Lever du det liv du vill leva?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag blir glad av att lyckas, att vidarutvecklas och av prylar samt lite sex och kärlek. Meningen med livet har jag gett upp, det var för svårt, jag siktar på att försöka vara glad lite mer sådär på 3 till 6 månader åt gången :)

Alla blir glada/mår bra av olika saker. Det gäller ju bara för var och en att försöka leva det livet just de vill leva. Allt för många har en 11 månaders transportsträcka (=förlorad tid) till den ynka månaden per år som de tar semester.

Låter som att du har koll på läget :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ett första steg kanske ska vara att läsa boken "Nextopia" av Micael Dahlén. En tänkvärd bok, om än något rörigt skriven.

Handlar om vår ständiga strävan om vårt "nästa". Det som komma skall förväntar vi oss ska hela tiden vara bättre än tidigare.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Handlar om vår ständiga strävan om vårt "nästa". Det som komma skall förväntar vi oss ska hela tiden vara bättre än tidigare.

Den skall jag kolla upp.

Finns en annan (ljudbok) som heter "Munken som sålde sin Ferrari" som också är väldigt tänkvärd. (Första halvan är ok, sen blir det lite flummigt)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Prylar ändras, människor är som de alltid varit. Låt det inte gå prestige i saker, det sabbar bara blodtrycket och stressnivån.

Jo, jag är nöjd med mitt liv. Tak över huvudet, mat för dagen och en hustru att älska.

Resten tar vi som det kommer.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag önskar att fler människor vände på saker och såg möjligheterna istället....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag vet inte vad jag ska väga in i om jag lever det liv jag vill.

Jag har en underbar fru, bor bra, har fått barn(vilket jag redan värdesätter väldigt högt) tjänar hyfsat, trivs med mina kollegor och med mitt jobb, har rejjsat tills jag tröttnade, reser lite när jag känner för det, har underbara vänner som alltid ställer upp för mig.

Jag tror det viktigaste är att ha fritid. Fritid, fritid, fritid. Umgås med folk som gör en glad och unna sig det man kan.

Men om jag fick välja mellan 10,000 till i månaden / -3 timmar om dagen eller +0 i månaden och som idag så är valet enkelt.

Fritid före allt :fakta. Jobbet är bara till för att betala fritiden :mattias

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Prylar ändras, människor är som de alltid varit. Låt det inte gå prestige i saker, det sabbar bara blodtrycket och stressnivån.

Jo, jag är nöjd med mitt liv. Tak över huvudet, mat för dagen och en hustru att älska.

Resten tar vi som det kommer.

Just så! ibland känns det som att först när man inte har några materiella bekymmer så kan man bli riktigt lycklig, visst är det så att ju mer prylar man har desto mer går man o grubblar över problem som egentligen är banala, lämnade just bilen på verkstad för ett litet skitproblem som jag ej kunnat lösa själv o bara gnager i skallen, knappast något som man minns om 50 år när man ser tillbaka på sitt liv! Ibland leker man med tanken att sälja allt man äger o flytta någonstans där det är varmt, billigt, o prestigehetsen inte har högsta prioritet! nej jag har inte heller någon platt-tv, har ingen ny bil (Transporter) o bor i hyresrätt! Fattar inte hur folk orkar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja, tänk hur livet hade varit utan materiella ting. Så bekymmerslöst att sitta vaken på natten och fundera över hur det skulle vara med alla dessa prylarna som andra människor har. När vi väl har dem tänker vi på hur lyckliga vi kunde varit utan dem. De tar över våra liv. Människan är en förunderlig varelse helt klart. Trånar efter det vi inte har hela tiden. Aldrig nöjda.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Just så! ibland känns det som att först när man inte har några materiella bekymmer så kan man bli riktigt lycklig, visst är det så att ju mer prylar man har desto mer går man o grubblar över problem som egentligen är banalar?

Yepp. Till slut äger man inte prylarna längre, utan de äger dig.
Jag har själv inlett operation upprensning hemma. Skåp och garderober svämmar över av prylar som aldrig används. Till vilken nytta? Lika bra att kränga bort/kasta grejjerna istället för att samla på hög.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Yepp. Till slut äger man inte prylarna längre, utan de äger dig.
Jag har själv inlett operation upprensning hemma. Skåp och garderober svämmar över av prylar som aldrig används. Till vilken nytta? Lika bra att kränga bort/kasta grejjerna istället för att samla på hög.

Det tycker jag är en väldigt positivt aspekt av att flytta, att man "tvingas" rensa upp bland alla prylar man har. Otroligt befriande när man inser hur mycket grejer man inte behöver. I de allra flesta fall har det också varit användbara prylar, som förhoppningsvis har kommit någon annan till nytta. Sen har jag, å andra sidan, bokstavligen levt med vad som ryms i en stor resväska i några år, och det tröttnar man (eller iaf jag) på ganska snabbt.

Min personliga livsfilosofi är att fokusera på det jag verkligen gillar, och rationalisera bort resten, både vad gäller prylar, vänner och fritidsaktiviteter. När jag känner att nånting är "rätt" så håller jag fast vid det (åtminstone tills det inte känns rätt längre, men får man den där "rätt"-känslan brukar det inte hända).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett första steg kanske ska vara att läsa boken "Nextopia" av Micael Dahlén. En tänkvärd bok, om än något rörigt skriven.

Nu kanske den inte alls handlar om det, men titeln antyder att det är en romans till att leva i "nuet".

Många pratar om det, att leva NU och inte offra allt för morgondagens lycka. Jag lever nog delvis så, men jag ser det från ett annat håll. NU är jag nöjd över mig själv för att jag är där jag är.

Jag pluggar det jag vill, har iom att det mesta är betalt råd att leva ett drägligt liv ändå, bor som jag vill, har en underbar sambo osv. Men framförallt så gör jag varje vecka saker som får mig att utvecklas. Delvis för att få det ännu bättre "sen". Jag hade kunnat vara i Sälen och åkt bräda just precis NU (gratis). Men sitter nedgrävd i böcker och tentapluggar istället, mitt val.

Vi hade kunnat ha en högre materiell standard än vi har, men vi amorterar rätt hårt för att ha råd med hus/bröllop/barn osv SEN. Visst hade det varit kul med en ny hoj igen, men priset för den är i sammanhanget högt.

Summan är att jag varje dag i veckan faktiskt mår bra av att ligga steget före. Att varje dag känna att jag växer och gör något av mig själv. Just nu är allt det här enkelt då jag pluggar och inte har nåt val annat än att lära mig nya saker varje dag. Men det leder förhoppningsvis till ett jobb/karriär där den processen aldrig slutar.

Att sen hitta balansen mellan sitt eget självförverkligande och att vara nära sin familj, sambo/fru och sina barn är nog det svåra. Men min upplevda erfarenhet är att de som gjort stormkarriär önskar att det ägnat mer tid med familjen. Och de som ägnat massa tid åt familj/vänner önskar att de satsat på skolan/karriären eller att starta det där företaget som aldrig blev av.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

För att svara på TS fråga. Ja, faktiskt. Idag gör jag nog det. Egentligen innehåller det livet en hel del annat som inte finns idag. Men varje dag kommer jag lite närmare, och hade nån knäppt med fingrarna och gett mig allt gratis hade jag inte längre haft det jag ville ha, för mål och drömmar i sig är en oerhört stor del av vad jag behöver för att vara lycklig.

(Apropå flum)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har levt efter ett talesätt under ett gäng år nu, "Happiness is not getting what you want but wanting what you got".
Det påminner mig ofta om att jag har det förjäkla bra och har inga direkta anledningar att önska efter annat hela tiden.

Det jag tror att jag kommer ångra den dagen jag ligger för döden är sakerna jag lät vara ogjorda, mc-kort höll på att hamna i den kategorin tills för 2,5år sedan då jag tog mig i kragen och insåg att varför skall jag inte ta kortet jag velat ha sedan barnsben.
Dykcert ligger på samma lista, vet inte riktigt varför jag inte gjort det än men det kommer.
Något jag däremot velat sedan kanske 20år tillbaka men som jag tror kommer förbli ogjort är att bryta upp från Sverige och bo i USA. Kan egentligen inte förklara varför men jag har alltid velat bo där sedan jag var där första gången 1991.

Däremot är jag otroligt nöjd över den person jag utvecklats till, jag känner att jag kan vara stolt över de styrkor jag lyckats lägga till med de senaste 10åren och att jag lyckats arbeta med vissa svagheter, detta hoppas jag gör mig till en bättre förebild för mina söner också.

Vad gäller det materiella så finns det inget jag önskar egentligen... visst, ett sjysst garage, ett större hus och nån trevlig andrebil vore ju inte fel... men det är inget jag skulle bli lyckligare av.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Sålde huset. Sålde möbler. Sålde allt av värde. Kastade 25 säckar med krimskrams. Sa upp mig från jobbet och flyttade till grannlandet i väst. Varför? För att jag ville! =)
Nu är jag dock på väg hem till Örebro igen men den här gången ska jag bygga upp livet precis som jag vill ha det, inte som det förväntas av mig.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Sålde huset. Sålde möbler. Sålde allt av värde. Kastade 25 säckar med krimskrams. Sa upp mig från jobbet och flyttade till grannlandet i väst. Varför? För att jag ville! =)
Nu är jag dock på väg hem till Örebro igen men den här gången ska jag bygga upp livet precis som jag vill ha det, inte som det förväntas av mig.

Hur länge bodde du utomlands och jobbade du under tiden där?

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag tycker mitt liv är väldigt balanserat och jag tokgillar det! Jag längtar inte ens till framtiden längre.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns en annan (ljudbok) som heter "Munken som sålde sin Ferrari" som också är väldigt tänkvärd. (Första halvan är ok, sen blir det lite flummigt)

Finns som vanlig bok också. Vad är din fyr?

Något jag däremot velat sedan kanske 20år tillbaka men som jag tror kommer förbli ogjort är att bryta upp från Sverige och bo i USA.

Skicka ett PM med bakgrund och vad du skulle kunna tänka dig att arbeta med. Inget är omöjligt... ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skicka ett PM med bakgrund och vad du skulle kunna tänka dig att arbeta med. Inget är omöjligt... ;)

Du anar inte hur lockande det är, men tror det blir svårt med working visa när man är it-nisse utan någon direkt spetskompetens annat än diverse ledarskapsutbildning och projektledning.

Sen skall frugan gärna hitta jobb också... flygbranschen går ju inte tokbra over there precis.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC