Ledlampa med hög effektivet

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Max+power+given+input+voltage.jpg


Kommer förhoppningsvis driva den runt 60watt om led cob chipet tillåter och inte har för hög värmeutveckling

"The input voltage must be lower than the forward voltage (VF) rating of the LED emitter. For best results, use LEDs with a VF rating of 22 to 70V. When using LEDs with a VF above 36V, it’s recommended to keep the input voltage above 20V. "

Detta skrämmer mig lite då jag har 13-13.5volt ish och behöver få ut 36.4 volt @61.9watt
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hmmm, finns en risk att du steker drivare med för hög ingångs ström...
Kan en step up converter som kan hantera en högre ström innan drivare vara lämplig?
Tänker något som omvandlar 12-24V och tål att belastas med 7A?
Chippen vill ha 5,2A (räknat på 12V) med förluster i drivaren inräknat borde 7A vara på den säkra sidan för converter.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Hmmm, finns en risk att du steker drivare med för hög ingångs ström...
Kan en step up converter som kan hantera en högre ström innan drivare vara lämplig?
Tänker något som omvandlar 12-24V och tål att belastas med 7A?
Chippen vill ha 5,2A (räknat på 12V) med förluster i drivaren inräknat borde 7A vara på den säkra sidan för converter.
Nu hänger jag inte med, det är väl tvärtom? Jag steker led drivararen om jag har för låg ingångsström? Jag bör ha 20v+ om jag ska driva något över 36volt.

Ja vid 12 volt och 60 watt behöver du 5 ampere. Men det är ju inte ett bekymmer is sig? Bara att jag kräver lite mycket från att gå från 12v till 36v+
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu hänger jag inte med, det är väl tvärtom? Jag steker led drivararen om jag har för låg ingångsström? Jag bör ha 20v+ om jag ska driva något över 36volt.

Ja vid 12 volt och 60 watt behöver du 5 ampere. Men det är ju inte ett bekymmer is sig? Bara att jag kräver lite mycket från att gå från 12v till 36v+
Ström = Ampere, Spänning = Volt , Om inspänningen är för låg (13,5V) så måste strömmen öka för att ge samma effekt.
P(effekt)=U(spänning)*I(ström).
det är på grund av för låg spänning som strömmen ökar och riskerar att bränna upp drivaren. Om det inte är så att problemet är tillverkaren inte kan garantera stabil 36,2V utspänning om drivaren matas med för låg inspänning?

Det sista fattar jag inte hur du menar?
Vid 36V krävs det strax under 2A men strömkälla på 12V måste fortfarande leverera minst 5,2A ex.förluster i drivaren.
Det jag försökte få fram var att om du istället omvandlar först 12-24V med en converter som grejar 7A så hamnar du inom de ramar som tillverkaren av drivaren specar.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Ström = Ampere, Spänning = Volt , Om inspänningen är för låg (13,5V) så måste strömmen öka för att ge samma effekt.
P(effekt)=U(spänning)*I(ström).
det är på grund av för låg spänning som strömmen ökar och riskerar att bränna upp drivaren. Om det inte är så att problemet är tillverkaren inte kan garantera stabil 36,2V utspänning om drivaren matas med för låg inspänning?

Det sista fattar jag inte hur du menar?
Vid 36V krävs det strax under 2A men strömkälla på 12V måste fortfarande leverera minst 5,2A ex.förluster i drivaren.
Det jag försökte få fram var att om du istället omvandlar först 12-24V med en converter som grejar 7A så hamnar du inom de ramar som tillverkaren av drivaren specar.
Ja det var precis det jag menade, men i såna fall välja man en annan drivare
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu pratar jag om led chip från stora och riktiga tillverkar som inte ljuger om chipets prestanda. Kommer grovt underdriva det för att få hög effektivitet. Beställde två stycken så vi får se :)

Sitter och titta på vad jag ska driva den med, lutar mot en sån här.
Med tanke på att den
default är inställd för 32 Volt drivspänning och 3,5 A drivström
bör ha IN spänning över 20 Volt vid utspänning över 36 Volt
och din BXRC-.. arbetar från ca 35-40 Volt med drivström ca 1,7 A vid vid ca 36 Volt (ca 60W)

Så tycker jag att det borde finnas bättre drivare.
Måste det vara en "LED-drivare" ?
Ivarje fall om man skippar blink, morse osv funktioner utan nöjer sig med fast sken.

Det borde väl räcka med vilken DC-omvandlare som helst där man kan ställa in MAX utström
och ställa in MAX utspänning. Sedan med tanke på att spänningen i data bladet börjar vid 35 Volt och max uteffekt nås vid 35 Volt + 15% = 40 V och strömmen börjar vid 0,85A och max uteffekt nås vid ca 0,85 A + 540% = 5,5A så verkar det som att reglering av maxströmmen är bästa sättet reglera uteffekten. Man ställer MAX utspänning på 40Volt. Och sedan anpassas utspänning på bättre DC-omvandlare så att det blir INställda MAX strömmen, tex 1,7 A
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Med tanke på att den
default är inställd för 32 Volt drivspänning och 3,5 A drivström
bör ha IN spänning över 20 Volt vid utspänning över 36 Volt
och din BXRC-.. arbetar från ca 35-40 Volt med drivström ca 1,7 A vid vid ca 36 Volt (ca 60W)

Så tycker jag att det borde finnas bättre drivare.
Måste det vara en "LED-drivare" ?
Ivarje fall om man skippar blink, morse osv funktioner utan nöjer sig med fast sken.

Det borde väl räcka med vilken DC-omvandlare som helst där man kan ställa in MAX utström
och ställa in MAX utspänning. Sedan med tanke på att spänningen i data bladet börjar vid 35 Volt och max uteffekt nås vid 35 Volt + 15% = 40 V och strömmen börjar vid 0,85A och max uteffekt nås vid ca 0,85 A + 540% = 5,5A så verkar det som att reglering av maxströmmen är bästa sättet reglera uteffekten. Man ställer MAX utspänning på 40Volt. Och sedan anpassas utspänning på bättre DC-omvandlare så att det blir INställda MAX strömmen, tex 1,7 A
Ja tittade du på den ebay länken? Jag tittade lite mera noga. 600watt modellen skulle funka enligt deras spec. Vid 12v klarar den upp till 10A = 120watt. Hur vidare detta stämmer vet jag ej?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja tittade du på den ebay länken? Jag tittade lite mera noga. 600watt modellen skulle funka enligt deras spec. Vid 12v klarar den upp till 10A = 120watt. Hur vidare detta stämmer vet jag ej?
1673812801031.png
Det skulle vara bra att se vilka inspänningar som fungera ?
Vilka utspänningar som går att ställa in ? Klarar den ge 40 Volt ut vid 12 (-14) Volt in
Vilka utströmmar som går att ställa in. Går det ställa in tex 1,7 A Utström och den reglerar sedan utspänningen till rätt vårde för 1,7 A ?
Den här verkar uppfylla kravet 40 Volt utspänning. Går det begränsa utströmmen ?
För helst skulle jag vilja styra LED-effekten genom ställ in (MAX) utström....till tex 1,7 A.
Och den sedan från utström reglerar utspänning till strömmen 1,7 A (dock högst tex 40V)
1673813427561.png
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
View attachment 480136
Det skulle vara bra att se vilka inspänningar som fungera ?
Vilka utspänningar som går att ställa in ? Klarar den ge 40 Volt ut vid 12 (-14) Volt in
Vilka utströmmar som går att ställa in. Går det ställa in tex 1,7 A Utström och den reglerar sedan utspänningen till rätt vårde för 1,7 A ?
Den här verkar uppfylla kravet 40 Volt utspänning. Går det begränsa utströmmen ?
För helst skulle jag vilja styra LED-effekten genom ställ in (MAX) utström....till tex 1,7 A.
Och den sedan från utström reglerar utspänning till strömmen 1,7 A (dock högst tex 40V)
View attachment 480137

Här kan du se specs, men nej det säger inte hur brett du kan gå. Som jag förstår det påfrestar det som mest ju större hop emellan det är. Tex 10v till 60v jämfört med 20v till 30v.

Båda två går att reglera spänning och strömmen, hittade en riktigt bra video på dessa kretsar:

12v till 90v @ 335w 77% effektivitet
Jag borde kunna se över 80% i såna fall med goda marginaler! :)

Notera dock att båda börja bli en storlek som ej får lätt plats under sätet på motorcykeln. Det kommer få monteras på ett obekvämt ställe där den kan vara utsatt för smällar osv. Ej fördelaktigt därför skulle jag behöva någon som är mindre formfaktor!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här kan du se specs, men nej det säger inte hur brett du kan gå. Som jag förstår det påfrestar det som mest ju större hop emellan det är. Tex 10v till 60v jämfört med 20v till 30v.

Båda två går att reglera spänning och strömmen, hittade en riktigt bra video på dessa kretsar:

12v till 90v @ 335w 77% effektivitet
Jag borde kunna se över 80% i såna fall med goda marginaler! :)

Notera dock att båda börja bli en storlek som ej får lätt plats under sätet på motorcykeln. Det kommer få monteras på ett obekvämt ställe där den kan vara utsatt för smällar osv. Ej fördelaktigt därför skulle jag behöva någon som är mindre formfaktor!
Jo det blir "lite" storlek på den övre. Den nedre gör mig misstänksam eftersom jag helt saknar kylfläns på den och med med 92% verkningsgrad och 60W Out 65 W In så är det 5 W som ska kylas bort. Men kylfläns(ar) för 5W behöver inte bli så stora men tänk på att sitter DC/DC skyddad så kan en liten fläkt som blåser luft över kylflänsarna göra mycket för kylning.
Kylflänsar ? Ja det kan vara enklare sätta fler kylflänsar om det sitter flera effekt-"chip" på undersidan. Nått som jag råkat ur för i jobbet är att Elektrolytkondensator som sitter fastlödd på
kretskortet till en motorventil DN100 med sina 2 anslutnings koppartrådar, ja där har en tråd vibrerat av. Lödde dit en ny elektrolyt och lade en limsträng vid kanten av elektrolyten mot kretskortet för "stötta" koppartrådarna. Funkade. Såg någon sådan här DC/DC där man mellan 4 Elektrolyter satt lim / silikon mellan dom för att stötta motvibration / öka hållfastheten / minska vibrationskänsligheten.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Jo det blir "lite" storlek på den övre. Den nedre gör mig misstänksam eftersom jag helt saknar kylfläns på den och med med 92% verkningsgrad och 60W Out 65 W In så är det 5 W som ska kylas bort. Men kylfläns(ar) för 5W behöver inte bli så stora men tänk på att sitter DC/DC skyddad så kan en liten fläkt som blåser luft över kylflänsarna göra mycket för kylning.
Kylflänsar ? Ja det kan vara enklare sätta fler kylflänsar om det sitter flera effekt-"chip" på undersidan. Nått som jag råkat ur för i jobbet är att Elektrolytkondensator som sitter fastlödd på
kretskortet till en motorventil DN100 med sina 2 anslutnings koppartrådar, ja där har en tråd vibrerat av. Lödde dit en ny elektrolyt och lade en limsträng vid kanten av elektrolyten mot kretskortet för "stötta" koppartrådarna. Funkade. Såg någon sådan här DC/DC där man mellan 4 Elektrolyter satt lim / silikon mellan dom för att stötta motvibration / öka hållfastheten / minska vibrationskänsligheten.
Japp det vita 600watt dc-dc kortet behöver absolut ha en kylfläns. Om man tittar runt lite på youtube ser man detta. Baksidan är tänkt att sitta en stor kylfläns på. Jag kan dock tänka mig att jag kommer undan med endast en tunn sådan. Det verkar dock som den du länkade (den stora röda på 1200watt-1800watt beroende på kylegenskaper) klarar minst 300watt från 12v till 90v. Om man använder det som riktmärke (även om det inte är mycket att gå på) så bör den vita kretsen klara 60watt från 12-14volt upp till 36-37volt? Speciellt om jag har någorlunda kylning.

Kommer beställa en av varje tror jag. Samt kylpasta som är som lim. Använder såklart helst kylpasta (för datorbyggen) men det kräver montering. Så vi få se hur jag löser detta.

Få göra mer research på vad Elektrolytkondensator är och hur den fungerar. Men tacksam för svaret. Ska absolut notera detta och komplettera med vibrationskydd då en två takt enduro hoj vibrerar och ofta åker i baken ??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp det vita 600watt dc-dc kortet behöver absolut ha en kylfläns. Om man tittar runt lite på youtube ser man detta. Baksidan är tänkt att sitta en stor kylfläns på. Jag kan dock tänka mig att jag kommer undan med endast en tunn sådan. Det verkar dock som den du länkade (den stora röda på 1200watt-1800watt beroende på kylegenskaper) klarar minst 300watt från 12v till 90v. Om man använder det som riktmärke (även om det inte är mycket att gå på) så bör den vita kretsen klara 60watt från 12-14volt upp till 36-37volt? Speciellt om jag har någorlunda kylning.

Kommer beställa en av varje tror jag. Samt kylpasta som är som lim. Använder såklart helst kylpasta (för datorbyggen) men det kräver montering. Så vi få se hur jag löser detta.

Få göra mer research på vad Elektrolytkondensator är och hur den fungerar. Men tacksam för svaret. Ska absolut notera detta och komplettera med vibrationskydd då en två takt enduro hoj vibrerar och ofta åker i baken ??
Exempel på Elektrolytkondensatorer...
1674051457239.png
Läste den här.
Utvecklingen går framåt från när jag såg det för länge sedan, 4 transistorer som kopplade var sin av de två anslutningarna på transformatorprimär till omväxlande 0 Volt och 12 Volt.

Anm.: Den övre stepup DC DC i inlägg #49 har antagligen tantalkondensatorer, dyrare än elektrolytkondensatorer men som synes mindre.....och 10 till 100 ggr dyrare än vanliga elektrolytkondensatorer.
 
Last edited:

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Exempel på Elektrolytkondensatorer...
View attachment 480203
Läste den här.
Utvecklingen går framåt från när jag såg det för länge sedan, 4 transistorer som kopplade var sin av de två anslutningarna på transformatorprimär till omväxlande 0 Volt och 12 Volt.

Anm.: Den övre stepup DC DC i inlägg #49 har antagligen tantalkondensatorer, dyrare än elektrolytkondensatorer men som synes mindre.....och 10 till 100 ggr dyrare än vanliga elektrolytkondensatorer.
Okej intressant, tittade lite youtube och så, behöver fortfarande sätta mig in ännu mera för att verkligen förstå. Är tantaelektrolytkondensatorer att föredra om priset inte är en faktor? Finns det nackdelar? Hört att det finns lithium kondensatorer nu, låter häftigt.

Beställde en sån här, verkar vara bäst lämpad för mitt ändamål. 120watt ska den lätt klara med hög effektivitet. Den var riktigt billig och mycket lite formfaktor samt hålla temperaturen i skick.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej intressant, tittade lite youtube och så, behöver fortfarande sätta mig in ännu mera för att verkligen förstå. Är tantaelektrolytkondensatorer att föredra om priset inte är en faktor? Finns det nackdelar? Hört att det finns lithium kondensatorer nu, låter häftigt.

Beställde en sån här, verkar vara bäst lämpad för mitt ändamål. 120watt ska den lätt klara med hög effektivitet. Den var riktigt billig och mycket lite formfaktor samt hålla temperaturen i skick.
Då är det bara hålla tummarna för att den funkar som du hoppas. (Och jag med hoppas).
Ser fram mot hur det går.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Då är det bara hålla tummarna för att den funkar som du hoppas. (Och jag med hoppas).
Ser fram mot hur det går.
Yes, det svåra ligger i att få led cob chippet att sitta fint i någon reflektor samt att få plats med någon form av kylning. Tanken är att köra en färdig 120mm vattenkylare aio datorkylare. Dock är slangarna förmodligen för korta och då måste jag bygga eget. Känns krångligt med vattenkylning. Men vi får se
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Yes, det svåra ligger i att få led cob chippet att sitta fint i någon reflektor samt att få plats med någon form av kylning. Tanken är att köra en färdig 120mm vattenkylare aio datorkylare. Dock är slangarna förmodligen för korta och då måste jag bygga eget. Känns krångligt med vattenkylning. Men vi får se
Om du ska ta ut 60 W och det är 90 % verkningsgrad är det "Bara" 10% dvs ca 6 W som ska kylas bort. Det borde räcka med en "liten" datorkylfläkt som ligger ovanför kretskortet på de två kylflänsarna och blåser rakt ner.
Alternativt 3 små fläktar,
två monterade på utsidan kylflänsarna och en mellan kylflänsarna som blåser mot kretskortet.
Det viktiga är att luften rörs runt.
Men det här märker du ju vid provkörning "i verkstan" på arbetsbänk.
Hur varma blir kylflänsar och annat på kretskortet.

Vad det gäller hitta "reflektor" och "lins" som passar så tror jag att där är en större utmaning.
För att inte tala om kylfläns / kylning av LED-chipet. Också en utmaning.
 
Last edited:

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Om du ska ta ut 60 W och det är 90 % verkningsgrad är det "Bara" 10% dvs ca 6 W som ska kylas bort. Det borde räcka med en "liten" datorkylfläkt som ligger ovanför kretskortet på de två kylflänsarna och blåser rakt ner.
Alternativt 3 små fläktar,
två monterade på utsidan kylflänsarna och en mellan kylflänsarna som blåser mot kretskortet.
Det viktiga är att luften rörs runt.
Men det här märker du ju vid provkörning "i verkstan" på arbetsbänk.
Hur varma blir kylflänsar och annat på kretskortet.

Vad det gäller hitta "reflektor" och "lins" som passar så tror jag att där är en större utmaning.
För att inte tala om kylfläns / kylning av LED-chipet. Också en utmaning.
Ja borde inte vara något bekymmer, max 10watt värme borde inte vara så svårt. Hojen rullar ju hoppas på passivkylning? Men kanske bör ha en fläkt? Vi får se

Blir nog datorkylning i form av vattenkylning. Vågar man montera led chipet i oem reflektor? Borde väl inte var något bekymmer med värme? Sitter ju ändå 55watt halogen idag...

iu
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja borde inte vara något bekymmer, max 10watt värme borde inte vara så svårt. Hojen rullar ju hoppas på passivkylning? Men kanske bör ha en fläkt? Vi får se

Blir nog datorkylning i form av vattenkylning. Vågar man montera led chipet i oem reflektor? Borde väl inte var något bekymmer med värme? Sitter ju ändå 55watt halogen idag...

iu
Visst kan du montera LED-en i strålkastaren om du får dit den.
Och värmen klarar ju strålkastaren utan problem.
Problemet är att kyla LED-en. Du räknar med att mata LED-en med ca 60 Watt. Verkningsgraden är ca 40 %, dvs 40 % / 24 W blir ljus och försvinner ut genom glaset.
Resten 60% blir värme och det som blir varmt är LED-chipet. Och LED-chipet tål inte värme lika bra som en halogenlampa. Så här har du 60 % / 36 W att kyla bort. Kylfläns och fläkt om inte kylflänsen ska bli för stor. En fläkt minskar kylflänsens storlek med ca 2/3...

Sedan är ju frågan hur ljusbilden blir. Mycket stor skillnad i fysisk storlek på originalets halogenlampan's glödtråd som reflektorn är gjord för och LED'ns ljusyta.
Jag gissar du kommer få ett myyckeet breedare, höögre och läägre ljus med LED-chipet.

Jag tror det bästa kan vara att sätta LED-chipet i en egen strålkastare.
Gjord för få ut det bästa ur LED-chipet.
 
Last edited:

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Visst kan du montera LED-en i strålkastaren om du får dit den.
Och värmen klarar ju strålkastaren utan problem.
Problemet är att kyla LED-en. Du räknar med att mata LED-en med ca 60 Watt. Verkningsgraden är ca 40 %, dvs 40 % / 24 W blir ljus och försvinner ut genom glaset.
Resten 60% blir värme och det som blir varmt är LED-chipet. Och LED-chipet tål inte värme lika bra som en halogenlampa. Så här har du 60 % / 36 W att kyla bort. Kylfläns och fläkt om inte kylflänsen ska bli för stor. En fläkt minskar kylflänsens storlek med ca 2/3...

Sedan är ju frågan hur ljusbilden blir. Mycket stor skillnad i fysisk storlek på originalets halogenlampan's glödtråd som reflektorn är gjord för och LED'ns ljusyta.
Jag gissar du kommer få ett myyckeet breedare, höögre och läägre ljus med LED-chipet.

Jag tror det bästa kan vara att sätta LED-chipet i en egen strålkastare.
Gjord för få ut det bästa ur LED-chipet.
Hur räknar du värmeutvecklingen? Räknat på 200lm/watt?

Jag har en extra oem ktm halogen lampa på hyllan. Tänker den är lätta att förstora hålet och limma fast chippet. Led coben är rund men ytterhöljet är större. Jag ser inget problem att ha ett brett ljus. Vill ha 180 grader ljus. Kör i detta fall "bruteforce" för att kasta ljuset överallt. 10000lumen bör ju lysa oavsett :D

Annars kan det tänkas att jag limmar ditt en projektorlins av något slag.

Angående kylning är vattenkylning nästan ett måste då det är lite utrymme bakom. Så en aio kylare hade varit optimal. Vet ej hur den klarar -10c?

Jag är rädd att värmen från mängden ljus smälter glaset speciellt om lite lera osv kommer på linsen? Eller är det "omöjligt" ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top