ligga i kurvor

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Har en r6 -02 som är svår att lägga ner i kurvor får pressa den som fan tycker jag.. provade min polares r6 -99, och den är ju helt anorlunda lägger sig ner mycket lttare? vad kan de vara för fel? fel stötdämparinställning eller vad? nått tips till mig?
Tack..
// Johan

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Däcken, slitna lager eller dåligt fastsatta hjul/åtdragna lager

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I första hand platt framdäck, det är en sjuuuuuk skilnad att få på ett nytt.

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Levin skrev:
2059185 Har en r6 -02 som är svår att lägga ner i kurvor får pressa den som fan tycker jag.. provade min polares r6 -99, och den är ju helt anorlunda lägger sig ner mycket lttare? vad kan de vara för fel? fel stötdämparinställning eller vad? nått tips till mig?
Tack..
// Johan

Har metzller elelr hur de stavas.. både fram o bak o framdäcket är i prinsip nytt.

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Bredd på däcket? Polarn kanske har racedäck på sin som är mer "toppiga" än dina. Med andra ord att du har en annan profil på dina däck. R6:an är ju annars en liten cykel som har en viss tanke att vara kvickstyrd, så det låter lite konstigt... :va

Reen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hojen sååld!!:( försöker trösta mig med minimoton. Går sådär:(
Kan vara gammal luft i däcken. Pröva att byta till ny luft

:tummenupp

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Levin skrev:
2059601 De är samma typ av däck "Hypersport" kan inte dimensinoerna fram i huvet.
Ok, tänkte bara att du kanske monterat ett däck i 70-profil, enligt boken ska det vara 60-profil.
Du kanske hade 60-profil monterat sist?

Personligen tycker jag hojen blir trevligare med 70-profil, men eftersom däcket är högre (än motsvarande 60-profilsdäck) kan hojen bli lite trögare. Det är i så fall enkelt åtgärdat genom att släppa upp gaffelbenen 6-10 mm, prova dig fram. (OM du kör med 70-profil kan det även vara en bra idé att höja framskärmen.)

Kontrollera lufttrycket innan du gör något annat.

/A

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Rundningsmärke skrev:
2059639 Ok, tänkte bara att du kanske monterat ett däck i 70-profil, enligt boken ska det vara 60-profil.
Du kanske hade 60-profil monterat sist?

Personligen tycker jag hojen blir trevligare med 70-profil, men eftersom däcket är högre (än motsvarande 60-profilsdäck) kan hojen bli lite trögare. Det är i så fall enkelt åtgärdat genom att släppa upp gaffelbenen 6-10 mm, prova dig fram. (OM du kör med 70-profil kan det även vara en bra idé att höja framskärmen.)

Kontrollera lufttrycket innan du gör något annat.

/A

ok tack.. låter vettigt.. vad ska man ha för luft tryck då? ca?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag skulle gissa på att du ska ha ett 70 däck fram..jag tyckte det blev en jävla skillnad på att köra min gammla r6:a

sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur skruven som håller dom på plats lossa lite vrid dom båda utåt så halva hålet bara syns på översidan dra åt som fan runt gaffel benen :) nu kommer du märka att det blir lite annat att köra.

sen kan du också de till att du höjer den lite bak så det blir lutning över hela hojen då kommer den att svänga snabbare men kanske bli lite oroligt vid högra farter och inbromsningar men det är en vane sak

så lycka till :)

Levin skrev:
2059648 ok tack.. låter vettigt.. vad ska man ha för luft tryck då? ca?

luft tryck för gata ca 2,3 fram 2,5 bak tycker jag brukar va lagom

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
"sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur" skrev Gottis här ovan... men jag må vara korkad men vad fan är clipon för nått?

tackar för svar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Levin skrev:
2069142 "sen ska du vrida ut dina clipon lite plocka ur" skrev Gottis här ovan... men jag må vara korkad men vad fan är clipon för nått?

tackar för svar

Handtagen som sticker ut från gaffeln, och som du håller i när du kör. :)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Kör 2.5kg fram och bak

din är säkerligen högre fram eller lägre bak än hans. Det gör en grym skillnad. att sänka framgaffeln 5mm gör en trögstyrd hoj nästan nervös.

Man kolla upp fjädringen så du ligger på rätt "sag" dvs den är rätt ihoptryckt fram och bak.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln