Letar du efter första hoj?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tänkte det med svängninsradien, kollar man på en z750 så kan man svänga rätt mycket mer än en r6,a. Kan det vara enklare o ta kurvorna med en z750 som en nybörjare än en r6.a?:)

Det är inte ofta man kör med fullt styrutslag, speciellt inte när det rör på sig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
tänkte det med svängninsradien, kollar man på en z750 så kan man svänga rätt mycket mer än en r6,a. Kan det vara enklare o ta kurvorna med en z750 som en nybörjare än en r6.a?:)

Går det fortare än 30 så behöver du inte mer än ett par cm styrutslag.

Den skillnaden mellan en street-hoj och en R-hoj med tidiga styrstopp märker du egentligen bara i krypfart vid rödljus.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hej alla, vill uppleva livsglöden med hastighet på bana och såklart köra på gata. Har tänkt mig en alldeles för dyr bmw s1000rr för detta, den har abs samt antispinn. Min fråga är om den är fel hoj att lära sig köra på bana med? Abs samt antispinn som första gatuhoj kanske inte är att rekommendera om det mer hämmar utvecklingen till en bra förare?

Mvh Munter

Du lär dig mycket mer med en hoj du kan lita på att du inte får spinn på bakhjulet, eller att du låser framhjulet vid inbromsning. S1000RR är nog en klockren hoj att lära sig på. Risken blir avsevärt mindre att du lägger den

hazze02

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Letar ny
Tjena

Tänkte köpa en första hoj har inte sån jätte koll. Men en 12 år gammal Honda VTR. Hur viktigt är det med korrekt ifylld servicebok osv? Den är importerad från Tyskland. Servicen är gjord utav ägaren själv. Finns ingen servicebok. En 3000 mil service kommer behövas göras direkt. Priset är visserligen satt därefter (ca 5000) billigare. Och i övrigt verkar hojen vara i kanon skick.

Men hur stor nackdel är det att dels är importerad från Tyskland och även saknar servicebok? Tänker mest på om man ska sälja den vidare senare. Är detta viktiga saker för en såpass gammal hoj? Som sagt tror inte hojen är i dåligt skick (har kikat på den), tänker mer på att om man ska få den såld längre fram? Tacksam för svar!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tjena

Tänkte köpa en första hoj har inte sån jätte koll. Men en 12 år gammal Honda VTR. Hur viktigt är det med korrekt ifylld servicebok osv? Den är importerad från Tyskland. Servicen är gjord utav ägaren själv. Finns ingen servicebok. En 3000 mil service kommer behövas göras direkt. Priset är visserligen satt därefter (ca 5000) billigare. Och i övrigt verkar hojen vara i kanon skick.

Men hur stor nackdel är det att dels är importerad från Tyskland och även saknar servicebok? Tänker mest på om man ska sälja den vidare senare. Är detta viktiga saker för en såpass gammal hoj? Som sagt tror inte hojen är i dåligt skick (har kikat på den), tänker mer på att om man ska få den såld längre fram? Tacksam för svar!

Import spelar ingen roll för mig. Ska du handla privat och är, precis som jag, ganska okunnig på maskiner så ta med någon som kan motorer och vet vad man ska kolla efter.
Jag har upptäkt att hojåkare generellt är noggrannare med att byta olja och filter än bilförare.

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Tjo,

Är det någon som har en mellanklass hoj att rekommendera för personer som är långa. Jag är själv 204cm och kan tänka mig att lägga typ 20lök på hojjen. Kortet är ju så förbannat dyrt nuförtiden...

Mvh / Lucas :)

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690
Halloj!

Ska under de kommande veckorna ta och investera mig i en ny hoj! En sporthoj hade jag tänkt mig. Men jag har lite funderingar kring storleken bara. Har endast kört Supermotard innan, och har inte så mycket erfarenhet av sporthojar. Vad skulle ni rekomendera att man börjar med? 600, 750? Eller är det bara till att fläska på med en 1000 kubikare? Är rädd att jag tröttnar rätt fort om jag handlar mig en 600.

Mvh

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Ducce
Har kollat in både Ducati Monster 696+ och yamaha fz1. Någon som kan berätta om köregenskaperna, som en första hoj? Är fz1 för mycket som en första hoj?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Har kollat in både Ducati Monster 696+ och yamaha fz1. Någon som kan berätta om köregenskaperna, som en första hoj? Är fz1 för mycket som en första hoj?

SV650, ER6, Hornet 600, FZ6?

Enligt mig är ovanstående hojar så mycket bättre än t ex FZ1 som första hoj.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

696:an är en bättre nybörjarhoj skulle jag vilja säga. Den upplevde jag som MYCKET lättare än FZ1:an, med gott om kraft för en newbie. Lätt att ta dina första bandagar också med en sån, du riskerar inte okontrollerade hjulsläpp på samma sätt som med en tung, snabb och för stark FZ1.

Köp 696:an, ha den i 2 år, och sen köp en FZ1 :tummenupp

SV650, ER6, Hornet 600, FZ6?

Enligt mig är ovanstående hojar så mycket bättre än t ex FZ1 som första hoj.

mm instämmer. 696:an är dock lite snyggare, och lite mer ovanlig än ovanstående. Lättare också.

Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73

Ducatin är nog en grymt rolig hoj för en nybörjare. Har dock inte kört fz1an men äger en SV650s och kört er6, bandit och kawa z750 och skulle lätt valt 696an :tummenupp

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15

Jag köpte en FZ1-N -06 uttagen -09 som första hoj. Slängde på ett rostfritt slipon och drevade ner den ca 3 veckor efter inköp. Riktigt rolig hoj som går riktigt bra men även går att köra lugnt med. Ta det lugnt och tänk med huvudet och inte med förhuden så ska det ordna sig. Gillade stuket och sittställningen på den. Kör inte över din egen begränsning och planera din körning så kommer du inte ångra dig. Om du vet att du inte kan kontrollera dig själv när du kör så köp en FZ6, ER6:a eller liknande hoj.

Kör lugnt! /Tobbe85

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
efter 2 säsonger på en FZ6 köpte jag en FZ1, och kan säga att hornen växer när du vrider på rullen, och rätt som det e så sniffar du på hastigheter över 240. Jag har också fått en del bakhjulssläpp, vilket jag aldrig fick med 600:an.
Du kommer inte att ångra dig om du börjar med en FZ6:a, den är enormt rolig, och bjuder på riktigt bra fartupplevelse med sin screamer motor.

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690
Har hittat en Honda CBR 600F -01 som jag är jäkligt sugen på. Vad säger panelen om den som första hoj?

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
En CBR 600 f kommer säkert funka finfint. Känner du för den så skall du köpa den!

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...