Hej,
I natt hade jag riktigt svårt att sova. Jag våndades och våndades, kanske delvis av snapsen men tror mest att det är alla mina tankar om vilken MC jag ska köpa. Dessutom krånglar jag till det med att vilja köra skinnställ i samma fabrikat som MC:n.
Valet står idag mellan KTM Superduke 07-08 eller Triumph Speed Triple liknande årtal, eller något nyare. Jag är 190cm/86kg (ser smal ut konstigt nog) är 33 år och närmar mig mitt MC-kort. Intensiven nästa vecka (vecka 27) och hade tänkt vara klar den 15 juli då semester börjar.
Så hur resonerar jag hittills? Jag vill ha en hoj som är lite "anti" mitt vanliga liv. Jag knallar runt i kostym, är skitnödig och vill ha ett frihetsfordon. Att liksom lämna vardagen och njuta av växlingar, motorbroms, sköna svängar men också kunna dra iväg på sommaren, runt i Sverige och hälsa på vänner. Packa light med några tishor och kallingar, klippa snagg och bara lämna allt vardagligt.
Superduken är definitivt en fuck-you hoj i mina ögon och som dessutom ger all frihetskänslan jag vill ha. Samtidigt är den busig och kräver passning (har jag åtminstone läst mig till). Jag gillar att vara aktiv i körning med bil och verkligen känna växellåda, gas och koppling så där verkar det stämma också. Även om cruising ska vara möjligt. Jag kör hellre en BMW coupe än en Subaru även om jag inser att subarun är bra.
Street triple ger för mig ett lite mer stiligt intryck. Älskar faktiskt det mer vässade ljudet kontra twinnen. Samtidigt tycker jag en mattsvart street triple är vacker och är lite klassisk. Den går att köra till en BIO och vara mer vardaglig. Men jag kommer samtidigt aldrig köra hoj till jobbet (vem fan kör MC i kostym?, eller det kanske går?
Huvudmål kommer vara att göra några längre turer i sommar, dock med inplanerade stop hos vänner runt om i landet så det är sällan jag kommer behöva köra längre än 20-40 mil på en dag. Annars gissar jag att dra iväg på helgen och käka lunch eller något någonstans, skärgården eller vad vet jag...
Sen kommer det här med provkörning. Den dagen jag har ett MC-kort så behöver jag köpa ställ för att provköra och jag vill ju ha ett ställ som matchar hojen jag köper. Blir det en superduke så satsar jag nog på KTM Speed jacket och trousers. Blir det triumph så blir det något av deras ställ i lite mer klassisk look. Så var fan börjar man eller ska man chansa och köra järnet i sommar..
Känns som att så fort jag köper ställ så har jag bestämt vilken cykel det blir och då faller ju provkörningen....
Ingen vänlig själ som vill köra förbi med en superduke eller street triple till st Eriksplan så man får provsitta (ej köra) och snacka lite hoj en kortis? PM mig mer än gärna i sådant fall - skulle uppskattas varmt
What to do what to do??? Gaaaahhh