Letar du efter första hoj?

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Goddag :) Hade tänkt mig en YZF-R6 som förstahoj. Eller rättare sagt, jag SKA ha en sådan som förstahoj (vet att många på detta forum sätter sig på tvären när dessa ord yttras). Frågan jag har är dock om det är värt att lägga extra pengar på en -08a som är utrustad med YCCI eller köra på en -06a som jag tänkt från början. Eller ska man rent av spara ytterligare nån månad eller två och införskaffa en modell med ABS (så jävla dyra :()?

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Hoj
Honda VTR1000f
Goddag :) Hade tänkt mig en YZF-R6 som förstahoj. Eller rättare sagt, jag SKA ha en sådan som förstahoj (vet att många på detta forum sätter sig på tvären när dessa ord yttras). Frågan jag har är dock om det är värt att lägga extra pengar på en -08a som är utrustad med YCCI eller köra på en -06a som jag tänkt från början. Eller ska man rent av spara ytterligare nån månad eller två och införskaffa en modell med ABS (så jävla dyra :()?

Har man råd att äga så skulle jag råda dig till att kolla R1 men vill du prompt ha en R6 så ska du självklart köpa dig en. Ångrar själv att jag inte köpte en literhoj från början man saknar rätt fort lite mer bottendrag, om man kör mycket landsväg/gata..

ABS är alltid bra, något som jag verkligen saknar men fanns inte ekonomi för det helt enkelt, skulle behövas betydligt mer än 1-2 månader för min del.

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10

Om man ändå hade haft dom pengarna :tummenupp jag köpte mig en R6:a från 99 som första hoj och den fungerar kanon, nu har jag den stryp då för jag ska ta mellankort.

Jag tycker att det inte spelar någon roll vad man skaffar för första hoj, Ninja 250 eller Hayabusa så länge du har en sund inställning till hojen, inte överskattar din egen körförmåga och tar det lungt tills du har fått erfarenhet och lärt känna hojen. det är i alla fall det jag tänker göra.

Lycka till och jag tror att om dom nya är bättre en de gamla (borde de vara) så gör du dig ett kanonköp.

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
Trampmodell -12
Tjena, hade tänkt köpa mig en hoj nu inom dem närmsta veckorna och eventuellt hinna med kortet i höst, annars blir det nästa vår.
Den jag är mest sugen på är en Ktm 690 smc, det jag undrar är dock hur det kommer funka för mig att ha den, är nämligen rätt kort av mig:3freak
Mäter in på otroliga 175cm:huvet

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tjena, hade tänkt köpa mig en hoj nu inom dem närmsta veckorna och eventuellt hinna med kortet i höst, annars blir det nästa vår.
Den jag är mest sugen på är en Ktm 690 smc, det jag undrar är dock hur det kommer funka för mig att ha den, är nämligen rätt kort av mig:3freak
Mäter in på otroliga 175cm:huvet

Varför skulle inte det funka ?
Du når fotpinnarna lätt iaf , men räkna med att du bara kan ha en fossing i backen vid stopp , inget egentligt problem

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
Trampmodell -12
Varför skulle inte det funka ?
Du når fotpinnarna lätt iaf , men räkna med att du bara kan ha en fossing i backen vid stopp , inget egentligt problem
Det jag vill höra:tummenupp äh ville bara veta om det skulle vara några problem att nå ner till marken, en fot duger gott. Har ingen koll på mc direkt så därför jag vill kolla läget först. Tack för svaret:)

Gixxer-Pettson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -06
Själv köpte jag min första hoj förra veckan, och det blev en CBR 929 RR -00.. Fått lite olika reaktioner på valet av hoj, då vissa säger att den är otymplig som förstacykel, medans andra säger att det är en suverän förstacykel.. När våren kommer får jag väl veta vilka som har rätt:)

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Det är väl inte den mest optimala första hojen kanske men det mesta sitter i huvet hurvida man är mogen för raket eller inte :) 600klubborna rör på sig dom med.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Kör en cbr 1000F. Och skulle inte rekommendera den som första hoj. Är man inte van med 125:eek:r etc, så tror jag att man ska satsa på en shysst 600. Är bra cyklar och har lite pulver när man vrider på. :)

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Hejsan,

Jag sitter och väljer framför en KTM RC8R samt en Superduke 990 R som första cykel. Efter att ha läst tråden har jag förstått det som att många har väldigt starka åsikter kring ämnet, dock skulle jag önska att få svar på just kring dessa två modeller, för- samt nackdelar.

Jag själv är helt ny och grön och respekterar allas åsikter, men skulle önska om man kanske som sagt kunde få hjälp kring just dessa två modeller.

Tack!

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Rc8R eller duke 990R?? Hur menar du nu? Gaaanska olika sorts hojar.. :confused: Svårt att bestämma sig :D Men Superduken Alla dar i veckan,:tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hejsan,

Jag sitter och väljer framför en KTM RC8R samt en Superduke 990 R som första cykel. Efter att ha läst tråden har jag förstått det som att många har väldigt starka åsikter kring ämnet, dock skulle jag önska att få svar på just kring dessa två modeller, för- samt nackdelar.

Jag själv är helt ny och grön och respekterar allas åsikter, men skulle önska om man kanske som sagt kunde få hjälp kring just dessa två modeller.

Tack!

Jag hade valt Superduke 990R. Går att ha mycket mer skoj med mycket lättare än med RC8R som första hoj.
Räkna antal röda stjärnor i de här två recensionerna.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/KTM/KTM-RC8R-2011-current/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Bike-Reviews/KTM/KTM-Super-Duke-2005-current/
och alla pengar du spar på inköp och försäkring, med en Super-Duke, lägg de pengarna på bankörning och däck.
Det är inte vad man har i garaget utan vad man gör med den som är hojnöjet tycker jag.

Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Jag hade valt Superduke 990R. Går att ha mycket mer skoj med mycket lättare än med RC8R som första hoj.
Räkna antal röda stjärnor i de här två recensionerna.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/KTM/KTM-RC8R-2011-current/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Bike-Reviews/KTM/KTM-Super-Duke-2005-current/
och alla pengar du spar på inköp och försäkring, med en Super-Duke, lägg de pengarna på bankörning och däck.
Det är inte vad man har i garaget utan vad man gör med den som är hojnöjet tycker jag.

Tack för din input! Vad tror du om ev. en Agusta F3 alt. Triumph 675R? Lite lägre hästar, 3 cyl. osv. Man kanske inte ska börja på en supersport tänker jag.

@Mike - Varför Duken? :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för din input! Vad tror du om ev. en Agusta F3 alt. Triumph 675R? Lite lägre hästar, 3 cyl. osv. Man kanske inte ska börja på en supersport tänker jag.

@Mike - Varför Duken? :)

I valet mellan Augusta F3 och Triumph 675R tar jag Triumphen för jag mekar själv.
I en jämförelse mellan BMW S1000RR, MV F4, Aprilia RSV4 och Triumph 675 konstaterade Performance Bikes att man har nästan lika roligt på Triumphen.
Till mycket lägre kostnad.
Vad det gällde service:
BMW S1000RR: så fort du har ett elektriskt fel behöver du en specialdator som kostar mycket mer än hojen.
MV F4 : Byggd som ett kinesiskt pussel. För att byta luftfilter måste du ta av tanken, normalt.
Men för att ta tanken måste du riva all plasten på hojen runt sadeln, hela bakdelen. Tidskrävande.
Aprilia RSV4: Ytterst kompakt byggd. Inga problem byta filter men vid kontroll av ventilspelet är det nog lättast ta motorn ur ramen.
Triumph 675: Lättservad.
Jämför jag mina hojar Suzukin och Triumphen är det mycket lättare göra service på Triumphen.

Last edited:

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Hoj
Cb400n 1983
Hej!
Jag ska ta begränsat mc-kort i år och tänkte därför införskaffa mig en hoj.
Det jag vill ha är en billig hoj som är stryktålig. Sitter och kollar på Honda CB400 från tidigt 80-tal, och diverse Suzuki från samma tid. Eftersom jag ändå bara får åka på en hoj med max 25kw så spelar motorstorleken nästan ingen roll.
Någon som vet någon bra motorcykel som passar mina önskningar?
Är en cb400 en stryktålig hoj?
Någon som har något tips på vad man ska kolla efter när man köper en hoj?

Ha de bra

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag är nu på jakt efter min första hoj, en cykel som ska fungera både som övningskörningsmaskin och senare som roligt fortskaffningsmedel när kortet väl är taget. Just nu så är jag inställd på en cykel av årsmodell -92 eller äldre, för att kunna försäkra den som klassiker. Jag har alltid gillat sporthojar, men inser samtidigt att en sådan kanske inte är optimal att lära sig köra på.

I och med att det tillkommer en del övriga kostnader, så har jag satt budgeten för motorcykeln till max 20 000 kr. Tips på cykel att satsa på efter ovanstående kriterier och önskemål? Tack på förhand!

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jag är nu på jakt efter min första hoj, en cykel som ska fungera både som övningskörningsmaskin och senare som roligt fortskaffningsmedel när kortet väl är taget. Just nu så är jag inställd på en cykel av årsmodell -92 eller äldre, för att kunna försäkra den som klassiker. Jag har alltid gillat sporthojar, men inser samtidigt att en sådan kanske inte är optimal att lära sig köra på.

I och med att det tillkommer en del övriga kostnader, så har jag satt budgeten för motorcykeln till max 20 000 kr. Tips på cykel att satsa på efter ovanstående kriterier och önskemål? Tack på förhand!

Har själv inte kört ngn men hörsägen låter påskina att en Yamaha XJ600 a la -90-talsmodell skulle passa dina behov, både körmässigt och pengamässigt.

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_XJ600_32288861.htm?ca=11&w=3

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...