Juggernaut skrev:
2519418 Well skydden med hårda skal har ju en absorberande kärna om jag förstått det hela rätt. Är ju samma med de (dåliga?) inbyggda skydden i jackor etc. där det också är mjukt (även om det finns hårda att köpa). Men om mjukt skulle vara så bra, varför har man inte det inom racingen då?
Edit: Och ang. knytnävetestet, tycker det verkar vettigare än att jämföra med skottsäkra västar iaf då man nog inte kommer i närheten av den hastigheten
. Fast jag tycker det låter konstigt om att ett skydd som absorberar kraften vid ett knytnävslag mycket bättre än ett annat kommer fungera dåligare om man ramlar i backen... Låter lite ologiskt IMO, såvida vi inte snackar kulhastigheter då
. Fast jag är lite kluven, men jag litar nog mer på Knox än Halvarsson :/
Hallå igen!
Här kommer svaret jag skrev till dig direkt igår, men hotelltaxan var slut och precis innan jag tryckte på sändknappen så bröts förbindelsen.
Nåväl, jag har inte läst hur tråden utvecklat sig, utan svarar på DIN kommentar:
"
Självfallet har du rätt. jag ville (som vanligt?) hårddra det hela lite.
OM man har ett hårt skydd som inte bara håller, utan även håller formen under den belasning som blir, så är ju detta optimalt.
Men marknadsekonomer hos tillverkarna ränar ettöringar...
Det räcker alltså att ett hårt skal viker sig, eller kalvar, så har man en skada som är lika illa som utan skydd. (inte riktigt, men nästan)
Och ja, under det hårda skyddet ligger en absorberande kärna.
Detta är ju precis den skottsäkra västen igen. D.v.s lager på lager-principen.
Vart ager för sig är värdelöst, men tillsammans bildare de en enhet.
Jämför med kompositpansar t.ex.
så ja, hårda skydd som fungerar som de är tänkta, är säkerligen överlägsna. MEN....alltid detta men,. det krävs alltså optimala förhållanden för detta.
Ett av de viktigaste kraven är ju att skydden sitter på RÄTT plats, och att de sitter STILL under hela skadeförloppet.
Endast taight sittande racingoveraller kalrar detta, och därför funkar det i racingen.
Hårda skydd som far omkring är värre än om mjuka gör det, så totalt sett för oss flanar som är normalt överviktiga och floar omkring som bältdjur i löst sittande skinnstäl får nog fundera en gång till.
Allt är verkligen inte svart eller vitt, och för att kunna ta parti så väljer jag alltså det som "för de flesta och för det mesta är rätt"
Men under min egen racingoverall har jag ju då ett hårt skydd...
Som det patetiskt nog är ingjutet ordet "racing" i relief på...
Hehehehe..."