Letar du efter första hoj?

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Tack för svaret!

Ja, har en kollega som har en BMW och är mer än toknöjd! Dock måste jag ha med i beräkningen att kunna ta mig upp på den... är mäktiga 172,5 cm i strumplästen. Kan inte direkt ha med en pall varje gång jag skall kliva upp (imponerar inte på tjejerna direkt) :p

Som sagt är planen att ta det lite lugnt... vi får väl se hur bra det går. Kanske blir annan fart när man väl kommer igång. Jag har lite svårt att estimera hur många körlektioner/körtid man behöver. Jag tar med mig dina visdomsord!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej allesammans!

Helt ny här på forumet så ha lite lagom tålamod med mig :)

Trevlig tråd med massa frågor... så varför inte putta in en till? :p Skall börja övningsköra och tänkte inhandla en första/övnings hoj. Har fastnat på två olika modeller... antingen en Honda Hornet eller en Suzuki Sv. Jag känner mig lite "blond" för jag har gått mina minimala kunskaper och sen utseende (dvs 99.9% utseende) :p Är jag helt fel ute? Någon som nybörjare har provat en eller båda av dessa?

Kanske skall tillägga att jag har inte så bråttom med kortet. Tänkte öva denna sommaren och ta det nästa. Har två personer i min omgivning att köra med och ut och åka så jag hoppas på ett bra första övningsår med många mil. Och ärligt... man köper inte MC för att vara praktiskt. Det skall va kul att köra!

Alla tips mottages med tacksamhet!

För även önska er en god sommar och semester som jag hoppas snart skall infinna sig!

Ciao!

Både Hornet och Suzuki SV650 är vanliga nybörjarhojar. Båda är små, lätthanterade och relativt billiga i inköp och drift. Största skillnaderna är väl att SV:n har V-twin motor (bättre bottendrag och mer vardagsvänlig skulle jag säga), lite billigare/simplare komponenter och ganska billig märkesförsäkring medan Hornet har radfyra som är lite rejsigare (mer mos högre upp i registret men kan kännas lite "tunn" när man inte ligger nära rödmarkeringen), är dyrare i inköp och ibland försäkring.

Märkesförsäkringen var ett ganska starkt vägande skäl till varför jag köpte en SV650, hel/hel för 3700. Hornet 600 skulle bli flera tusen dyrare. Dessutom har jag nyss haft 2 radfyror med klart högre effekt men man har fått varva skiten ur dem innan det hänt något, inte så användar- eller körkortsvänligt. Försök få prova några olika hojar så märker du snart vilket håll du dras till.
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Tack för strålande svar! Känner mig lite extra grön... har inte riktigt haft med försäkringen i beräkningen, men det är en rätt stor skillnad. Känner mig lite :dummer
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Tack för svaret!

Ja, har en kollega som har en BMW och är mer än toknöjd! Dock måste jag ha med i beräkningen att kunna ta mig upp på den... är mäktiga 172,5 cm i strumplästen. Kan inte direkt ha med en pall varje gång jag skall kliva upp (imponerar inte på tjejerna direkt) :p

Som sagt är planen att ta det lite lugnt... vi får väl se hur bra det går. Kanske blir annan fart när man väl kommer igång. Jag har lite svårt att estimera hur många körlektioner/körtid man behöver. Jag tar med mig dina visdomsord!

Kul att jag då kan kontra med att det finns både sänkningssatser och lägre sadlar till åtminstone BMWs F-cyklar. Jag är 178 lång och min hoj är standardhöjd, men körde en F700GS som var sänkt på körskolan. Kunde ha både fötterna i backen med böjda knän...
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Tack o bock! Det är kul att logga in här varje dag/gång för man lär sig något varje gång lär man sig något :) Antar att man kan be någon utan tummen mitt i handen på lämplig verkstad att skruva på det med. Det gör också att man får lite fler hojar att välja på.

Märkligt att detta I-landsproblem ändå kan hålla mig vaken på nätterna :D
 
Last edited:

Seether

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-
Hej!

Jag har länge funderat över att skaffa mig en hoj och MC-kort. Då jag är under 24 begränsar det ju möjligheterna lite för vilka hojar man kan införskaffa. Jag har, om jag ska vara helt ärlig, inte riktig koll på de nya reglerna och därav inte full förståelse för vilka hojar man kan köpa direkt, däremot så är jag rätt säker på (rätta mig om jag har fel) att en Honda Hornet och Suzuki Bandit ska vara rätt schyssta alternativ som faller inom ramen för A2. Även Kawasaki Versys och Suzuki SV650 har jag skaffat mig ett intresse för.

Det jag är ute efter med hojen är att det ska gå att köra långt och bekvämt. Topphastighet och motorprestanda är sekundärt, även om det inte skadar. Men prio är alltså komfort, framförallt över längre sträckor, samt säkerhet.

Om någon har för-respektive nackdelar på dessa modeller, Kawasaki Versys, Suzuki Bandit, Suzuki SV650 eller Hondo Hornet, vore jag väldigt tacksam. Även förslag på liknande modeller uppskattas!

Budgeten är egentligen väldigt hög, men som första hoj vill jag nog helst ha en i under 35 000:- då det skulle kännas lite väl illa att behöva lägga ner en dyrare.

/ Seether
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Hej!

Jag har länge funderat över att skaffa mig en hoj och MC-kort. Då jag är under 24 begränsar det ju möjligheterna lite för vilka hojar man kan införskaffa. Jag har, om jag ska vara helt ärlig, inte riktig koll på de nya reglerna och därav inte full förståelse för vilka hojar man kan köpa direkt, däremot så är jag rätt säker på (rätta mig om jag har fel) att en Honda Hornet och Suzuki Bandit ska vara rätt schyssta alternativ som faller inom ramen för A2. Även Kawasaki Versys och Suzuki SV650 har jag skaffat mig ett intresse för.

Det jag är ute efter med hojen är att det ska gå att köra långt och bekvämt. Topphastighet och motorprestanda är sekundärt, även om det inte skadar. Men prio är alltså komfort, framförallt över längre sträckor, samt säkerhet.

Om någon har för-respektive nackdelar på dessa modeller, Kawasaki Versys, Suzuki Bandit, Suzuki SV650 eller Hondo Hornet, vore jag väldigt tacksam. Även förslag på liknande modeller uppskattas!

Budgeten är egentligen väldigt hög, men som första hoj vill jag nog helst ha en i under 35 000:- då det skulle kännas lite väl illa att behöva lägga ner en dyrare.

/ Seether

De hojar du nämnt måste du isåfall strypa.
jag skulle rekomendera dig att kolla upp försärkring på de olika hojarna.
 

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Hallå! Söker efter en viss sorts mc - en vars ursprungseffekt är mindre än 70 kw samt 20 år eller äldre. Anledningen är att jag har a2-kort samt att försäkringspremien på mc är hög, Bilsport-mc:s classicaförsäkring håller dock nere priserna så länge jag kör en 93+.

Jag söker efter en sport-mc, men nästan alla jag finner på Blocket har 72 kw eller nåt annat skitnr från tillåten mc. Tips på några specifika modeller som går under föregående krav? Helst kring åren 90-93.
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Här har man ju veckor av läsning.
För en gammal gubbe som mig med felkopplad gas han så är en ducati fel hoj, även om jag verkligen vill ha en.
Även en fet Harley är fel. Typ någon parallell twin, typ café racer stuk.
Typ frugan kan åka med en sväng.
Vilka skulle ni själva rekommendera ?
Kan både vara ny eller gammal modell allt av intresse :)


Sen tänkte jag mig någon 250 Honda Enduro också men det ligger 5 år fram.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för svaret!

Ja, har en kollega som har en BMW och är mer än toknöjd! Dock måste jag ha med i beräkningen att kunna ta mig upp på den... är mäktiga 172,5 cm i strumplästen. Kan inte direkt ha med en pall varje gång jag skall kliva upp (imponerar inte på tjejerna direkt) :p

Som sagt är planen att ta det lite lugnt... vi får väl se hur bra det går. Kanske blir annan fart när man väl kommer igång. Jag har lite svårt att estimera hur många körlektioner/körtid man behöver. Jag tar med mig dina visdomsord!

Är inte heller skitlång. Min senaste hoj (för 6-7 år sen) var en Hornet -600. Snäll och fin och ändå ganska bra fart för en naken skapligt liten hoj. Minns att jag betalade 2600kr helförsäkrat hos If. Nu fick jag ett pinsamt återfall (pendla till jobbet hoj) och tittade efter Hornet igen, inte lika kul att försäkra längre...

Gjorde samma sak som du, gick enbart på look. Bestämde mig för en KTM Duke och provkörde både 390 och 690. Tur att jag provkörde, inget för mig. För upprätt, lång och lätt i rullen och (för) mycket vibrationer mm.

Tittade på Gladius som har föredömligt låg sadelhöjd men slog istället till på en Monster 696, ett 10 år gammalt Monster-begär, helt baserat på utseende men jävlars vad rätt den känns.

Klart man skall ha nåt som man tycker är snyggt men man måste provköra.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Har börjat studera och det blir ingen mer sporthoj, både 636an och r6an var underbara maskiner. Men försäkringen funkade inte längre. (Göteborg, 23år, mindre än ett år med lappen haha.)

Jag söker en hoj som kostar under 25k i inköp och under 5k i halvförsäkring/år!

Någon som har ett tips?
 

Evil Twin

Guest
Suzuki SV650N och SV650S från -03 och nyare. 99-02 ser annorlunda ut, har förgasare, och är ofta mycket billiga.
Kul att köra, skottsäker v-twin, svampig framdämpare på 99-02 (03- kommer jag inte ihåg) (kan förbättras med nya fjädrar från t.ex. Öhlins för c:a 2000)
Försäkring för en 23-åring vet jag inte, men det är ju bara att ringa runt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
+1 på SV650. Betalar under 2000 kr/år för halvförsäkring. Fjädringen är rätt svampig både fram och bak på alla årsmodeller. Ganska lätt/billigt att göra nåt åt i alla fall. Beställde nya gaffelfjädrar och en ZX-10R bakdämpare för 1800 spänn igår :)

Ingen superbike men driftkostnaderna blir därefter också.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Tackar grabbar! Hojen såg trevlig ut och försäkringen var helt okey! Ska se om jag hittar någon vettig i området!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
03:eek:rna var en lite mellanmodell med lite annorlunda mått på bakram m.m. Annars är de i stort sett lika som -04 och framåt. Kan vara värt att tänka på så slipper man stå där med reservdelar som inte passar fast hojen ser likadan ut.
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Åsikter om mitt hojköp?
Är snart 26 år och tog mitt kort i höstas. Ska köpa min förstahoj till våren.

Jag vill ha en hoj för ca 25-30k att börja på. sporttouring med radfyra.
Rent effektmässigt skulle jag klara mig med en 600cc då jag inte är en fartdåre. Problemet är väl att jag inte gillar effektkurvan på dom "mindre" motorerna utan vill ha högt vrid och låga varv vid tourande.

Min ide om hoj är en Yamaha Thunderace. Tycker egentligen att den har för mycket effekt, även om jag klarar att behärska mig själv. Är det ändå overkill att börja med?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Åsikter om mitt hojköp?
Är snart 26 år och tog mitt kort i höstas. Ska köpa min förstahoj till våren.

Jag vill ha en hoj för ca 25-30k att börja på. sporttouring med radfyra.
Rent effektmässigt skulle jag klara mig med en 600cc då jag inte är en fartdåre. Problemet är väl att jag inte gillar effektkurvan på dom "mindre" motorerna utan vill ha högt vrid och låga varv vid tourande.

Min ide om hoj är en Yamaha Thunderace. Tycker egentligen att den har för mycket effekt, även om jag klarar att behärska mig själv. Är det ändå overkill att börja med?

Honda CBR600F från mitten av 90-talet borde passa.

Skön att köra långt, kul att köra på bana, billig i inköp och försäkring.
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Honda CBR600F från mitten av 90-talet borde passa.

Skön att köra långt, kul att köra på bana, billig i inköp och försäkring.

Dom ser helt ok ut i dom årtalen, men som jag skrev är en 600 lite för beroende av varv för min smak. Åter till min fråga.. Är en thunderace för mycket att börja med?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top