Letar du efter första hoj?

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
FZ6an jag har är ju med ABS, hade väl tänkt få ut 35 för den nu, sjukt nöjd med den, alternativet är ju fz1 då, fast den kostar ju lite mer. :p skall du åka med skjuts eller ensam? skall du åka på långturer eller kvällsrepor? skall du pendla till jobbet eller cruisa kurvig väg?
@kjellper
Tips på närgra halvmoderna hojjar med abs för runt 30-40000 istället då? Vill gärna ha mer än 600cc
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
fz1 har jag kollat på. och är riktigt sugen, men som sagt, ganska dyr. fz6 tycker jag verkar lite "klen"
HAr fått tag i en gsx750 för bra pengar, tänkte köra på den denna säsong, se hur det känns och fläska på med något bättre till nästa år kanske...
 

Jonkarls

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Sigtuna
Hoj
2002, Suzuki GSXR600
Hej Allihop! Mitt första inlägg här på forumet så jag gissar att det hamnar fel =)

Jag kommer ta mc-kort till våren, har velat ha det sen jag fyllde tung för 4 år sen men det har inte blivit av föräns nu, vilket kanske har varit till min egen fördel med tanke att man mognat på sig lite på senare åren.

Jag har tittat på motorcyklar runt 30-45 000, Har kikat mycket på CBR 600-1000cc men nu på senare tid fastnat för CB1300 -03.

Nu har det kommit en möjlighet att köpa en 1300 till priset av 35 000kr, den har gått 3200mil och ser ut att vara i fint skick (visuellt på bild) Det jag undrar är vad ni med lite mer kött på benen tror om denna hoj? Är det ett bra pris? Misstänksamt lågt pris? Den senaste servicen vid 3000mil är ej gjort.

Vänligt men bestämt ber jag er utelämna åsikter om att den är för stor för en nybörjare o dylikt :)

Jag är 184cm och väger 85kg så ska nog kunna tämja den fint när jag kört in mig på den.

Är tacksam för alla tänkbara svar jag kan få.
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Tjena

Ny här.. har precis börjat att ta MC kortet på körskola.
Tänkte att jag skulle köpa egen mc och träna manöverbanan och hantering med.

Har hittat en väldigt fin Yamaha R6 med låga mil.
Går det att öva på manöverbana med R6a eller borde jag välja en annan typ av mc?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Allt går men det är nog en av de minst lätta motorcyklarna att köra manöverbana med.
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Okej, tänkte mest öva allmänt ..
Kommer köra upp med körskolan touring hojar.
Klarar jag köra med R6a efter övning borde skolans hojar vara enklare.
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Okej, tänkte mest öva allmänt ..
Kommer köra upp med körskolan touring hojar.
Klarar jag köra med R6a efter övning borde skolans hojar vara enklare.

Jo precis, det blir ju lättare med körskolans hojar då du sitter mer upprätt och styret är liksom "upphöjt" så balansering blir mycket bättre
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp du en R6 men att tänka att du ska öva på manöverbanan hemma med den för att spara in på körlektioner så börjar du i fel ända. R6 i manöverbana gränsar i min uppfattning till cirkuskonster.
Förutom körställningen så har en sporthoj p.g.a. mindre styrutslag mycket sämre vändradie så det kan vara i stort sett omöjligt att vända på tillräckligt liten yta.
Det är mycket lättare att lära sig gå innan man lär sig springa.
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Tack för svaren, tanken är inte att spara in på körlektioner på banan.
Mer få koll på själva körandet i sin helhet och ha den hoj jag önskar när kortet är klart.

Lite mer slippa ta 10 lektioner för lära mig gasa,bromsa, växla när jag kan lägga dessa på banan :)
Inte för jag tror det är något problem men du förstår tanken.
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Köp min 1098s bra att växa i. kommer inskaffa en sportster 48 ;)
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Har tänkt köpa min första sportmotorcykel och ska ta A2 körkort för att jag är inte 24 än. Så jag har ingen aning om vad som passar mig då den får max vara 35kw.

Vill ha en 600cc sporthoj men de är bra mer än 35kw. Min första tanke var att begränsa den till 35kw men jag läste lite mer om reglerna när det gäller A2, och såg att ursprungseffekten får max vara 70kw medan de flesta 600cc hojarna är högre än det. Jag vill helst inte köpa en mindre för att slippa sälja och köpa en ny när jag blir behörig till A körkort. Vad ska jag göra??? :(
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Vad ska man hitta på för hoj nu då...? :va
För en person som lätt får beslutsångest, så är det ju en tortyr att surfa runt på Blocket. :död

Budget: 15-25kkr (ev. upp till 35 om det skulle dyka upp något riktigt prisvärt, men hellre billigare.)
Typ: Något liknande Bandit/ER6.
Och inte allt för blodig försäkring på mig som är 24.
 

Still_Alive

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Yamaha Fz6n
Jag har en yamaha fz6-n och är supernöjd med den, lättkörd, rolig och inte så dyr i försäkring. Rekommenderar den starkt!

Som ny mcåkare kanske man ska tänka att börja lugnt,kanske inte köpa värstinghojen innan man kört ett tag i trafiken... Ett tips bara :tummenupp
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Har tänkt köpa min första sportmotorcykel och ska ta A2 körkort för att jag är inte 24 än. Så jag har ingen aning om vad som passar mig då den får max vara 35kw.

Vill ha en 600cc sporthoj men de är bra mer än 35kw. Min första tanke var att begränsa den till 35kw men jag läste lite mer om reglerna när det gäller A2, och såg att ursprungseffekten får max vara 70kw medan de flesta 600cc hojarna är högre än det. Jag vill helst inte köpa en mindre för att slippa sälja och köpa en ny när jag blir behörig till A körkort. Vad ska jag göra??? :(

Jag har en fz6, är sugen på att byta.. tror inte det går att komma ifrån. Man vet inte riktigt vad man vill få ut av en hoj innan man kört... Köp en du får köra, ta A-kort när du fyllt/kört 2 år, jag kan sätta pengar på att du inte kommer vilja ha en hoj med 72kw när du tagit A-kort.. :p

först efter att ha läst inlägget igen insåg jag att du kollar väl på någon supersportare, det är ju som du skriver inte möjligt med A2 så köp nån rolig hoj som är inom begränsningen helt enkelt. :)
 
Last edited:

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Hej,

I natt hade jag riktigt svårt att sova. Jag våndades och våndades, kanske delvis av snapsen men tror mest att det är alla mina tankar om vilken MC jag ska köpa. Dessutom krånglar jag till det med att vilja köra skinnställ i samma fabrikat som MC:n.

Valet står idag mellan KTM Superduke 07-08 eller Triumph Speed Triple liknande årtal, eller något nyare. Jag är 190cm/86kg (ser smal ut konstigt nog) är 33 år och närmar mig mitt MC-kort. Intensiven nästa vecka (vecka 27) och hade tänkt vara klar den 15 juli då semester börjar.

Så hur resonerar jag hittills? Jag vill ha en hoj som är lite "anti" mitt vanliga liv. Jag knallar runt i kostym, är skitnödig och vill ha ett frihetsfordon. Att liksom lämna vardagen och njuta av växlingar, motorbroms, sköna svängar men också kunna dra iväg på sommaren, runt i Sverige och hälsa på vänner. Packa light med några tishor och kallingar, klippa snagg och bara lämna allt vardagligt.

Superduken är definitivt en fuck-you hoj i mina ögon och som dessutom ger all frihetskänslan jag vill ha. Samtidigt är den busig och kräver passning (har jag åtminstone läst mig till). Jag gillar att vara aktiv i körning med bil och verkligen känna växellåda, gas och koppling så där verkar det stämma också. Även om cruising ska vara möjligt. Jag kör hellre en BMW coupe än en Subaru även om jag inser att subarun är bra.

Street triple ger för mig ett lite mer stiligt intryck. Älskar faktiskt det mer vässade ljudet kontra twinnen. Samtidigt tycker jag en mattsvart street triple är vacker och är lite klassisk. Den går att köra till en BIO och vara mer vardaglig. Men jag kommer samtidigt aldrig köra hoj till jobbet (vem fan kör MC i kostym?, eller det kanske går?

Huvudmål kommer vara att göra några längre turer i sommar, dock med inplanerade stop hos vänner runt om i landet så det är sällan jag kommer behöva köra längre än 20-40 mil på en dag. Annars gissar jag att dra iväg på helgen och käka lunch eller något någonstans, skärgården eller vad vet jag...

Sen kommer det här med provkörning. Den dagen jag har ett MC-kort så behöver jag köpa ställ för att provköra och jag vill ju ha ett ställ som matchar hojen jag köper. Blir det en superduke så satsar jag nog på KTM Speed jacket och trousers. Blir det triumph så blir det något av deras ställ i lite mer klassisk look. Så var fan börjar man eller ska man chansa och köra järnet i sommar..

Känns som att så fort jag köper ställ så har jag bestämt vilken cykel det blir och då faller ju provkörningen....

Ingen vänlig själ som vill köra förbi med en superduke eller street triple till st Eriksplan så man får provsitta (ej köra) och snacka lite hoj en kortis? PM mig mer än gärna i sådant fall - skulle uppskattas varmt :)

What to do what to do??? Gaaaahhh :4skrika
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Tja,

En faktor du inte nämner i ditt valet och kvalet är försäkringen och då framförallt försäkringspremien, om den nu har någon betydelse för dig. Jag är 29 och bor också i centrala Stockholm och funderade kring Triplen, men det slutade ändå med en BMW F800R just pga den låga premien.

Gällande kostym så går det att ha under stället, om du som jag väljer ett Goretex-ställ som är lite luftigare. Alternativt kan du ju ha kostymen i en toppbox eller ryggsäck.

Men som du själv skriver, bästa sättet att veta är att provköra. Finns ingen körskola i din närhet som kanske kör med den typ av hoj du är intresserad av? Ett sätt att provköra innan kortet är i handen.. ;)

Lycka till!
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Hej allesammans!

Helt ny här på forumet så ha lite lagom tålamod med mig :)

Trevlig tråd med massa frågor... så varför inte putta in en till? :p Skall börja övningsköra och tänkte inhandla en första/övnings hoj. Har fastnat på två olika modeller... antingen en Honda Hornet eller en Suzuki Sv. Jag känner mig lite "blond" för jag har gått mina minimala kunskaper och sen utseende (dvs 99.9% utseende) :p Är jag helt fel ute? Någon som nybörjare har provat en eller båda av dessa?

Kanske skall tillägga att jag har inte så bråttom med kortet. Tänkte öva denna sommaren och ta det nästa. Har två personer i min omgivning att köra med och ut och åka så jag hoppas på ett bra första övningsår med många mil. Och ärligt... man köper inte MC för att vara praktiskt. Det skall va kul att köra!

Alla tips mottages med tacksamhet!

För även önska er en god sommar och semester som jag hoppas snart skall infinna sig!

Ciao!
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Tjena,

Sant försäkringen påverkar och billigare är ju bra men samtidigt köper jag en glädjemaskin och då får den fan kosta :) Dukken kostar ca 15.000kr hel/hel för mig vilket är billigare än sporthoj som jag först kollade på innan jag insåg att en Daytona 675 ser ut som en minimoto med 191 cm mig.

Förövrigt provsatt jag Apis hertig igår och jäklar det är den första hoj jag suttit på som haft bra sitthöjd och den känns i allra högsta grad lämplig för en längre person (S3 verkar väsentligt mer tight för längre personer med benvinkel framförallt). Sen SD:ns kantiga stealth design är grym tycker jag! Det blir en SD - beslut är fattat! Sen har jag sett någon som kör SD i kostym till jobbet - jag älskar den kombon, även om det kanske inte är det säkraste. Men snackar vi 10 min genom stan i 50km/h så kanske det funkar, vad vet jag...
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Hej allesammans!

Helt ny här på forumet så ha lite lagom tålamod med mig :)

Trevlig tråd med massa frågor... så varför inte putta in en till? :p Skall börja övningsköra och tänkte inhandla en första/övnings hoj. Har fastnat på två olika modeller... antingen en Honda Hornet eller en Suzuki Sv. Jag känner mig lite "blond" för jag har gått mina minimala kunskaper och sen utseende (dvs 99.9% utseende) :p Är jag helt fel ute? Någon som nybörjare har provat en eller båda av dessa?

Kanske skall tillägga att jag har inte så bråttom med kortet. Tänkte öva denna sommaren och ta det nästa. Har två personer i min omgivning att köra med och ut och åka så jag hoppas på ett bra första övningsår med många mil. Och ärligt... man köper inte MC för att vara praktiskt. Det skall va kul att köra!

Alla tips mottages med tacksamhet!

För även önska er en god sommar och semester som jag hoppas snart skall infinna sig!

Ciao!

Hej, alla är vi gröna nån gång. Jag ser mig fortfarande som helgrön fast jag botaniserat i MC-djungeln i ett drygt halvår nu.

Detta med att börja försiktigt under våren och kanske ta kortet till nästa sommar och framförallt inte skynda med att köpa hoj är jag praktexempel på totalt misslyckande. Jag började i slutet på april i år med riskettan och vips två månader senare (-1 dag) så hade jag både hojkort och hoj... hehe

Jag kollade på de modellerna du föreslår också, men det var premien som bromsade mig. Mig personligen hade jag svårt att köpa en liten hoj för hyfsat billig inköpspeng, men som jag skulle betala mer för i försäkringspremie på två år. Av denna anledning blev det en BMW, vilket jag körde både på skola och nu privat. Helnöjd hittills, men visst när jag blir gammal och flyttar utanför Stockholm kanske man har råd att äga en japanare.

Köra hoj är förövrigt det roligaste jag gjort på länge, bara för att man nyss tagit kortet har man lång väg kvar till en någorlunda hojåkare :) Lycka till!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top