Learning Curve ?

MC Doktorn

Guest
Ni kört bana ett tag hur lång tid tar det innan man når sitt maximum?

Vissas utveckling är brantare än andras vilket är tecken på talang.

Men hur snabbt når man sitt maximum inom 5 år ?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ni kört bana ett tag hur lång tid tar det innan man når sitt maximum?

Vissas utveckling är brantare än andras vilket är tecken på talang.

Men hur snabbt når man sitt maximum inom 5 år ?

Allt beror på: Talang, Tid & pengar. & i vårt fall i Norden, klimatet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
.. kanske även vilket motstånd man väljer att möta. Många blir bättre av att köra mot duktigare förare.

Tror faktiskt att Håkan Olsson sa att han hade aldrig varit bättre det året när jag frågade honnom om den frågan. Då var han nog 42 år och hade kört sen han var tonåring. Kommer nya hojar, däck och motstånd mm som gör att man måste utveklas ihop med det. Man blir nog aldrig fullärd. Fastnar man på en nivå får man bara se till att ta i mer så man kommer förbi den..

Tallang innom rr brukar ofta innebära att dom kört rätt mycket cross eller sysslat med någon annan sport på seriös nivå så dom har en viss uppfattning om vad dom vill.
 
Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag försöker övertyga tjejen om att jag faktiskt har ett par år kvar på mig... :D Jag har sagt att jag "tar tre år i taget". Detta blir mitt tredje år och hon börjar inse att jag inte lägger av efter denna säsong... :D (hon ser då fyra år av ensamma helger och fattig pojkvän framför sig :( )
Jag är 30 år har kört i två år om någon nu undrar...

.
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
I alla sporter kan man bli en träningsprodukt, dvs träna mer än alla andra och bli bäst fast man inte föddes med "talang"
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag når mitt maximun efter 5-6 minuter sen måste Jag sova.
 

sandstream

Guest
I alla sporter kan man bli en träningsprodukt, dvs träna mer än alla andra och bli bäst fast man inte föddes med "talang"
I rena konditionssporter, som tex långdistanslöpning, längdskidor, cykling etc kan det kanske stämma men det inte möjligt att träna sig till ett lika bra bollsinne som J-O Waldner.

Eftersom RR inte är någon konditionssport är det knappast troligt att vem som helst med tid, träning och pengar skulle kunna ta sig till toppen.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Efter 4 säsonger så har jag kört lite mindre långsammare för varje år, men det finns dom som når sin peak redan på sin första bandag, dock brukar det vara en ganska smärtsam upplevelse.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
I rena konditionssporter, som tex långdistanslöpning, längdskidor, cykling etc kan det kanske stämma men det inte möjligt att träna sig till ett lika bra bollsinne som J-O Waldner.

Eftersom RR inte är någon konditionssport är det knappast troligt att vem som helst med tid, träning och pengar skulle kunna ta sig till toppen.

Det krävs alltid en viss grundtalang, oavsett om det handlar om att skaffa sig kondition, bli bra på tennis eller köra hoj. Sedan tror jag att man kommer mycket längre med hårt jobb och en bra inställning än vad många kan ana. Man kan väl iofs säga som så att ha en bra inställning och kunna jobba hårt och målmedvetet är också en talang. Det finns inte någon sport där man kan bli bäst utan grundtalang men jag skulle vilja påstå att samma sak gäller för fyssporter som för tekniksporter.

Björn Borg är väl ett bra exempel där hårt arbete och vinnarskallen står för en väldigt stor del.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Samt att våga intala sig mentalt att testa gränserna hela tiden/våga bryta ett par ben/krasha sönder hojen...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Samt att våga intala sig mentalt att testa gränserna hela tiden/våga bryta ett par ben/krasha sönder hojen...

Ruben Xaus har lite att lära dig......:D Podium or Hospital...

Personligen gissar jag på minst 5 års elitsatsning för att nå maxnivån för vad ens talang medger, sen tror jag man blir en bättre förare under hela sin karriär under förutsättning att kroppen fortfarande hänger med och man är motiverad att satsa. Ett exempel är A.Barros han har kört 500/MotoGp sen 1989 och hans topp får anses ligga någonstans kring 2003.

Är där någon som ställer upp med pengar så lägger jag gärna ner studierna i 5 år?

(hon ser då fyra år av ensamma helger och fattig pojkvän framför sig :( )
Jag är 30 år har kört i två år om någon nu undrar...

.

De kvinnor som valde oss från början får skylla sig själva, att alla pengar skall läggas på racing var en del av dealen från början.....
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
I alla sporter kan man bli en träningsprodukt, dvs träna mer än alla andra och bli bäst fast man inte föddes med "talang"

Det tror jag inte, men däremot tvärtom...
Du kan aldrig bli bäst på bara talang.

Det finns många duktiga träningsprodukter men idag krävs både inställning och talang för att bli bland de bästa.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ruben Xaus har lite att lära dig......:D Podium or Hospital...

Personligen gissar jag på minst 5 års elitsatsning för att nå maxnivån för vad ens talang medger, sen tror jag man blir en bättre förare under hela sin karriär under förutsättning att kroppen fortfarande hänger med och man är motiverad att satsa. Ett exempel är A.Barros han har kört 500/MotoGp sen 1989 och hans topp får anses ligga någonstans kring 2003.

Är där någon som ställer upp med pengar så lägger jag gärna ner studierna i 5 år?



De kvinnor som valde oss från början får skylla sig själva, att alla pengar skall läggas på racing var en del av dealen från början.....

Just 2003 blev ju ett dåligt år för Barros p g a försäsongsskadan han ådrog sig, vilket jag sörjde djupt. 2002 var ett fantastiskt fint år för honom och han var enligt min mening den bästa av de kvarvarande 500-förarna och slog många av 990-förarna i race efter race. Höjdpunkten var de två racen när HRC lånade ut en 990 och han KÖRDE IFRÅN Valentino och vann, Barros är en av de få som faktiskt gjort det. Till 2003 sadlade han om från Honda 2T 500 till fabriks Yamaha 4T 990 och jag var övertygad om att detta skulle bli hans stora år. De tidiga försäsongstesterna var lovande men sen kom kraschen och magin var borta.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
.. kanske även vilket motstånd man väljer att möta. Många blir bättre av att köra mot duktigare förare.

Tror faktiskt att Håkan Olsson sa att han hade aldrig varit bättre det året när jag frågade honnom om den frågan. Då var han nog 42 år och hade kört sen han var tonåring. Kommer nya hojar, däck och motstånd mm som gör att man måste utveklas ihop med det. Man blir nog aldrig fullärd. Fastnar man på en nivå får man bara se till att ta i mer så man kommer förbi den..

Tallang innom rr brukar ofta innebära att dom kört rätt mycket cross eller sysslat med någon annan sport på seriös nivå så dom har en viss uppfattning om vad dom vill.

Nu är han bara tjock och lat och haltar. Det vänder fort i bandy :D
- "Sen jag slutade tävla har jag ju råd att äta" tycker jag var en schysst kommentar från Håkan.

Numera åker han mest 250cc på isen och det går ju så där halvlagom jätteöverjävligtsnabbt. Imponerande att se talanger in action :Bugar

Finns säkert yngre förmågor som var bättre än Håkan men dom kanske inte har kunskapen att förmedla vad dom vill ha gjort med hojen till sin mek / pappa. Kunna köra som Håkan och sen kunna mecka och ställa in som han kan är nog ett rätt så vinnande koncept.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Just 2003 blev ju ett dåligt år för Barros

Ahh ett år fel på det var jag när jag höftade, trodde det var 2003 han lånade 990 och körde från Rossi. Ivf ett tydligt exempel på hur en förare förbättras under hela sin karriär.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top