Licensfakta.

sandstream

Guest
zilog skrev:
Jag fick lära mig på licenskursen att det egentligen bara är B-licens som gäller även för mig, men det låter på er som att Amatörlicens skulle kunna fungera med?
En amatörlicens för RR ska räcka men kolla med den klubb som anordnar träningarna på Knutstorp för säkerthets skull.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
tobbe #11 skrev:
2691052 Har jag missat något nu, kan man välja bort IB och isåfall hur? Trött på att bläddra förbi alla sidor om folkrace och rally. Är detta möjligt kan man ju lägga de pengarna på en riktig tidning istället och inget påtvingat skräp.

Jag hade fel! Det var så att man kunde välja till IB om man inte fick den med licensen. Alltså fortfarande IB med B-licens. Sorry!

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Alx skrev:
2691548 Jag hade fel! Det var så att man kunde välja till IB om man inte fick den med licensen. Alltså fortfarande IB med B-licens. Sorry!

Det är lugnt. :tummenupp

Fast det hade varit fint om man hade kunnat välja bort IB, alternativt att man förbättrade RR-delen av tidningen.

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
XT600 :-)
Det här svaret fick jag från mittsverigebanan!

TRÄNING 2007
Det har florerat rykten om att
man måste lösa ut någon form
av licens, för att få träna på
svenska banor i år. Efter kontakt
med SVEMO så kan vi dementera
dessa rykten. Vi kommer
att fortsätta som vanligt på
Mittsverigebanan. Ett giltigt
utbildningsbevis från
förarutbildning roadracing
är minimikravet
från NRS sida, för att få
träna.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tobbe #11 skrev:
2691052 Har jag missat något nu, kan man välja bort IB och isåfall hur? Trött på att bläddra förbi alla sidor om folkrace och rally. Är detta möjligt kan man ju lägga de pengarna på en riktig tidning istället och inget påtvingat skräp.
ib är vi fast med året ut, sen nästa år kan det bli en annan tidning.

svemo / ib avtalet löper året ut men lär ju omförhandlas under detta år.
blir det nytt avtal så sitter vi där med skiten igen.

enda hoppet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143803

.

sandstream

Guest
GeEssKryssÄrr skrev:
2692397 Det här svaret fick jag från mittsverigebanan!
TRÄNING 2007 Det har florerat rykten om att man måste lösa ut någon form av licens, för att få träna på svenska banor i år. Efter kontakt med SVEMO så kan vi dementera dessa rykten. Vi kommer att fortsätta som vanligt på Mittsverigebanan. Ett giltigt utbildningsbevis från förarutbildning roadracing är minimikravet från NRS sida, för att få träna.
Det stämmer ju inte alls med det vad Svemo själva skriver längst ner på den här sidan :va
http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
nazurro skrev:
2685871 Vore intressant att veta om det går att ta en amatörlicens och sedan uppgradera den till en B-licens om det verkligen visar sig att man kommer tävla.

Jag citerar mig själv då jag fått svar från Annelie på Svemo:

Det går alldeles utmärkt att under säsongen betala in en mellanskillnad och uppgradera sin amatörlicens till en b-licens.

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
håkan skrev:
2697683 Gäller verkligen SVEMO licensen/försäkringen på den banan?
Är den godkänd för RR av SVEMO?
Inte för tävling. Kan tänka mej at den hamnar i grupp 3 i nya grupperingarna över Sveriges banor.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Inte för tävling. Kan tänka mej at den hamnar i grupp 3 i nya grupperingarna över Sveriges banor.

Precis, och alla som tränat hittils på banor som inte är godkända av SVEMO har kört utan den försäkring som ingår i licensen (inte för att den är så jäkla bra då men ändå!)

Och blir banorna godkända för träning av SVEMO så ska väl en Amatörlicens RR också krävas?

Dessutom följa SVEMO SR Roadracing punkt 6.1.1.1 ...

//håkan

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Upptäckte att det inte är roligt att räkna budget inför det här året. Har aldrig riktigt räknat på vad det egentligen kostar. Träningar, bensinkostnader och det där andra som ingår. Plus nu att man måste lösa ut licensen, det gjorde inte saken billigare :skrämd

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2716887 Upptäckte att det inte är roligt att räkna budget inför det här året. Har aldrig riktigt räknat på vad det egentligen kostar. Träningar, bensinkostnader och det där andra som ingår. Plus nu att man måste lösa ut licensen, det gjorde inte saken billigare :skrämd
Aldrig räkna efter vad det kostar. :mattias

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
Så har jag också förstått det.

EDIT: Supportklasser kanske inte är helt rätt ordval. Med B-licensen får du ställa upp i de klasser som kräver B-licens, tex Rookie 600/1000, 250SP, ERF REC. I dessa klasser får man inte delta med amatörlicens.

får man inte köra ett enstaka ERF på amatörlicens + engångslincens??
vore ju bra om man fick ett spikat svar angående träningar på amatörlicens (eller ska man betala b-licensen på en gång??)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
får man inte köra ett enstaka ERF på amatörlicens + engångslincens??
vore ju bra om man fick ett spikat svar angående träningar på amatörlicens (eller ska man betala b-licensen på en gång??)

betala B-licens efter som försäkringen är bättre där inget att bråka om plus att engångslicensen kostar väl typ 900 kr

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
betala B-licens efter som försäkringen är bättre där inget att bråka om plus att engångslicensen kostar väl typ 900 kr

ok
vad skiljer licensförsäkringen och tex folksams olyksfallsförsäkring
fast förmycket bra försäkringar kan man ju inte ha:tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
ok
vad skiljer licensförsäkringen och tex folksams olyksfallsförsäkring
fast förmycket bra försäkringar kan man ju inte ha:tummenupp

har du fått på papper att den funkar folksam försäkringen när jag hade den så täckte den inte högfarts motorsport men länsförsäkringar funkar iaf

Vet inte hru det rä med summorna men ersättningen och skyddet är betydligt bättre än i amatörlicensen..man får ju såklar vad man betalar för

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Det är i sak ingen skillnad mellan försäkringar MEN B-licensen har ett maxbelopp på 500 000kr istället för 400 000kr som Amatörlicensen har...
så extremt mkt bättre är inte A/B-licensen jämfört med amatör.

Skaffa ALLTID en egen försäkring vid sidan om, det lönar sig om det händer nåt!

//håkan

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...