Det är möjligt att jag har fel men jag utgår från att den genomsnittlige gatåkaren kör på ungefär samma sätt som den genomsnittlige föraren i långsamma gruppen - dvs lite si och så med spårval, att hålla spår osv. I korthet är det lite si och så med förutsägbarheten - man vet inte vad folk tänker ta sig för. Vissa kör bättre, andra sämre men i snitt presteras ingen vacker körning av de som kör bana första gången (ni skulle bara sett mig
)
När jag körde på Anderstorp för någon månad sedan (mellangruppen) så låg jag bakom en annan snubbe i den första långa, svepande högern. Han körde väldigt långsamt men blev av allt att döma trots detta rädd mitt i kurvan och började drifta, drifta, drifta tills han driftade ut i gruset. Det såg ut som om han helt enkelt inte vågade lägga ner bågen. Ett annat tillfälle i samma kurva hände samma sak fast den gången låg någon i ytterspår. Denne någon fick en ganska otrevlig upplevelse de 10-20 meter han tvingades köra vid sidan av asfalten på grund av att den andre trängde ut honom. Även här var farten ganska låg och även här var driftning boven i dramat. I mellangruppen råder omkörningsförbud i kuvorna vilket det inte gör under licensträning. Och då kan konsekvenserna bli allvarligare.
Jag kan, som sagt, vara fel på det men tror faktiskt att det har ett värde för alla parter att man testar först under mer sansade former och under överinseende av någon instruktör. Det är heller ingen uppoffring att köra på det sättet. Det är kul!
Oscar, du har väl en crossbakgrund som de flesta saknar? Cross verkar vara en bra plantskola för Roadracing. Långsammast nä, det är det ju jag som är.
Chrille, Jag tror faktiskt inte att de vurpar mer i snabba gruppen än i de andra. Det är inget jag har noterat i vart fall. Det var heller inte min tanke att det är ett måste att ha kört i snabbgruppen, bara at man skulle ha lite banrutin så man vet vad det handlar om.
Jaja, gör som ni vill. Mitt välmenande råd är i alla fall att ni som inte kört på bana förr börjar med några vanliga bankörningar.