Lidl's ryggskydd tar andra plats

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jocke K skrev:


Det har jag inte sagt. Jag tycker däremot att för vissa saker skriks det skit för att det är billigt, men när det sen gäller andra säkerhetsprodukter är det ok. Inkonsekvent logik från de som anser att man får det man betalar för.

Vad jag menar är att man får kolla på varje specifik produkt för sig. Billigt kan vara bra nog, dyrt kan vara lika dåligt som det billiga osv.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
StephanD skrev:
2507640 Som sagt, är nog så att man pröjsar för att grejerna har "rätt" namn.

Har själv Halvarsson ryggskyddet men tycker det är skit, varmt och karborren har blivit kass på bara några månader, kör även med RST pro ställ, vilket jag tycker är kanon och håller högre kvalitet än mitt tidigare Berik.
Frågan är vad tex. RST stället skulle kostat om det sålts i svenska butiker.
Samma sak gäller ju all utr. rätt logga och priset drar i väg


Testresultaten var i huvudsak baserade på hur bra ryggskyddet dämpar slag mot ryggen. Dom tar inte så stor hänsyn till om det är varmt och klibbigt eller om kardborren är av dålig kvalitet.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
StephanD skrev:
2507640 Frågan är vad tex. RST stället skulle kostat om det sålts i svenska butiker.
Samma sak gäller ju all utr. rätt logga och priset drar i väg


RST-ställen säljs i Sverige, redan. Sök.

Men är det inte märkligt att en OGK-hjälm ska kosta 6000kr här men ~1400kr i t.ex. UK. Vad är det som gör att priserna (oftast) är dyrare här jämnfört med utomlands (jmnfr även Düskland)? Kan det vara så att marknaden är så stor i sverige för våra återförsäljare att de kan ta ut 400% pålägg, och därför gör det också?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
StephanD skrev:
2507640 Frågan är vad tex. RST stället skulle kostat om det sålts i svenska butiker.

mellan 6,5-7,5k
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2507654 Det har jag inte sagt. Jag tycker däremot att för vissa saker skriks det skit för att det är billigt, men när det sen gäller andra säkerhetsprodukter är det ok. Inkonsekvent logik från de som anser att man får det man betalar för.

Vad jag menar är att man får kolla på varje specifik produkt för sig. Billigt kan vara bra nog, dyrt kan vara lika dåligt som det billiga osv.
Ja, det är ju för att vissa säkerhetsprodukter är viktigare än andra. Sen är vissa produkter lättare att avgöra för en vanlig dödlig om den är bra eller inte. Jag t.ex. har lite svårt att sätta mig in i vilket glasfiberkomposition som är bäst för att skydda min skalle.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Zee skrev:
2507654 Det har jag inte sagt. Jag tycker däremot att för vissa saker skriks det skit för att det är billigt, men när det sen gäller andra säkerhetsprodukter är det ok. Inkonsekvent logik från de som anser att man får det man betalar för.

Vad jag menar är att man får kolla på varje specifik produkt för sig. Billigt kan vara bra nog, dyrt kan vara lika dåligt som det billiga osv.

Jag köpte ett relativt dyrt skinnställ från Alpine Stars. och det höll skrämmande dåligt då jag vurpade.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136524
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
TukTuk skrev:
2507345 I senaste numret av MC-folket görs ett ryggskyddstest.

Vinnarna blev 1. Halvarsson, 2. Delta sport prolife, 3. Rukkas Air-Power.

Har ni ett Ufo-plast, AP Bigsenior eller Clover Back Pro-2 är det dags att byta...

Klart kul att Lidl med ett skydd för 349 pix lyckas så väl.

Var där inte någon tråd när Lidl hade utförsäljning om hur kassa deras MC-tillbehör var?

Aldrig att jag skulle köpa ett ryggskydd från Lidl, kvittar om ngn tidning säger att det är det bästa som går att köpa.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:
2507665 RST-ställen säljs i Sverige, redan. Sök.

Men är det inte märkligt att en OGK-hjälm ska kosta 6000kr här men ~1400kr i t.ex. UK. Vad är det som gör att priserna (oftast) är dyrare här jämnfört med utomlands (jmnfr även Düskland)? Kan det vara så att marknaden är så stor i sverige för våra återförsäljare att de kan ta ut 400% pålägg, och därför gör det också?


Menar du inte:

Kan det vara så att marknaden är så LITEN i sverige för våra återförsäljare att de MÅSTE ta ut 400% pålägg, och därför gör det också?[/QUOTE]

?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Så! Nu har jag uppdaterat första inlägget med scans... :)

Vet inte riktigt om det är ok att göra så dock?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chronic skrev:
2507830 Menar du inte:

Kan det vara så att marknaden är så LITEN i sverige för våra återförsäljare att de MÅSTE ta ut 400% pålägg, och därför gör det också?

?[/QUOTE]


Nej.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Lite märkligt att en del "aldrig" skulle köpa den skiten för det säljs där och där och är för billigt medan vissa inte drar sig för att köpa de dyraste märkesprylarna bara för att det är det och det märket.

Under mina 50 år så har i alla fall jag lärt mig att det är sällan som de dyraste märkesprylarna är de bästa, självklart finns undantag men de är nog ganska få.
Men det är väl klart att det finns en ballhetsfaktor att ha vissa märken för många människor.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
StephanD skrev:
2508000 Ja.

Ja vet att "R2" här på forumet säljer dem, men jag skrev Butik och där finns dom inte.
korrekt, men utan butik blir det lägre pris.

Janne_1956 skrev:
2508313 Lite märkligt att en del "aldrig" skulle köpa den skiten för det säljs där och där och är för billigt medan vissa inte drar sig för att köpa de dyraste märkesprylarna bara för att det är det och det märket.

Under mina 50 år så har i alla fall jag lärt mig att det är sällan som de dyraste märkesprylarna är de bästa, självklart finns undantag men de är nog ganska få.
Men det är väl klart att det finns en ballhetsfaktor att ha vissa märken för många människor.

håller med, men skulle heller aldrig köpa nått sånt skräp.
dainese wave any crash of the week
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
lorkan skrev:
2507777 Aldrig att jag skulle köpa ett ryggskydd från Lidl, kvittar om ngn tidning säger att det är det bästa som går att köpa.

Av ren nyfikenhet, om något får bra kritik varför inte köpa det då!!!
NU var ju tyvärr testet rätt ofullständigt men det gav ju en hint om vad som skyddar och inte.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
jag har ett Dainese hpc med några år på nacken, kanske dags att byta ut det
men att ufoplast inte skulle skydda lika bra som Lidlskydd är nog crap, min flicka har vurpat både på bana o gata med ett ufo på sej o det skyddar hyfsat! Blir ett ufo nästa gång jag byter helt klart.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
peter R1 skrev:
2512969 jag har ett Dainese hpc med några år på nacken, kanske dags att byta ut det
men att ufoplast inte skulle skydda lika bra som Lidlskydd är nog crap, min flicka har vurpat både på bana o gata med ett ufo på sej o det skyddar hyfsat! Blir ett ufo nästa gång jag byter helt klart.


Du använder anekdotala bevis framför ett mer eller mindre vetenskapligt test när det gäller vilken produkt du ska köpa, en produkt som är till för att skydda ditt liv? :rolleyes:
Därtill grundat på att "sanningen" att dyrare alltid är bättre?

Det kan ju vara så att din tjej inte ens slagit i ryggen ordentligt i sina vurpor.


Själv har jag ett Clover idag som jag inte har något större förtroende för, blir Daniese Safety Vest eller ett Halvarsson för mig nästa gång.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
rekommenderar att man inte tar större notis av detta test.
att lidl skyddet som tycks vara uppbyggt av ett skummaterial skulle ha större stötupptagning än Dainese wave som har en kärna av bikake/honeycombe aluminium, bara det visar att det inte rätt sorts test för skyddets tilltänkta funktion.

Bikake "konstruktionen" är av naturen den utformning som tar upp mest energi vid sammanfall, bara är så.
visst man kan ha en pansarplåt på ryggen men inte riktigt funktionsdugligt.

Dock så är säkerligen Lidlskyddet bra mycket bättre än vad priset och inköpsställets allmäna rykte säger.

Så för er som gladligen tar en högre risk att bli rullstolsbundna så är det bara att handla.
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hedgehog skrev:
2512458 Av ren nyfikenhet, om något får bra kritik varför inte köpa det då!!!
NU var ju tyvärr testet rätt ofullständigt men det gav ju en hint om vad som skyddar och inte.

Jag är emot hela Lidl, inte bara deras ryggskydd. Och att deras ryggskydd skulle vara bättre än många andra större märken har jag svårt att tro, men visst, så är det kanske. Eller så är just det testet felaktigt.

För säkerhetsskull vänder jag mig till riktiga mcställen när jag köper min personliga utrustning, det känns av någon underlig anledning bäst så.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top