Licensgodkäns gathoj? Hur göra?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..

foam eller explosafe om du skall tävla någon gång. Inte vart med om det personligen att dem kollat vid träning eller dylikt. Varför skulle tanken vara svår att få tät igen?

Tankfoam kan du få i uppifrån dessutom. Vet bara så många som fått problem med den när den börjar bli gammal.
Därav mitt tips om explosafe.

Plasttank? Ingen aning men skulle se varför det skulle få dig att gå runt reglementet?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


Sant. Kan inte svara på detta. Vad jag vet så finns det inga enkla kryphål. Dock ett.

OM man kör med snabbtanklock så får man vara utan tankfoam då det är en säkerhetsrisk att det fastnar i snabbtanklocket efter man tankat bågen. Så det är väl ett alternativ om man vill slippa foam eller explosafe.

Sedan vet jag inte om detta gäller alla tävlingar och grenar i sverige. SÅ kolla upp just reglementet där du skall träna/tävla.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


http://www.explosafe.se/material.html

kolla i denna tråden med
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?239354-Explosafe

Se upp med elkontakter mm vid pumpen så du inte får kortis. Jag gjorde som sagt en bur runt soppapumpen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


Problemet är inte friktionsgnistor, utan att det finns en och annan punkt på hojen som är jävligt varma efter några varv. Även en plasttank kan spricka och när soppan rinner ut på grenrör mm så kan det poffa lite ;)

Som med allt annat handlar det nog mest om att hojen ska hinna glida av banan innan soppan rinner ut så att inte alla andra blir lidande.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Problemet är inte friktionsgnistor, utan att det finns en och annan punkt på hojen som är jävligt varma efter några varv. Även en plasttank kan spricka och när soppan rinner ut på grenrör mm så kan det poffa lite ;)

Som med allt annat handlar det nog mest om att hojen ska hinna glida av banan innan soppan rinner ut så att inte alla andra blir lidande.

explosafe hindrar inte soppan att rinna ut märkbart då det bara är bollar av aluminium. Det hindrar explosioner.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har bytt slangklämmor till vanlig sort, original är engångs.

Du kan fylla på tank-foam uppifrån. Ta bort tanklocket och "blyfri" plattan därunder så har du ett hyggligt stort hål att trycka ner det i. Funkar utmärkt att få ner igenom.

Explosafe kan även hete Detostop. Men det är inte samma som tankfoam.

Foam är mer likt en skumsvamp och orsakar inte kortis mot pump/tankgivare. Grevens har sådant.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hittade denna......

/J

Oooohh en exmplariskt bild med najning korsvis precis som reglementet säger :tummenupp

Angående tankfoam så har jag haft det på alla min hojar sen 2005, har aldrig haft problem med att foamen har löst upp sig eller på något sätt orsakat problem med pump/filter.
Kanske finns olika kvalité på foam-klossarna ?

/Nitrous
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om vanlig foam nu inte har problem känns det ändå som att det är det jag borde köra på. Räknar man bort risken för att bura av pumpen på fel sätt/att avburningen skakar sönder, så borde bägge lösningarna ha ungefär samma felsannolikhet?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Om vanlig foam nu inte har problem känns det ändå som att det är det jag borde köra på. Räknar man bort risken för att bura av pumpen på fel sätt/att avburningen skakar sönder, så borde bägge lösningarna ha ungefär samma felsannolikhet?

SVAR JA! och finns foam med olika kvalite, men jag vet inte vad eller vilket.
Finns många som haft problem med foam.
Fråga dem som inte haft problem med foam vart dem köpt det så minimerar du problemen.
Soppakvalite kan också påverka upplösning av foam. Kolla i den tråden jag länkat till.
Finns många som fått problem med elstrul och explosafe.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
SVAR JA! och finns foam med olika kvalite, men jag vet inte vad eller vilket.
Finns många som haft problem med foam.
Fråga dem som inte haft problem med foam vart dem köpt det så minimerar du problemen.
Soppakvalite kan också påverka upplösning av foam. Kolla i den tråden jag länkat till.
Finns många som fått problem med elstrul och explosafe.

Jag har köpt foam genom Grevens Mc delar i alla år och aldrig haft problem, hojar som jag haft körs fortfarande fast med annan förare och har inte haft problem ännu efter 3 år så jag tror att det kan vara olika kvalité på foam. Vet också att några klipper sönder foamen i små mindre bitar för att kunna trycka ner genom tankhålet och det skulle jag inte rekomendera, kan vara då som dom smular sönder kanske??
Ta alltid bort tanken och skruva ur pumpen underifrån och tryck in HELA klossar, då tror jag inte att problemet uppstår.

/Nitrous
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Could be. En del påstår att olika typer av soppa tar olika styggt också. Jag har inte vågat köra på foam just då jag hört så mkt skit om det.

Explosafe en säsong nu. Inga problem. Hört flera som fått kortis av det men då har dem inte gjort något skydd mot pump mm.

Jag har köpt foam genom Grevens Mc delar i alla år och aldrig haft problem, hojar som jag haft körs fortfarande fast med annan förare och har inte haft problem ännu efter 3 år så jag tror att det kan vara olika kvalité på foam. Vet också att några klipper sönder foamen i små mindre bitar för att kunna trycka ner genom tankhålet och det skulle jag inte rekomendera, kan vara då som dom smular sönder kanske??
Ta alltid bort tanken och skruva ur pumpen underifrån och tryck in HELA klossar, då tror jag inte att problemet uppstår.

/Nitrous
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Om man gör tvärtom, att köra oreggad motorcykel i gatgrupper, accepteras detta av några banåkningsarrangörer eller banor i södra Sverige?
Skulle vilja motionsköra en orreggad mc för att slippa trafikförsäkringen...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oreggad, inte samma som avställd. Oreggad = finns inte regnummer i TSPS register.
Oreggad=banhoj (min tolkning)

Avställd=har ett svenskt regnummer men får inte framföras på allmän väg.

Men eftersom mången försäkring inte täcker bankörning likväl, verkar kravet på påställd hoj lite onödigt men det är upp till varje arrangör vad de har för krav. SMC = påställd och minst trafikförsäkring.
 
Last edited:

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Om man gör tvärtom, att köra oreggad motorcykel i gatgrupper, accepteras detta av några banåkningsarrangörer eller banor i södra Sverige?
Skulle vilja motionsköra en orreggad mc för att slippa trafikförsäkringen...

Svaret på din fråga är Fiver, de arrangerar bandagar på Anderstorp.
Jag har kört oreggat/avställt i gatgrupp tidigare i år och det var inga problem.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Svaret på din fråga är Fiver, de arrangerar bandagar på Anderstorp.
Jag har kört oreggat/avställt i gatgrupp tidigare i år och det var inga problem.

Japp, fått klartecken därifrån! Vilket jag är glad över, eftersom Anderstorp är min favorit-bana! :tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Sidblinkers från Peugeot sticker inte ut. Bara borra ur befintlig lampa och stoppa i en gul med rätt watt. Inga problem hos bilprovningen heller.
 

Bifogat

  • DSCN090x.JPG
    DSCN090x.JPG
    175.3 KB · Visningar: 96
  • DSCN0901.JPG
    DSCN0901.JPG
    179.6 KB · Visningar: 89
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En snabb fråga: var hittar jag nerladdningsbart tekniskt reglemente? Vid en snabb sökning på Svemos sida hittade jag bara delar av PRO Superbike-reglementet, vilket jag antar är mer specifikt än jag är ute efter..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Sidblinkers från Peugeot sticker inte ut. Bara borra ur befintlig lampa och stoppa i en gul med rätt watt. Inga problem hos bilprovningen heller.

Vad är det för regler som gäller för gatbesiktning och blinkers? Finns det någon regel om projicerad synyta bakifrån, maximal monteringsvinkel eller liknande utöver minimiavståndet mellan lamporna?

Jag har redan 4st led-miniblinkers av modell utstickande som troligen skulle gå att montera infällt i kåpan liknande dina, men det lär ju knappt synas något ljus rakt bakifrån/framifrån på det sättet.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
För att inte i dumhet råka naja onödiga och jobbiga delar på hojen - hjulaxlar/muttrar är inget som kräver najning? Jag hittar inte en bokstav om det i Svemo-papper från 2010-2011, men jag har ändå sett mer än en hoj med låssprintar genom hjulaxlarna.

Vidare, så som mitt helsystem ser ut finns det risk att avgaspiparna (eventuellt även underkant på själva burken då de lutar ett gäng grader) sticker ut 20-30mm bakom vertikal linje vid bakdäckets ytterkant, särskilt om jag skippar de höga 195/65:eek:rna jag nu kör med till förmån för 180/55 eller annan lägre profil. Detta är ju inte så värst lätt att åtgärda - hur hård är besiktningen på en sådan detalj?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top