Licens för farliga hundar - Äntligen

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Goda åsikter överlag i tråden. Ett körkort för samtliga hundraser är en bättre väg att gå än att förbjuda vissa raser. Dock kommer det såklart finnas ett visst antal individer som skaffar hund utan "körkort", men det syns ju tämligen väl vilka dessa är(förortskrigare i adidas-outfit med "kamphund"?).

Vill dock påpeka att jag inte har något emot "kamphunden" utan ägaren i fråga, tycker tvärtom att amstaff och liknande raser är väldigt bra hundar. Själv har jag dock pudel!!!! :rock

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Då röstar jag för barnkörkort. Ett bevis för att man ska få skaffa barn.

skulle man införa barnkörkort så försvinner juh troligen även problemet med kamphundar på sikt :)

kan vi bara vända "idiocrazy" trenden så löser det sig självt... så barnkörkort röstar jag oxo för :tummenupp

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
250 cr
Förbjud "kamphundar" i städer och där det vistas mycket folk...måste man tvunget äga en sån hund så får man bosätta sig på glesbygden.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Att Golden skulle leda bitstatistiken är en gammal felskrivning i en av sveriges största dagstidning, dagen efter dementerade tidningen felet, men likförbannat sprids ryktet av alla kamphundsförespråkare i alla debatter, så en gång för alla säger jag det igen. Det finns ingen bitstatistik där golden ligger först, så snälla alla hundälskare sluta sprid sådan rykte. En bitstatistik skulle även i stort sätt vara en omöjlighet att utföra. Endast då den bitne känner ägarna till hunden, kan dom med säkerhet säga vilken ras det var som bet. Hur många som blir bitna av okända hundar kan säga om det var en blandras eller renrasig hund. Hur många kan se skillnad å alla raser. Tex. pittbull och amstaff kan knappt hundkunniga personer se skillnad på. Rottweiler blir oftast utpekade så fort en svart hund biter någon. Hur ofta hör ni hört talas om Golden Retriver i ringen, om den är så aggresiv borde den vara kamphundägarnas favorithund

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför inte införa ett tvång på munkorg vid vistelse utomhus istället, borde ju var plättlätt rent juridiskt.

Med en saftig bot om det inte följs och upprepas det, eller boten förblir obetald tar man hunden.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Polisen stoppar fordon o kollar om de är trafikfarliga.Skulle de inte kunna stoppa nån med hund och testa om ägaren har koll på hunden och om den är aggresiv

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Fast då är det nog dags att göra ett studiebesök i verkligheten.

Det ÄR skillnad på en kaukasisk ovtjarka och en golden retriver.

Ja, jo, visst har du rätt i det... men hur många har ovtjarka som sällskapsdjur? Ett fåtal.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Förbudet borde grundas i hur mycket skada hunden kan göra, med ett eller två bett,psyke,aggressivitet t ex sen spelar ju rasens namn mindre roll

Ska vi mäta hur långa tänder hunden har och hur mycket den väger då? Och vid vilken ålder då? :va

Jag har själv en liten sheltie (dvärgcollie) som man får höra är sååå söt. Vårt problem är väll snarare att folk vill klappa henne medans hon inte alls är road av främmande utan bara ryggar tillbaka. Och jag är lite rädd för stora klunsar som kommer farandes utan koppel. Inte för att de skulle ha större benägenhet att bita utan för att de är så mycket större att ett bett kan betyda döden för min lille krabbat.

Men tror endå inte på ideén att förbjuda hundraser.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
För er som orkar med danska så finns här en utvärdering om hur förbudet fungerat i Danmark. Med statistik.

PDF-fil

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

jetson

Guest
För er som orkar med danska så finns här en utvärdering om hur förbudet fungerat i Danmark. Med statistik.

PDF-fil

Undersøgelsen er baseret på indsamlet information om hændelser, fra dyrlæger, politirapporter, internettet samt hundeejer
beretninger. Det er således IKKE en statistik, men en undersøgelse af omfanget af bid-episoder forårsaget af hunde i Danmark 1 år
før og 1 år efter at hundeloven trådte i kraft.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Undersøgelsen er baseret på indsamlet information om hændelser, fra dyrlæger, politirapporter, internettet samt hundeejer
beretninger. Det er således IKKE en statistik, men en undersøgelse af omfanget af bid-episoder forårsaget af hunde i Danmark 1 år
før og 1 år efter at hundeloven trådte i kraft.

Undersøgelsen er ikke en statistik, men en undersøgelse, baseret på indsamling af fakta. Borde ändå väga tyngre än aftonbladets mfl egna påhittade siffror?! Grundar sig iaf på fakta. Tycker det är starkt jobbat av föreningen att göra en undersökning då det tydligen inte finns någon riktig grund till att förbjuda de 13 raserna.

Nogle politikere mente at vide, at visse racer var skyld i problemet, men som justitsminister Brian Mikkelsen udtalte
til pressen, fandtes der ingen statistik i Danmark, der kunne fremvise hvilke hunderacer, som bider mest. Hvilket man
også kan læse i hundeudvalgets betænkning.
På trods af den manglende viden omkring hvilke hunderacer, der var ”synderne” valgte man alligevel, at lave en liste
over 13 navngivne racer

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Tycker de kan sluta med vargjakten och istället införa fri jakt på frigående s.k. kamphundar. Aggressiva djur hör hemma i skogen, inte i stadsmiljö.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Landet är väl redan på fötter?
Mest på fötter av alla länder i det kända universum.
Save för Kanada och Schweiz då möjligen. :rolleyes:

Själva har jag svårt att förstå hur man som kamphundsägare kan
undgå att inse att den enda signal man skickar ut är att här kommer
en kille med liten självkänsla och troligen också liten kewk. :D

Precis som att lillbruttan på tricken från Hässelby med Hiltonhund
och Hiltonväska helt klart inte är någon hotellimperiumsarvtagerska.
Bara en vanlig fjortis med för liten hund och för stor väska.

Skall vi prata om tribaltatueringar också?

Nähä. :rolleyes:

/e

Fast nu överdriver du väl ändå lite?:va Nog finns det en sak eller två du tycker borde rättas till va?;)

Resten har du dock helt rätt i:D

jetson

Guest
Undersøgelsen er ikke en statistik, men en undersøgelse, baseret på indsamling af fakta. Borde ändå väga tyngre än aftonbladets mfl egna påhittade siffror?! Grundar sig iaf på fakta. Tycker det är starkt jobbat av föreningen att göra en undersökning då det tydligen inte finns någon riktig grund till att förbjuda de 13 raserna.

Nogle politikere mente at vide, at visse racer var skyld i problemet, men som justitsminister Brian Mikkelsen udtalte
til pressen, fandtes der ingen statistik i Danmark, der kunne fremvise hvilke hunderacer, som bider mest. Hvilket man
også kan læse i hundeudvalgets betænkning.
På trods af den manglende viden omkring hvilke hunderacer, der var ”synderne” valgte man alligevel, at lave en liste
over 13 navngivne racer

Har inte läst aftonbladet, men lagen i Danmark ser vi väl om den fungerade först om 20-30 år, lite billigt att ta ut "statistik" efter ett år för att lobba för sin sak. Även om jag förstår att dom vill ha kvar sina vovvar.

Har själv bara blivit biten av en schäfer och en chihauaha, schäfern bet hårdast :D, men om jag fick välja hade jag förbjudit chihuahor ändå.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förbjud "kamphundar" i städer och där det vistas mycket folk...måste man tvunget äga en sån hund så får man bosätta sig på glesbygden.

Nähädu, stoppåbelägg!
Det enda som kommer hända då är att de som är tillräckligt kåta på att se sådär WT-häftiga ut och ha stor heftig jycke faktiskt flyttar ut på glesbyggden, och sen kommer varenda liten fin byhåla med god grannsamvaro och allt vad det heter översvämmas av kamphundsägare som låter hundarna gå lösa eftersom "här ute på landet kan man väl göra lite som man vill". Jag har själv sett precis hur det går till när vitslödderstorstadsmänniskor med pheta hundrackan flyttar ut till landet, för det är precis vad som hände i min hemby:näsblod Slöddret köpte sig en gård i utkanten av byn och släppte samtliga hundar (tre stora jefla rottweilers) lösa att springa som de ville, vilket innebar att de gjorde hela gården med kringliggande mark till sitt revir och anföll (fruktansvärt aggressiva hundar, inget harmlöst skällande här utan faktiska påhopp med blottade tänder etc) samtliga som ens kom i närheten av "deras ställe". Och då pratar vi allmänna vägar, skogsmark, fotbollsplaner och annat där vanligt folk vistas ganska frekvent...:huvet Och trots flertalet polisanmälningar mot hundägaren, polisbesök till densamma, varningar etc så hände inte ett skit, ingen bättring what so ever. Samma hundterror året runt... Jävla tur att aset flyttade härifrån av egen vilja till slut, fy fan för folk:huvet
Så nej, vi vill inte ha dem här ute!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Har inte läst aftonbladet, men lagen i Danmark ser vi väl om den fungerade först om 20-30 år, lite billigt att ta ut "statistik" efter ett år för att lobba för sin sak. Även om jag förstår att dom vill ha kvar sina vovvar.

Har själv bara blivit biten av en schäfer och en chihauaha, schäfern bet hårdast :D, men om jag fick välja hade jag förbjudit chihuahor ändå.

Problemet är ju att de satt ett rasförbud utan någon grund alls. De har ju ingen statistik att gå efter överhuvudtaget. De kunde lika bra ha kunnat peka ut 13 olika raser i en rasbok helt random.

Känns som om de valt den enklaste och lite desperata vägen för att stilla folkmassan. Tråkigt nog för de seriösa uppfödare av de lite annorlunda raser som tex tosa inu, fila, boerboel o tornjak. Tror inte de är uppfödare som säljer till vem som helst utan har rätt så bra koll på sina valpköpare. Garanterat välmeriterade föräldrardjur och stora krav på sina valpköpare.

Problemet ligger nog hos de oseriösa uppfödare/blandrasaveln, de som säljer till vem som helst bara de får cashmoneyblingbling. Det är rätt lätt att se vad uppfödaren har för syfte med sin avel, stor skillnad att ta valpkull 1-2 gånger per år på en tik eller vid varje löp tex.

Nähädu, stoppåbelägg!
Det enda som kommer hända då är att de som är tillräckligt kåta på att se sådär WT-häftiga ut och ha stor heftig jycke faktiskt flyttar ut på glesbyggden, och sen kommer varenda liten fin byhåla med god grannsamvaro och allt vad det heter översvämmas av kamphundsägare som låter hundarna gå lösa eftersom "här ute på landet kan man väl göra lite som man vill". Jag har själv sett precis hur det går till när vitslödderstorstadsmänniskor med pheta hundrackan flyttar ut till landet, för det är precis vad som hände i min hemby:näsblod Slöddret köpte sig en gård i utkanten av byn och släppte samtliga hundar (tre stora jefla rottweilers) lösa att springa som de ville, vilket innebar att de gjorde hela gården med kringliggande mark till sitt revir och anföll (fruktansvärt aggressiva hundar, inget harmlöst skällande här utan faktiska påhopp med blottade tänder etc) samtliga som ens kom i närheten av "deras ställe". Och då pratar vi allmänna vägar, skogsmark, fotbollsplaner och annat där vanligt folk vistas ganska frekvent...:huvet Och trots flertalet polisanmälningar mot hundägaren, polisbesök till densamma, varningar etc så hände inte ett skit, ingen bättring what so ever. Samma hundterror året runt... Jävla tur att aset flyttade härifrån av egen vilja till slut, fy fan för folk:huvet

Faktiskt väldigt svårt att sätta dit någon för vanvård av djur, vilket det uppenbarligen är när man släpper sina hundar vind för våg. Gör man en anmälan hos jordbruksverket eller hälsovårdsmyndigheten (glömt vilket det nu är) så ringer de och förvarnar att de ska komma. Ren jävla idioti! Klart som fan allt är städat o perfekt när de kommer dit!! :huvet

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nähädu, stoppåbelägg!

Fet chans att någon orkar ha hund i närheten av din säckpipa.
http://www.youtube.com/watch?v=hXIAgELw5hk

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...