Licensgodkäns gathoj? Hur göra?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För att inte i dumhet råka naja onödiga och jobbiga delar på hojen - hjulaxlar/muttrar är inget som kräver najning? Jag hittar inte en bokstav om det i Svemo-papper från 2010-2011, men jag har ändå sett mer än en hoj med låssprintar genom hjulaxlarna.

Vidare, så som mitt helsystem ser ut finns det risk att avgaspiparna (eventuellt även underkant på själva burken då de lutar ett gäng grader) sticker ut 20-30mm bakom vertikal linje vid bakdäckets ytterkant, särskilt om jag skippar de höga 195/65:eek:rna jag nu kör med till förmån för 180/55 eller annan lägre profil. Detta är ju inte så värst lätt att åtgärda - hur hård är besiktningen på en sådan detalj?

På träning - inte alls.

Najning, najade hjul är inte krav, men det händer ju att folk tappar hjulen så det är ingen jättedum idé.

Men nej, det som måste najas är bromsok fram/bak och allt som kan läcka (oljeplugg(ar), oljepåfyllning osv). När jag klotade sist försvann mitt kylarlock, så det kommer vara najat hos mig i fortsättningen reglemente eller ej. Och så får du ju inte ha glykol i kylaren, antar att det är sagt i tråden.

Osäker på vad ens reglementet säger om ljuddämparen, vet att många äkte R6 med R1-dämpare för att klara ljudet. Och den burken är ju som att ha ett litet fritidshus där bak. Har du ingen "mellanrör" nånstans du kan vrida lite så att det pekar mer uppåt?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu till nästa grej - mcid-kort måste man ha vad jag har förstått. Jag antar att detta är krav även om hojen samtidigt behåller sin gatreggning?

Kan man ansöka om detta innan man tagit licens, eller måste man ta det efteråt? Behövs mcid om man bara ska träna?

En annan sak, kollade på blanketten för att ansöka om mcid, och där måste man ange motornummer. Det har jag inget då jag har en engelsk motor med kryssat nummer - hur löser man det?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu till nästa grej - mcid-kort måste man ha vad jag har förstått. Jag antar att detta är krav även om hojen samtidigt behåller sin gatreggning?

Ja

Behövs mcid om man bara ska träna?

Nej

En annan sak, kollade på blanketten för att ansöka om mcid, och där måste man ange motornummer. Det har jag inget då jag har en engelsk motor med kryssat nummer - hur löser man det?

Osäker, men kan bli knepigt.

(Har för mig att det handlar om risk för stulna hojar osv..)

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Ja

Nej

Osäker, men kan bli knepigt.

(Har för mig att det handlar om risk för stulna hojar osv..)

Jo, känns som att det är av stöldgodsskäl de vill se även motornumret. Dock är ju hojen såpass gammal att det knappast kan vara misstanke om stulna delar längre..

Behövs inget mcid per regler, eller brukar det bara inte kollas? Jag vill minimera risken att stå med hoj + släp + bil 60 mil hemifrån och inte få köra..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, känns som att det är av stöldgodsskäl de vill se även motornumret. Dock är ju hojen såpass gammal att det knappast kan vara misstanke om stulna delar längre..

Behövs inget mcid per regler, eller brukar det bara inte kollas? Jag vill minimera risken att stå med hoj + släp + bil 60 mil hemifrån och inte få köra..

Minns jag rätt från licenskursen behövde man ta ut mc-id för att "starta".

Träning spelade ingen roll. Men vill du vara säker så fråga arrangören innan du åker, det minsta problemet jue.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Är inte det gamla numret synligt?
Ska det väl vara när det är kryssat...

Om inte så är det illa annars är det inga problem,bara fylla i.

Mcid har inte efterfrågats på träning för mig,bara race.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Har kollat på motornumret mer noggrant nu, och det är dubbla kryss för varje siffra, och det är såpass jävligt kryssat att det inte ens går att skönja att det har funnits något nummer under.

Jag får helt enkelt chansa på att inte skaffa mc-id och hålla tummarna - inte fan byter jag motor för en sådan sak när jag dessutom har dumpat enorma mängder pengar och jobb i trimarbete.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
För mc id så knacka in ett nytt motornummer, försök göra det unikt bara :) så har många andra gjort med kryssade motornummer.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
För mc id så knacka in ett nytt motornummer, försök göra det unikt bara :) så har många andra gjort med kryssade motornummer.

Måste den gamla kryssningen bort "spårlöst" då, eller kan man knacka in nytt jämte? Om det gamla måste slipas och svetsas måste ju motorn minst ur ramen, och helst delas då numret är så nära blockskarven att det nog slår sig av svets.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ta en dymo märkmaskin och skriv ett valfritt nummer. Många racemotorer saknar motornummer och ramar på prototypmoppar saknar ramnummer, likförbannat måste ramnummer finnas där vid besiktningen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vidare, så som mitt helsystem ser ut finns det risk att avgaspiparna (eventuellt även underkant på själva burken då de lutar ett gäng grader) sticker ut 20-30mm bakom vertikal linje vid bakdäckets ytterkant, särskilt om jag skippar de höga 195/65:eek:rna jag nu kör med till förmån för 180/55 eller annan lägre profil. Detta är ju inte så värst lätt att åtgärda - hur hård är besiktningen på en sådan detalj?

Det finns inte en jäkel som kollar sådant. Ser det rimligt ut så blir det godkänt.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Om man gör tvärtom, att köra oreggad motorcykel i gatgrupper, accepteras detta av några banåkningsarrangörer eller banor i södra Sverige?
Skulle vilja motionsköra en orreggad mc för att slippa trafikförsäkringen...

Sydskånes EMSE har körningar på Sturup & Knutstorp !:tummenupp
Grupper delas in efter hur snabb man är.
Dvs Man anmäler sig i den grupp kan tycker att man platsar i.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Har graverat in (ser verkligen brännvin ut då motorn är så svår att nå när den sitter i ramen) ett gammalt motornummer från en av mina skrotade motorer. Blir att söka id-kort på det numret då.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA