Ledlampa med hög effektivet

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur räknar du värmeutvecklingen? Räknat på 200lm/watt?

Jag har en extra oem ktm halogen lampa på hyllan. Tänker den är lätta att förstora hålet och limma fast chippet. Led coben är rund men ytterhöljet är större. Jag ser inget problem att ha ett brett ljus. Vill ha 180 grader ljus. Kör i detta fall "bruteforce" för att kasta ljuset överallt. 10000lumen bör ju lysa oavsett :D

Annars kan det tänkas att jag limmar ditt en projektorlins av något slag.

Angående kylning är vattenkylning nästan ett måste då det är lite utrymme bakom. Så en aio kylare hade varit optimal. Vet ej hur den klarar -10c?

Jag är rädd att värmen från mängden ljus smälter glaset speciellt om lite lera osv kommer på linsen? Eller är det "omöjligt" ?
Jag sökte på
och hittade den här länken
och under rubriken
Energy conversion efficiency
fanns 3 st LED, verkningsgrad 42,3 %, 43,7 % och 48,7 %.
Så jag tyckte 40 % vore en rimlig verklingsgrad.
För att räkna ut värmeutveckling (resten 60%, av 60W 36 W.)
Det här , 36W är ju lite jämfört med en Low voltage 60W halogenlampa som anges ha 15,4 % verkningsgrad, dvs ca 85 % ren värme av 60 W eller 51 W.

Det problem jag hört om är att den högre andelen kortvågigt (=blått) ljus (från LED och Xenon) ska förstöra klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn.
Jag har inte märkt något med Xenon men har bara kört några hundra mil med Xenon i en strålkastare för Halogenlampa.

Att värmen från mängden ljus skulle smälta glaset tror jag inte på, glasen smälter inte när man byter från Halogen till Xenon. Och original ca 60W halogen, 15 % verkningsgrad dvs 85% ca 51 W värme. Nu blir det ca 36W värme och dom tänker du kyla bort utanför strålkastarhuset med vattenkylning !
 
Last edited:

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Jag sökte på
och hittade den här länken
och under rubriken
Energy conversion efficiency
fanns 3 st LED, verkningsgrad 42,3 %, 43,7 % och 48,7 %.
Så jag tyckte 40 % vore en rimlig verklingsgrad.
För att räkna ut värmeutveckling (resten 60%, av 60W 36 W.)
Det här , 36W är ju lite jämfört med en Low voltage 60W halogenlampa som anges ha 15,4 % verkningsgrad, dvs ca 85 % ren värme av 60 W eller 51 W.

Det problem jag hört om är att den högre andelen kortvågigt (=blått) ljus (från LED och Xenon) ska förstöra klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn.
Jag har inte märkt något med Xenon men har bara kört några hundra mil med Xenon i en strålkastare för Halogenlampa.

Att värmen från mängden ljus skulle smälta glaset tror jag inte på, glasen smälter inte när man byter från Halogen till Xenon. Och original ca 60W halogen, 15 % verkningsgrad dvs 85% ca 51 W värme. Nu blir det ca 36W värme och dom tänker du kyla bort utanför strålkastarhuset med vattenkylning !
Mycket intressant faktiskt, ja 40% kan ju stämma någorlunda. Även fast att jag läst igenom allt sånt här har jag fortfarande mycket att förstå. Det är ju rätt galet att man fortfarande knappt når 50% effektivet med det allra värsta led lamporna. 36watt borde inte vara ett bekymmer för en "vanlig" datorkylare att hantera. Men jag bör räkna med att lampan går ner i effektivet då tempraturerna lär bli över 25 grader även i dessa tider med 0 grader ute.

Något jag har väldigt svårt att förstå är varför det skriver "System luminous efficacy" som visar 150,5 lm/watt. För att sen skriva "Theoretical maximum luminous efficacy" på 309 lm/watt...

Beräknar det bort ljuset man inte har nytta av/inte kan se? Tex våglängder på 555nm?

Också väldigt intressant att höra: "However, most of them (approx. 60 %) are green receptors" bara förstått att lumen är baserat på hur bra vi ser färger. Aldrig sett det där diagramet heller. Bra länk :mattias

Samt har jag svårt att greppa CRI, högre CRI innebär ju bättre färg index och att saker får sin rätta färg. Men betyder detta också att man får mer ljus som är använtbart eftersom lågt CRI innebär att du har mer ljus som ej är använtbart? Eller är det en balansgång när rå ljusstyrka är väsentligt som i mitt fall? I mitt fall gör det inget ifall man får ett grönare ljus. Kan detta dock innebära att tillverkaren "fuskat" lite genom att mer ljus hamnar i infrarött spectrum? Det håller dock fast vid att det ska vara en lampa på 5000kelvin?

Jag älskar att tillverkan håller fast vid 7% tolerans, vilket känns åt helvete för mycket. Men såklart räknar jag inte med exakta siffror, men 1% hit och ditt kan man leva med. Nu kan man ju tänka sig att lagar och regler styr vad det skriver. Sen finns det olika kvalitet på korten, men jag köpte såklart det allra högsta kvalitet. -"Bridgelux maintains a ± 7% tolerance on flux measurements."

Trevligt att det inkluderat mått på chippet, ska hem och mäta sen :)


Klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn samt glaset (i plast) framme i ammaturen kan ju smälta eftersom du har mycket mera ljus än från någon annan lampa. Ljuset avger ju värme. Visst har det låg refractive index men det kommer absorbera värme helt klart.

Kolla detta, visst 10x mer ljus. Men saker brinner upp. https://www.youtube.com/shorts/L6Q0MQaigy4
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket intressant faktiskt, ja 40% kan ju stämma någorlunda. Även fast att jag läst igenom allt sånt här har jag fortfarande mycket att förstå. Det är ju rätt galet att man fortfarande knappt når 50% effektivet med det allra värsta led lamporna. 36watt borde inte vara ett bekymmer för en "vanlig" datorkylare att hantera. Men jag bör räkna med att lampan går ner i effektivet då tempraturerna lär bli över 25 grader även i dessa tider med 0 grader ute.

Något jag har väldigt svårt att förstå är varför det skriver "System luminous efficacy" som visar 150,5 lm/watt. För att sen skriva "Theoretical maximum luminous efficacy" på 309 lm/watt...

Beräknar det bort ljuset man inte har nytta av/inte kan se? Tex våglängder på 555nm?

Också väldigt intressant att höra: "However, most of them (approx. 60 %) are green receptors" bara förstått att lumen är baserat på hur bra vi ser färger. Aldrig sett det där diagramet heller. Bra länk :mattias

Samt har jag svårt att greppa CRI, högre CRI innebär ju bättre färg index och att saker får sin rätta färg. Men betyder detta också att man får mer ljus som är använtbart eftersom lågt CRI innebär att du har mer ljus som ej är använtbart? Eller är det en balansgång när rå ljusstyrka är väsentligt som i mitt fall? I mitt fall gör det inget ifall man får ett grönare ljus. Kan detta dock innebära att tillverkaren "fuskat" lite genom att mer ljus hamnar i infrarött spectrum? Det håller dock fast vid att det ska vara en lampa på 5000kelvin?

Jag älskar att tillverkan håller fast vid 7% tolerans, vilket känns åt helvete för mycket. Men såklart räknar jag inte med exakta siffror, men 1% hit och ditt kan man leva med. Nu kan man ju tänka sig att lagar och regler styr vad det skriver. Sen finns det olika kvalitet på korten, men jag köpte såklart det allra högsta kvalitet. -"Bridgelux maintains a ± 7% tolerance on flux measurements."

Trevligt att det inkluderat mått på chippet, ska hem och mäta sen :)


Klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn samt glaset (i plast) framme i ammaturen kan ju smälta eftersom du har mycket mera ljus än från någon annan lampa. Ljuset avger ju värme. Visst har det låg refractive index men det kommer absorbera värme helt klart.

Kolla detta, visst 10x mer ljus. Men saker brinner upp. https://www.youtube.com/shorts/L6Q0MQaigy4
Jag gissar man kan göra samma sak med en 55W/60W halogenlampa. *
Tänd båda glödtrådarna och täck över med en svart plastpåse 1 dm över lampan.

* Det lär funnits hojar där helljus funkade så, halvljus tråden i halogenlampan var också tänd.

Här löder man bort komponenter på kretskort med en halogenlampa.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Jag gissar man kan göra samma sak med en 55W/60W halogenlampa. *
Tänd båda glödtrådarna och täck över med en svart plastpåse 1 dm över lampan.

* Det lär funnits hojar där helljus funkade så, halvljus tråden i halogenlampan var också tänd.

Här löder man bort komponenter på kretskort med en halogenlampa.
Äsh när jag tänker efter så är borde det vara samma värmeutveckling. Men klart lite mera värme måste det vara med halogen eftersom lampan i sig blir varm. Mycket värme från led chippet som "åker" ut där bak och aldrig stannar kvar inne i ammaturen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mycket intressant faktiskt, ja 40% kan ju stämma någorlunda. Även fast att jag läst igenom allt sånt här har jag fortfarande mycket att förstå. Det är ju rätt galet att man fortfarande knappt når 50% effektivet med det allra värsta led lamporna. 36watt borde inte vara ett bekymmer för en "vanlig" datorkylare att hantera. Men jag bör räkna med att lampan går ner i effektivet då tempraturerna lär bli över 25 grader även i dessa tider med 0 grader ute.

Något jag har väldigt svårt att förstå är varför det skriver "System luminous efficacy" som visar 150,5 lm/watt. För att sen skriva "Theoretical maximum luminous efficacy" på 309 lm/watt...

Beräknar det bort ljuset man inte har nytta av/inte kan se? Tex våglängder på 555nm?

Också väldigt intressant att höra: "However, most of them (approx. 60 %) are green receptors" bara förstått att lumen är baserat på hur bra vi ser färger. Aldrig sett det där diagramet heller. Bra länk :mattias

Samt har jag svårt att greppa CRI, högre CRI innebär ju bättre färg index och att saker får sin rätta färg. Men betyder detta också att man får mer ljus som är använtbart eftersom lågt CRI innebär att du har mer ljus som ej är använtbart? Eller är det en balansgång när rå ljusstyrka är väsentligt som i mitt fall? I mitt fall gör det inget ifall man får ett grönare ljus. Kan detta dock innebära att tillverkaren "fuskat" lite genom att mer ljus hamnar i infrarött spectrum? Det håller dock fast vid att det ska vara en lampa på 5000kelvin?

Jag älskar att tillverkan håller fast vid 7% tolerans, vilket känns åt helvete för mycket. Men såklart räknar jag inte med exakta siffror, men 1% hit och ditt kan man leva med. Nu kan man ju tänka sig att lagar och regler styr vad det skriver. Sen finns det olika kvalitet på korten, men jag köpte såklart det allra högsta kvalitet. -"Bridgelux maintains a ± 7% tolerance on flux measurements."

Trevligt att det inkluderat mått på chippet, ska hem och mäta sen :)


Klarlacken som skyddar aluminiumreflektorn samt glaset (i plast) framme i ammaturen kan ju smälta eftersom du har mycket mera ljus än från någon annan lampa. Ljuset avger ju värme. Visst har det låg refractive index men det kommer absorbera värme helt klart.

Kolla detta, visst 10x mer ljus. Men saker brinner upp. https://www.youtube.com/shorts/L6Q0MQaigy4
Det är lite både och.
Theoretical maximum luminous efficacy är den teoretiskt högsta efficacy du kan få från en vit LED med phosforescerande färgblandning. Dvs högre än så går inte att få med en VIT LED överhuvudtaget. (Dvs det ljus du skulle få ut ur en perfekt vit LED med 100% verkningsgrad i alla elektriska komponenter.)
System Luminous efficacy anger efficacy hela vägen från uttaget till ljusflöde. Dvs det tar hänsyn till alla förluster i driver och övrig elektronik.
Efficacy tar hänsyn till hur ögats känslighet är för olika våglängder. Teoretiskt maximum för en grön LED med 555 nm våglängd är ca 680 lm/watt. Om man istället har en vit LED så är teoretiskt maximum vid drygt 300 beroende på att ögat är mindre känsligt för exempelvis rött och blått ljus.
Mer läsning finns på
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

Vad gäller CRI kontra ljusmängd så är det en svårare fråga.
Mest lumen får man om man skulle ha rent grönt ljus på 550 nm men då får man ingen färgåtergivning alls vilket gör att man riskerar att missa vissa saker. (Man kommer exempelvis inte att se röda eller blå föremål speciellt bra då dom kommer att se mer eller mindre svarta ut.)
En lampa med bättre CRI får lite sämre ljusutbyte pga att den ger en massa ljus i våglängder där ögats känslighet är lite sämre.
Men man vill nog inte gå hela vägen till 100 i CRI
Så jag misstänker att det som är bäst är att ha en relativt hög CRI utan att ge alltför mycket avkall på ljusutbytet. Men i praktiken skulle jag not säga att man vill ha minst 80 i CRI och så högt ljusutbyte som möjligt.
150 lm/watt i system efficacy är relativt bra så jag skulle inte lägga speciellt mycket tid på att leta reda på något som går högre än så då det nog snabbt blir relativt dyra lösningar.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Det är lite både och.
Theoretical maximum luminous efficacy är den teoretiskt högsta efficacy du kan få från en vit LED med phosforescerande färgblandning. Dvs högre än så går inte att få med en VIT LED överhuvudtaget. (Dvs det ljus du skulle få ut ur en perfekt vit LED med 100% verkningsgrad i alla elektriska komponenter.)
System Luminous efficacy anger efficacy hela vägen från uttaget till ljusflöde. Dvs det tar hänsyn till alla förluster i driver och övrig elektronik.
Efficacy tar hänsyn till hur ögats känslighet är för olika våglängder. Teoretiskt maximum för en grön LED med 555 nm våglängd är ca 680 lm/watt. Om man istället har en vit LED så är teoretiskt maximum vid drygt 300 beroende på att ögat är mindre känsligt för exempelvis rött och blått ljus.
Mer läsning finns på
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

Vad gäller CRI kontra ljusmängd så är det en svårare fråga.
Mest lumen får man om man skulle ha rent grönt ljus på 550 nm men då får man ingen färgåtergivning alls vilket gör att man riskerar att missa vissa saker. (Man kommer exempelvis inte att se röda eller blå föremål speciellt bra då dom kommer att se mer eller mindre svarta ut.)
En lampa med bättre CRI får lite sämre ljusutbyte pga att den ger en massa ljus i våglängder där ögats känslighet är lite sämre.
Men man vill nog inte gå hela vägen till 100 i CRI
Så jag misstänker att det som är bäst är att ha en relativt hög CRI utan att ge alltför mycket avkall på ljusutbytet. Men i praktiken skulle jag not säga att man vill ha minst 80 i CRI och så högt ljusutbyte som möjligt.
150 lm/watt i system efficacy är relativt bra så jag skulle inte lägga speciellt mycket tid på att leta reda på något som går högre än så då det nog snabbt blir relativt dyra lösningar.
Det är lite så jag tänker också, hade varit intressant att forska vidare. Tror inte ens det finns dyrare lösningar än det jag har. Men att det helt enkelt är så här långt i utvecklingen vi kommit bara. Det verkar vara svårt att hitta ännu mer prestanda?

Som sagt har jag redan valt och beställt led chip och är nöjd så mindre viktigt diskussion i detta stadiet. Fokuserar på annat just nu ;)

Här är några förslag på vattenkylning. Blocken behöver ha sidoportar och inte bygga för mycket. Hade varit trevligt att kunna använda aio pump och block. Men måste mäta först. Därför ligger två olika cpu vattenblock i kassan. Själva led lyset på chippet är 29,1mm diameter, men hela chippet är 49,2mm och blocken, den med pump i är 69 x 69 x 39mm och utan pump 65 x 65 x 25,5mm. Så den bygger lite mindre. Sparar en del pengar på att köra med pump i. Samt att jag verkligen inte behöver så högt flöde?

Valde också 11/8mm slang för den är lite mindre. Kommer köra på en "EK-Quantum Surface P240M X-Flow" då den har flöde rakt igenom och portar toppen och i botten. Måste igen mäta för att se ifall jag får plats med den. Räknar med att pumpen inte drar mer än 5watt och således håller ner förbrukningen.
Screenshot 2023-01-28 at 20-23-22 Alphacool.png
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Här är måste jag förstora hålet lite upp till 29,1mm vilket inte verkar vara något bekymmer? Och ja jag använde andra sidan för att mäta insidan :D2023-01-26 10.41.16.jpg
Kör jag med dremel kommer chippet ligga fint i armaturen...glömde dock mäta hur mycket original lamphållare bygger. Så får ta mig till garaget igen :S
2023-01-26 10.55.41.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är hojen inregistrerad och besiktningspliktig så gäller att det väl att den ska ha ett godkänt halvljus ?
Och ett godkänt halvljus lär du inte få med LED-chipet. #
LED-chipet avviker föööör mycket mot glödtråden i Halogenlampan.
Är den inte inregistrerad och besiktningspliktig så är det bara köra på.

# I så fall kan en lösning vara att ha LED-chipet i en "extrastrålkastare" gjord för LED-chipet.
Se tex inlägg #2023 med exempel på två Cibie extraljus.
 
Last edited:

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Är hojen inregistrerad och besiktningspliktig så gäller att det väl att den ska ha ett godkänt halvljus.
Och ett godkänt halvljus lär du inte få med LED-chipet. #
LED-chipet avviker föööör mycket mot glödtråden i Halogenlampan.
Är den inte inregistrerad och besiktningspliktig så är det bara köra på.

# I så fall kan en lösning vara att ha LED-chipet i en "extrastrålkastare" gjord för LED-chipet.
Den är besiktad, försäkrad och körs på sommaren på svenska vägar ja. Men denna lampa kör jag endast på inhägnat område. En bana för enduro, där kan du köra oregistrerade fordon. Byter tillbaka om jag kör på vägen ;)

För mycket jobb att få till ett extraljus någonstans där den får plats
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den är besiktad, försäkrad och körs på sommaren på svenska vägar ja. Men denna lampa kör jag endast på inhägnat område. En bana för enduro, där kan du köra oregistrerade fordon. Byter tillbaka om jag kör på vägen ;)

För mycket jobb att få till ett extraljus någonstans där den får plats
Utgår från att du då har två strålkastare för den strålkastare du moddat för LED-chipet lär ju knappast kunna hålla fast halogenlampan.....igen.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Utgår från att du då har två strålkastare för den strålkastare du moddat för LED-chipet lär ju knappast kunna hålla fast halogenlampan.....igen.
Ja exakt, har en extra oem ktm armatur. Redan skrivit det men men

En sån här hade också varit intressant att modifiera, billig från ebay såklart

s-l1600.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett alternativ till kluddet med vattenkylning är att du skippar hela KTM armaturen och sätter dit en kylfläns med LED-chipet på. Kan bli enklare.
Det finns många olika utseenden på kylflänsar, exempel nedan.
Använde en sådan här när jag 2010 byggde ny laddningsregulator till SV650S På den monterades 3-faslikriktaren (av 2st 1-fas likriktare för lagre pris) och 2 st triackar 25A som vid laddat batteri bröt strömmen i 2 av 3 sladdar från generatorn.
Jag hade den under passagerarsadeln, något avkortad för att få plats. Genom att den låg på långsidan så blev alla flänsarna vertikala för bästa skorstenseffekt. Den blev inte ens jummen men så var den ju ca 3 ggr så stor som original regulator och genom att bryta bort spänningen blev ju värmeutvecklingen mycket lägre än den vanliga "äldre typen laddningregulator som kortsluter generatorn"
Här finns lite foton från det "projektet" inlägg #30
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant tråd detta. Känns mest som ett pysselprojekt med överarbetade lösningar för sakens skull men det är alltid kul att se någon lösa ett problem på sitt eget vis, även om det nog finns betydligt enklare sätt att samma resultat. Själv tar jag tråden som en påminnelse till mitt eget arbete om att inte glömma bort den ursprungliga problemformuleringen under utvecklingsfasen och och dels ha rätt kompetens i projektet för att inte fastna i ”hammaren är mitt främsta verktyg så jag ser alla problem som en spik”.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*bortklippt*
Själv tar jag tråden som en påminnelse till mitt eget arbete om att inte glömma bort den ursprungliga problemformuleringen under utvecklingsfasen och och dels ha rätt kompetens i projektet för att inte fastna i ”hammaren är mitt främsta verktyg så jag ser alla problem som en spik”.
Bara för att det KAN göras innebär det inte med automatik och självklarhet att det är LÄMPLIGT att göra.

Åter till ämnet:
Efter att under många år byggt en hel del värdelösa belysningslösningar, ofta med LED inblandat, har jag återgått till enkla och därmed driftsäkra lösningar.
Xenon-konverteringar som höll bara ett par timmar, ljuskällor som inte hamnar rätt i reflektorer, obskyr elektronik som plötsligt och oväntat ger upp andan, högpresterande ljuskällor som brinner upp och saboterar reflektorer. För att inte tala om alla varianter av obskyra elfel...

Mitt tips till TS är att satsa på färdigbyggda lösningar snarare än uppfinnarverkstad.
80% prestanda NU är nästan alltid bättre än 99% prestanda i en odefinierad framtid... ;-)

Men samtidigt: Uppfinnarverkstad är KUL!!
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Ett alternativ till kluddet med vattenkylning är att du skippar hela KTM armaturen och sätter dit en kylfläns med LED-chipet på. Kan bli enklare.
Det finns många olika utseenden på kylflänsar, exempel nedan.
Använde en sådan här när jag 2010 byggde ny laddningsregulator till SV650S På den monterades 3-faslikriktaren (av 2st 1-fas likriktare för lagre pris) och 2 st triackar 25A som vid laddat batteri bröt strömmen i 2 av 3 sladdar från generatorn.
Jag hade den under passagerarsadeln, något avkortad för att få plats. Genom att den låg på långsidan så blev alla flänsarna vertikala för bästa skorstenseffekt. Den blev inte ens jummen men så var den ju ca 3 ggr så stor som original regulator och genom att bryta bort spänningen blev ju värmeutvecklingen mycket lägre än den vanliga "äldre typen laddningregulator som kortsluter generatorn"
Här finns lite foton från det "projektet" inlägg #30
Fast det kräver ännu större ombyggnad. Sen händer det att träd helt plötsligt står framför en. (Konstigt). Så det måste vara hållbart. Andledningen till vattenkylningen är att det inte finns plats nog bakom. Armaturen ger bra skydd. En kylfläns oavsett om jag får plats känns som det kommer leda till dålig prestanda?

EDIT: Det är ändå upp mot 40watt som skall kylas
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Intressant tråd detta. Känns mest som ett pysselprojekt med överarbetade lösningar för sakens skull men det är alltid kul att se någon lösa ett problem på sitt eget vis, även om det nog finns betydligt enklare sätt att samma resultat. Själv tar jag tråden som en påminnelse till mitt eget arbete om att inte glömma bort den ursprungliga problemformuleringen under utvecklingsfasen och och dels ha rätt kompetens i projektet för att inte fastna i ”hammaren är mitt främsta verktyg så jag ser alla problem som en spik”.
Det är såklart överarbetat, men det är också lärorikt. Men vinsten i prestanda är ju enorm? Din formelering får mig att tänka på gubbarna ute på landsbyggden som fortfarande inte har el. Varför ska man ha det när det finns häst och vagn?
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Bara för att det KAN göras innebär det inte med automatik och självklarhet att det är LÄMPLIGT att göra.

Åter till ämnet:
Efter att under många år byggt en hel del värdelösa belysningslösningar, ofta med LED inblandat, har jag återgått till enkla och därmed driftsäkra lösningar.
Xenon-konverteringar som höll bara ett par timmar, ljuskällor som inte hamnar rätt i reflektorer, obskyr elektronik som plötsligt och oväntat ger upp andan, högpresterande ljuskällor som brinner upp och saboterar reflektorer. För att inte tala om alla varianter av obskyra elfel...

Mitt tips till TS är att satsa på färdigbyggda lösningar snarare än uppfinnarverkstad.
80% prestanda NU är nästan alltid bättre än 99% prestanda i en odefinierad framtid... ;-)

Men samtidigt: Uppfinnarverkstad är KUL!!
Så mår det vara, men bara för ditt projekt gått åt skogen kan du ju inte anta att alla andras gör det också? Känns som rätt många verkar ha erfarenhet av billigt skräp som säljs till konsumenter. Ett led chip är inte det andra likt. Ebay har en uppsjö av kassa sånna tex.

Det gäller att gå i grunden i sånna här projekt.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Så mår det vara, men bara för ditt projekt gått åt skogen kan du ju inte anta att alla andras gör det också? Känns som rätt många verkar ha erfarenhet av billigt skräp som säljs till konsumenter. Ett led chip är inte det andra likt. Ebay har en uppsjö av kassa sånna tex.

Det gäller att gå i grunden i sånna här projekt.
Självklart finns det många som har ofantligt mycket större kunskap och intresse än mig när det gäller sånt här. Inom alla upptänkliga områden faktiskt.
Som tekniskt klåfinglig har jag pillat på många olika typer av teknik genom åren, med mycket varierande resultat...

Under de 45 år som gått sedan jag skruvade sönder min första speldosa har jag insett att det är en stor skillnad på teoretisk och praktiskt kunskap.
Ju mer kunskap jag skaffat mig, desto större respekt har jag för de företag och personer som med hjälp av hårt arbete och mångahanda misslyckanden drivit utvecklingen framåt.
Att jag, självutbildad privatperson, sittande på min kammare ska finna Belysningens Heliga Graal...tja...jag har slutat hålla andan i väntan på att det ska hända om man säger så...

Med hela världens samlade kunskap tillgänglig via valfri smartphone har jag ibland svårt att begränsa mig: Vad BEHÖVER jag EGENTLIGEN och vad är "Gott nog"?
Men det är jag det. Your mileage may vary. :)

Glöm inte att hålla oss uppdaterade med hur det går med det fysiska byggandet sedan!
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*bortklippt*
Jag ser inget problem att ha ett brett ljus. Vill ha 180 grader ljus. Kör i detta fall "bruteforce" för att kasta ljuset överallt. 10000lumen bör ju lysa oavsett :D
*bortklippt*
Ett tips i all välmening:
Fundera över varför man ofta har "reflektor" och/eller "lins" när det gäller fordonsbelysning.


Vad jag vet:
Att bara ha en naken ljuskälla som "kastar ljuset överallt" kommer leda till att jag bländar mig själv.
Det blir så himla ljust "nära" att jag inte har en chans att se det som befinner sig en bit längre bort.

Om jag däremot har en reflektor eller lins som "styr" ljuset, då kan jag placera ljuset där jag vill ha det.




1675084181400.pngKälla: https://www.voodoofilm.org/nyheter/ljusstyrka-2172

Annat:
Kommer du över en viss ljusstyrka kommer ditt eget öga att börja "strypa ljusmängden" (pupillen minskar mängden ljus som släpps in i ögat).
Du kan ha en ljuskälla stark som själva solen...men om pupillen drar ihop sig till ett knappnålshuvud så kommer du ändå inte att se bättre.
Särskilt inte om marken 1 meter framför hojen är upplyst som Merkurius yta...

Men det är bara mina tankar. :)

Your mileage may vary.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är såklart överarbetat, men det är också lärorikt. Men vinsten i prestanda är ju enorm? Din formelering får mig att tänka på gubbarna ute på landsbyggden som fortfarande inte har el. Varför ska man ha det när det finns häst och vagn?

Ja, frågan kanske snarare om du _verkligen behöver_ den ljusprestandan du tror att du behöver för det syfte du ska ha den till eller om du fått samma nytta av en mycket mindre tillkrånglad lösning? Men kör på bara, kan som sagt vara kul och lärorikt.

1675101057483.gif
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top