Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Många upprepar just detta att det skulle vara svårt att dra gränsen. Men varför då?

:va

Det vore väl jättelätt att t.ex. förbjuda just elektronisk assistans vid start. Eller elektronik som förhindrar att bakhjulet snurrar fortare än framhjulet. Eller?
Jag skulle vilja hävda att det inte är så enkelt. Det finns väl beviserligen hjälpande elektronik i hojarna idag, ändå så snurrar ofta bakhjulen fortare än framhjulen. Innebär det att tekniken idag 2008 är acceptabel för dig? (LC undantagen då).

Jag har många ggr. här hävdat att det går att göra TC helt utan referens till framhjulet. Att det t.o.m. skulle vara en bättre lösning. I så fall skulle regeln inte kunna formuleras som ovan.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nja, reglementet är fullt av restriktioner. Snabbast tänkbara inom ramarna för ett (mycket snävt) reglemente är rättare att säga. Hade det varit helt fritt hade hojarna inte sett ut som de gör idag. Knappt man törs säga det, men tänk vad en 800 cc tvåtaktare hade kunnat prestera.
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:eek:rna och nu kör 800:eek:rna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:eek:rna och nu kör 800:eek:rna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
Nä, det stämmer nog. Jag tog det bara som ett exempel. Min poäng var att MotoGP inte är snabbast tänkbara hojar. Man kan tänka sig en så enkel sak som turbo. Om det hade varit tillåtet så hade det varit omöjligt att konkurrera utan. Tror jag ivf.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:eek:rna och nu kör 800:eek:rna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
Nja, men visst finns det väl ändå kapacitet hos teknikerna, förarna och däcktillverkarna för att ta hand om mer effekt än vad dagens 800:eek:r kan leverera?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nja, men visst finns det väl ändå kapacitet hos teknikerna, förarna och däcktillverkarna för att ta hand om mer effekt än vad dagens 800:eek:r kan leverera?
Säkert, men det är ändå intressant att de lyckas köra snabbare med 800:eek:r redan under dess första säsong, när de hade tillgång till mer effekt under det gamla reglementet som de dessutom hade mångårig erfarenhet av.

Poängen är bara den att det kanske inte är så stor begränsning att ha en kubikgräns som det först kanske verkar.

[Spekulations mode on:]
Visst förstår jag att hade de tillåtit 1600 kubik istället hade tillverkarna säkert byggt sådana, med ett troligt resultat att de gasat ifrån 800:eek:rna på rakorna och sedan varit i vägen mitt i böjen där de mindre hojarna varit snabbare.
[/spekulations mode off]
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Glöm inte bort att reglementet är skrivet för att bara dom "stora" ska kunna vinna.

Det är inte meningen att WCM, Ilmor & Co ska kunna vinna. Jag misstänker att skiftet till 800 cc var delvis betingat av att för många skulle kunna bygga en konkurrenskraftig 990 motor.

För övrigt anser jag att hydraulisk bakfjädring ska förbjudas, den låter vilka softisar som helst köra fort i guppen.:rolleyes:
 

sandstream

Guest
Många upprepar just detta att det skulle vara svårt att dra gränsen. Men varför då?
Därför att det med dagens motorstyrningssystem skulle bli i princip omöjligt att kontrollera vad de gör under färd. Visst kan du skriva på ett papper att TC ska vara förbjudet men då hittar någon en väg runt det och kallar det för något annat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Därför att det med dagens motorstyrningssystem skulle bli i princip omöjligt att kontrollera vad de gör under färd. Visst kan du skriva på ett papper att TC ska vara förbjudet men då hittar någon en väg runt det och kallar det för något annat.

I F1 hade man problem med att förbjuda antispinn då man döpte om det till "avancerad motorstyrning" istället, lösningen för dem var att förbjuda hastighetsensorer på drivaxlarna.

Gör samma sak i MotoGp så kan man bara laborera med algoritmer över varvtalsderivatan och det går inte att komma ifrån sålänge man inte åker med förgasare och brytartändning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte launch control men väl ett uttalande av Barros om TC.

The Magneti Marelli system is the most evolved of all. I can't talk much about it, but no other brand has a management system that is as good. The traction control isn't like those of other bikes, where the setup is unique for each track. Ours changes according to the way each person rides the bike, the parameters are different for each corner, individually, and this advantage was key in order for Ducati to be in front and win the title.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
I F1 hade man problem med att förbjuda antispinn då man döpte om det till "avancerad motorstyrning" istället, lösningen för dem var att förbjuda hastighetsensorer på drivaxlarna.
I F1 ska de ha enheteselektronik nu, och mjukvara ifrån Microsoft, för att få bort TC. Tydligen kör de fortare utan TC, precis som lille-Roberts hävdar att han gör (fast i hans fall är kanske fort överdrivet...:rolleyes: ).
Det Renault oroade sig för mest efter sina initiala tester är att få däcken att hålla, att de inte eldas upp.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
inom f1 har de själva utvecklade programvaror,däremot så är det begränsingar på kodtyper för spruten så att utomstående ska kunna avläsa programvaror.
på gamla cr250 97:eek:rna hade de en förprogramerad kurva hur snabbt varvtalet fick stiga och överstegs den så backades tändningen.
altså en tidig form av traction på en cross dessutom.
funkade dessutom rätt bra då den sällan gjorde jättedumheter.
 

sandstream

Guest
Det kommer inom kort en väldigt intressant nyhet om just launch control på en sajt inte allt för långt bort från det här inlägget :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mer vatten på kvarnen från intervjun med Lorenzo som axxexs länkade till

I think it will change quite a bit, even if I tried the Yamaha and it wasn’t very complicated to ride—especially with the throttle.
 

sandstream

Guest
Mer vatten på kvarnen...
Nu när de har utvecklat bra system kan de ta bort dem och implementera på gathojarna i stället. Tror vi skulle få mer oförutsägbara race utan TC med mer action och inte så mycket "på räls" racing.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.

Hade iofs varit kul att se det där.. :D
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.

Jag tycker det är kul med teknik, och har insett (nån gång på 70-talet) att motorcykelrace vinns av den bästa kombinationen av förare och maskin.
Nu är det fortfarande så att föraren inte kan ersättas. Trots alla våra fantastiska landvinningar är människan still going strong i vissa avseenden, och kan kompletteras av elektronik i andra.
Det tycker jag är en lika stor komplimang till människan som till tekniken, när dessa båda stäms av till en allt bättre fungerande enhet.

Det här är INTE ett mästerskap mellan människa och robot, utan en tävling mellan olika kombinationer av förare och maskin. Lägg ner att försöka skruva utvecklingen tillbaka, och börja istället uppskatta hur samspelet mellan dessa två blir alltmer finstämt!
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det här är INTE ett mästerskap mellan människa och robot, utan en tävling mellan olika kombinationer av förare och maskin. Lägg ner att försöka skruva utvecklingen tillbaka, och börja istället uppskatta hur samspelet mellan dessa två blir alltmer finstämt!

Det kan väl fortsätta vara en sådan finstämd kombination, men med mer betoning på förare tack :tummenupp
Det är alltså ingen fråga om föraren är överflödig eller ej, utan hur stor del av hela paketet som föraren utgör.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top