Lasertorsk

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Några saker som kan vara av intresse för de som läser här:

Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.

Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.

Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.

Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.

Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
MrC, det som hände mig var exakt samma saker som hände Stillman i artikeln jag lade upp.

1. Du nekar till fortkörningen.

2. Ärendet går till åklagare.

3. Det görs försök att kontakta dig (de vill ha dig till rättegång), dels via rek.brev, och dels via delgivningmän.

4. När deras kontaktförsök misslyckas kommer det målade bilar med uniformerade konstaplar hem till dig. Öppna inte dörren!
Berätta för grannarna vad saken gäller, dvs. att du inte säljer knark!

5. När två år gått kan du sänka garden, du är fri! Jag fick aldrig något brev som bekräftade att fallet verkligen var preskriberat, det får du hålla koll på själv. Ring och fråga!

Lycka till!

Allvarligt!

Vem f__n orkar smyga runt i sitt eget hem/närområde som nån papperlös j__la luffare med ständig noja för främmande män i skinnpaj och vara tvungen att barrikadera dörren med en stol under handtaget på bästa Charles Ingvar Jönsson-manér så fort det prasslar i buskarna utanför porten -
I två års tid..?
För två tusen spänn??
Antingen tjänar jag för bra eller så är jag dum i huvet som inte försökte mig på denna briljanta manöver när farbror B ville driva in sina 3200.- sist...:glömdet

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Några saker som kan vara av intresse för de som läser här:

Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.

Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.

Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.

Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.

Klockrent info :fakta
Men det är inte så svårt att säga det till mig.
Men det återstår att se på pappret som kommer hem, jag håller inte med den hastigheten han sa att han fick på mig, som jag skrev i första inlägget (men en laser har väl aldrig fel, antar jag).

Tackar!

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Klockrent info :fakta
Men det är inte så svårt att säga det till mig.
Men det återstår att se på pappret som kommer hem, jag håller inte med den hastigheten han sa att han fick på mig, som jag skrev i första inlägget (men en laser har väl aldrig fel, antar jag).

Tackar!

Beror väl på om lasern nyligen är servad/kalibrerad.... Och om jag inte är helt felinformerad så ska väl ett sk platsprotokoll/kalibreringspapper finnas på plats för utmätningen?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Om det e som du säger så tycker jag du ska stå på dig. För om jag förstått rätt? Du körde ut på en 30 väg o fick gasa lite pga av bakomvarande trafik sen kolla
Du hastighetsmätaren o slog av? Om det är så det gått till så hoppas jag verkligen att du klarar dig ur det här. Vem faan tittar på hastighetsmätaren när man e på väg in i en korsning o ska svänga åt nåt håll?? Jag brukar kolla efter bilar eller folk som e på väg över övergångsställen (om det nu fans där) . Klart man först kommer ut på vägen o sen efter det kollar sin hastighet o då skår av lite om man nu ligger lite för fort ju...

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Micke™;5547961 skrev:
Beror väl på om lasern nyligen är servad/kalibrerad.... Och om jag inte är helt felinformerad så ska väl ett sk platsprotokoll/kalibreringspapper finnas på plats för utmätningen?

Jo, men som H Svensson skrev så behövde dom inte visa upp den (jag tycker det luktar lite fishy ändå)
Surt är det iallfall :crash

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Om det e som du säger så tycker jag du ska stå på dig. För om jag förstått rätt? Du körde ut på en 30 väg o fick gasa lite pga av bakomvarande trafik sen kolla
Du hastighetsmätaren o slog av? Om det är så det gått till så hoppas jag verkligen att du klarar dig ur det här. Vem faan tittar på hastighetsmätaren när man e på väg in i en korsning o ska svänga åt nåt håll?? Jag brukar kolla efter bilar eller folk som e på väg över övergångsställen (om det nu fans där) . Klart man först kommer ut på vägen o sen efter det kollar sin hastighet o då skår av lite om man nu ligger lite för fort ju...

Exakt min tanke/händelse oxå:fyllisar
Men Jag kommer påstå detta, när det väl gäller (inte för att jag tror det hjälper)

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
håll oss informerade. och när saker o ting ändå är på tapeten, försök ta reda på mer ang detta med platsprotokoll o allt vad det nu heter.

Håller med de flesta i tråden, har man "kört" för fort så är det bara ta konsekvenserna, men just i det här fallet tycker jag det är lite bisarrt beteende från konstapeln. Måste de dessutom inte mäta över en viss sträcka? dvs ett par hundra meter eller nåt?

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Micke™;5547981 skrev:
håll oss informerade. och när saker o ting ändå är på tapeten, försök ta reda på mer ang detta med platsprotokoll o allt vad det nu heter.

Det lovar jag att göra *tummar*

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Det e ju ett jefla bra argument eller ska man säga sanningen! Hoppas du klarar dig.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
http://trafikjuristen.se/

Gå in och läs där, finns mycket nytta vad som gäller och inte gäller.
Tur i alla fall dom inte tog lappen! Och Det ska du vara glad över.

Det e me en grej jag fundera på... Hört att dom e rätt hårda på 30 väg. Att dom drar kortet om man kör nåra kilometer för fort. Kan det kanske va så att polisen inte har tillräckliga bevis här i försöker i allafall få till det med en böter:p

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Det e me en grej jag fundera på... Hört att dom e rätt hårda på 30 väg. Att dom drar kortet om man kör nåra kilometer för fort. Kan det kanske va så att polisen inte har tillräckliga bevis här i försöker i allafall få till det med en böter:p

Vid 20 över drar de kortet på 30-väg. På 50- och 70-väg osv drar de på 30 över.

FunRide

Tok
Gick med
2 Apr 2012
Hoj
Väldigt många olika.. Just nu ZX10R
F.ö. är det helt OK om polisen gömmer sig vid hastighetskontroller, ja kutym skulle jag våga påstå.

// Afterburner

Det är inte alls OK!
Polisen SKA! stå tydligt placerad med reflexväst på, allt enligt EU's och Rikspolisstyrelsens direktiv. Dessutom bör kontrollen till och med vara utmärkt med skylt! Det är det dock inget krav på!
De flesta poliser bryter medvetet om dessa direktiv eftersom de hoppas att folk inte har koll på dem.
Till exempel så får lasermätinstrumentet inte användas utan "Kroppsstöd" (kolv mot axeln) men det skiter de flesta i och viftar omkring med lasern i bästa John Wayne anda.
Direktiven för användning av laser vid hastighetskontroll finns att ladda ner från RPS hemsida.

Nästa gång, Ta bild på Polisen och använd vid eventuell rättegång. De torskar direkt! Tjänstefel!

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Jag är tveksam till att de inte skall behöva visa upp protokoll på kalibreringen av lasern på plats. Är det inte av denna anledning man gör kalibrering. Om de inte visar upp protokollet bör man kunna få skriftligt på att man bett om det men att de inte kunnat frambringa det.

Sedan gillar jag inte riktigt bortförklarningarna du har. Att du behövt gasa för att trafiken bakom kom för fort mot dig så skulle du väntat till nästa lucka innan du kört ut. Detta är alltså ingenting de alls behöve ta hänsyn till. Det är också väldigt tveksamt att någon ligger på 40km/h på en 30 väg och inte hinner bromsa för en mc som kör 30km/h. Summa: Väldigt dålig ursäkt för att bryta mot hastighetsbegränsningen.

Att du inte kollat på hastighetmätaren är ju också väldigt dumt att säga för det pekar ju bara på att du inte bör vara i trafiken iöht. Att kunna hålla hastigheten är ett krav som ställs på dig som förare för att få vara ute i trafiken.
Summa: Snarare negativt för din sak.

Det är ju också så att man bör inte gå till rättegång i onödan. Det är i min värld inte mycket bättre än att klottra ner ett hus. Kostar dock mycket mer än en sanering. Och det skall vi alla betala. Att smyga runt och gömma sig för delgivningsmän i 2 år för ett par tusen kronor hade jag inte gjort. Kanske om det hade handlat om 30ggr så mycket eller mer.

Slanta upp och var glad att det inte var kortet som var hotat. Ta en vit helg eller ett övertidspass och kompensera för utgiften.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Allvarligt!

Vem f__n orkar smyga runt i sitt eget hem/närområde som nån papperlös j__la luffare med ständig noja för främmande män i skinnpaj och vara tvungen att barrikadera dörren med en stol under handtaget på bästa Charles Ingvar Jönsson-manér så fort det prasslar i buskarna utanför porten -
I två års tid..?
För två tusen spänn??
Antingen tjänar jag för bra eller så är jag dum i huvet som inte försökte mig på denna briljanta manöver när farbror B ville driva in sina 3200.- sist...:glömdet

Jag orkade!

Hade jag inte nekat till de två fotkörningarna jag blev noterad för på kort tid, hade jag GARANTERAT INTE FÅTT TILLBAKS MITT KK PÅ MYCKET LÅNG TID!

Skäl nog?
Jag tyckte det, hellre kk än inget kk. Men tycker du att en sommar utan kk och hojkörning är okej, så tycker jag att du ska erkänna och skriva på!

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Jag orkade!

Hade jag inte nekat till de två fotkörningarna jag blev noterad för på kort tid, hade jag GARANTERAT INTE FÅTT TILLBAKS MITT KK PÅ MYCKET LÅNG TID!

Skäl nog?
Jag tyckte det, hellre kk än inget kk. Men tycker du att en sommar utan kk och hojkörning är okej, så tycker jag att du ska erkänna och skriva på!

Fast nu skrev han ju tydligt att det gällde 2400:-. Det gällde inte din situation....

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag orkade!

Skäl nog?

Det är ditt liv. Jag har mitt körkort i fickan as we speak.
TS körkort har heller aldrig varit i fara. Just nu i alla fall.
Inte värt besväret för några tusen i det här fallet enligt min åsikt.

PoK

KK

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping