Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?

• Antal röstningar
    0

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Skall föraren ut ur varje kurva även i regn öppna trotteln fullt och lita på att TC ser till att han inte kraschar? Elektroniska hjälpmedel är just hjälpmedel och skall inte ersätta förarens goda omdöme.

Han ska köra på ett sätt som gör att han så snabbt som möjligt tar sig runt banan under rådande omständigheter. Jag tror inte att man som förare har stor chans att reda ut de situationer som kan uppstå när elektroniken falerar totalt. Det är inte mycket extra gas som behövs för att en hoj ska slå runt från stillastående på mycket kort tid.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ibland blir jag lite :va :va på dina komentarer.......
Om en maskin slutar att bete sig som du hoppas att den borde göra på ditt jobb,så har du brustit i omdömme för att du hade en hjärt/lungmaskin som kroknade??:confused:
Är det så du menar??

Nä men slutar min hjärt/lung maskin att fungera och jag inte i tid hade övergått till manuellt livsupprätthållande så hade jag brustit i omdöme. På samma sätt så har det gått utmärkt att starta racehojar utan LC de senaste 100 åren med hjälp av finkänsla i koppling/gas handen men nu litar man blint på att LC fungerar och bara dumpar kopplingen något som länge har varit synonym med att göra en baklängespiruett.

LC skall komplettera förarens startförmåga inte ersätta den. Eller kör du som ett svin när det är halt bara för att ESP fixar biffen?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Höll inte Hayden också på med att flyga omkull förra året i en provstart? Kanske är ett Hondafel?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...men nu litar man blint på att LC fungerar och bara dumpar kopplingen något som länge har varit synonym med att göra en baklängespiruett.
Men det är väl så det är tänkt att man skall göra. LC:n skall stå för "kopplingsslirandet", eller har jag fattat det fel :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Han ska köra på ett sätt som gör att han så snabbt som möjligt tar sig runt banan under rådande omständigheter. Jag tror inte att man som förare har stor chans att reda ut de situationer som kan uppstå när elektroniken fallerar totalt. Det är inte mycket extra gas som behövs för att en hoj ska slå runt från stillastående på mycket kort tid.

Klart att det är ett skitsvårt läge och att reagera i tid med att dra in kopplingen är inte lätt men jag anser inte att föraren totalt kan skylla ifrån sig på en fallerande LC. Eller skall man skylla på TC när föraren highsidear?

sandstream

Guest
Men det är väl så det är tänkt att man skall göra. LC:n skall stå för "kopplingsslirandet", eller har jag fattat det fel :va
Du har fattat helt rätt och i ärlighetens namn tror jag de flesta MotoGP-förare hade slagit runt precis som Butter gjorde.
Den här är annars en gammal klassiker på en som gör en dålig start. :)
[YOUTUBE-ID]Yc5GVFQ5S7c[/YOUTUBE-ID]
Och varför oroar jag mig för mina starter. Helt underbart klipp!!!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Eller skall man skylla på TC när föraren highsidear?

När fick man senast se en highsider i motogp? Nu har jag iofs följt årets säsong väldigt dåligt men jag kan inte minnas när jag såg en highsider senast. Skulle väl va på Laguna Seca för ett par år sedan?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Eller skall man skylla på TC när föraren highsidear?

Absolut. Om den går sönder mitt i böj när föraren har betydligt mer gas än vad han hade haft utan TC så är det nog morsning och goodbye.

Du har fattat helt rätt och i ärlighetens namn tror jag de flesta MotoGP-förare hade slagit runt precis som Butter gjorde.
Och varför oroar jag mig för mina starter. Helt underbart klipp!!!

Jag älskar den stilfulla lilla piruetten han gör på slutet. Pricken över i:et :yoparty

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
När fick man senast se en highsider i motogp? Nu har jag iofs följt årets säsong väldigt dåligt men jag kan inte minnas när jag såg en highsider senast. Skulle väl va på Laguna Seca för ett par år sedan?

Det har blivit väldigt ovanligt i torrföre men i regn händer det fortfarande rätt frekvent, där är bla en bildserie tidigare i denna tråd när Stoner gör en piruett på träningen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hade du läst hela tråden hade du hitta klippet ;)

http://www.youtube.com/watch?v=4f9maQHL7Aw
Om du ska mästra någon kan du ju kosta på dig att ha torrt på fötterna. Han frågade om en wheelie som gick över styr ut ur depån.

Otroligt konstigt resonemang. Du menar alltså att han ska räkna med att LC:n kan vara sönder och göra nån slags halvmesyr varje gång han startar?
Håller med. Förstår inte heller hur Pedrosa skulle kunna hållas "ansvarig" för att slå runt med start via Launch Control.

Den här är annars en gammal klassiker på en som gör en dålig start. :)
Fullkomligt underbar! :rofl

Skall föraren ut ur varje kurva även i regn öppna trotteln fullt och lita på att TC ser till att han inte kraschar? Elektroniska hjälpmedel är just hjälpmedel och skall inte ersätta förarens goda omdöme.
Nu har du målat in dig i ett retoriskt hörn. Klantigt...

;)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu har du målat in dig i ett retoriskt hörn. Klantigt...

;)

Tja jag är ju inte politiker så om mina opinionsiffror på SH dalar är det inte slutet..

I denna fråga råkade min åsikt inte överensstämma med resten av forumets och diskussion är bara trevligt sålänge man kan hålla den på en nivå fri från idiotförklaringar.:va :va :va :va

sandstream

Guest
Om du ska mästra någon kan du ju kosta på dig att ha torrt på fötterna. Han frågade om en wheelie som gick över styr ut ur depån.
Tanken var inte att "mästra" någon (sånt överlåter jag till dig), därav smileyn.
Har tagit bort inlägget och bett om ursäkt :)

Vill minnas att Hopper gjorde en rejäl highsider i en knixig S-kombination för 1 eller 2 år sedan. Säkert någon annan som vet var och när det skedde.

I övrigt tillhör jag kategorin som uppskattar att highsiders i princip har försvunnit. Bra mycket roligare att se alla köra så många race som möjligt varje år.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vill minnas att Hopper gjorde en rejäl highsider i en knixig S-kombination för 1 eller 2 år sedan. Säkert någon annan som vet var och när det skedde.

I övrigt tillhör jag kategorin som uppskattar att highsiders i princip har försvunnit. Bra mycket roligare att se alla köra så många race som möjligt varje år.
Sachsenring.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
De flashade fel mjukvara, Rocket Launch istället för Launch Control :D

Inte så stort misstag, var ju inte ens i race. Ingen som har ett klipp på Kawa-föraren ifrån Bol d'Or som "stilade" ut ur depån och wheelade över?

Det närmaste jag kommer är ett klipp från efter kraschen http://video.google.com/videoplay?docid=14362484159130628&hl=en

Kan inte franska, men jag tror de är hyfsat irriterade :gnissla

Edit:Om jag kommer ihåg rätt från tvsändningen så var det tydligen nån funktion för att hålla ner farten i depån som fallerade och skickade honom i backen

@Sandstream:jo, jag läste tråden :pannkyss

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Man kan ju se att alla vi som "ente begreper´t" har röstat för LC eller att det inte spelar nån roll.

Lite kul att alla vi INKLUSIVE alla team i MotoGp har fel...

Jag röstar för att vi inför mönstrade diagonaldäck oxå - för de är mycket mer svårberäknerliga, och utslagsgivande.

"Mot utvecklingen i tiden" eller vad nu kungafan sa... ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I modern tid så har det ju alltmer kommit att bli så att den mekatroniska utvecklingen inte längre leds av racingen. Tom F1-bilarna saknar många system (antisladd mm) som är vanliga och tillåtna på familjebilar idag. En liknande konservatism lär säkert prägla även hojracingen vad avser ABS mm.
Mekatroniskt kommer nog racingen att vara tillbakahållen men kommer säkert för överskådlig framtid att ligga på framkant vad gäller mekanik samt material.

Tror jag

/J

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det närmaste jag kommer är ett klipp från efter kraschen ...
Kan inte franska, men jag tror de är hyfsat irriterade :gnissla

Edit:Om jag kommer ihåg rätt från tvsändningen så var det tydligen nån funktion för att hålla ner farten i depån som fallerade och skickade honom i backen
Föraren verkar mindre nöjd. Bråkar de om att få föra en motorcykeln i depån ifrån "fel" håll? Franska är ett vackert språk att bråka på :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln