Lever du det liv du vill leva?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det beror ju på vad man ska jobba med..

Det kan det mycket väl göra, men åtminståne vad gäller praktiskt arbete är jag säker på att jag har rätt.
Lite nyfiken på vilket yrke du anser att man lär sig mer på en föreläsning än genom att göra?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det kan det mycket väl göra, men åtminståne vad gäller praktiskt arbete är jag säker på att jag har rätt.
Lite nyfiken på vilket yrke du anser att man lär sig mer på en föreläsning än genom att göra?
Praktiska arbeten brukar ju oftast inte kräva en ingenjörsutbildning. Sen är det ju självklart att om man ska bli murare, snickare, målare osv. så måste man öva praktiskt.

Men ska du t.ex räkna på lite hållfasthet, snickra ihop något inbyggt system eller liknande så är det en ganska stor fördel/nödvändighet att veta hur det fungerar på låg nivå för att få ihop något bra. Sen måste man givetvis öva mycket på detta med för att bli bra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Praktiska arbeten brukar ju oftast inte kräva en ingenjörsutbildning. Sen är det ju självklart att om man ska bli murare, snickare, målare osv. så måste man öva praktiskt.

Men det är ju det som är grejjen, det skall vara ingenjörs utbildning för att vara byggnadsarbetare, dra el, installera/driva telekomprylar, jobba i maskin på fartyg, fordonsmek, eller för att få stå vid nått löpande band nånstans i en kantig fabrik. Ja, allt möjligt.
Vaffan då för liksom?

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Men det är ju det som är grejjen, det skall vara ingenjörs utbildning för att vara byggnadsarbetare, dra el, installera/driva telekomprylar, jobba i maskin på fartyg, fordonsmek, eller för att få stå vid nått löpande band nånstans i en kantig fabrik. Ja, allt möjligt.
Vaffan då för liksom?
Av dom exemplen är det väl inget som kräver en ingenjörsutbildning förutom fartyget..

Låter som du bara är förbannad för att du inte har något jobb och läste samhäll på gymnasiet? ;)

• Gilla
Reaktioner: N/A

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Av dom exemplen är det väl inget som kräver en ingenjörsutbildning förutom fartyget..

Låter som du bara är förbannad för att du inte har något jobb och läste samhäll på gymnasiet? ;)

Kräver och kräver, men det brukar begäras i dom annonser jag sett.

Jag läste EL/IT på gymnasiet, och arbetar faktiskt med något jag inte har "kompetens" för just nu. Men lite nära var det allt. :)
Tycker bara att utbildningshysterin har gjort som allting annat (typ fågelinfluensa & terorism) och gått lite väääl långt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Helt fantastiskt att man skall måsta ha civilingenjörsutbildning för att vara värd något alls idag!

Har ju gått stor inflation i utbildning och det går ju 13 ingenjörer på dussinet idag så en ingenjör är inte mycket värd heller idag. Tacka vet jag den gamla goda tiden då en ingenjör tilltalades med "Herr Ingenjörn!" :D

Det gör man väl, förutsatt att alternativet är att sitta och klia navellud. Men jag bibehåller att man lär sig yrket bättre av att jobba med det i 4 år än att gå en 4årig civilingenjörsutbildning.

Du har stora poänger men du missar ännu mer.

De flesta ingenjörer har tummen på baksidan om handen idag och det märks tydligt första gången dom ska göra nåt praktiskt. Så långt har du helt rätt. Jag skulle kunna räkna upp exempel som ni skulle skratta ihjäl er åt.

Men ingenjörer har också ett stort lass kunskaper som verkstadsarbetaren saknar och det är dessa kunskaper som gör att dom trots allt ändå efter en tids arbete med en produkt kommer vara skickligare på att vidareutveckla produkten.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Men ingenjörer har också ett stort lass kunskaper som verkstadsarbetaren saknar och det är dessa kunskaper som gör att dom trots allt ändå efter en tids arbete med en produkt kommer vara skickligare på att vidareutveckla produkten.

Det jobbiga är ju när verkstadsarbetaren minsann också skall måsta ha ingenjörsexamen. :gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har ju gått stor inflation i utbildning och det går ju 13 ingenjörer på dussinet idag så en ingenjör är inte mycket värd heller idag. Tacka vet jag den gamla goda tiden då en ingenjör tilltalades med "Herr Ingenjörn!" :D

Du har stora poänger men du missar ännu mer.

De flesta ingenjörer har tummen på baksidan om handen idag och det märks tydligt första gången dom ska göra nåt praktiskt. Så långt har du helt rätt. Jag skulle kunna räkna upp exempel som ni skulle skratta ihjäl er åt.

Hoppas det ger någon föredel att ha tummen på rätt ställe när det nu snart är dags att söka arbete som ingenjör då.. :näsblod

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hoppas det ger någon föredel att ha tummen på rätt ställe när det nu snart är dags att söka arbete som ingenjör då.. :näsblod

Jag måste nog göra dig lite besviken där.

De som rekryterar söker som regel personer de själva kan identifiera sig med och eftersom de flesta som rekryterar hör till kategorin som bara sett en skruv ritad på papper så förstår dom sällan värdet av praktiskt kunnande.

Jag själv har några ganska udda erfarenheter i min CV som jag tror ofta ger mig minuspoäng snarare än pluspoäng hos majoriteten av rekryterare. Dock dyker det ibland även upp rekryterare som skiljer sig från normalen och då har det istället faktiskt varit positivt.

Mitt nuvarande jobb valde dom mig med mest treor framför en annan med mest femmor av den enkla anledningen att dom ville ha någon med praktiska kunskaper.

En annan rekryterare råkade själv köra motocross så vi kom snabbt bra överens.

Och där före fick jag nog mitt examensarbete till stor del pga mitt lite udda egna företag jag haft som sommarjobb. Han var iranier och hade nog därför en lite annan syn på mitt företagande än de svenska rekryterarna.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag måste nog göra dig lite besviken där.

Jag själv har några ganska udda erfarenheter i min CV som jag tror ofta ger mig minuspoäng snarare än pluspoäng hos majoriteten av rekryterare. Dock dyker det ibland även upp rekryterare som skiljer sig från normalen och då har det istället faktiskt varit positivt.
rekryterarna.

Om du tror att det ger minuspoäng så tycker jag du ska ta bort det från ditt CV.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag är mest nyfiken på vad det är i tvåtaktsmannens CV som kan ge minuspoäng. :)

Jag med faktiskt, då i princip allt man kan sätta dit _borde_ vara positivt. (jag skriver _borde_ därför att jag inser att verkligheten och _borde_ sällan går ihop)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tanken har funnits men samtidigt finns ju som jag nämnde några undantag där det faktiskt gett mig fördelar. Sen får vi väl se hur jag tänker nästa gång min CV behöver uppdateras.

Du får anpassa CV:et till arbetet du söker.
Det vore dock intressant och veta vad är det som kan ge minuspoäng i ditt fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det vore dock intressant och veta vad är det som kan ge minuspoäng i ditt fall.

Förstår att jag skapade lite nyfikenhet det men jag vill behålla min profil lite halvanonym här på SH.

Men sak som jag tror ger minuspoäng emellanåt och som jag inte gärna kan plocka bort ur min CV är att jag började med en praktisk utbildning vilket med automatik kan ge minuspoäng hos vissa som gått rätt väg direkt från början. Jag har och andra sidan lite fördomar mot dom också så det jämnar väl ut sig. :D

Sen har jag som sagt var en firma som varit mitt sommarjobb under tiden som student och den har folk ofta ganska stora fördomar mot.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Allvarligt talat !! Om promenader är så himla sunda som alla påstår, så skulle ju brevbäraren praktiskt taget vara odödlig. Valen simmar hela dagarna och äter bara fisk, och den är tjock som fan! Kaninen springer och hoppar hela dagarna, men lever max 5 år. Sköldpaddan springer inte, hoppar inte, kommer alltid sist, rör sig nästan inte och lever i 150 år, så för fan......... Slappna av!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC