Lever du det liv du vill leva?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Många av er yngre som läser tråden. Om ni vill åka utomlands och prova på hur det är att bo där. Se till att göra det när ni är unga. Alla sådana saker är mycket svårare när ni blir äldre och stadgar er - om det inte är så att ni hamnar där på grund av utlandstjänst. Alla har dock inte den förmånen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Många av er yngre som läser tråden. Om ni vill åka utomlands och prova på hur det är att bo där. Se till att göra det när ni är unga. Alla sådana saker är mycket svårare när ni blir äldre och stadgar er - om det inte är så att ni hamnar där på grund av utlandstjänst. Alla har dock inte den förmånen.

Kan bara hålla med, bodde 1,5år i Dublin när jag var 21... var hur bra som helst ur äventyrssynpunkt och även sett hur mycket man växer när man är borta från allt här hemma.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En annan sak som inte ska underskattas är att lära sig språk. Oerhört berikande och det ger en chansen att förstå en kultur mer på djupet. Detta är något jag ångrar att jag inte gjorde när jag var yngre. Att ta 1-3 år utomlands är inget i det stora hela och man har glädje av det hela livet. Rent praktiskt blir det mycket mer komplicerat att lära sig ett språk på plats när man blir äldre.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Försöker leva som ett av citaten nedan(Bernard Shaw har jag för mig)ju mer pengar som kommer in desto mer utnyttjar jag möjligheten att göra det jag vill istället för att jobba på och lägga pengarna på hög.

Ett annat skönt livscitat lyder på ett ungefär "de som har vett att roa sig har aldrig pengar,de som har pengar har inte vett att roa sig" ,ligger en del det i det.

Förra året tog jag ledigt och körde hoj 4 månader,just då och nu är det vad jag brinner för,innan hojintresset vaknade var det båt som gällde och då var jag ledig på somrarna och gjorde just det.

Jag kommer dö rik endast på erfarenheter och minnen,få av de minnen som är värda något kommer komma från arbete.

Så,jo,jag lever nog det liv jag vill leva.

Henrik

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ang prylar och så....

Det viktiga är nog inte vad köper utan att det man köper används.
Har nästan aldrig ångrat ett köp och tar reda på om jag verkligen har behov av det jag funderar på att köpa, jag har inga som helst problem att gå i shoppingcenter utan att köpa :).

Jag har ofta fått höra "gör som du vill det har du alltid gjort", *pippigeneration* Går det åt pipsvängen så lär man sig av sina misstag och man har blivit en erfarenhet rikare.

Ang språk. ..berikande är också att vistas med människor från andra kulturer...det ger så oerhört mycket tillbaka :)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Höll på att bli överkörd av en jävla tjockis idag :gråta

Vill inte leva det livet

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nej, jag håller på att gå åt för att vardagen är så grå och händelselös.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Trodde att jag levde det liv jag ville ända tills jag insåg att man saknade massa saker trots bra levnadsstandard och leksaker och såna grejer. Men sen kom en unge och man fick andra prioriteringar. Nu kan man leva på existensminimum, i mitt fall så det räcker till mat och hus, och umgås med familjen och må så bra ändå.
Motsatt riktning kontra för 2 år sedan med andra ord.

Folk med för mycket press på sig själva för att leva upp till andras förväntningar samt försök till att bli ihågkommen resulterar med största sannolikhet i en enda livslång misär/depression.
Men livet måste ju levas ändå, oavsett vilket för det är ju det enda vi inte kommer ifrån ostraffat.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ändra på det då.
Det lär inte knacka på någon som erbjuder dig ett nytt liv precis :)

Jag vet, vad jag inte vet är vad jag vill. Vet bara att jobba är nåt jag gör enbart för pengar och jag vill göra det så lite som möjligt, vilket går sådär med 200h övertid förra året. Men men pengarna det ger blir behövs ju. Att sitta i skogen och stirra på en kotte lär inte vara så stimulerande efter ett tag.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du anar inte hur lockande det är, men tror det blir svårt med working visa när man är it-nisse utan någon direkt spetskompetens annat än diverse ledarskapsutbildning och projektledning.

Sen skall frugan gärna hitta jobb också... flygbranschen går ju inte tokbra over there precis.

Det är sant att det inte är lätt. Har du funderat på en tjänst där du kan vara anställd i Sverige, men med utlandstjänst?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jo, men det kostar i investering.

Vi har faktiskt ett hus som går plus också här i sverige, ett plusenergi hus, Villa Åkarp.

Dom producerar mer än dom gör av med, men det var inte tvärbilligt att bygga.

Konsten att leva billigt är att nöja sig med lite, man KAN bo på 15 kvadrat, ha solceller och vindsnurror, elda ved och så.

Den billigaste kilowatten är den man spara in, så små ytor att värma upp, bara fönster mot söder, termisk lagring i materialen, sovloft (värmen stiger) liten LED tv om ens någon alls osv...

För vissa kan det vara livskvalitet, för andra skulle det vara pest och pina...

Den lyckligaste människan jag har pratat med är en Dansk hippie som hade "hittat" en övergiven hippiekoja komplett med ört-trädgård...

Det fanns till och med användbara kläder i den övergivna kojan...

Han gillade att måla, och han var så pass duktig att han kunde sälja/byta sina alster mot sånt han behövde, sen tror jag att han sålde lite "örtmedicin" också, men det enda han köpte var cigarett-tändare och lite mat, allt annat odlade han själv....

http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=f608b9f4f908383149270c2a581819ce;wwwRedirect

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har det verkligen sjukt bra:

Hur många får chansen att åka land och rike runt som sporthojsinstruktörer och köra bana, umgås med andra hojåkare och dessutom hjälpa dom att få ut ännu mer av sin körning?
Jag har gjort det de senaste 8 åren och sedan 2009 har jag tom kunnat leva deltid på att åka runt världen och göra samma sak med California Superbike School!

I år är det dax att satsa mer på familjen och resa lite mindre men hålla på ännu mer med hojar: Nu ska det byggas en världsmästarhoj!

Fru som kör själv och är grym på alla sätt finns redan, bara en kåk med vettigt garage kvar så kan jag dö nöjd sen...

Vete fan riktigt hur jag kommit hit men långsiktiga mål och lite känsla för att ha kul för stunden kan man tydligen komma långt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pluggade på medeltiden, fick sedan ta ett skitjobb eftersom det inte fanns något annat, gnetade på i några år tills jag tröttnade.

Jag hade bestämt mig för att genomföra min dröm!!!

Fixade nytt jobb och flyttade 75 mil söderut, kände ingen men det spelade ingen roll eftersom jag reste i tjänsten +200 dagar om året.

Efter 8 års resande över hela världen så tröttnade jag på det och bytte tjänst till hemmaplan.

Tog RR licens och tävlade ett par säsonger utan större framgång, men hade grymt kul!!!

Passa på att förverkliga dina drömmar medans du är ung och fri, tillfället kommer kanske inte tillbaka.

Just nu lever jag inte som jag vill, men jag överlever...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nej, just för tillfället lever jag inte som jag vill. Dock känns det inte helt för jävligt.

Hoppade av min fordonsutbildning, som jag bara hade 5 månader kvar på, igår. Sjukt onödigt jag vet, men jag hade inte orkat 5 månader. Utbildningen var så enormt dålig så jag tappade intresset.

Så nu ska jag försöka läsa upp grundämnena lite snyggare. Känns som att chanserna att få ett snyggt jobb med lagom lön utökar när allmänbildning och språkkunnighet blir större.

Så nu trivs jag bättre när jag slipper greja med nåt jag totalt tappat intresset för.

Blir förmodligen arbetslös när jag går ut i Juni, förhoppningsvis inte länge. Men statstiken tyder på att det kommer bli så. Ska kämpa för att komma igång med någon form av jobb iaf. Har redan nu börjat fråga runt bland bekanta till mina föräldrar ifall dom vet något företag som förhoppningsvis ska ta in nya arbetare under hösten 2011.

Målet är att ge mig själv en väktarutbildning när jag väl fyllt 20 :)

Men, jag har tak över huvudet och mat på bordet.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag håller precis på att söka jobb i fulla muggar. Står som mest i valet och kvalet om man ska satsa på ett välbetalt, karriärsbildande jobb på en konsultfirma eller om det är lite mer hederligt knegande som gäller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har en kompis som gjorde fet karriär nere i Europa. Jobbade massor, tjänade massor med deg och hade massor med "polare" med samma inställning. En dag flyttade han hem. Då var alla "polarna" som bortblåsta. Hela hans kompisgäng i Tyskland splittrades när alla flyttade vidare till nya utmaningar. Han hade massor med pengar , men inget socialt liv. Alla vi andra härhemma hade flickvänner, sambos osv, och han hade pengar och dyra klockor. Vem var lyckligast?

Jag gissar på kompisen som åkte till tyskland, han levde det liv han ville och skaffade sig erfarenheter medans ni andra hoppade in i mönstret med Villa, Volvo, Vove och Vungar.
Jag var inte helt seriös nu men inget säger att han skulle vara olyckligare än er.

Att arbeta mycket kan mycket väl ge lycka om man jobbar med det man gillar osv. Den som blir olycklig av att jobba mycket är den som gör det för prylarna han kan köpa som sedan inte gör honom lyckligare vilket han trodde. Dessa personer känner man ofta igen genom att dom gärna drar på sig stora lån för att kunna köpa de prylar som ska göra dom lyckliga. Vilket sedan låser fast dom vid grottekvarnen och tvingar dom till att jobba ännu mera

Det jag vill säga är att det skrivs ofta att den som jagar pengar blir olycklig men det är inte riktigt sanningen jag anser snarare att det är den som jagar prylar, status mm är den som jagar sig olycklig. Skillnaden kanske inte är självklar men pryl-/status-jägarna tror att varje ny pryl ska göra dom lyckligare. Medans den som jagar pengar mer kan jämföras med en idrottare som vill prestera bättre tid i nästa lopp.

Samtidigt blir människor lyckliga av strävan mot mål och självförverkliganden vilket lätt kan blandas ihop med girighet för en utomstående betraktare. Egentligen är det kanske dom själv som är giriga och så tror dom att den som jobbar hårdare än dom själv gör det av girighet. För vissa handlar det om idrottsliga erövringar medans andra vill göra yrkesmässiga prestationer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC