Licenskurs RoadRacing

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Amatörlicens, den enkla formen av licens, som fr o m i år krävs för att man ska få träna, gäller för "enklare tävling", alltså klubbrace. Med en Amatörlicens i botten kan man lösa ut en engångslicens för en nationell tävling, alltså B-race, ERF, SM, SO, till en kostnad av 400 kr.

Läs om amatörlicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153
Läs om engångslicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156
Läs om priser för licens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=158
Engångslicensen gäller dock inte på ERF NEC/REC

MC Doktorn

Guest
Amatörlicens, den enkla formen av licens, som fr o m i år krävs för att man ska få träna, gäller för "enklare tävling", alltså klubbrace. Med en Amatörlicens i botten kan man lösa ut en engångslicens för en nationell tävling, alltså B-race, ERF, SM, SO, till en kostnad av 400 kr.

Läs om amatörlicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=153
Läs om engångslicens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156
Läs om priser för licens här: http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=158

Men så här står det också
NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83
.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Men så här står det också
NYTT FÖR 2007
Amatör Träning RR. Du som har Amatörlicens och kör Roadracing måste inneha särskild licens 2007.
Kontakta licensavdelningen 011-23 10 83
.

Amatörlicensen är inte grenbunden vilket ställde till problem ibland. Nytt för i år är att RR har en "egen" amatörlicens som är precis likadan men det står RR på den så att klubbar kan vara säkra på att det är licenskurs i RR man gått när man kommer till träningen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Yay, anmäld och klar. Hoppas man kan få loss en plats i licensgruppen på Anderstorp på söndagen också, så blir det en fetinghelg!!1

:jäs

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
:felämne men jag tar chansen när ni verkar vara villiga att svara på nybörjarfrågor ang RR.

Är det ungefär hur det skulle kunna gå till?

1) Jag går en RR-kurs
2) Jag plockar ut en amatörlicens
3) Jag skaffar en racehoj som klarar kraven för att få åka på RR-träningar (TIPS mottages gärna. Får man något vettigt att börja med för 40'?
4) Försäkring? Vad behöver jag. En fet olycksfall är väl bra
5) Jag åker på RR-träning och ligger ivägen för alla er som svarart på tråden.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
:felämne men jag tar chansen när ni verkar vara villiga att svara på nybörjarfrågor ang RR.

Är det ungefär hur det skulle kunna gå till?

1) Jag går en RR-kurs
2) Jag plockar ut en amatörlicens
3) Jag skaffar en racehoj som klarar kraven för att få åka på RR-träningar (TIPS mottages gärna. Får man något vettigt att börja med för 40'?
4) Försäkring? Vad behöver jag. En fet olycksfall är väl bra
5) Jag åker på RR-träning och ligger ivägen för alla er som svarart på tråden.

Japp svårare är det inte. Skaffa dig en beggad 600 (R6/ZX6RR/CBR600RR/GSXR600), går att få bra hojar för under 40000. Gamla R6:eek:r framförallt finns det många av och är rätt billiga nu. Och då talar jag om hojar som det redan körts bana med som har racekåpor, är najade enl reglemente samt har massa racetillbehör redan som extra fälgar mm.

Länsförsäkringar t.ex har olycksfallsförsäkringar som täcker bankörning. Det ingår dock en olycksfallsförsäkring i RR licensen, även amatörlicensen, men den är inte världens bästa så en separat brukar rekommenderas.

De som håller i kurserna rekommenderar att du iaf har provat på bankörning några gånger innan så att du har ett grundläggande bantempo i kroppen. Det är inget krav, men brukar vara önskvärt.

Sedan kör du i långsamma gruppen men någon träning lr 2 så är du inte i vägen längre :)

sandstream

Guest
Länsförsäkringar t.ex har olycksfallsförsäkringar som täcker bankörning. Det ingår dock en olycksfallsförsäkring i RR licensen, även amatörlicensen, men den är inte världens bästa så en separat brukar rekommenderas.
LFs olycksfallsförsäkring täcker även träning och tävling och man kan själv välja vilka belopp som ska utbetalas. Har själv tecknat deras olycksfalls- och livförsäkring nyligen efter att ha kollat runt lite på marknaden.

MC Doktorn

Guest
Amatörlicensen är inte grenbunden vilket ställde till problem ibland. Nytt för i år är att RR har en "egen" amatörlicens som är precis likadan men det står RR på den så att klubbar kan vara säkra på att det är licenskurs i RR man gått när man kommer till träningen.

Problemet utöver detta var att förut var TryggHansa ansvariga för försäkringsfrågan och sämre villkor för amatörlicensen.
Vilket kunde ge problem hos vissa banägare som krävde B licens.
Idag är det folksam och ingen skillnad när det gäller försäkringsskyddet vid träning vare sig man har B eller amatörlicens.
Detta borde vara tillräckligt för att träna?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Problemet utöver detta var att förut var TryggHansa ansvariga för försäkringsfrågan och sämre villkor för amatörlicensen.
Vilket kunde ge problem hos vissa banägare som krävde B licens.
Idag är det folksam och ingen skillnad när det gäller försäkringsskyddet vid träning vare sig man har B eller amatörlicens.
Detta borde vara tillräckligt för att träna?

Det handlade också mycket om förvirring angående skillnaden i försäkringsskyddet mellan licenserna och den förvirringen stod SVEMO själva för genom att kalla amatörlicensens försäkring för "mycket begränsad". I praktiken var det taket som var 400' i stället för 500', om då 400' är mycket begränsat så skulle jag inte kalla 500' för så mycket annat heller.

Jag är av uppfattningen att om klubbar nekat förare med amatörlicens så har de gjort fel. De bedriver verksamheten genom SVEMO, då kan de inte bara hitta på att vissa licenser gäller och andra inte. Sedan verkar det i viss mån vara en myt att amatörlicensen inte gäller, G-åsen var ett ställe där den inte skulle gälla men jag kollade med Tony och ihop med kursintyget var det inga problem. Det var just att de inte visste med den licensen om man gått rätt kurs.

Bra dock att det blir tydligare i år. Hos LMS är du välkommen med Amatör RR. :tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det kan vara värt att kolla försäkringsskydd via sin arbetsgivare också då det kan vara billigare. Dessutom får du ta ut pengar för samma olycka hos flera bolag. Dvs. både från Folksams licensknutna försäkring och din eller dina privata olcyksfallsförsäkringar.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
LFs olycksfallsförsäkring täcker även träning och tävling och man kan själv välja vilka belopp som ska utbetalas. Har själv tecknat deras olycksfalls- och livförsäkring nyligen efter att ha kollat runt lite på marknaden.
I runda slängar, vad ligger den försäkring på för pris?

sandstream

Guest
I runda slängar, vad ligger den försäkring på för pris?
För en gammal man som jag kostar den ca 300:-/månad.
Då är det 30 prisbasbelopp (1,2 miljoner) vid dödsfall, 30 pbb vid 50% medicinskinvalidisering (60 pbb vid 100% = 2,4 miljoner) och 30 pbb vid 50% ekonomiskinvalidisering (60 pbb vid 100% = 2,4 miljoner).

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju individuellt och tex vad man har för övriga försäkringar hos LF men jag betalar ca 240kr per månad om jag minns rätt, men jag har allt hos LF så det är rabatter inblandat för mig.

sandstream

Guest
Det är ju individuellt och tex vad man har för övriga försäkringar hos LF men jag betalar ca 190 kr per månad om jag minns rätt.
Mest styrs premien av vilka belopp du väljer. Jag hade tex kunna valt 2/4 miljoner istället för de 1,2/2,4 jag valde.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2820651 Mest styrs premien av vilka belopp du väljer. Jag hade tex kunna valt 2/4 miljoner istället för de 1,2/2,4 jag valde.
Absolut, sedan kom jag ihåg att det var mer än 190 kr eftersom det totalt hamnade över 2500 men mindre än 3000 för mig, på årsbasis.

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
hur pass duktig måste man vara för att köra för licensen blev anmäld men har inte super mycket erfarenhet av bankörning. vill gärna ha licensen för att köra bana inte tävla är kursen både för proffs å amatörer
//martin

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hur pass duktig måste man vara för att köra för licensen blev anmäld men har inte super mycket erfarenhet av bankörning. vill gärna ha licensen för att köra bana inte tävla är kursen både för proffs å amatörer
//martin

Du behöver inte vara snabb (jag vet :D ) men du måste kunna köra säkert, alltså manövrera hojen vant och hålla rätt spår m m. Instruktörerna kommer att gå igenom vad de tittar efter så det ska inte vara något problem.

Proffs blir du av mycket träning. :tummenupp

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Du behöver inte vara snabb (jag vet :D ) men du måste kunna köra säkert, alltså manövrera hojen vant och hålla rätt spår m m. Instruktörerna kommer att gå igenom vad de tittar efter så det ska inte vara något problem.

Proffs blir du av mycket träning. :tummenupp
skönt då då får man börja där så man blir proffs sen.. man måste ju börja nånstans ser fram emot det ska bli riktigt skoj..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0