H Svensson
Mister
Några saker som kan vara av intresse för de som läser här:
Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.
Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.
Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.
Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.
Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.
Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.
Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.
Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.
Last edited: