Letar du efter första hoj?

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Ta en enkrona. Singla slant!! :D
Alla R1-ägare kommer att skrika R1 och alla cbr-ägare CBR! Gå runt problemet och köp en zx-10. :D

ja det är tyvär så, blir ju lite tokig och det kommer fan sluta med singla slant.
blir nog ingen zx-10 , som att köpa manbag när det finns ryggor :D
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
ne blev en 07ans r1a iaf
2wbuj9g.jpg
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Har titta på olika MC's nu ett bra tag men har riktigt mycket besluts ångest.
Det är alltså min första MC som skall köpas för ca 25.000-40.000 (gärna under) på
~ 600cc-1000cc.

Har tittat mycket på:
- GSXR 600,750, 1000
- R6, R1
- RSV mille
- Honda CBR 929

Hittade två st, men ni får hemskt gärna ge andra förslag ifall ni hittar.
Sport hoj kommer det att alltså bli.

http://www.blocket.se/gavleborg/Aprilia_rsv_mille_1000_24329066.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_CBR_929_RR_24940142.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_zx7r_24894129.htm?ca=13&w=3

Tack för alla svar!

MvH,
Humper
 

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
Hej allihopa!
Detta är mitt första inlägg på detta forum, har dock läst lite på det innan. Håller för tillfället på att ta kortet, men för att kunna övningsköra fram igenom behövs ju först en hoj!

Kan ni ge mig råd angående min tänkta förstahoj.
Har tänkt mig en R6 från 06 o framåt, får väl kosta ungefär 60-80k..
Något ni erfarna hojägare vet att jag borde tänka på när jag letar efter en sådan här hoj? detaljer för specifika årsmodeller, oväntade kostnader osv.

Ni får ge alla möjliga tips:) Även om utrustning som skall inhandlas efter jul.

Tack så mycket!
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Hej allihopa!
Detta är mitt första inlägg på detta forum, har dock läst lite på det innan. Håller för tillfället på att ta kortet, men för att kunna övningsköra fram igenom behövs ju först en hoj!

Kan ni ge mig råd angående min tänkta förstahoj.
Har tänkt mig en R6 från 06 o framåt, får väl kosta ungefär 60-80k..
Något ni erfarna hojägare vet att jag borde tänka på när jag letar efter en sådan här hoj? detaljer för specifika årsmodeller, oväntade kostnader osv.

Ni får ge alla möjliga tips:) Även om utrustning som skall inhandlas efter jul.

Tack så mycket!

En R6 går väl bra att övningsköra på, men tänk på att dom inte är gjorda för att köras långsamt. Detta gör dom till ett litet aber när du ska köra lågfarten. Ska du köra på körskola är detta inget problem eftersom dom brukar ha smidiga cyklar.
Är du inte kunnig när det gäller motorcyklar råder jag att ha med dig någon som kan det där när du kollar på hoj. Sporthojar brukar inte vara snällt körda liksom. :D
 

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
En R6 går väl bra att övningsköra på, men tänk på att dom inte är gjorda för att köras långsamt. Detta gör dom till ett litet aber när du ska köra lågfarten. Ska du köra på körskola är detta inget problem eftersom dom brukar ha smidiga cyklar.
Är du inte kunnig när det gäller motorcyklar råder jag att ha med dig någon som kan det där när du kollar på hoj. Sporthojar brukar inte vara snällt körda liksom. :D

Här har jag faktiskt ett allvarligt problem.:( När jag väl ska kolla på en hoj kommer jag inte ha en aning om vad jag ska kolla efter, hur den ska låta eller kännas när man provkör den osv. Har iochförsig farsan med mig, men han har inte kört en motorcykel sen 70-talet..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Här har jag faktiskt ett allvarligt problem.:( När jag väl ska kolla på en hoj kommer jag inte ha en aning om vad jag ska kolla efter, hur den ska låta eller kännas när man provkör den osv. Har iochförsig farsan med mig, men han har inte kört en motorcykel sen 70-talet..

Ett förslag kan vara att googla efter råd inför hojköp.
Gjorde själv detta och tycker att man fick en del hjälp av det. Sedan kan du även söka efter kända "fel/problem" med den cykel du är intresserad av, i ditt fall Yamaha R6 (06).

Kolla försäkringskostnaden, brukar sticka iväg på denna typ av cykel. Men kostnaden kanske inte är ett problem?

Lycka till me dköpet.

Mvh
Andreas
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Här har jag faktiskt ett allvarligt problem.:( När jag väl ska kolla på en hoj kommer jag inte ha en aning om vad jag ska kolla efter, hur den ska låta eller kännas när man provkör den osv. Har iochförsig farsan med mig, men han har inte kört en motorcykel sen 70-talet..

Men du kan ju alltid leta upp någon här på forumet som bor nära dig och kan det här med hojar. Det finns väldigt mycket kunnigt folk här och det är säkert ingen omöjlighet att få någon att hjälpa dig med att titta på hoj. :tummenupp
 

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
Tack för svaren. Det där med att höra med någon på forumet verkar ju intressant, men undrar vem som orkar med att bli uppdragen en tidig söndagsmorgon för att hänga med nån random att kolla hoj:lol

Ett annat dilemma är att just nu är det ju rätt omöjligt att provköra en eventuell hoj, men om man väntar tills våren, tror ni inte man får mer konkurrerande köpare på hojarna? Tänkte att det borde vara smart att kolla redan nu, men jag vet inte.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Tack för svaren. Det där med att höra med någon på forumet verkar ju intressant, men undrar vem som orkar med att bli uppdragen en tidig söndagsmorgon för att hänga med nån random att kolla hoj:lol

Ett annat dilemma är att just nu är det ju rätt omöjligt att provköra en eventuell hoj, men om man väntar tills våren, tror ni inte man får mer konkurrerande köpare på hojarna? Tänkte att det borde vara smart att kolla redan nu, men jag vet inte.

Är folk lika rubbade som jag är det inga problem. Det är skitskoj att kolla på hoj även om man inte ska köpa. :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har titta på olika MC's nu ett bra tag men har riktigt mycket besluts ångest.
Det är alltså min första MC som skall köpas för ca 25.000-40.000 (gärna under) på
~ 600cc-1000cc.

Har tittat mycket på:
- GSXR 600,750, 1000
- R6, R1
- RSV mille
- Honda CBR 929

Hittade två st, men ni får hemskt gärna ge andra förslag ifall ni hittar.
Sport hoj kommer det att alltså bli.

http://www.blocket.se/gavleborg/Aprilia_rsv_mille_1000_24329066.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_CBR_929_RR_24940142.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_zx7r_24894129.htm?ca=13&w=3

Tack för alla svar!

MvH,
Humper

Nu är jag givetvis partisk, men jag tycker du ska satsa på en Mille. En vansinnigt trevlig hoj med stabilt chassi och väldigt bra motor med jämnt drag från botten till topp.
Nu skulle jag ju hellre se att du köpte min Mille (ska byta till nyare) men den är inte riktigt i försäljningsskick för tillfället. (Ska byta lite olja och filter och sånt först.)

Av de andra hojarna du länkat till kan jag väl tycka att Hondan verkar vara det vettigare köpet. Kawan kan säkerligen vara en helt okay hoj också, men den är väldigt extrem både i körställning och motorgång. Passar säkert vissa, men inget som funkade för mig när jag provkörde en sådan.

Tyvärr är det ju så att du inte kan provköra särskilt mycket för tillfället, så om du ska köpa hoj nu så blir det ju lite "gris i säcken".

Lycka till.
 

HeroBiX

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Ort
Uppsala
Hoj
ingen just nu
Om man köper sin första hoj och den har mer effekt än 25 kw, kan man strypa den på enkelt och inte allt för kostnadsmäsigt sätt?

Funderar på första hoj, det är fortfarande snö ute, men hade tänkt mig något i still med:

http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Thunderbird_900__fint_skick__23385802.htm?ca=10&w=2

eller kanske

http://www.blocket.se/malmo/Suzuki_sv650_sv_650_Unikt_25172357.htm?ca=10&w=3

Försöker ligga runt 30-45 000kr för hojen, om ni har några bra tips är det bara att kasta dem över mig =)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Crossen såld och ny hoj ska inhandlas.
Mellan är det som gäller för mig.
De som finns på listan är:

Kawasaki ER-6
Honda Hornet 600
Yamaha XJ6
Suzuki GSR600

Bu och bä? Någon som kört hojarna strypta? Hur uppför dem sig i motorn? Blir karaktären totalt sabbad?

Tips mottages gladligen!
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Crossen såld och ny hoj ska inhandlas.
Mellan är det som gäller för mig.
De som finns på listan är:

Kawasaki ER-6
Honda Hornet 600
Yamaha XJ6
Suzuki GSR600

Bu och bä? Någon som kört hojarna strypta? Hur uppför dem sig i motorn? Blir karaktären totalt sabbad?

Tips mottages gladligen!

Kawa er6 har nog den bästa försäkringen, den går helt ok, sambon har en sådan fast en F med kåpor, vet inet om du ska en N utan...
Honda är helt ok den med men dyrare i inköp & försäkring...
Suzuki är juh suzuki :tummenupp
yamaha hmmmm känns lite off... men smaken är som baken...
(hårig haha) :arsele
lycka till...
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Köpråd

Sv 650 05 eller er6-n 06
Någon som kört båda och vill dela med sig av erfrenheter? för och nackdelar med båda? Vad skiljer "parralelltwin" från vanlige v twin?
har hittat ett par av bågarna för ungefär samma pengar. ca 40k.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top