Lasertorsk

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Det är inte alls OK!
Polisen SKA! stå tydligt placerad med reflexväst på, allt enligt EU's och Rikspolisstyrelsens direktiv. Dessutom bör kontrollen till och med vara utmärkt med skylt! Det är det dock inget krav på!
De flesta poliser bryter medvetet om dessa direktiv eftersom de hoppas att folk inte har koll på dem.
Till exempel så får lasermätinstrumentet inte användas utan "Kroppsstöd" (kolv mot axeln) men det skiter de flesta i och viftar omkring med lasern i bästa John Wayne anda.
Direktiven för användning av laser vid hastighetskontroll finns att ladda ner från RPS hemsida.

Nästa gång, Ta bild på Polisen och använd vid eventuell rättegång. De torskar direkt! Tjänstefel!

Det enda som stämmer i det du skriver är att den som sköter laserinstrumentet ska mäta med kolven mot axeln. För din kännedom så är det mycket svårt att överhuvudtaget få ett mätresultat utan att göra detta, instrumentet måste riktas mot samma punkt under en viss tid för att få en låsning. Flaxar man runt med instrumentet så låser den inte alls och inget värde presenteras.

Förerskrifterna finns här:
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Skjuta från höften i John Wayne-anda kan man säga att du gör med informationen i ditt inlägg, visa på vart det står föreskrivet att polisen MÅSTE bära reflexväst vid hastighetskontroll med laser. Att den som stoppar fordonet på en större väg BÖR ha reflexväst är en helt annat sak, på större vägar så är det inte den som mäter som stoppar och det är inte ett lagkrav utan en rekommendation från Arbetsmiljöverket.

Last edited:

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Min morbror var på väg till BB med sin höggravida fru och dundrade fram i riktigt höga hastigheter. Lasertorsk var självfallet ett faktum. När polisen kommer fram och ska plocka körkortet säger min morbror, stressad och upprörd, "tar du hand om frun när hon föder?" varpå polisen inser vad som är på väg att ske och säger, smått panikslagen, "KÖR!" och morbrorn min får poliseskort till BB och slapp repressalier.

Nu är det kanske inte så vanligt att man kan dra den ursäkten, framför allt om man inte har någon höggravid kvinna bredvid sig, men det är ändå en story som är värt att dela med sig av för er som sitter och deppar över böterproblem och vill ta del av lite glädje.

Mer topic:
Jag som är lite slö av mig har inte riktigt fått klarhet i vilken ordning allt ska tas.
Det jag gör när jag blir stoppad är alltså att bara spela in samtalet och be om kalibreringsintyg. Platsprotokollet kan man be om i efterhand? Eller måste man be om begge delarna redan när man stoppats?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Mer topic:
Jag som är lite slö av mig har inte riktigt fått klarhet i vilken ordning allt ska tas.
Det jag gör när jag blir stoppad är alltså att bara spela in samtalet och be om kalibreringsintyg. Platsprotokollet kan man be om i efterhand? Eller måste man be om begge delarna redan när man stoppats?

Att lasern är kalibrerad står på instrumentet och antecknas i platsprotokollet, på plats så har du ingen ovillkorlig rätt att ta del av någonting överhuvudtaget - men du kan säkert ändå få titta på detta i mån av tid, men troligtvis inte om du börjar med att säga att du vägrar erkänna. Utan då tar dom dina uppgifter och eventuellt ditt körkort om du kört över 30 km/h för fort (+20 på km/h 30-väg) och så är det klart. Platsprotokoll bifogas alltid förundersökningsprotokollet så det finns alltid med vid ev. rättegång. Vid erkännande så sparas ordningsboten ihop med platsprotkollet och arkiveras, så även då finns all dokumentation sparad.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
View attachment 362043

Tog kort från polisens position, samt jag var i höjd med cycklisten (fotot), dock så vet jag att bakåtvarande bil/fordon var närmre mig.

Är det nått jag skall ta upp tro?

Vart kom du ifrån? Kom du från korsningen vid bilen där bak ska du definitivt hunnit sakta ner samt så är det övergångsställen. Är detta fallet är det nog kört.

tkdrille

Guest
De kommer nog inte hjälpa dig mer. Men du kan alltid ta upp det.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Vart kom du ifrån? Kom du från korsningen vid bilen där bak ska du definitivt hunnit sakta ner samt så är det övergångsställen. Är detta fallet är det nog kört.

Kom precis ut bakom cyklisten (direkt bakom)
Men tanken är att jag hade en bil precis bakom mig, View attachment 362072
fotot innan är en inzomning, denna är exakt vad konstapeln såg
Och jag vet att jag var färdig skjuten innan jag passerade det gula staketet för då gick han ut på gatan och vinkade in mig (jag får känslan att han e clint eastwood med pickan)

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kent W

Det här med att skjuta ifrån motorvägsöverfart, varför får polisen inte göra det? Det är vanligt förekommande i sthlmsområdet.

Utdrag ur RSP's anvisningar:

Mätning
5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat
på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta.
6 § Mätinstrumentet skall med hjälp av kroppsstödet hållas så stabilt som
möjligt.

Det här har tolkats i några överklaganden bla. en kontroll vid Arlanda avfarten, då stod dom på överfarten söder om avfarten.

/KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I Lasern's början så gjorde en fotograf en överklagan på en mätning och resonerade precis som du med den skillnaden att han räknade ut vinkeln mellan att lasern vid första signal "läste" nummerplåten och vid andra signalen "läste" på innerbackspegeln, baserat på att "länsman" inte använde nått bröststöd.
Han gjorde jämförelsen genom att visa på två bilder tagna med olika slutartider och med och utan stativ.
Tingsrätten "trodde" på hans resonemang att den lilla vinkelavvikelsen gjorde att hastigheten blev "högre" än den verkliga, tingsrätten avvisade åklagarens yrkande och målet ogillades. Om det skulle funka idag betvivlar jag om "länsman" använde bröststödet som han ska göra.
Om du har fått platsprotokollet så focusera dig på att gå igenom det och titta efter enkla slarvfel, som tex. tidpunkten för "provskjutningen", målet man "sköt" emot, mät upp avståndet med ett måttband, inte "talmeter".
Jämför tidpunkten med tidpunkten för första skarpa mätningen, ofta sätter dom igång och mäter på trafiken direkt innan folk blir uppmärksammade på att dom står där och sen när det blir lite lugnare så gör dom "kontrollmätningen". Men då blir alla mätningar ogillade som gjorts före "kontrollmätningen", detta är relativt vanligt och garanterat vanligare än att laserpistolen inte varit inne på kalibrering i rätt tid.

/KentW

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Såjja fick kämpa som fan för att få del av platsprotokollet, allt är korrekt skrivet! Även en liten lögn :crash (att jag ej hade fordon bakom mig) Härliga typer det där!!! *twi twi* (Ho*un*e, Ku*s****, Gr*s, B*gj***l) <--- avreagera mig lite!

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tråkigt att de ljuger, men om du kör i över 30 precis innan en korsning där du har väjningsplikt för ankommande trafik (från ditt höger) och dessutom precis innan ett övergångsställe, så är det bara att pröjsa av rent samvete, för smiter du från detta, så kommer du ligga under på karmakontot. :näsblod

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tycker du gjorde rätt.

Jag reagerade ungefär lika dant när jag blev av med kortet. Flyttade mig instinktivt för att inte bli inträngd mellan några bilar och inte vara ivägen själv. Undvek en större riskt genom att göra en hastighets överträdelse och nästa sak som händer är att jag ligger o brottas mentalt med 2 nyutbildade poliser

Sen kan man ju vända det till att det var min gasglada natur som i slutändad lede mig till det slutliga målet men tycker ändå inte att jag har gjort något så stort fel att mitt körkort skulle bli indraget.

samma sak där man svänger ut på en större väg o första blicken i backspeglen ser man att den svenssonbilen inte närmar sig en i 90km/h utan 150km/h och man står på för att bli skjuten av laser 300meter bort i 110km/h :huvet

I värsta fall får du betala och hoppas att de i slutändan ger dem pengar att kunna ta sig till en plats där något alvarligt brott begås istället

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO