Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu är det fortfarande så att föraren inte kan ersättas.

Det är väl klart föraren kan ersättas med en dator! Rent tekniskt är det nog inte särskilt svårt att få _endast_ en hoj att köra runt en GP-bana. Däremot finns det litet intresse för det då människan utgör en vital del i speglingen av jaget när vi ser MotoGP på TV.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Det är väl klart föraren kan ersättas med en dator! Rent tekniskt är det nog inte särskilt svårt att få _endast_ en hoj att köra runt en GP-bana. Däremot finns det litet intresse för det då människan utgör en vital del i speglingen av jaget när vi ser MotoGP på TV.

Nej, vi är inte där än. Det börjar närma sig med stridsplan, men där finns större utvecklingsincitament och enklare förhållanden.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nej, vi är inte där än. Det börjar närma sig med stridsplan, men där finns större utvecklingsincitament och enklare förhållanden.

Påstår du på fullt allvar att det är enklare att bygga autonoma stridsflygplan än att få en hoj att köra runt en bana själv?
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Du tycker en sak. Många både innanför och utanför GP-depåerna tycker en annan. Varför måste vi vara överens?

Om du blir överens med mig kan ju du se till att jag får min vilja fram :tummenupp

Allvarligt, klart vi inte behöver vara överens, det där var bara ett lite retoriskt sätt att säga att jag tycker att alla som är teknikfientliga borde sluta vara det.
Se det som en uppmaning, inte en order :)

Påstår du på fullt allvar att det är enklare att bygga autonoma stridsflygplan än att få en hoj att köra runt en bana själv?

Ojdå, jag glömde att robotar inte kan tävla i din värld. Det jag menade var att få en robot/dator att styra en motorcykel och vinna över en människa på en annan motorcykel med gemensamt reglemente.
Ja, det tror jag, hört talas om autopilot? Det har funnits i typ 50 år nu. Koppla på en dator med bra AI så är du iland.
Men egentligen är det ju skit samma eftersom det bara är troende, vi får väl vänta och se vad som kommer först.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ojdå, jag glömde att robotar inte kan tävla i din värld. Det jag menade var att få en robot/dator att styra en motorcykel och vinna över en människa på en annan motorcykel med gemensamt reglemente.
Ja, det tror jag, hört talas om autopilot? Det har funnits i typ 50 år nu. Koppla på en dator med bra AI så är du iland.
Men egentligen är det ju skit samma eftersom det bara är troende, vi får väl vänta och se vad som kommer först.

:lol Dagens bästa. Steget från autopilot till autonoma stridflygplan är alltså lite AI. Ja, halleda. Mycket ska man få höra. :lol

Skillnaden med militären är att det inte finns någon ambition inom MotoGP att ta bort föraren.


Fortsätt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Dovizioso efter första repan på en RC 212 V:

"On every corner I can open fully the throttle and traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"

Så nu vet vi det en gång för alla. En 250 är mer svårkörd än en 800. Så ska det inte vara! MotoGP ska vara svårast, tuffast och mest riskabelt.

:4skrika
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dovizioso efter första repan på en RC 212 V:

"On every corner I can open fully the throttle and traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"

Så nu vet vi det en gång för alla. En 250 är mer svårkörd än en 800. Så ska det inte vara! MotoGP ska vara svårast, tuffast och mest riskabelt.

:4skrika

Hela utalandet från Dovi om skillnaderna 250 vs 800 och vad han tycker om det har du här:
http://www.doviofficialfanclub.com/eng/
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hjälpmedel..

En tanke går väl då till Schumis körning om dom ställt hans reglage i "kind mode"..så skulle kanske flera här på Sporthoj kunde prestera vad han gjorde:va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo, men det kan för den här diskussionen vara värt att lyfta ut det mest betydelsefulla. Varför har man inte motsvarande elektronik i 250?

Jo, men han gav dig också svaret att han tyckte det var bra men gjorde körningen för enkel/tråkig. ;)

Man har jobbat mera åt att ha mer avancerade tändsystem, som innebär att dom är mera programerbara med olika tändkurvor på olika trottelpositioner/varvtal osv, som gör att man har ett bredare effektregister i 250GP. Det gör hojarna mera lättkörda och mindre benägna att göra konstiga saker som dom gjorde förr när dom kom i effektregistret. TC är väll på gränsen att inte behövas. En bra förare kör snabbare utan dvs.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top