Lelleträffen 2009

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Klart man ska på lelle=)

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
I år kommer STENHÅRD mc vara fler.... Får se om poolen dyker upp igen.... Vi kommer att bo i två lägenheter och minst en brun stuga längst in på party campingen!

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
ida vart man påmind om detta spektakel...fick en DVD i brevlådan :)

klart man ska dit igen...men ska försöka inte va värst denna gång :S

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Appropå Gotland Ring under lelleveckan... Som säkert många vet (iaf av de som var där 08) så var det en kille som kraschade på ringen (ja, det var jag).

Eftersom jag knappt kommer ihåg någonting av händelsen förrän jag kom till Visby lasaret har jag fått allt berättat för mig. Har då hört att det tog ca 40min innan ambulans kom till platsen.
Kanske något att tänka på för arrangörerna, jag klarade mig visserligen med hjärnskakning efter att andning (eller om det var puls?) kommit igång igen efter ca en minut. Nästa gång kanske det inte går lika bra, då kanske det är mer brådskande.
Om det fanns ambulans eller inte var inget jag funderade på när jag var där, utgick ifrån att det fanns men tydligen inte. Som sagt, nästa gång kanske det är mer bråttom.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Appropå Gotland Ring under lelleveckan... Som säkert många vet (iaf av de som var där 08) så var det en kille som kraschade på ringen (ja, det var jag).

Eftersom jag knappt kommer ihåg någonting av händelsen förrän jag kom till Visby lasaret har jag fått allt berättat för mig. Har då hört att det tog ca 40min innan ambulans kom till platsen.
Kanske något att tänka på för arrangörerna, jag klarade mig visserligen med hjärnskakning efter att andning (eller om det var puls?) kommit igång igen efter ca en minut. Nästa gång kanske det inte går lika bra, då kanske det är mer brådskande.
Om det fanns ambulans eller inte var inget jag funderade på när jag var där, utgick ifrån att det fanns men tydligen inte. Som sagt, nästa gång kanske det är mer bråttom.

Det fanns sjukvårdspersonal påplats när du vurpade.

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Vilken vecka är det ? väldigt sugen, men vill helst kunna åka storhoj och inte fjollhoj.

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Det fanns sjukvårdspersonal påplats när du vurpade.

Men var inte det en tillfällighet? De två sjukvårdskillarna som hjälpte Olof var två av mina klubbkompisar som av en tillfällighet råkade vara på plats för att köra på ringen den dagen.

Lever min gamla hoj än Olof? :rolleyes:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Mycket bra inlägg!
Vill även upplysa om att Röda Korset personalen som kan hyras till ringen är plåster & bandage kunniga, dom saknar helt utbilning och erfarenhet nack-rygg skador m.m. som inte sällan händer vid mc olyckor.
Vi använde Röda Korset EN gång och aldrig mer, vår en vän Jocke (vila i frid) klagade på nack och ryggont efter en avåkning på ringen. Röda Korset ville att han skulle vrida på huvudet och nicka :mad: , som tur var stod Freppa bredvid och avrådde Jocke att göra så. Sen blev det helikopter och 6e kotan var spräckt i tre delar! Nu hade han den fantastiska turen att bli helt återställd men med lite nickningar och annat kunde han mkt väl blivit förlamad för livet. Ledsamt så förolyckades Jocke förra året i en olycka på vägen :(

Vi har använt oss av TM Ambulans från Karlskoga, vilket är värt varenda krona för deltagarnas säkerhet.
Utan ambulans eller utrustad och utbildade sjukvårdare på plats skulle jag starkt avråda någon från att köra på Gotland Ring eftersom det bara finns två ambulanser i drift på hela Gotland samt en helikopter. Helikoptern skickas inte iväg hur som helst, den är för dyr. Den är avsedd för att rädda liv och inte frakturer i allmänhet.
Det tar 30-40 min för en ambulans att komma till banan från Visby i bästa fall!

Att ligga på banan i 40 min med en luxerad höft efter en highsider och vänta på ambulans är inte någons dröm, det eller möjligheten till smärtstillande och fixering direkt är inte så svårt va?

Jag hoppas verkligen att banan får sin licens så att svemo och polismyndighet kan kräva ambulans på plats vid mc verksamhet, precis som på andra banor!

För det är ju faktiskt Sveriges häftigaste bana :banana

/Nitrous

Last edited:

Olof.B

Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Men var inte det en tillfällighet? De två sjukvårdskillarna som hjälpte Olof var två av mina klubbkompisar som av en tillfällighet råkade vara på plats för att köra på ringen den dagen.

Jaha, va' det så det var? Då har du hört hela storyn. Konstigt att de inte kollade hojen efter kraschen isf, de borde ju känt igen den. När jag desseutom frågade hur det var med hojen så kunde de väl tagit sig tid att titta?:)

Jodå, hojen lever men numer utan mätare eftersom någon tydligen tyckte att han/hon behövde den mer än mig.:mad:
Mår nästan lite dåligt när ajg kollar gamla bilder på den. Såg ju ny ut när jag köpte den (som du vet) vilket den inte gör längre. Den har fått lite mer personlighet nu:)
Har inga kraschpuckar bak sen gotland heller. Gängstaven gick av:confused:

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jaha, va' det så det var? Då har du hört hela storyn. Konstigt att de inte kollade hojen efter kraschen isf, de borde ju känt igen den. När jag desseutom frågade hur det var med hojen så kunde de väl tagit sig tid att titta?:)

Jodå, hojen lever men numer utan mätare eftersom någon tydligen tyckte att han/hon behövde den mer än mig.:mad:
Mår nästan lite dåligt när ajg kollar gamla bilder på den. Såg ju ny ut när jag köpte den (som du vet) vilket den inte gör längre. Den har fått lite mer personlighet nu:)
Har inga kraschpuckar bak sen gotland heller. Gängstaven gick av:confused:

Visst kände de igen hojen, de va de första de gapade om när de kom tillbaka till Kneippbyn. "Tobbe, Stockholmaren klotade din hoj DUKTIGT på ringen"

Men de va nog en jäkla tur att Fidde o Tony va på banan den dan. Båda riktigt duktiga sjuksnubbar.

Ska du över till ön iår me?

Olof.B

Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Visst kände de igen hojen, de va de första de gapade om när de kom tillbaka till Kneippbyn. "Tobbe, Stockholmaren klotade din hoj DUKTIGT på ringen"

Men de va nog en jäkla tur att Fidde o Tony va på banan den dan. Båda riktigt duktiga sjuksnubbar.

Ska du över till ön iår me?

Hehe. Din hoj? Det är ju min.:)
Varför var inte du på ringen den dagen, krökat för mkt? :fyllisar

Antagligen, jag vet ju inte riktigt vad de gjorde men det var nog jävligt bra.

Tänkte det. Jag och Felix (som var med när vi köpte hojen) tänkte satsa på att vara där hela veckan och förhoppningsvis köra på ringen igen. Får se hur många andra som ska med.
Själv då? Hoppas på att få se dig på en motard isf.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.

Vi hade två sjukvårdare från det militära samt att en av oss instruktörer jobbar normalt som ambulanssjukvårdare, de var på ringen hela veckan.

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vi hade två sjukvårdare från det militära samt att en av oss instruktörer jobbar normalt som ambulanssjukvårdare, de var på ringen hela veckan.

Ok, då hade jag fel:tummenupp
Vet bara att mina polare hjälpte till när Olof vurpade

Olof: Blir ingen motard för mig iår heller, tröttnade på o vurpa hela tiden:rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha