Letar du efter första hoj?

Hilfiger85

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå alla glada!! Är ny på detta forum och jag har lite funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag ska ta körkort till våren och nu är den stora frågan vilken hoj ska man ska köpa? Min budget ligger någonstans runt 60 000:- - 80 000:- och jag vi ha nåt åt streetfighter hållet. Så denna helgen var jag och kollade på en Fz8-n i en butik, gillar verkligen utseendet på den men det är såklart inte allt:tungan. Finns det nån här som har en sån hoj som kan ge mig lite info om den. Jag är lite orolig att man kanske tröttnar på den ganska fort och kanske ska man ge sig på dem stora grabbarna direkt istället typ fz1-n eller Honda cb1000r men jag har kanske helt fel vad det gäller fz8-n, den kanske duger gott åt att köra på motorväg och slingriga landsvägar. Är lite sugen på att tesa att köra på bana också. Anledningen till att jag vill köpa hoj innan jag har skaffat kortet är att jag ska övningsköra med min sambo och sen köra upp privat:tummenupp

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Lägg in utrustningen och körkortet i budgeten också så slipper du bli negativt överaskad. Även om du tänkt övningsköra privat så är de obligatoriska avgifterna nu så pass höga att det blir en hel del stålar ändå.

Hilfiger85

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Utrustningen har jag redan, skulle nämligen ta kortet för två årsen men jag blev aldrig klar pga olika omständigheter. Med min budget så menar jag att det kommer att finnas ca 60 k till 80 k att köpa hoj för, det beror på vad jag får för båten. Resten av kostnaderna så som kortet och dylikt finns redan på kontot:crash men det är klart jag har kanske missat nått viktigt, men det är smällar man får ta då:3freak

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Om han hade gett fasiken i att hoppa på sadeln hade han kanske sluppit trasig rygg.
Skämt å sido, hoppas han kryar på sig och gasar bättre nästa gång.

Vi kör 600: or i min umgänges krets. En
Av oss valde o byta redan efter första sesongen till r1 från r6. Vi avrådde han ett antal gånger men han skaffa sig en r1 nu ligger han med skadad rygg o kvaddad mc.. Tror att han blir
Soppas bra att han kan hoppa på
Sadeln igen men vette fan
Om det blir så att han kör igen. Olyckan till er som undrar kom för fort in i en korsning som e det vanliga problemet med nybörjare o 1 liters hojar!

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
......Jag ska ta körkort till våren och nu är den stora frågan vilken hoj ska man ska köpa? ...... Jag är lite orolig att man kanske tröttnar på den ganska fort och kanske ska man ge sig på dem stora grabbarna direkt istället typ fz1-n eller Honda cb1000r men jag har kanske helt fel vad det gäller fz8-n, den kanske duger gott åt att köra på motorväg och slingriga landsvägar. Är lite sugen på att tesa att köra på bana också. Anledningen till att jag vill köpa hoj innan jag har skaffat kortet är att jag ska övningsköra med min sambo och sen köra upp privat:tummenupp
Köp så stor hoj du törs, under 200 hp är för fjollor, antar att sambon kör turbosukka :tummenupp. Har du inte kört mycket förut och skall ta kortet, skaffa en hoj som är lätt att köra upp på. Allt duger att köra motorväg med, det räcker att hålla 110, det är alltid skittråkigt och blir inte roligare i 280, bara farligare. Köra bana med för stor hoj gör att du lär dig långsammare, inte roligare heller. Räkna med att byta hoj efter 1-2 år när du insett vad du prioriterarhos en hoj, detta kommer sedan att fortsätta livet ut. Kruxet är om man skall byta hoj eller bara skaffa flera. Generellt är en hoj absolut för lite :D

@.@

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Hoj
Ingen än
Jag har nu bestämt mig för att ta MC kort nu i sommar, men då jag är 23 år så får jag endast ta kort för mellanklass.
Den hojen jag har har mest siktat in mig på är en Honda cb 500 four, vad jag har läst så ligger den på ca 34 kw och räknas som mellanklass.

Är en sådan något att ha?

Tjita1

Guest
Min första hoj skulle för närvarande helst vara gratis, eftersom jag har 900 kronor på kontot.. Dessutom behöver jag kläder.. Hehe.. :D Nån som kan trolla?

Nåja, det får väl vänta till våren när jag har sparat lite cash, så får vi se vad det blir.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Vi kör 600: or i min umgänges krets. En
Av oss valde o byta redan efter första sesongen till r1 från r6. Vi avrådde han ett antal gånger men han skaffa sig en r1 nu ligger han med skadad rygg o kvaddad mc.. Tror att han blir
Soppas bra att han kan hoppa på
Sadeln igen men vette fan
Om det blir så att han kör igen. Olyckan till er som undrar kom för fort in i en korsning som e det vanliga problemet med nybörjare o 1 liters hojar!

Inte för att vara sån MEN jag tror nog att man skadar sig lika minst mycket med en 600cc som med en 1000cc.. det är inte hojen utan handleden som bestämmer..! (och oturen)

att påstå något annat vore ju lite dumt kanske :tummenupp med samma argument att om jag skaffar mig en sporthoj så kör jag ihjäl mig, bara en tanke :va

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Min första hoj skulle för närvarande helst vara gratis, eftersom jag har 900 kronor på kontot.. Dessutom behöver jag kläder.. Hehe.. :D Nån som kan trolla?
Blocket och tålamod är det närmaste trolla jag kan komma. 2005 när jag återupptog den ädla sysslan efter 20 års uppehåll så hittade jag ett skitfint Dainese Gortex ställ för 1200:- Jag har kvar det fortfarande och det är helt och fullt fungerande även om dragskon i blixtlåsen längst ner på benen har fått fixas med gem och lödpenna.

Så billiga bra MC-kläder går bra att hitta, lite värre med gratis hoj men bättre begagnade till hyfsade priser finns det gott om.

Sälen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Hoj
Suzuki GSX400F 83
Gratis kanske inte men går att hitta skamligt billiga 125or på blocket.
Fick sälja min fina till rejält underpris för att bli av med den i höstas.
Vet inte om det finns mycket kvar så här sent men finns det något så finns det kanske sådana som jag som saknar vinterförvaring och väldigt gärna vill göra sig av med motorcykeln innan vintern och kan tänka sig gå ner i pris.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Inte för att vara sån MEN jag tror nog att man skadar sig lika minst mycket med en 600cc som med en 1000cc.. det är inte hojen utan handleden som bestämmer..! (och oturen)

att påstå något annat vore ju lite dumt kanske :tummenupp med samma argument att om jag skaffar mig en sporthoj så kör jag ihjäl mig, bara en tanke :va

Nu va ju problemet att han förmodligen inte va mogen nog för en 1000cc då han knappt kunde hantera en 600cc.. så i detta fallet va det som så att han inte skulle ha en 1000cc men jag förstår hur du mena. det kunde lika gärna ha hänt med en 600cc. Men jag tror fortfarande att chanserna att det skulle hända med en 600cc hadde minskat avsevärt.

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Måste fråga; om man kör moppe (supermotard 6 växlad) i 2 år för att sedan köra 125cc (troligen Yamaha R125 som införskaffas snart) i 2-3 år, tror ni man har nog med vana för att direkt hoppa på en ZX6R, GSXR600 eller dylikt eller är det smartare att börja på en ER-5 eller Bandit först?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Måste fråga; om man kör moppe (supermotard 6 växlad) i 2 år för att sedan köra 125cc (troligen Yamaha R125 som införskaffas snart) i 2-3 år, tror ni man har nog med vana för att direkt hoppa på en ZX6R, GSXR600 eller dylikt eller är det smartare att börja på en ER-5 eller Bandit först?

Så länge du inte själv är i kontroll över högerhanden är alla hojar med mer än 30 hk olämpliga :näsblod

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Så länge du inte själv är i kontroll över högerhanden är alla hojar med mer än 30 hk olämpliga :näsblod

Jo det är klart, man kör ju inte korkat men det kan vara kul att vrida lite extra på rullen nån gång då och då. Dock inte flyga i 250 utanför en skola men du förstår säkert...

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter

Tekniken kommer du ju att ha sen beror det på hur du är som person så det är omöjligt att svara på över internet. Jag själv gick på en z750 som första hoj, har kört moped också. z750 är ingen extrem sak direkt men med 106hk finns det tryck i den så det räcker och blir över för mig. Kort och gott så kan du väl börja med vilken hoj som helst så länge du inte är helt hjärndöd och kör som ett mongo?

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Tack för svaren! På en skala från JJ(CBR)JJ till revisorn Gudrun som åker 50cc vespa till jobbet så kan man väl placera mig mitt emellan skulle man kunna säga. Så en DRZ400SM eller Bandit är nog att föredra som första hoj kan jag tänka mig :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Tack för svaren! På en skala från JJ(CBR)JJ till revisorn Gudrun som åker 50cc vespa till jobbet så kan man väl placera mig mitt emellan skulle man kunna säga. Så en DRZ400SM eller Bandit är nog att föredra som första hoj kan jag tänka mig :)

Just drz har jag fått för mig att vara slö...testa en kåtte istället :D Fastna i motard-träsket med dig!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag har aldrig förstådd det där med att man ska analysera vilken hoj man ska ha det är bara att köpa en jävel man gillar och sen byter man vart efter man ändrar smak man behöver inte vara Einstein för att välja båge bara man når fram till styret sen är det bara att gasa
Helt rätt, det är bara att gasa. No problems. :tummenupp
Problemet kommer
när det är dags att tanka
rött ljus
eller
när man av nått annat skäl inte vill gasa. :huvet
Då underlättar det för nybörjaren att också nå marken.
Med båda fötterna. Sittande på hojen. :)

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Just drz har jag fått för mig att vara slö...testa en kåtte istället :D Fastna i motard-träsket med dig!

Tänker testa på både sport och motard så jag får lite perspektiv på det hela ;) men en KTM brukar kosta mer när det gäller fint skick... Hade varit roligt med en 690 SMC annars men plånboken har ju stort inflytande kan man väl säga.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024