Maestro
Ny medlem
Jag lever väl det liv jag vill leva men jag saknar nån att dela det med
Jag lever väl det liv jag vill leva men jag saknar nån att dela det med
Haha. Den skulle jag knappast få nåt för i nuläget. Dock skönt att ha hoppat av karriären som anställd och tjäna sina EGNA pengar. Du borde testa.
Visst, livet som egenföretagare har både för och nackdelar. Hittills uppväger dock fördelarna nackdelarna.
Jag håller precis på att söka jobb i fulla muggar. Står som mest i valet och kvalet om man ska satsa på ett välbetalt, karriärsbildande jobb på en konsultfirma eller om det är lite mer hederligt knegande som gäller.
Känner ungefär samma sak...men det kommer så håll humöret uppeJag lever väl det liv jag vill leva men jag saknar nån att dela det med
o o lilla gubben han traskar omkring hemma...precis som det ska va
*hoppla*
Nej, det stora vägskälet passerade jag för några år sedan. Visst ställs man varje dag inför nya frågor, men anledningen till att jag startade denna tråd var undersökningen jag snubblade över. Jag tror faktiskt redan tidigare insett det som kom fram i undersökningen som jag nämner ovan. Tror dock att de flesta inte riktigt tar sig tid att stanna upp och reflektera över vad de egentligen sysslar med. (Speciellt inte yngre.)
Dock tar ju livet nya vändningar hela tiden. Blev pappa för lite mer än ett år sedan, och väntar leverans av nr 2 inom kort. Sånt förändrar livet och livssynen en del kan jag lova
inte råd att leva mer än för dagen.
Vad tänkr du dig att fördelen med "hederligt knegande" är, och exakt hur definerar du det?
Hederligt knegande tänkte jag mig något jobb med någorlunda vanliga 8-17-tider och ett jobb som kanske inte är det som glänser i ett CV, men där ens civilingenjörsutbildningutbildning fortfarande är ett krav. Fördelen med det, eller kanske snarare nackdelen med det andra jobbet är väl 60h arbetsvecka, sova borta mån-tor och ha jobbet som nästan enda möjliga hobby. Men jag är sugen. Hade varit sjukt kul och väldigt utmanande.
Helt fantastiskt att man skall måsta ha civilingenjörsutbildning för att vara värd något alls idag!
Var inte så jag menade, mer bara att jag jämförde ett kvalificerat jobb mot ett annat kvalificerat jobb som är mer hardcore-karriärsgrundande.
Kanske det, men "hederligt kneg" tycker jag man bör kunna göra med enbart grundskoleexamen. Börjar det kräva ingenjörsexamen tycker inte jag det är något hederligt kneg mer.
Men det är klart, man måste ju ha femmårig högskoleexamen för att tömma sopor nuförtiden.
Eller så får man ha en välsmord trut. Jag har inte ens godkända slutbetyg från gymnasiet, men kom in på högskola ändå, där jag inte tog någon examen och sedan gick vidare till ett jobb där de krävde en ingenjörsexamen.
Det jag stör mig på är att man lär sig genom att göra, gör man ett jobb så lär man sig det. Bara för att man pluggat till ingenjör betyder inte det att man kan göra jobbet, utan man får ändå börja mer eller mindre från noll och lära sig hur jobbet funkar när man kommer ut.
Mycket på grund av att verkligheten alldrig funkar riktigt som skolan säger att den ska funka, men också för att det är en jäkla skillnad mellan att göra något i praktiken och att skriva uppsatser om hur man nog kanske borde göra baserat på en bok man läst.
Så varför denna oerhörda besatthet om högkoleutbildningar helt plötsligt?
Du lär dig en hel del på en ingenjörsutbildning som gör det lättare att förstå/lära sig det man sedan kommer jobba med.Det jag stör mig på är att man lär sig genom att göra, gör man ett jobb så lär man sig det. Bara för att man pluggat till ingenjör betyder inte det att man kan göra jobbet, utan man får ändå börja mer eller mindre från noll och lära sig hur jobbet funkar när man kommer ut.
Mycket på grund av att verkligheten alldrig funkar riktigt som skolan säger att den ska funka, men också för att det är en jäkla skillnad mellan att göra något i praktiken och att skriva uppsatser om hur man nog kanske borde göra baserat på en bok man läst.
Så varför denna oerhörda besatthet om högkoleutbildningar helt plötsligt?
Du lär dig en hel del på en ingenjörsutbildning som gör det lättare att förstå/lära sig det man sedan kommer jobba med.
Det beror ju på vad man ska jobba med..Fast on topic så går det faktiskt rätt bra för mig. Tycker bara det är lite vansinnigt det där. Ny säsong av top gear ikväll också så helt bitter kan man ju inte vara.
Det gör man väl, förutsatt att alternativet är att sitta och klia navellud. Men jag bibehåller att man lär sig yrket bättre av att jobba med det i 4 år än att gå en 4årig civilingenjörsutbildning.
Det gör man väl, förutsatt att alternativet är att sitta och klia navellud. Men jag bibehåller att man lär sig yrket bättre av att jobba med det i 4 år än att gå en 4årig civilingenjörsutbildning.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|