Licenskurs i sommar *Anmälan*

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Det där är ett lyxproblem och förhoppningsvis skapar det möjlighet för tex Gelleråsen, Knutstorp och Sviestad att köra endags tävlingar i enklare snitt eller kanske enklare 2-dagars om funkisar finnes.

Om vi överbefolkar banorna så ger det rätt signaler på samma sätt som att 125JR skapar rätt genklang genom att växa. De flesta som tar licens går ändå och halvfegar med tävlandet så jag ser inte problemet som akut MEN nästa vår hoppas man på något konkret.

Den stora faran med det här som händer nu är att folk tröttnar, men lite segare virke än så får man allt vara av.

Visst är det ett lyxproblem men med tanke på allt rabalder runt SO/SM på Falken i helgen och sura förare som inte får köra så borde kanske SVEMO vakna till litegrann i varje fall.

Det kan ju aldrig bli för många som vill köra!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är möjligt att jag har fel men jag utgår från att den genomsnittlige gatåkaren kör på ungefär samma sätt som den genomsnittlige föraren i långsamma gruppen - dvs lite si och så med spårval, att hålla spår osv. I korthet är det lite si och så med förutsägbarheten - man vet inte vad folk tänker ta sig för. Vissa kör bättre, andra sämre men i snitt presteras ingen vacker körning av de som kör bana första gången (ni skulle bara sett mig :D )

När jag körde på Anderstorp för någon månad sedan (mellangruppen) så låg jag bakom en annan snubbe i den första långa, svepande högern. Han körde väldigt långsamt men blev av allt att döma trots detta rädd mitt i kurvan och började drifta, drifta, drifta tills han driftade ut i gruset. Det såg ut som om han helt enkelt inte vågade lägga ner bågen. Ett annat tillfälle i samma kurva hände samma sak fast den gången låg någon i ytterspår. Denne någon fick en ganska otrevlig upplevelse de 10-20 meter han tvingades köra vid sidan av asfalten på grund av att den andre trängde ut honom. Även här var farten ganska låg och även här var driftning boven i dramat. I mellangruppen råder omkörningsförbud i kuvorna vilket det inte gör under licensträning. Och då kan konsekvenserna bli allvarligare.

Jag kan, som sagt, vara fel på det men tror faktiskt att det har ett värde för alla parter att man testar först under mer sansade former och under överinseende av någon instruktör. Det är heller ingen uppoffring att köra på det sättet. Det är kul!

Oscar, du har väl en crossbakgrund som de flesta saknar? Cross verkar vara en bra plantskola för Roadracing. Långsammast nä, det är det ju jag som är. :crash

Chrille, Jag tror faktiskt inte att de vurpar mer i snabba gruppen än i de andra. Det är inget jag har noterat i vart fall. Det var heller inte min tanke att det är ett måste att ha kört i snabbgruppen, bara at man skulle ha lite banrutin så man vet vad det handlar om.

Jaja, gör som ni vill. Mitt välmenande råd är i alla fall att ni som inte kört på bana förr börjar med några vanliga bankörningar.

:squid
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bingo skrev:
...Då får ni också en uppfattning om hur snabba ni är och om det är meningsfullt att köra i licensgruppen....
Hmmm... Jag skrev visst något annat än jag tänkte. Det jag menar är inte att man behöver vara snabb utan att man skall känna sig trygg med sin egen åkning och trygg med att åka på bana tillsammans med andra, som kan vara mycket snabbare och mycket långsammare. Är man osäker kan det bli jäkligt jobbigt. Det vet jag av egen erfarenhet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
--edit --
Jaja, gör som ni vill. Mitt välmenande råd är i alla fall att ni som inte kört på bana förr börjar med några vanliga bankörningar.

Jag håller med dig. För min egen del så tycker jag att det är perfekt att börja i gröna gruppen på en välorganiserad bankörning för att sedan avancera med hjälp av tips från andra och mer körning.
Jag skulle aldrig dra ut på en licensträning utan att ha börjat i lugnare former innan. För andras men mest för min egen del.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
....

Jaja, gör som ni vill. Mitt välmenande råd är i alla fall att ni som inte kört på bana förr börjar med några vanliga bankörningar.

:squid

Nja, jag fortsätter envisas ....

Antag att du sätter som riktlinje att du bör ha kört bana förut innan du tar din licens
- en nybörjarknutte ska alltså köpa en gathoj FÖRST för att kunna köra gata ett tag? Ekonomisk misär!
- helt plötsligt inträder ett körkortskrav i licensen? Jimmy Lindström har så vitt jag vet inte mc-kort ännu.
- prestationskrav inträder...

Det MÅSTE vara så att licenskursen kontrollerar att folk kan gasa bromsa och svänga utan att slå ihjäl sig och SEN kan man träna på bana. För alla er som fått en annan uppfattning så säger jag "träna på Gelleråsen" för där har detta alltid funkat bra. Jag har legat mellan 1,25-1,30 medan Synsamprofiler kört där samtidigt och om de har haft klagomål så har de haft den goda stilen att knipa näbb.
Klagosångerna som sjungits från Skåne under våren tyder antingen på gnälliga förare eller taskiga arrangemang, men det säger inte på något sätt att någon på banan är för långsam för att använda sin licens.

Parallellen är uppenbar. Hur ska jag nånsin kunna lära mig köra enduro? Jag kommer ju vara skitlångsam och ivägen över allt. Måste jagf köra Dominator på grusvägar först innan jag kan köpa en hoj att kondisträna på?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Nja, jag fortsätter envisas ....

Antag att du sätter som riktlinje att du bör ha kört bana förut innan du tar din licens
- en nybörjarknutte ska alltså köpa en gathoj FÖRST för att kunna köra gata ett tag? Ekonomisk misär!

De flesta har ju redan en motorcykel. De som börjar direkt med en tävlingshoj tror jag är ganska få, unga eller talangfulla.

Chrille skrev:
- helt plötsligt inträder ett körkortskrav i licensen? Jimmy Lindström har så vitt jag vet inte mc-kort ännu.
- prestationskrav inträder...

Egentligen inte. Det är mest för ens egen skull och jag tror inte att alla som vill ta licens inser hur jävla snabbt det går på bana och den upplevelsen är man nog bättre förberedd på om man testat bana innan. Det handlar inte om att prestera något för någon annan utan om att förbereda sig själv. Det finns säkert massor med killar som kan kliva rakt in på bana och köra svinbra men det finns lika många som inte kan det och då kan det aldrig vara en nackdel att ha kört bana i lugnare tempo och med instruktörer innan.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
.... Det finns säkert massor med killar som kan kliva rakt in på bana och köra svinbra men det finns lika många som inte kan det och då kan det aldrig vara en nackdel att ha kört bana i lugnare tempo och med instruktörer innan.

Man glömmer hela tiden den uppenbara parallellen i sammanhanget dvs crossen där du börjar från noll i klubbens regi.

Vi har vant oss vid urusla förhållanden för RR i Sverige men det finns helt klart utrymme att förändra. Kan vi ordna en bandag för tjejer(som snackar lika mycket som killar) så kan vi väl ordna ett par för nybörjare med sin första licensbricka? Vi behöver bara bli liiite fler för att på allvar kunna ha heldagar för enbart licensierade och då är vi där att vi har alla möjligheter.

Det största hindret i det läget är män över 25 och deras prestigetänkande. Ytters få av oss orkar dra ut på ett super-rookiepass med erfarna förare på läktarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Man glömmer hela tiden den uppenbara parallellen i sammanhanget dvs crossen där du börjar från noll i klubbens regi.

Vi har vant oss vid urusla förhållanden för RR i Sverige men det finns helt klart utrymme att förändra. Kan vi ordna en bandag för tjejer(som snackar lika mycket som killar) så kan vi väl ordna ett par för nybörjare med sin första licensbricka? Vi behöver bara bli liiite fler för att på allvar kunna ha heldagar för enbart licensierade och då är vi där att vi har alla möjligheter.

Det största hindret i det läget är män över 25 och deras prestigetänkande. Ytters få av oss orkar dra ut på ett super-rookiepass med erfarna förare på läktarna.

Bara för att crossen gör så behöver det ju inte betyda att det är det bästa för RR. Jag har iofs ingen erfarenhet av exakt hur det funkar inom crossen men det finns ju skillnader mellan de olika grenarna RR/MX.

Män över 25 som inte kan bli omkörda av snabbare förare utan att ta sig vatten över huvudet borde väl inte vara godkända för licens egentligen?

En heldag med olika pass för olika snabba/erfarna förare skulle vara grymt. Då skulle jag våga mig ut direkt.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
min åsikt

Jag tycker att de som har en gathoj ska åka på en bankörning för att testa om det är kul (vilket det självklart är) innan de skaffar licens.
Har själv ett par kompisar som varit med på bankörning och kört några pass och sedan tyckt att det räcker så.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
...Hur ska jag nånsin kunna lära mig köra enduro? Jag kommer ju vara skitlångsam och ivägen över allt...
Byt ut enduro mot cross så har du mig. :rolleyes: På crossbanan är farterna mycket lägre och underlaget mjukare så vurpor får sällan några allvarliga konsekvenser (tror jag). Men kör in i någon bakifrån i slutet av valfri raka så kan konsekvenserna bli allvarligare. Jag har fö varit nära att köra in i "spårbytare" på rakan (!) på Knutstorp. Inte så kul.

På många banåkningar finns en licensgrupp. Varför skulle det vara bättre att börja i den gruppen än att börja i långsamma gruppen för den som aldrig har kört bana förut? Går det bra är det ju bara att starta i licensgruppen nästa gång.

Osäkra förare är nog ett mindre problem för rutinerad åkare, som du, än de är för orutinerade förare, som jag. Jag är inte riktigt glad i tanken på att köra licensträning tillsamans med någon som aldrig kört bana förut. Jag har sett för mycket av "osäkra" förare på vanliga bandagar för det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
När jag tog licens första gången 94'a hade jag inte kört en meter på en rr-bana, då var det väldigt sällsynt att det arrangerades "banåkningar", rr-licens var alltså ett måste för att få köra på bana i stort sett.
Men visst är det en bra idé att ha prövat på lite innan, men något tvång är det ju inte. Jag personligen har velat köra RR ända sen jag jag var liten knodd, sen har jag hela tiden vetat att det finns många som är snabbare än jag. Vanan att bli omblåst eller köra om någon kommer med erfarenheten av att köra på banan på träningar och på tävlingar, eller så kan man köra som ett svin i trafiken som mc-bud, så bryr man sig inte så mycket om det smäller till lite till höger och vänster om en ;)
Crossåkning ger också de erfarenheterna, så visst, all sorts körning ger en bättre förutsättningar för RR.

Vad gäller tjafs om att det är trångt på träningar får man helt enkelt ta det, på e träning finns både dem som inte är s snabba, de som är snabbare, sådana som kör in saker och testar småprylar, d.v.s säga, alla jagar inte varvtider på träningar, det måste alla som kör acceptera..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
.....
Osäkra förare är nog ett mindre problem för rutinerad åkare, som du, än de är för orutinerade förare, som jag. Jag är inte riktigt glad i tanken på att köra licensträning tillsamans med någon som aldrig kört bana förut. Jag har sett för mycket av "osäkra" förare på vanliga bandagar för det.

Där är en viktig sak att tänka igenom innan man tränar.

Enligt mig nu då:
- när man kör ikapp en förare ska man bedöma dennes förmåga och anpassa omkörningen utifrån det. Ser den långsammare vinglig ut kan man vänta och nypa denne under en kontrollerad inbromsning eller accelleration ut på raka.
- en träning är INTE ett kval. Att släppa av och vänta en kurva är helt ofarligt. Jag kör ibland hela pass utan ett enda "fritt varv"
- att sura och gnälla efteråt hjälper inte. Ser man någon köra märkligt kan man/bör man ta en diskussion med denne om det. Det händer titt som tätt att jag tar ett snack och försöker dela med mig av det lilla jag vet till de riktigt långsamma och det tas alltid emot positivt. Dock är det en jävla skillnad på att tipsa och klaga som många har en förmåga att göra!
- har man tålamod så sorteras oftast träningspassen upp på ett bra sätt och de fria varven kommer. Att stressa de första 5 minuterna och kanske pressa någon stackars rookierookie av banan är rent för djävla korkat.

Det enda negativa mitt resonemang leder till är bristande aggressivitet i körningen när det verkligen gäller. Artigheten och omtanken klibbar fast, men det anser jag vara ett litet problem som jag kommer träna bort.
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Jag förstår oron till en viss del från Bingo och Goodstuff när det gäller "blåbär" som kan byta spår hur som helst och orsaka olycker osv på banorna. Jag har själv varit nära att bli prejad några gånger av osäkra förare. Men som Chrille skriver så ser man oftast vilka som ser lite osäkra ut ganska snabbt och då bör man ju ta hänsyn till det.

Jag personligen har kört hoj på landsväg i 3 år och hunnit med ett 10-tal banåkningar. Jag är långtifrån snabbast eller bäst men jag klarar mig bra i de "snabba grupperna".
Men jag insåg att jag tyckte det var tråkigt att köra vanlig landsväg efter jag hade provat på banåkning.

Jag tror att de flesta precis som jag har kört en del på bana innan de funderar på att ta licens. Har dom inte det så kanske de blir lite ovant i början att bli omkörd från alla håll. Men det är väl det kursen ska vara till för?
De måste ju gynna sporten att få in mer folk tycker man?


Vi kör ju alla för det är så jäkla kul så jag hoppas ni välkommnar nytt folk och tipsar om fel istället för att förbjuda oss att börja köra, precis som Chrille är inne på.
Ingen är proffs från början så lite ödmjukhet mot nykomlingar skadar nog ingen.

Jag tror inte ni behöver vara oroliga att de blir för mycker folk på tävlingarna i år pga av denna kursen, de flesta vill nog mest bara köra för det är kul.

Jag har fått mycket positiv respons så det finns ett stort intresse och det tycker jag är kul.

Uppdaterad anmälningslista kommer ikväll, sitter och smygsurfar på jobbet nu :)
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R1der skrev:
Jag förstår oron till en viss del från Bingo och Goodstuff när det gäller "blåbär" som kan byta spår hur som helst och orsaka olycker osv på banorna. Jag har själv varit nära att bli prejad några gånger av osäkra förare. Men som Chrille skriver så ser man oftast vilka som ser lite osäkra ut ganska snabbt och då bör man ju ta hänsyn till det.

Jag personligen har kört hoj på landsväg i 3 år och hunnit med ett 10-tal banåkningar. Jag är långtifrån snabbast eller bäst men jag klarar mig bra i de "snabba grupperna".
Men jag insåg att jag tyckte det var tråkigt att köra vanlig landsväg efter jag hade provat på banåkning.

Jag tror att de flesta precis som jag har kört en del på bana innan de funderar på att ta licens. Har dom inte det så kanske de blir lite ovant i början att bli omkörd från alla håll. Men det är väl det kursen ska vara till för?
De måste ju gynna sporten att få in mer folk tycker man?


Vi kör ju alla för det är så jäkla kul så jag hoppas ni välkommnar nytt folk och tipsar om fel istället för att förbjuda oss att börja köra, precis som Chrille är inne på.
Ingen är proffs från början så lite ödmjukhet mot nykomlingar skadar nog ingen.

Jag tror inte ni behöver vara oroliga att de blir för mycker folk på tävlingarna i år pga av denna kursen, de flesta vill nog mest bara köra för det är kul.

Jag har fått mycket positiv respons så det finns ett stort intresse och det tycker jag är kul.

Uppdaterad anmälningslista kommer ikväll, sitter och smygsurfar på jobbet nu :)
Missförstå mig inte, jag är själv blåbär (licens i april, en licensträning i ryggen) och tycker så klart att det blir roligare ju fler vi är. För mig funkade det bra att börja med vanlig bankörning och ville bara påminna om att den möjligheten finns och att det för de flesta sannolikt är roligare att börja köra med andra som har samma banvana.

Men men, hur det nu blir är jag den förste att välkomna alla nya. :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R1der skrev:
Jag förstår oron till en viss del från Bingo och Goodstuff när det gäller "blåbär" som kan byta spår hur som helst och orsaka olycker osv på banorna. Jag har själv varit nära att bli prejad några gånger av osäkra förare. Men som Chrille skriver så ser man oftast vilka som ser lite osäkra ut ganska snabbt och då bör man ju ta hänsyn till det.

Jag är själv blåbär och talar bara om mina erfarenheter och utifrån hur jag upplever det med licensen, som jag inte löst ut ännu. Hänsyn till alla på banan är ömsesidig och självklar, för mig. Självklart ska alla som vill ta licens men man ska även vara medveten om vad det innebär - vilket kanske inte alla är och speciellt då om man aldrig kört bana öht innan.

R1der skrev:

Jag personligen har kört hoj på landsväg i 3 år och hunnit med ett 10-tal banåkningar. Jag är långtifrån snabbast eller bäst men jag klarar mig bra i de "snabba grupperna".
Men jag insåg att jag tyckte det var tråkigt att köra vanlig landsväg efter jag hade provat på banåkning.

Jag tror att de flesta precis som jag har kört en del på bana innan de funderar på att ta licens. Har dom inte det så kanske de blir lite ovant i början att bli omkörd från alla håll. Men det är väl det kursen ska vara till för?
De måste ju gynna sporten att få in mer folk tycker man?

Jag tror att många har lite för höga förväntingar på vad kursen ska ge dem kunskapsmässigt. Man blir inte RR-förare bara för att man gått kursen. Den är mest en vägledning och en snabb koll så att man inte är helt livsfarlig för sig själv och andra. LIte bankörning och diskussioner om regler, procedurer och kursmaterial som man själv måste lära sig efter kursens slut.

R1der skrev:

Vi kör ju alla för det är så jäkla kul så jag hoppas ni välkommnar nytt folk och tipsar om fel istället för att förbjuda oss att börja köra, precis som Chrille är inne på.
Ingen är proffs från början så lite ödmjukhet mot nykomlingar skadar nog ingen.

Jag tror inte ni behöver vara oroliga att de blir för mycker folk på tävlingarna i år pga av denna kursen, de flesta vill nog mest bara köra för det är kul.

Jag har fått mycket positiv respons så det finns ett stort intresse och det tycker jag är kul.

Uppdaterad anmälningslista kommer ikväll, sitter och smygsurfar på jobbet nu :)

Självklart ska alla som vill få ta licens, det har jag aldrig invänt emot, och ömsesidig respekt på banan är självklar.
Just Falkenberg verkar det vara många som vill köra på och även Rookie600 och Rookie1000. Så visst finns risken att det blir fler överfulla startfält men det är ju i långa loppet bara bra! Fler förare borde i förlängningen ge bättre och fler tävlingar och snabbare förare i toppen.

Bankörning är ju det roligaste som finns!
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
R1der skrev:
Ni som är intresserade av att ta licens nu i sommar mejla mig på d4niel@telia.com

Följande bör vara med:
1. Namn
2. Telefon
3. Personnummer
4. Mejladress

Om vi lyckas skrapa 20 pers så lovade Kennet (Svemo) att han skulle fixa en kurs nu i sommar.
Den kommer hållas på Falkenbergsbanan och förmodligen i slutet på juli eller i början på augusti.

Mer uppgifter kommer senare men först och främst måste vi få ihop folk. Så ni som är sugna på att ta licens skicka ett mejl till mig så fort som möjligt så blir det lättare att boka ett datum.

:squid

Jag kommer uppdatera tråden efterhand som anmälningarna kommer in.

Finns det några möjligheter till att ta licensen på Karlskoga tro?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Antagligen sent i höst eller nästa vår. Har du missat det hitills så har alla klubbar redan haft sina kurser. Så är det viktigt för dig så hade jag iaf pallrat mig iväg.
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Chrille skrev:

Artigheten och omtanken klibbar fast, men det anser jag vara ett litet problem som jag kommer träna bort.

Ja du får faktiskt skärpa dig nu! Lite testosteron har du väl forfarande kvar? Om du inte passar dig så blir det ytterliggare en förödmjukande 3-procentare på Falken...

Skall det vara så? Skall det det? VA VA!?

:whip
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Anmälda so far

Följande är anmälda än så länge:
1. Daniel Svensson
2. Marcus Bengtsson
3. Peter Telemo
4. Mikael Jonsson
5. Magnus Claesson
6. Joakim Ivarsson
7. Johan Liljegren
8. Johan Tegmalm
9. Joakim Packalen
10. Per Anderson
11. Peter Bergström
12. David Kothe
13. Johannes Svensson
14. Per Sundsmyr

6 kvar sen så är de fixat! :rock
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top