av 100 kommer väcka åtal om polisen har gjort allt rätt det vill säga platsprotokoll,mätning gjord på rätt avstånd o.s.v

vad jag förstår så är du född 83 så du vet nog bäst .... not

mojja83

Guest
Ja du får gärna länka till en källa eller något mer trovärdigt än dina egna så kallade "meriter..
Jag har ju iallafall lagen och det sunda förnuftet som talar för min sak. Vad har du?

Eller tror du på fullaste allvar att polisen lägger ner så enkla uppklarade brott lättvindigt?
Men får du inbrott eller blir utsatt för våld så går det till på det viset du beskriver tyvärr.

Det gäller ju för polisen,åklagaren att prioritera dom brott som är grova och utsätter samhället för stora faror. Läs lätt uppklarade så dom klarar dom mål regeringen kommit fram till så dom vid nästa löneförhandling kan klappa sig på bröstet och kräva ytterligare lite mer av våra skattepengar i arvode.

För polisen och regeringen är det antal uppklarade brott som räknas inte vilken sorts brott som blir uppklarade tyvärr..

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped

Så om dom har platsprotokoll som jag på fint sätt nekades att se, så är jag rökt?
För hastigheten han påstod att jag körde känns helt fel, jag hade en bil bakom mig på ca 40m avstånd (var ute o rekade nyss) :rolleyes:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Och när jag väl får papper så kommer dom ha info om plats mm där jag vart så kallad avrättat av en laserpistol?

mojja83

Guest
Och när jag väl får papper så kommer dom ha info om plats mm där jag vart så kallad avrättat av en laserpistol?

Precis så kan det gå till. Hade du stott på dig och fått med i "förhöret" alt spelat in med din telefon när dom nekade dig att se på platsprotokollet så hade du haft lite mer kött på benen.

Men ge dig inte neka in i det sista och djävlas tillbaka, Gör nog många det så kommer dom inse att det kostar mer än det smakar att få in denna extra skatt.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Förhör?
Dom sa bara 44km/h, tur att jag inte tog dig senare, erkänner du?
Jag = Nej, vad e pappret på laser & position (för jag var osäker på vad platsprotokollet heter)
Dom= mumel mumel, sedan tog dom körkortet o antecknade o sedan fick jag åka

Last edited:

mojja83

Guest
Ja det brukar hållas ett första platsförhör om man nekar inte skriver på boten.
I detta läge ska man begära rådrum och framföra ens egna synpunkter som kan gynna en vid senare tillfälle.

Sedan ska man vid all kontakt med myndigheter ta för vana att starta inspelningsfunktionen alternativt kameran på telefonen och dokumentera allt som sägs så man har kött på benen.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Okej, men kort e taget på plats, samt från konstapelns position med tidpunkt osv, och på personen utan väst (nu har jag hört att dom kan gömma/dölja sig) inför detta.

Men nått förhör vart aldrig av om inte det är inbakat i orden "erkänner du?"

mojja83

Guest
Men inte tog väl polisen ditt körkort du fick väl tillbaka det?
Dom måste även ha bett om ditt erkännande för att kunna utfärda en bot på plats?

Du nekade och då försökte dom få dig att godkänna ett delgivande antar jag?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Men inte tog väl polisen ditt körkort du fick väl tillbaka det?
Dom måste även ha bett om ditt erkännande för att kunna utfärda en bot på plats?

Du nekade och då försökte dom få dig att godkänna ett delgivande antar jag?

Ursäkta om jag var otydlig haha
Dom använde bara kortet för att få mina uppgifter :D
Jag nekade och dom tog bara mina uppgifter, sedan släppte dom mig.
Inget prat om Förhör eller delgivande.

mojja83

Guest
Ja då har du ett strafföreläggande från åklagaren att vänta dig efter att polisen lämnat över ärendet till dem.

Nu kommer givetvis platsprotokoll finnas och du kommer förr eller senare få betala dessa böter om du inte lyckas hålla dig undan i två år från det att brottet begåtts:fyllisar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har tagits ett antal gånger för fortkörning. Inga högre hastigheter så körkortet har blivit kvar hos mig. Jag ser det som en extra betalning till alla de pengar myndigheterna rycker från mig varje månad i skatt och från arbetsgivaren i arbetsgivaravgifter. Och böterna är faktiskt en struntsumma jämfört med de senare.
Och pengarna går till samma ändamål.
Så jag betalar, lägger på minnet att här ska man hålla hastigheten, och kör vidare.
Visste du inte att det var 30 där du körde?
Får då kan jag förstå sorgen över slantarna.
Men visste du att det var 30, ja då var det kanske korkat att inte hålla 30?
Favoplatserna för hastighetskontroll är 30, 40, 50, 60, 70 km/h kombinerat med relativt hög trafik.
Och gärna efter en nedförsbacke. Eller precis efter skylt med lägre hastighet passerats.
Så att gubbarna och gummorna har nått att göra.....
Och det finns ofta ett trafiksäkerhetsskäl (inte alltid tycker jag) till att det är låg hastighet.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jag har tagits ett antal gånger för fortkörning. Inga högre hastigheter så körkortet har blivit kvar hos mig....
Har du blivit tagen mer än 3 ggr på 2 år?
Jag undrar för jag hört att man kan bli av med körkortet för upprepade förseelser (inom 2 år) även om varje förseelse var för sig inte ger indraget körkort.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
MrC, det som hände mig var exakt samma saker som hände Stillman i artikeln jag lade upp.

1. Du nekar till fortkörningen.

2. Ärendet går till åklagare.

3. Det görs försök att kontakta dig (de vill ha dig till rättegång), dels via rek.brev, och dels via delgivningmän.

4. När deras kontaktförsök misslyckas kommer det målade bilar med uniformerade konstaplar hem till dig. Öppna inte dörren!
Berätta för grannarna vad saken gäller, dvs. att du inte säljer knark!

5. När två år gått kan du sänka garden, du är fri! Jag fick aldrig något brev som bekräftade att fallet verkligen var preskriberat, det får du hålla koll på själv. Ring och fråga!

Lycka till!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du blivit tagen mer än 3 ggr på 2 år?
Jag undrar för jag hört att man kan bli av med körkortet för upprepade förseelser (inom 2 år) även om varje förseelse var för sig inte ger indraget körkort.
Nej. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...