Licenser 2009

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu finns lite ny information på www.svemo.se för licenser under 2009.

direktlänk

Vi har infört en del små ändringar som kommer underlätta rejält för er som kört tidigare på engångslicenser.

Informationen gäller i första hand de som ämnar köra Open-rejs under året så hjälp oss i sektionen att sprida denna info. De som anmält sig till Open i Eksjö kommer få denna infp per mail rätt snart oxå.

Här är hela texten för er som inte orkar klicka
Licensförtydligande SuperMoto
Information och riktlinjer

Information/påminnelse inför SM 2009

Enligt de förändringar som gjorts i gällande licenssystem tillåts ej fr.o.m. 2009 tillfälliga/engångslicenser i mästerskapstävlingar.

Förändringen innebär att förare som tidigare kört med engångslicens måste ha helårslicens.

Förare som uppfyller något av nedanstående berättigar att ta ut helårslicens för SuperMoto 2009:
- Medlemskap i SVEMO-ansluten förening
- Deltagit i minst 3 SuperMototävlingar under 2008 (resultatlistor skall kunna uppvisas som styrker detta)
- Inom en 5 års period (2004-2008) innehaft helårslicens inom MX, SuperMoto eller Road Racing.
- Förare kan efter särskild ansökan till och bedömning/beslut av SuperMotosektionen godkännas för Supermotolicens.

Förare som inte uppfyller ovanstående måste genomgå licensutbildning för SuperMoto.

För att få ta ut tillfällig licens krävs (400kr/tävling)
- Medlemskap i SVEMO-ansluten förening
- Deltagit i minst 3 SuperMototävlingar under 2008 (resultatlistor skall kunna uppvisas som styrker detta)
- Inom en 5 års period (2004-2008) innehaft helårslicens inom MX, SuperMoto eller Road Racing.
- Förare måste kunna uppvisa att denna genomgått förarlicensutbildning.

OBS!
Tillfällig licens godkänns i Open (fd. Rookie) exempelvis vid inbjudningstävling i samband med SM eller liknande.

Utbildning
Förarlicens utbildningar genomförs enligt nedan. För anmälan och information, kontakta april Örebro (Teknis Motorstadion)

30 maj Eksjö

Observera!
Med start från 2010 måste samtliga förare (som inte inom en 5 års period innehaft SuperMotolicens ) genomgå förarlicensutbildning för att erhålla SuperMotolicens.

Frågor svarar JAG på !!

Ett svar på en fråga som jag hoppas nån ställer är "har man tidigare kunnat köra mästerskap på engångslicens?" och svaret är såklart nej.

Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nej, för det finns inget som heter så längre:tungan
Men ja, du kan lösa tillfällig licens.

Notera dock det som står i Jockes post - *alla* licenser kräver kurs.

Om man rejsat tidigare kan man slippa om man passar in under något av undantagen, allt enl. ovanstående text.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sweet, så det går köra alla klasser på tillfällig?

400 är lite mer rimligt än 2700 för att köra en tävling :p

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Nej, inte mästerskapstävlingar. Dvs. S1 och S2 i SM.

F.ö. ligger helårslicensen på 2500:- numer

Ok, men rookie är helt ok o köra på engångslicens? Själv har ja tänkt o ha helårslicens, men vi fick många sånna frågor ida när vi körde på Team13. Det var många som var sugna på att bara testa en tävling.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Rookie/open är helt ok med tillfällig licens. Klart de ska testa en tävling! :tummenupp Det blir garanterat fler än en.. ;)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, men rookie är helt ok o köra på engångslicens? Själv har ja tänkt o ha helårslicens, men vi fick många sånna frågor ida när vi körde på Team13. Det var många som var sugna på att bara testa en tävling.

OBS!
Tillfällig licens godkänns i Open (fd. Rookie) exempelvis vid inbjudningstävling i samband med SM eller liknande.

;)

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
OBS!

;)

Jo läste det men va lite osäker på vad det menades med inbjudningstävling, men det var asså en helt vanlig rookie-tävling. Tänkte om det bara gällde tävlingar som kalmar o sånna enklare tävlingar.

PeBe

Sladdfreak!!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM 625SM, CR 500SM, KTM 540SXS
Om jag förstått saken rätt kan man lösa tillfällig licens utan att behöva gå licenskurs ifall man haft helårslicens inom en femårsperiod. Min fråga är, måste jag på något sätt kunna styrka detta om jag inte har licensen kvar?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om jag förstått saken rätt kan man lösa tillfällig licens utan att behöva gå licenskurs ifall man haft helårslicens inom en femårsperiod. Min fråga är, måste jag på något sätt kunna styrka detta om jag inte har licensen kvar?

Självfallet måste du kunna styrka det.
Hör av di gtill licensavdelningan på kansliet i Norrköping så hjälper de dig :tummenupp

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
En liten fråga då, om jag vill komma o köra en Open tävling nästa år så måste jag ta licenskursen, vart det nu blir av, och sedan räcker det med en tillfällig licens vid tävlingstillfället ?

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
En liten fråga då, om jag vill komma o köra en Open tävling nästa år så måste jag ta licenskursen, vart det nu blir av, och sedan räcker det med en tillfällig licens vid tävlingstillfället ?

Helt rätt uppfattat !!!

.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj