Limma plast

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Hej allesammans,
Jag var ute och övade lite bakhjulsåkning i helgen, eftersom jag inte är nån stjärna än så blir det lite hårda nedslag ibland.
Detta fick till följd att ett fäste till kåpglaset sprack, nu är ju frågan vilket lim man bör använda och räcker det med att limma eller ska man förstärka med något?

mvh jocke
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
tok_jocke skrev:
Hej allesammans,
Jag var ute och övade lite bakhjulsåkning i helgen, eftersom jag inte är nån stjärna än så blir det lite hårda nedslag ibland.
Detta fick till följd att ett fäste till kåpglaset sprack, nu är ju frågan vilket lim man bör använda och räcker det med att limma eller ska man förstärka med något?

mvh jocke

Hej
Är det "bara" kåp glaset, så köp ett nytt :)
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Det finns ett snabblim som heter atack som är till för just plast,
1 flaska lim+activator kostar ca 60:- på järnhandeln.
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Fredrik GSX skrev:
Hej
Är det "bara" kåp glaset, så köp ett nytt :)

mjaa, men det kändes billigare att limma ..

stordrulen skrev:
Det finns ett snabblim som heter atack som är till för just plast,
1 flaska lim+activator kostar ca 60:- på järnhandeln.

tackar, jag får testa det .. räcker det med att limma eller måste man förstärka limfogen?
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
tok_jocke skrev:
mjaa, men det kändes billigare att limma ..



tackar, jag får testa det .. räcker det med att limma eller måste man förstärka limfogen?



Eller så svetsar du, så får du det riktigt gjort......se bara till så att du slipar riktigt. Svetsa är bäst...... !! MEN ANVÄND RÄTT PLAST !!!!!
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
cool_lilja skrev:
Eller så svetsar du, så får du det riktigt gjort......se bara till så att du slipar riktigt. Svetsa är bäst...... !! MEN ANVÄND RÄTT PLAST !!!!!

umm, hur gör man då man svetar plast?
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Limmet är tunnare än vatten så det kryper in i sprickan,
det går knappast att bygga någon fog med detta lim.


tok_jocke skrev:
mjaa, men det kändes billigare att limma ..



tackar, jag får testa det .. räcker det med att limma eller måste man förstärka limfogen?
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
stordrulen skrev:
Limmet är tunnare än vatten så det kryper in i sprickan,
det går knappast att bygga någon fog med detta lim.

nu har jag iof ett gäng öl i blodomloppet, men va? .. är det inte meningen att limmet ska krypa in i "sprickan" .. då borde det väl ändå hålla bättre?
..... till saken hör kanske att plasten sprack rakt av, så jag måste limma _ihop_ kåpglaset ...... det är fortfarande ingen som svarat på hur man svetsar plast, jag har hört talas om detta tidigare, men det är inget jag provat, hur gör man? verktyg? förbredelser?
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Kåpglas är av polykarbonat och det har jag bara limmat (kommer inte ihåg med vad - men mitt första prov brukar vara med "superlim" som jag ger stöd med en remsa glasfiber. Det borde väl gå även här om fästet är dolt av kåpbitar så att det inte syns. Om det blir för tjockt så får du slipa ner bitarna så att glas + glasfiber blir originaltjocklek. Att svetsa polykarbonat har jag som sagt aldrig provat men tanken är att man smälter plasten med något t.ex. en lödkolv/strykjärn (beror på hur man kommer åt o.s.v.). När jag har en spricka som skall lagas (dvs ingen bit borta) använder jag ett modellknivsblad som jag skruvat fast i en lödkolvsspets (ganska saftig lödkolv). Sedan "skär" jag i sprickan med den varma kniven samtidigt som jag pressar ihop sprickan bakom snittet som, om man gör det rätt, smälter ihop där. Lite trixigt och man vill helst ha en hand extra, men det säger jag inte till min fru som bara har en... Sedan stadgar jag upp baksidan med mer smält material på baksidan. Jag har bara gjort detta på kåpor så hur det ser ut på baksidan spelar ofta ingen roll, men när man smälter en gammal kåpbit och låter den rinna ner på sprickans baksida så blir den smälta plasten ofta spröd och kan spricka igen (inte så ofta, men ibland), så att stadga upp baksidan med ett lim SOM MAN VET FÄSTER BRA och en glasfiberremsa, är nog bättre.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Om du limmar kommer det till 99% spricka igen. Limmet är väldigt sprött jämfört med plasten (som dessutom är ganska fet).

Om du ändå vill limma så rugga upp ytan och rengör ORDENTLIGT.

Om du vill att det ska hålla måste du svetsa. Även om det bara är en spricka måste du tillföra lite material, och det måste vara samma plasttyp. Annars spricker det på samma sätt som vid limning.
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Limmade ett fästöra till sidokåpan med ovan nämda lim,blev skitstarkt.

Och ja det är meningen att limmet ska krypa in i sprickan,
det jag menade var att det är så tunt att det inte bygger någon fog att tala om.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
stordrulen skrev:
Limmade ett fästöra till sidokåpan med ovan nämda lim,blev skitstarkt.

Och ja det är meningen att limmet ska krypa in i sprickan,
det jag menade var att det är så tunt att det inte bygger någon fog att tala om.

Det var bra att höra om ett lim som funkar riktigt bra på ABS plast (som jag antar att kåpan är gjord av) :tummenupp , men vad som funkar på en sorts plast funkar inte alls på en annan. Med rätt lim däremot och lite armering så blir nog andelen lyckade försök mer än de 1 på 100, som majtii antyder (eller är det en rent personlig statistik? :D ).
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Nä, har faktiskt lyckats limma det mesta. Så stat'en är högre än 1%.
Kanske 50-50...

Fortfarande bättre att svetsa... :fatta!
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
majtii skrev:
Nä, har faktiskt lyckats limma det mesta. Så stat'en är högre än 1%.
Kanske 50-50...

Fortfarande bättre att svetsa... :fatta!

Jo, för många plaster är det bäst att svetsa, men inte alla - polyester och epoxi t.ex. är bättre att limma.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top