Ett första steg kanske ska vara att läsa boken "Nextopia" av Micael Dahlén. En tänkvärd bok, om än något rörigt skriven.
Handlar om vår ständiga strävan om vårt "nästa". Det som komma skall förväntar vi oss ska hela tiden vara bättre än tidigare.
Nu kanske den inte alls handlar om det, men titeln antyder att det är en romans till att leva i "nuet".
Många pratar om det, att leva NU och inte offra allt för morgondagens lycka. Jag lever nog delvis så, men jag ser det från ett annat håll. NU är jag nöjd över mig själv för att jag är där jag är.
Jag pluggar det jag vill, har iom att det mesta är betalt råd att leva ett drägligt liv ändå, bor som jag vill, har en underbar sambo osv. Men framförallt så gör jag varje vecka saker som får mig att utvecklas. Delvis för att få det ännu bättre "sen". Jag hade kunnat vara i Sälen och åkt bräda just precis NU (gratis). Men sitter nedgrävd i böcker och tentapluggar istället, mitt val.
Vi hade kunnat ha en högre materiell standard än vi har, men vi amorterar rätt hårt för att ha råd med hus/bröllop/barn osv SEN. Visst hade det varit kul med en ny hoj igen, men priset för den är i sammanhanget högt.
Summan är att jag varje dag i veckan faktiskt mår bra av att ligga steget före. Att varje dag känna att jag växer och gör något av mig själv. Just nu är allt det här enkelt då jag pluggar och inte har nåt val annat än att lära mig nya saker varje dag. Men det leder förhoppningsvis till ett jobb/karriär där den processen aldrig slutar.
Att sen hitta balansen mellan sitt eget självförverkligande och att vara nära sin familj, sambo/fru och sina barn är nog det svåra. Men min upplevda erfarenhet är att de som gjort stormkarriär önskar att det ägnat mer tid med familjen. Och de som ägnat massa tid åt familj/vänner önskar att de satsat på skolan/karriären eller att starta det där företaget som aldrig blev av.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
För att svara på TS fråga. Ja, faktiskt. Idag gör jag nog det. Egentligen innehåller det livet en hel del annat som inte finns idag. Men varje dag kommer jag lite närmare, och hade nån knäppt med fingrarna och gett mig allt gratis hade jag inte längre haft det jag ville ha, för mål och drömmar i sig är en oerhört stor del av vad jag behöver för att vara lycklig.
(Apropå flum)