Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag sökte påHur räknar du värmeutvecklingen? Räknat på 200lm/watt?
Jag har en extra oem ktm halogen lampa på hyllan. Tänker den är lätta att förstora hålet och limma fast chippet. Led coben är rund men ytterhöljet är större. Jag ser inget problem att ha ett brett ljus. Vill ha 180 grader ljus. Kör i detta fall "bruteforce" för att kasta ljuset överallt. 10000lumen bör ju lysa oavsett
Annars kan det tänkas att jag limmar ditt en projektorlins av något slag.
Angående kylning är vattenkylning nästan ett måste då det är lite utrymme bakom. Så en aio kylare hade varit optimal. Vet ej hur den klarar -10c?
Jag är rädd att värmen från mängden ljus smälter glaset speciellt om lite lera osv kommer på linsen? Eller är det "omöjligt" ?
efficiency of led – Qwant Search
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Efficiency of LEDs: The highest luminous efficacy of a white LED
What does the luminous efficacy depend on and how efficient can a white LED actually be?
www.dial.de
Energy conversion efficiency
fanns 3 st LED, verkningsgrad 42,3 %, 43,7 % och 48,7 %.
Så jag tyckte 40 % vore en rimlig verklingsgrad.
För att räkna ut värmeutveckling (resten 60%, av 60W 36 W.)
Det här , 36W är ju lite jämfört med en Low voltage 60W halogenlampa som anges ha 15,4 % verkningsgrad, dvs ca 85 % ren värme av 60 W eller 51 W.
Det problem jag hört om är att den högre andelen kortvågigt (=blått) ljus (från LED och Xenon) ska förstöra klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn.
Jag har inte märkt något med Xenon men har bara kört några hundra mil med Xenon i en strålkastare för Halogenlampa.
Att värmen från mängden ljus skulle smälta glaset tror jag inte på, glasen smälter inte när man byter från Halogen till Xenon. Och original ca 60W halogen, 15 % verkningsgrad dvs 85% ca 51 W värme. Nu blir det ca 36W värme och dom tänker du kyla bort utanför strålkastarhuset med vattenkylning !
Last edited: